Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jozette

Jozette

18-06-2012 om 09:16

Magister

Op de school van onze kinderen is nog niet zolang magister in gebruik. Nu lees ik net op de site van de school dat het leerlingenportal dicht gaat vanaf het laatste pw tot en met de laatste vergadering. Dit om overbelasting te voorkomen.
Gebeurt dit bij jullie ook?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

21-06-2012 om 13:52

Cobi

Cobi: "In mijn middelbare schooltijd hadden we er een per jaar, als de eindexamenkandidaten schoolonderzoeken hadden en de docenten met mondelinge tentamens in de weer waren. Niet vaker."
En dat is hier dus nog steeds zo, éen pww, aan het eind van het schooljaar.
Enne, ik zou wel genieten van de vakantie, ook als de uitslagen bedroevend zijn. Dan nog hebben alle betrokkenen recht op genieten...!

Fiorucci

Fiorucci

21-06-2012 om 14:25

Precies kaatje

Wij genieten altijd van de vakantie, ook als het een keer heeft tegengezeten op school.

Reden

Op de school waar ik werk, is Magister ook gesloten tijdens de toetsweek. De reden daarvoor is dat docenten dan cijfers al wel kunnen invoeren, zonder dat leerlingen ze zien. De school wil niet dat leerlingen cijfers al tijdens de toetsweek terugkrijgen. De voornaamste reden daarvoor is dat het terugkrijgen van slechte cijfers een slechte invloed kan hebben op het leren en maken van de volgende toetsen. Ook voorkomt het berekenend te werk gaan, maar niet zoals hierboven besproken wordt. Dat leerlingen uitrekenen hoeveel ze voor een bepaald vak moeten halen, is prima en logisch. Leerlingen worden ook aangemoedigd om voor Magister dichtgaat hun cijfers als bestand te downloaden, of te zorgen dat alles goed in hun agenda staat. De school wil wel voorkomen dat als de eerste toetsen goed gemaakt blijken te zijn, er voor de laatste toetsen niet meer geleerd wordt (en leerlingen daarmee de fout ingaan, doordat ze net te laks worden en alsnog blijven zitten, of net iets verkeerd berekend hebben, etc.). Ook voorkomt het dat leerlingen van het leren worden afgeleid door steeds in Magister te kijken of er al cijfers bekend zijn en speculaties als een andere klas eerder cijfers terugkrijgt die niet zo goed zijn.
Dit zijn overigens bijkomstigheden, het gaat vooral om de eerstgenoemde reden. Dat leerlingen niet zouden mogen weten hoe ze ervoor staan en dat men wil voorkomen dat er berekend wordt wat voor cijfer ze moeten halen, zit er op de school waar ik werk in elk geval echt niet achter.
Magister openhouden en docenten pas cijfers in laten voeren als alle toetsen gemaakt zijn is overigens geen optie. Er is maar een beperkt aantal computers op school waarop als docent ingelogd kan worden in Magister, waardoor nooit iedereen iedereen die ene dag na de toetsweek en voor de cijfers bekend moeten zijn alles in kan voeren.

Yura

Yura

21-06-2012 om 16:07

Doorlopend

Hier tellen alle cijfers van het hele jaar mee voor het eindrapport. Proefwerken 3x, so's 1x en maakopdrachten of groepsopdrachten vaak 2x. Ik vind dat inderdaad wel raar, zoon (2 ath) heeft nu toetsweek en volgens mij heeft hij het niet nagerekend, maar ik vermoed dat als hij alleen enen haalt hij nog over is, daarmee bereik je inderdaad dat het derde semester niet zoveel meer gedaan wordt, wat ik slecht vind, want je gaat het volgende jaar wel weer door waar je gebleven bent en als je dan 2 maanden niks gedaan hebt, heb je een probleem. Volgens mij was het bij ons vroeger zoiets van het eerste rapport telde 1x, 2e rapport 2x en derde rapport 3x.

Fiorucci

Fiorucci

21-06-2012 om 18:16

Klopt p

Ik vind dat ook, mijn zoon heeft juist een dip in de 3e periode en krikt dat de 4e periode weer op. Dan is het fijn dat ook dat goeie werkstuk uit de eerste periode gewoon nog meetelt.

Yura

Yura

21-06-2012 om 19:33

Verondersteld niveau

Voor werkstukken maakt het niet zoveel uit, maar voor Franse werkwoordjes weer wel of wiskunde oid. Ik neem aan dat in de derde verondersteld wordt dat je de stof uit de tweede beheerst. En als je het derde semester niks hebt uitgevoerd moet je heel veel inhalen, anders haal je in de derde ook alleen maar lage cijfers, maar dat is inderdaad hetzelfde als degenen die tot de kerst niks uitvoeren, die moeten alleen dan de schade in hetzelfde schooljaar inhalen.

Vroeger ook

Ik had vroeger net zoveel proefwerkweken als mijn kinderen nu. Mijn broer was vroeger meer met zijn rekenmachine bezig om te kijken met welke cijfers hij over was dan dat hij leerde. Dus zo anders dan vroeger is het allemaal niet. Behalve misschien dat er in mijn beleving wel heel veel films gekeken worden op school. Vond ik op de basisschool al, moesten ze die laatste middag perse naar school om een of andere domme ongeschikte film te kijken. Iets American pie-achtigs in groep 6. En op de middelbare is mr Bean kijken zonder ondertiteling een Engelse les. Ach ja. Zo ik heb weer genoeg gemopperd voor vandaag .

mirreke

mirreke

23-06-2012 om 18:28

Monty python

toen ik Engels studeerde, tijdens Listerning Comprehension. Ik heb zo ont-zet-tend gelachen toen. Heerlijk, Polly the parrot.
Maar idd, ik vind ook dat er heel veel film wordt gekeken, bij Engels, bij Duits, bij geschiedenis, en vast ook wel bij Nederlands. Mijn zoon ergert zich er wild aan.

Tirza G.

Tirza G.

24-06-2012 om 14:47

Ik bied meer!

Maar wel vanuit het verleden: dochter kreeg in 3VWO een toets Engels die 12 keer meetelde. Ja, u leest het goed. Nou haalde ze een 8, dus no big deal, maar een vriendinnetje haalde een 1,7. Dat komt dus niet meer goed. Bij de rapportbespreking was de docente zéér verbaasd dat ik er over viel: ja maar mevrouw, ze had toch een ácht? Dat kan me niet schelen, het gaat me om het principe. Kreeg ik zo'n zelfde vaag verhaal: kinderen doen niks meer aan het eind van het schooljaar en dit was om ze gemotiveerd te houden. Ik heb mijn onderkaak handmatig terug bewogen. Dan heb je dus echt geen verstand van je doelgroep. En zou je misschien toch eens wat meer naar jezelf/lesmethode moeten kijken. 12 keer. Rot toch op.

Tirza

Nely

Nely

24-06-2012 om 15:38

Jeetje

proefwerken die aan het eind 12 keer meetellen, dat is nogal wat zeg! Hier tellen ze in de 1e periode 3 keer mee, daarna 6 keer.

Niet elk kind krijgt een dip aan het eind van het schooljaar, bij onze brugklasser is dat juist altijd in de 2e periode en aan het eind van het schooljaar gaat het dan juist weer de goede kant op. Maar ook dan kan er heus nog wel een onvoldoende vallen.

kaatje43

kaatje43

24-06-2012 om 16:19

Verrek

Ik denk door dit draadje laat ik ook eens kijken. Helemaal zwart. Volgende week is de toetsweek. Kan geen toeval zijn. Ken de school nu 5 jaar, nooit opgevallen.

Annet

Annet

24-06-2012 om 20:33

Soms ook cijfers voor huiswerk

Dochter geeft bijles aan tweedeklasser. Hij krijgt cijfers voor zijn huiswerk (voor het maken/het niveau van maken). Zo'n cijfer (dat vaak gegeven wordt voor dit vak) telt 1x mee. Dan is het wel logisch dat een proefwerk 9x meetelt.

Marjolein

Marjolein

24-06-2012 om 23:25

Hier druppelen de cijfers binnen

Het hele weekend is het even kijken. Soms een 7 (gejuich) Soms een 3 (ook gejuich ? want hij had een 1 verwacht
Maar natuurlijk: Helaas staan de cijfers waar het echt om spant er nog steeds niet.
En ja Annet, een cijfer voor huiswerk dat kende ik ook niet eerder. Maar hier wordt ook met smart gewacht op zo'n huiswerk cijfer. Die juf laat ze elk hoofdstuk een werkstukje inleveren. Al die werkjes samen (van het hele jaar) tellen dan vooral voor inzet 2x mee, dus laten we hopen dat hij daarvoor een 8 krijgt, compenseert die 3 weer.
Maar het blijft nog even spannend. Hij is al wel alvast begonnen met leren voor de herkansingen, al weet hij nog niet definitief welke cijfers.

margje van dijk

margje van dijk

25-06-2012 om 12:31

O, gaan we opscheppen?

Hier zitten cijfers in Magister die 20 keer meetellen. Ik geloof dat die docent alle cijfers in de tientallen heeft gedaan (niets telt minder vaak dan 10 keer mee), dus het betekent niks. Maar die 20 staat er toch maar mooi.

Margje

Tijgeroog

Tijgeroog

25-06-2012 om 15:32

Dat was vroeger toch ook?

Bij ons waren er vroeger ook al cijfers die meer of minder zwaar meetelden. Alleen stond het niet in magister als een exact getal, dus viel het minder op, maar je kon het zo uitrekenen.
Per vak verschilde het hoe vaak een bepaald rapportcijfer meetelde, maar gebruikelijk was 1-2-3. Meestal telde een so een keer mee en een proefwerk twee of drie keer. Maar het kon ook zijn dat een mondelinge beurt een keer meetelde, voor de helft van een so. En omdat een half lastig rekent werd alles verdubbeld, dus een so twee keer en een proefwerk vier of vijf of zes keer. Of een werkstuk dat vier keer meetelde.
Als je dan naar het derde rapport keek, dat dan drie keer meetelde op het totaal, dan telde zoiets dus 3 x 4 of 5 keer mee, dus dat kon dan ook 15 of 20 keer zijn.
En iedereen vond dat heel normaal, heet was duidelijk en het leek niet zo extreem omdat niemand zei dat het vijftien keer meetelde. Bovendien zijn er dan meer cijfers die zo zwaar meetellen, alles is relatief...

Op school van kind

Op de school van kind hebben ze geen dingen die 20 meetellen.
Een SO (verwacht of onverwacht) telt 1x of 2x.
Een toets (moet een week van te voren opgegeven worden in de klas en op magister) telt 3x of 4x.
Huiswerk /schriftcontrole telt 1x (lang niet alle docenten houden die)
Een werkstuk, verslag etc. telt 2x of 3x.

Ze werken met een lopend gemiddelde over het hele schooljaar.

Maar hoe docenten omgaan met deze regels wisselt nogal.
Voorbeeld:
Frans: 1 SO (1x), 1 leestoets(3x) en 1 toets(3x) per hoofdstuk, er zitten 6 hoofstukken in het boek.
Duits: Ook boek met 6 hoofdstukken. Per hoofdstuk 3x SO(1x), 1 leestoets(3x), 1 toets(4x), 1 verslag(2x) en 1 schriftcontrole(1x)
AK: 1 toets(4x) per rapportperiode.

Digimum

Digimum

25-06-2012 om 17:49

Hier

SO's tellen altijd 1x mee, repetities 2x of 3x. 'n Langlopend werkstuk was het enige dat 4x meetelde (en ook de enige onvoldoende voor zoon... die is niet zo van de langlopende dingen )

Laatst telde een toets 21 keer mee (win ik dan?), maar dat was een typefout van de leerkracht...

Cijfers gaan het hele jaar mee. Voor sommige vakken heeft hij bijna 20 toetsmomenten en voor het andere vak maar 2 of 3 per jaar (meeste vakken zitten er tussenin).

Magister is tijdens de toetsweek gewoon geopend en wordt ook bijgewerkt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.