superpeet
08-04-2010 om 20:53
Masterclass?
Onze dochter is gevraagd of zij eens na wil denken over deelname in een masterclass volgend schooljaar, als zij in gr. 8 zit... Ik vind het leuk, ze wil zelf heel graag, maar ze is nog wel erg jong (augustus-kind)...
Wie heeft ervaringen en wil die delen?
pilsje
08-04-2010 om 22:17
Kun je iets meer vertellen
Om wat voor masterclass gaat het hier?
Ben wel benieuwd want ik heb nog nooit gehoord van een mc op een basisschool.
judith
08-04-2010 om 22:27
Op de bso
waar ik werk zit een meisje die dat doet. Ze is er heel enthousiast over als ik ernaar vraag. Elke paar weken werken ze aan een bepaald thema, echt wat andere onderwerpen dan op school behandeld worden. Heel uitdagend voor kinderen die behoefte hebben aan wat meer; als ik het goed begrepen heb.
Annet
08-04-2010 om 22:48
Lijkt me helemaal goed
Jouw kind krijgt het aanbod voor extra uitdaging. Die is bedoeld voor kinderen in groep 8. Daar zit zij volgend schooljaar. Haar geboortemaand heeft daar niets mee te maken. Blijkbaar komt ze in aanmerking. Dat is voldoende. Pak die kans!
Overigens is zij helemaal niet zo jong. Zelfs als je de oude oktobergrens aanhoudt zijn er ook nog kinderen van september en wat snelle kinderen van oktober. Met de nieuwe opvattingen over doorstromen, is een decemberkind jong. Dus die jonge leeftijd zou ik maar snel vergeten.
pilsje
08-04-2010 om 23:01
Nou...
als ik bovenstaande reacties lees, wenste ik dat op 'onze' basisschool ook masterclasses gegeven zouden worden. Mijn jongste verveelt zich namelijk regelmatig op school (in groep 6 momenteel) en dat vind ik echt zonde.
Marjoleine64
08-04-2010 om 23:13
8+ klas: super initiatief
Onze oudste doet dit jaar een acht-plus klas. Uit zijn klas zijn 3 jongens hiervoor geselecteerd, die om de week op woensdagochtend naar het VO gaan voor deze extra lessen. Totaal 17 keer een hele woensdagochtend, in plaats van de gewone school.
Daar zit dan een volle klas van 8e-groepers uit alle omliggende dorpen, onze zoon moet hier ruim 10 km voor fietsen maar doet dat fluitend en de meeste anderen ook (nou ja, met de sneeuw hebben we ze wel gebracht en gehaald deze winter). Zoon is van okt 1997 dus al ruim 12, maar een klasgenoot is een jaar jonger en doet het ook zonder probleem. Er was er nog één van de andere BS hier in het dorp die nog een half jaar jonger was en die is na de kerst afgehaakt, daar werd het toch te zwaar voor maar dat kwam ook omdat zijn BS niet meewerkte. Ze moeten bijv. geen dingen die hij persé niet kan missen juist op die woensdagen gaan doen...
Onze zoon vindt het erg leuk, het is ook echt verbreding en verdieping. Zo hebben ze een paar keer sterrenkunde gehad, een paar keer techniek, SOVA, ICT, 'taal in ontwikkeling' en ze krijgen nog een paar lessen spaans of russisch geloof ik. En ook 3 keer een lesuur gymnastiek, op de VO manier. Uiteraard probeert die school op deze manier ook nieuwe leerlingen te winnen, maar ik denk dat dat niet erg lukt, de meesten van deze 8+klas gaan toch naar een VO-school die meer op VWO(+) gericht is.
Marjoleine
superpeet
09-04-2010 om 08:59
De masterclass
is idd op de middelbare school een kilometer of 6, 7 verderop. Dan moet mijn kleine meisje (die ik dan toch wel jong vind; ze is dan net een weekje 11... OK, dat blijft ze niet het hele jaar; loslaten, ik weet het... maar hé, 't is mijn oudste....) in haar eentje (haar vriendinnetje die ook gevraagd is, heeft niet heel veel interesse...) op de fiets naar de middelbare... Zou ze niet te veel een uitzonderingspositie krijgen in de klas? Aan de andere kant; het is best een streber, en volgens de juf zou het goed zijn als er wat uitdaging voor haar komt, want met veel van de stof (taal en rekenen) is ze al een eind klaar. En ze kletst en giechelt veel en zonder die uitdaging en het gevoel (hard) te moeten werken voor resultaat, wordt dat niet minder...
Bovendien heeft ze de hersens blijkbaar en wil ze zelf graag, dus wat zou mij tegenhouden???