Karin
04-07-2011 om 20:09
Mavo advies voor 2de jaar, maar wil havo,wat nu?
Hoi,
Hier een vervelend telefoontje voor dochter. Ze had een hoge citoscore in groep 8, nl 549. Dus doorgestroomd naar Havo/Vwo gemengde klas. Nu aan het eind van het schooljaar krijgt ze Mavo advies, oftewel, er is geen inspraak meer mogelijk! Haar puntenaantal was afgerond op 62 nl. Maar wij weten,ze kan méér! Ze heeft de eerste maanden vreselijk gepuberd, en niet voldoende aan haar huiswerk gedaan. De laatste 2 maanden zag ze pas in dat ze eraan moest trekken. Dat heeft ze ook gedaan, maar nu dat Mavo advies. En de mentor zei dat ze op die school dus niet naar de Havo kan. Misschien na volgend jaar. Is dat ook zo? Kun je als twijfelgeval geen extra taak krijgen in de vakantie? Een hernieuwde kans? Of zal een andere school haar wel accepteren als Havo kandidaat? Mijn dochter weet al sinds haar 8 ste dat ze diergeneeskunde wil studeren, ze wil sowieso studeren. En nu lijkt alles in duigen te vallen. Ze weigert naar de Mavo te gaan, ze is natuurlijk nu heel erg teleurgesteld. Wij ook trouwens, en vooral voor haarzelf. Is er nog hoop of is het zoals het nu is, Mavo? Wie heeft ervaring? Of advies?
Groet, Karin

Mach
04-07-2011 om 23:33
62 punten
zegt me niet zo veel. Over hoeveel vakken gaat dat dan?
Hier is inderdaad 7,5 gemiddeld VWO en 6 of hoger Havo.
Daaronder in principe Mavo. Maar dan kan je wel als het goed gaat na de tweede klas terug naar de havo.
Eerlijk gezegd is het toch wel haar eigen probleem denk ik. Ze had eerder moeten bedenken dat ze niet naar de mavo wilde. En inzetten op die goede cito lijkt me niet echt reeeel. Je zult het toch moeten laten zien. Stuur je dan een kind dat nu met een mooi gemiddelde naar de havo kan naar de mavo omdat de cito anderhalf jaar tevoren niet zo goed was gemaakt?

koentje
05-07-2011 om 11:57
Beschouw
het als een goede les. Zij leert nu dat ze echt er iets voor moet doen en niet op het laatste moment een sprintje trekken.
De wereld vergaat niet! Ze doet er hooguit iets langer over.

Caroline
05-07-2011 om 16:22
Karin
Nu even over een andere boeg. Hoe kan het zijn dat een kind met eigenlijk een gymnasium cito score eindigt op mavo-advies en dat dat voor alle partijen (behalve voor school) een verrassing is. Ik neem aan dat je gedurende het jaar je kind toch enigzins begeleid met plannen van huiswerk, eventueel overhoort. Bijna iedere school zet alle cijfers van de kinderen online, waar je samen regelmatig even naar kan kijken.
Natuurlijk zijn er genoeg kinderen die het toch niet redden het eerste jaar, maar dan is dat toch vaak al wel wat langer duidelijk.
Succes verder, er zijn nog genoeg mogelijkheden om eindelijk een studie te gaan doen
groetjes

Snuggle's
07-07-2011 om 00:49
Citotoets
Hier wordt er wel degelijk gekeken naar de citotoest. Daarnaast krijgen de kinderen ook een toets in het eerste jaar om te kijken op welk niveau ze functioneren onafhankelijk van hun cijfers.
Mijn zoon had ook een duidelijke vwo cito score en vwo score op de toets van de middelbare school. Zijn cijfers het eerste jaar waren echter niet geweldig, en hij heeft dat jaar dan ook over gedaan. Inderdaad ook vooral doordat hij zo gewend was dat alles hem aan kwam waaien. Afgelopen jaar weer een bespreek geval en met de hakken over de sloot overgegaan naar de derde, juist omdat ze door de toetsen weten dat hij het wel zou moeten kunnen.
Ik snap niet zo goed waarom je dochter niet zou kunnen doubleren? Dat punten aantal zegt me niet zoveel, is dat heel laag? Het lijkt me niet echt wenselijk om een kind met zo'n citoscore naar de mavo te laten gaan. Als het op deze school niet kan zou ik het zeker op een andere school proberen.

Carmen
10-07-2011 om 22:27
Schooladvies?
Die citoscore is heel mooi. Maar hoe ging het leren over het algemeen en wat was het schooladvies? Hier ook een "gymnasiumscore" van 549, maar met een havo/vwo advies. Een advies waar ik helemaal achter sta overigens. Die cito is en blijft natuurlijk een momentopname.

Nikus
11-07-2011 om 21:47
Eens met caroline
Hoe kan dit gebeuren? Als ouder volg je toch je kind 'en grijp je op tijd in?

Karin
11-07-2011 om 22:42
Hoe verder
Tja, ik krijg geen 'poot'aan de grond daar, het blijft voor hen mavo. Dochter wil dan liever daar blijven. Ik twijfel nog. Punt is ook om mee te nemen dat we verhuisplannen hebben. Het kan zo zijn dat we halverwege volgend jaar naar een andere streek gaan verhuizen, die kans is groot, en dan moet dochter weer naar een andere school, de afstand is veel te groot dan. Dus moeilijk.. Als we haar met haar huidige score al op een andere school hier krijgen op Havoniveau, en dan weer verkassen. Dat lijkt me niet goed op meerdere vlakken voor mij dochter. Lastig, lastig. Maar zo teleurstellend want ze wil echt studeren later. Wat is wijsheid, moet ik doordrammen, of wat anders? Ik heb al 2 maal gebeld met school en de mentor maar ze zijn vastbesloten. Kan dan zomaar,heb je geen inspraak als ouders?

Nikus
12-07-2011 om 00:31
Ja dat kan
Het is nu te laat om nog inspraak te willen. Jullie hadden eerder moeten ingrijpen. Als je dochter een Cito van 549 had heeft ze veel ingeleverd. Of je dochter kan het niveau niet aan, of ze heeft rondgezwommen en niemand hielp haar of ze heeft het " gewoon" verkloot. Persoonlijk zou ik willen weten wat de oorzaak is en dan kijken wat je eraan kan doen.

okkelien
12-07-2011 om 08:59
Nee
Mijn ervaring met middelbare scholen is inmiddels dat je als ouder niet veel inspraak hebt. Het kind moet presteren en dan is het goed voor hen. Doet het het dat op de een of andere manier minder en voldoet het (net) niet aan de normen dan is het helaas, pindakaas. School en mentor zijn in jouw geval duidelijk, ik vrees voor je dat er niets anders op zit dan de mavo.
Als je kind zo graag wil studeren, dan zal ze dat de komende jaren moeten laten zien. Heel erg goed haar best doen, dan kan ze misschien nog doorstromen. Studeren is nog helemaal niet uitgesloten, via een omweg kan ze alsnog natuurlijk verder komen, alleen zal ze net iets meer moeten laten zien dan de gemiddelde leerling. Het ligt aan je dochter de komende jaren te laten zien dat ze het echt wil.
Overigens is een citoscore van 549 helemaal geen garantie op succes op het VO. Op de middelbare school komen hele andere factoren om de hoek dan op de basisschool.Ijver, planning en inzet zijn belangrijk. Ik heb er genoeg zien afzakken die een 548 of hoger hadden. Andersom heb ik ook kinderen met een lagere citoscore het heel goed zien doen op de middelbare school.
Verder sluit ik mij aan bij anderen: waarom niet eerder ingegrepen?

Nikus
12-07-2011 om 09:34
Okkelien
Nee een score van 549 is geen garantie op succes maar als ik kijk naar onze puber dan zie ik toch een ander verhaal. Onze puber is halverwege van school veranderd met zeer veel stress, daarnaast erg veel ziek geweest voerde ook geen biet uit en is toch over naar vwo 2.
Als een kind afzakt van vwo naar mavo in een brugjaar dan moet je kijken waarom dat is en niet de verantwoordelijkheid bij school leggen.

Nikus
12-07-2011 om 09:38
Eens met pelle
Inderdaad, schouders eronder. Als je dochter echt naar de havo wil dan is er een mogelijkheid. Ze begint fris in het 2e jaar dus kan ze met inzet (op haar sloffen en 2 vingers in de neus) zich opwerken naar havo.
Als ouders is het aan jullie de taak haar aan haar ambitie te houden.

Temet
12-07-2011 om 12:50
Nav pelle
Naar aanleiding van de posting van Pelle verwijs ik wel even naar het draadje hieronder: als dochter mikt op doorstromen naar Havo een jaar later is het wel handig om van te voren duidelijk te krijgen (en te laten vastleggen) waaraan ze moet voldoen. Anders bestaat het risico dat ze denkt dat ze al het nodige gedaan heeft en vervolgens op vage criteria alsnog niet doormag.
Groeten,
Temet

Wilgenkatje-
12-07-2011 om 15:34
Okee, en dan gáát ze naar de havo op een of andere manier
dan is het nog een hele kunst om op een dag op de universiteit te belanden hoor. Zeker bij diergeneeskunde. Da's loten en om succes te hebben moet je dan hoge cijfers kunnen presenteren.
Prachtig zulke ambities, maar laat haar eens in gesprek gaan met iemand die op dit moment in het eerste jaar van de studie van haar dromen zit. Voetjes op de grond!
Een superCITO-score is prachtig en een leuke opsteker, maar het komt aan op de praktijk van de dagelijkse studie.

Wilgenkatje-
12-07-2011 om 20:48
Met een havodiploma
kun je naar het HBO. Daar kun je je P halen en dat papier geeft toegang tot een universitaire studie. In die zin 'kun je met havo naar de universiteit'. Maar vervolgens moet er nog heel wat gebeuren.
Vraagstelster vertelt dat dochter al sinds haar 8-ste van plan is diergeneeskunde te willen studeren. Een kind van die leeftijd heeft er uiteraard nog geen beeld bij wat die studie inhoudt en weet ook niet dat er voor die studie geloot moet worden. En loten, da's een verhaal apart.

Maylise
12-07-2011 om 23:39
Bromvlieg
Havo is inderdaad geen vwo maar het is wel een stapje dichter bij de universiteit. Inderdaad de HBO P route of wat misschien handiger is als je diergeneeskunde wil studeren (en dus moet loten) vwo doen na de havo en daar heel hard werken zodat je een flink hoog gemiddelde staat. Ik zou een ambitie in een kind altijd koesteren en proberen het kind zoveel mogelijk daarmee te helpen. Uiteindelijk moeten ze het natuurlijk zelf doen maar ik zou inderdaad in dit geval ook proberen kind op de havo te krijgen. Laat haar het maar een jaar proberen, als het echt niet gaat dan kan ze altijd nog afstromen.

Marlies
17-07-2011 om 22:11
Doubleren
Waarom laat je haar niet gewoon doubleren, dan kan ze haar werkhouding verbeteren en alsnog naar het vwo. Of als je toch voor mavo kiest, wat ik doodzonde zou vinden (en een vreemde keuze van de school, want de inspectie is daar niet blij mee) dan op laten stromen bij het eerste rapport. Je kunt hier van te voren afspraken over maken.
Ik vind het onbegrijpelijk dat een school een kind af laat stromen wegens werkhouding. Waarom hebben jullie niet eerder ingegrepen?
Marlies

Fiorucci
18-07-2011 om 08:15
Pelle
Alhier hebben we zeker inspraak. Neefje van ons,zit bij mijn zoon op school, bleef zitten in 2 mavo, moest afstromen naar kader. Ouders hebben gezegd dat ze dit zonde vinden, omdat het zittenblijven te wijten was aan werkhouding, hij had weinig gedaan dit jaar. Hij mag nu gewoon doubleren. Echt, een belletje met de mentor was voldoende.

kaatje43
18-07-2011 om 11:56
Marlies
In een brugklas is doubleren vaak geen optie, tenzij er een hele andere reden is dat er slechte cijfers wordt gehaald. Vaak een ziekte of. Je mag ook maar max 6 jaar over die Havo doen, dat schiet dan lekker op.
Als een andere school geen optie is met bijv. een tweedejaars dakpanklas, dan zal er niet veel anders opzitten om het schooladvies te volgen.

cqcq
18-07-2011 om 12:53
Das niet waar
" Je mag ook maar max 6 jaar over die Havo doen, dat schiet dan lekker op. "
Scholen doen graag alsof dat zo is, en dat dat een reden is voor afstromen. In de werkelijkheid staat in de wet op het voorgezet onderwijs dat je maximaal vijf jaar mag doen over de onderbouw van de Havo of het VWO. (en ook maximaal vijf jaar over het hele VMBO, ik vind dat laatste bijzonder krom, want juist dan valt er weinig meer af te stromen, zeker als je al een lager niveau VMBO doet).
Maar ja, scholen willen liever geen zittenblijvers, dus staan dat maar zeer incidenteel toe. Ouders hebben daar vrijwel geen keuze meer in.

Fiorucci
18-07-2011 om 14:01
Cqcq
"Ouders hebben daar vrijwel geen keuze meer in." Mijn ervaringen zijn toch heus anders, lees mijn reactie hierboven, en mijn eigen zoon mocht brugklas vmbo-t ook overdoen.

Fiorucci
18-07-2011 om 18:09
Inderdaad cobi
Ook hier was het voor zoon geen verloren jaar, hij had een dusdanig mooie lijst dat hij zelfs naar de havo had gemogen.

cqcq
18-07-2011 om 18:26
Doubleren is geen recht
Precies wat ik bedoel, je bent aan de genade van de school overgeleverd. Sommige scholen luisteren naar ouders, andere niet. (en veel ouders realiseren zich dat niet, hoe essentieel die eerste jaren op de middelbare school kunnen zijn, zie de beide draadjes die nu hierover lopen).

Marlies
18-07-2011 om 19:40
Doubleren is een recht
Pelle ea.,
Hoe weet je dat dat doubleren een zeldzaamheid is? Je hebt echt geen gelijk. Ik ken genoeg scholen waar kinderen ook in de brugklas doubleren, omdat bijvoorbeeld hun werkhouding niet goed is. Vaak zie je daarna een grote verbetering. Als je af laat stromen, beloon je eigenlijk het slechte gedrag en ontstaan er dikwijls meer gedragsproblemen. De inspectie ziet ook liever dat kinderen op de juiste plek tov advies zitten ipv afstromen.
Als ouder heb je hier dus wel degelijk iets over te zeggen, doubleren is altijd mogelijk tenzij het voor de tweede keer is. Of je maar zes jaar over havo mag doen, weet ik niet, volgens mij klopt dat ook niet. Het is misschien niet wenselijk dat wel.
MVG, Marlies

cqcq
18-07-2011 om 20:05
Dat is het dus niet
Doubleren is geen recht, dat was het vroeger misschien. Nu beslist school of doubleren mag. Je ziet het hier in twee draadjes, je kunt het lezen in de schoolgidsen van de middelbare scholen er zijn zelfs kamervragen over gesteld:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20092010-3075.html

marlies
19-07-2011 om 09:19
Doubleren
Er staat in ieder geval niet in de wet of in het schoolreglement dat je niet mag doubleren. Ook niet in het stuk van cqcq. De inspectie is niet blij met een slechte doorstroom, maar de inspectie is ook niet blij met veel afstroom. Als een school expliciet in het bevorderingsreglement vermeldt dat je niet mag doubleren, dan sta je misschien sterker als school, maar ik kan me niet voorstellen dat er een school is die dat erin heeft staan, omdat je kinderen soms wel moet laten doubleren. Je mag dit als school dus niet opnemen in je reglement (behalve dan dat het niet twee keer mag voorkomen, volgens mij is dat de enige wettelijke regel) en dus kun je als ouder wel degelijk eisen dat je wilt dat je kind doubleert.
Marlies

Elisa2
22-07-2011 om 21:14
Cobi: lyceum bedenkt uitweg: tl/h
Havo/VWO school van mijn kinderen heeft ook een afstroom beleid. Ze hebben dit afgelopen jaar uitgebreid van de brugklas naar (nu net in de nieuwe schoolgids gelezen) klas 1, 2 en 3.
Daartoe hebben ze heel creatief een TL/H stroom bedacht, de leerlingen blijven binnen de eigen muren, maar: ze gaan verder met VMBO TL met Havo tintje, waardoor ze mogelijk na hun TL diploma iets makkelijk toch weer door kunnen naar 4 Havo. Dit is alleen voor leerlingen die aan een aantal voorwaarden voldoen, niet al teveel onvoldoendes en een Havo advies en Cito van de basisschool. Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken, het lijkt nogal discutabel, maar ik zou dat denk ik toch een mooie tussen oplossing vinden, als mijn kind het niet zou redden op de Havo.
Uit klas 1 van zoon valt trouwens maar 1 jongen af, deze jongen gaat echt naar een andere (VMBO) school, omdat hij erg veel onvoldoendes had en allerlei gedragsproblemen (spijbelen keten stelen).

Elisa2
23-07-2011 om 15:57
Ja, cobi 1 extra tl/h klas per leerjaar
dus een stroom is een beetje teveel eer. Maar ja, er is dus wel een TL/H klas opgezet.
Dit is minder vreemd dan het lijkt. De school is ooit gestart als VMBO (b,k,g,tl) en HAVO en VWO school geweest. Doordat de school uit zijn jasje groeide is het gesplitst in twee vestigingen met aparte aansturing. Het VMBO (b,k,g en tl) en onder een andere naam de havo/VWO school. Later echt gesplitst ook bestuurlijk. Maar er zijn natuurlijk nog wel contacten over en weer, denk ik.