Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Maximum aantal schooluren?

Onze basisschool heeft veel studiedagen (8 per jaar voor de onderbouw, 4 voor de bovenbouw). Nu staat er in de laatste weekbrief dat dat is "omdat de leerlingen van de onderbouw anders teveel uren maken".
Zo'n 4 jaar geleden heb ik de school erop attent gemaakt dat ze te weinig uren lesgaven, toen gingen we acuut van 13 naar 12 weken vakantie want dat bleek te kloppen. Maar nog steeds hebben we in vergelijking met de ons omringende scholen veel extra dagen vrij, terwijl we dezelfde schooltijden hebben (gemiddeld per week) hebben! Ik blijf dus alert!

Volgens mij is er geen maximum aan schooluren, maar kan het niet vinden; ik vind alleen een minimum urennorm, nergens een maximum.
Omdat deze school wel erg veel van ons als ouders vraagt (meedraaien bij TSO, lokalen poetsenetc) wil ik dit geval toch even checken op juistheid. Wie weet hoe het zit: is er een maximum aan schooluren voor het basisonderwijs?

Groetjes, Astrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen maximum

Nee Astrid, er is geen maximum. "te veel uren' zal duiden op meer uren dan er gefinancierd worden.
Het totaal aantal uren dat gefinancierd wordt is in 8 jaar 7520. De scholen mogen zelf bepalen hoe ze dat verdelen, met die beperking dat de bovenbouw minimaal 940 uren per jaar les moet hebben (dat is 1/8). Sommige scholen geven meer uren aan de bovenbouw en daardoor minder uren in de onderbouw.
Wat overigens ook nog kan is dat er een schoolplan is, waarin een maximum aantal uren voor de onderbouw, of voor bepaalde klassen is vastgelegd. Zolang dat maximum maar niet leidt tot een totaal tekort ten opzichte van het wettelijk minimum, is er niks aan de hand.
Groet,
Miriam Lavell

Astrid15

Astrid15

17-11-2009 om 18:51 Topicstarter

Dank je!

Titel spreekt voor zich
In de schoolgids staat geen verklaring maar ik zal eens vragen naar het schoolplan. Het klopt trouwens dat de bovenbouw meer uren les heeft dan de onderbouw.

Groetjes, Astrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.