Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
brm

brm

13-08-2019 om 20:16

mbo na zittenblijven havo 4

Kind is blijven zitten in havo 4. Is vervelend gegaan. School is vorig jaar overgestapt op een nieuw pedagogisch systeem (met meer projecten/samenwerken, minder lessen) wat nog wat kinderziektes had. Kind was bespreekgeval met genoeg compensatiepunten, school (incl. jaarcoordinator) had gezegd dat dat zonder meer goed zou komen, en toen dus toch niet.

Kind is aan het kijken naar andere opties, want ziet een jaar overdoen niet zitten. Wij twijfelen ook wel wat of nog een jaar havo 4 op deze school heel zinvol is. We hebben gekeken naar mbo-opleidingen. Dat zou een optie kunnen zijn. Kind heeft al een paar jaar een richting in het hoofd, en mbo opleiding in die richting is wel okay (een vrij brede opleiding met redelijk goede kans op werk op mbo-4 niveau en goede mogelijkheid tot doorstromen naar de geplande hbo-opleiding).

Ik vind het lastig. Met havo houd je opties open, en is er (waarschijnlijk) over twee jaar een startkwalificatie. Kind moet havo gewoon aankunnen, daar is huidige school ook wel van overtuigd. Maar motivatie van kind om nog (minimaal) twee jaar havo te doen is laag, en kind doet het wel goed met praktijkvakken. Mbo lijkt kind een stuk leuker (waarbij beseft wordt dat ook daar saaie algemene vakken onderdeel zijn van programma en dat ook niet alle praktijkvakken even leuk zullen zijn), en bereidt ook wel goed voor op het hbo.

Ervaringen zijn welkom. Ik realiseer me dat er nog wat praktische haken en ogen zijn en dat sommige mbo-opleidingen al geen inschrijvingen meer aannemen, maar dat lijkt hier wel goed te komen.

Overstap

Misschien niet vergelijkbaar maar mijn dochter is van speciaal voortgezet onderwijs HAVO4 overgestapt naar MBO. Dat bleek voor haar te laag niveau en de school was te chaotisch georganiseerd. Het jaar daarop is ze terug gegaan naar de HAVO en is inmiddels geslaagd. Ze was wel goed gemotiveerd voor de richting op het MBO en heeft er in elk geval wel van geprofiteerd voor haar eigen hobbies en ontwikkeling ook al was ze er effectief maar een half jaar..
We hadden inmiddels diverse MBO opleidingen al bezocht en er was er in elk geval 1 bij waar de decaan haar de overstap afraadde vanwege het niveauverschil.
Hij raadde haar aan de HAVO af te maken.
Het kan natuurlijk goed gaan, maar dan een goed georganiseerde MBO school.

Maja

Maja

14-08-2019 om 08:02

AnneJ

Het is misschien afhankelijk van de regio, maar vooral dat "goed georganiseerde" schijnt toch op de meeste MBO's erg lastig te zijn, tenminste: in onze omgeving.

Op papier en tijdens informatieavonden en open dagen kan er van alles en heb je overal recht op en zijn dingen goed geregeld, maar in de praktijk blijkt er niets van te kloppen (tot aan complete delen van lesprogramma's die vervallen en nergens meer terugkomen: kijk maar hoe je dat in je examen regelt).

BRM: jij kent je kind (beter dan de meeste anderen).
Als jouw kind al jaren een duidelijk afgebakend vakgebied of zelfs beroep voor zich ziet, en de MBO is degelijk, dan hoeft dat geen beperking te zijn. Ziet jouw kind daarentegen een richting ziet zónder duidelijk werkgebied, is het misschien handiger om de vooropleiding zo breed mogelijk te houden.

Hanne

Hanne

14-08-2019 om 12:17

Blij mee

Mijn dochter heeft voor dezelfde keus gestaan en in haar geval is dat prima uitgepakt. Ze heeft eerst een mbo niveau 4 opleiding gevolgd en is zonder probleem doorgestroomd naar het HBO.

Het was voor haar een opluchting om niet meer alle schoolse vakken te volgen.

Moemie

Moemie

17-08-2019 om 19:09

Hier 2 nieuwe HBO studenten

Beiden hebben ze MBO4 (gedaan). Een van de twee start dit jaar met het HBO en de ander startvolgend jaar (heeft de HBO toelating al op zak) slagen voor het MBO is nu slechts een formaliteit. We wilden dat oudste, in het geval Havo niet zou lukken, een vak diploma op zak zouden hebben. De ander heeft via VMBO kader, nu dus bijna bijna een MBO diploma. Ze kunnen nu beiden zonder zorgen aan het HBO beginnen, ze hebben nu al hun (vak) diploma’s op zak. Mocht het niet lukken dan is dat jammer maar geen man overboord

Hermien

Hermien

17-08-2019 om 20:26

na het eerste jaar

Mijn zoon heeft een technische studie op het HBO gedaan en doet nu een master op de universiteit, maar na zijn eerste jaar waren alle kinderen die MBO hadden gedaan met de opleiding gestopt omdat het te moeilijk voor hen was. Misschien lag het aan de studie of aan de school, maar de overgang van MBO naar HBO is dus niet altijd soepel

Zomer

Zomer

18-08-2019 om 00:21

Ik ken

alleen maar succesverhalen van MBO naar HBO! Een familielid neemt alleen mensen in dienst die van het MBO komen of de route MBO -HBO hebben gedaan ipv HAVO - HBO. Het gaat hier om technische functies.

Triva

Triva

18-08-2019 om 01:17

Zomer

Nu geen tijd om de link te zoeken maar ik heb hier meermaals een link grplaatst die aantoont dat havisten meer kans hebben om hbo te halen dan mbo'ers dus dat jij alleen maar succesvrhalen kent is fijn maar zegt niks. Vwo heeft de meeste kans.

Dat familielid moet beter naar het individu kijken denk ik...alsof havisten per definiie er niks van bakken maar ze komen toch met een hbo doploma solliciteren neem ik aan? Je hebt laatbloeiers via mbo4 die makkelijk havo hadden kunnen doen en praktisch ingestelde havisten. Die houd je, met hetzelfde hbo diploma, niet uit elkaar als werkgever.

MK

MK

18-08-2019 om 11:49

Eens

Op mijn (economische) HBO bleef na het 1e jaar geen een MBO'er over. Ik wil niet zeggen dat het niet kan, een goede motivatie en hard willen werken is doorslaggevend. Maar een instelling: ik heb al MBO en als het niet lukt geeft dat niet, gaat niet erg helpen.

brm

brm

18-08-2019 om 12:42

bedankt

Bedankt voor jullie reacties! Zal toch vooral van het kind en van de opleiding afhangen denk ik, maar ik vind dat zo lastig in te schatten. Ik ken ook niemand die de opleiding die kind wil doen doet (of iemand die iemand kent). Ik hoop eigenlijk op wat Hanne schrijft, fijn om te weten dat die positieve ervaringen er wel zijn. Maar AnneJ's scenario heb ik ook wel in mijn hoofd. Wel heel fijn dat havo daarna gelukt is! Lijkt me zo lastig om dan weer om te schakelen. Maar wel met hernieuwde motivatie (verwacht ik) omdat kind dan weet waarvoor het het doet.

Beoogde mbo-opleiding heeft afspraken met hbo over doorstroom, dus ik verwacht niet dat 100% van de mbo-ers daar in het eerste jaar afvalt. Ik denk ook dat kind er op het hbo voordeel van heeft dat het havo-4 wel helemaal gehad heeft. Wat Moemie zegt: het hebben van een vakdiploma leek me ook wel een voordeel. Na havo heb je nog helemaal niks, dit mbo-diploma is best breed, dat heb je dan maar vast op zak. Maar ik zie ook wel het gevaar dat MK noemt: juist omdat je al een vakdiploma hebt is de motivatie om hbo te halen misschien wel lager.

Omschakelen

Bij de herstart op de HAVO heeft dochter een ander profiel gekozen. Zodat het in elk geval niet te saai voor haar was en er een nieuwe uitdaging was.

Hanne

Hanne

18-08-2019 om 13:28

De MBO-er bestaat niet

Grappig er hier gesproken wordt over de 'MBO-er' die doorstroomt naar het HBO. Mijn kinderen halen op het HBO, nadat ze het MBO hebben afgesloten allebei ruim een 8 gemiddeld (een gaat nu het vierde jaar en in de ander het derde), zonder dat ze er heel hard voor hoeven te werken. Allebei hebben ze inmiddels een baan in de richting die ze volgen.

Volgens mij is er een groot verschil tussen iemand die met moeite een VMBO-t diploma haalt en dan naar het MBO gaat en vervolgens naar het HBO wilt en iemand die om wat voor reden dan ook op HAVO/VWO vastloopt en via de route MBO/HBO zijn opleiding doet.

Mijn kinderen waren niet gemotiveerd te krijgen voor hun middelbare school. En met de jaren is de motivatie om te studeren gegroeid, waardoor het geen moeite meer kost.

Dees

Dees

18-08-2019 om 15:11

Kennis

Hier zelf met gemaakt mavo gehaald toen naar het mbo (hoge cijfers) en met hoge cijfers het HBO gehaald. Havisten hadden het bij ons op het HBO erg moeilijk, maar van de 3 MBO-ers die doorgingen naar HBO ben ik de enige die het redde, kwam ook omdat de andere MBO-ers met lage cijfers het diploma haalden en daardoor dus veel kennis mistten die voor het HBO erg welkom was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.