Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mbo-opleiding kiezen

Mijn dochter doet dit jaar examen vmbo-t. Ze staat er goed voor en het plan is dat ze volgend jaar naar de havo gaat. Het is daarnaast verplicht om voor 1 april (uitloop naar 1 mei) in te schrijven voor de mbo-opleiding als plan B. Tot een paar weken geleden had ze nog totaal geen idee wat dat moest gaan worden, maar toen kwam er ineens een idee uit de hoge hoed. De keuze die ze heeft gemaakt is echter voor een opleiding waar ik eigenlijk niet zoveel in zie. De studie leidt op voor een zeer specifiek beroep, met een mager maximum salaris en een belabberd arbeidsmarktperspectief.

Ik heb altijd gezegd dat ik mijn kinderen steun bij de keuzes die ze maken en dat ik daar achter sta, maar in dit geval gaat dat wel tegen mijn gevoel in. Juist omdat ze pas de laatste maanden meer begint te ontwikkelen, maatschappelijke interesses krijgt, etc., denk ik dat een bredere opleiding veel passender zou zijn. De mbo-opleiding zal niet het eindstation zijn en met bijv een generieke technische of economische opleiding kun je nadien zoveel meer. Bij mijn oudste zat het er al vroeg in dat ze richting de taal/cultuur zou gaan. Dat is ook geen richting waar het grote geld zit, maar het is haar wel op het lijf geschreven en ze is inmiddels ook met hoge cijfers op weg naar de afronding van de studie.

Waarom jongste per se geen techniek of economie wil, wordt me niet duidelijk. Ze wil er ook niet over in discussie en roept dat ze toch naar de havo gaat. Ik moet ook zeggen dat er bij de mbo-opleidingen niet echt iets ziet waar ik laaiend enthousiast van word. Misschien is dat anders als je kind al vanaf de kleutertijd roept dat hij timmerman wil worden en dan houtbewerking gaat doen.

Hoe staan jullie daarin?


Als de MBO opleiding niet het eindstation is, maakt de specifieke studie toch niet zoveel uit? Je kan daarna HBO doen en die hoeft niet 100% aan te sluiten op de MBO opleiding. Als dit is was zij wil, zou ik haar daarin steunen. Plan A is sowieso Havo dus hopelijk lukt dat.

Waar werkgelegenheid zit weet je nu toch niet. De wereld verandert zo snel, grote kans dat zij later een baan krijgt die nu nog niet eens bestaat.

MMcGonagall

MMcGonagall

21-03-2021 om 13:03 Topicstarter

Is dat zo? Kun je met iedere mbo-opleiding naar een willekeurige hbo-opleiding? Dus de banketbakker niveau 4 kan naar het hbo-accountancy (om maar een dwarsstraat te noemen)?

We hebben overigens wel naar koksopleidingen gekeken, dat leek me nog wel een aardige, maar dat is allemaal niveau 3. Heel apart.

https://www.onderwijsconsument.nl/kan-ik-doorstromen-van-mbo-naar-hbo/

Ik zou haar lekker laten kiezen. Kritische vragen stellen en verder het aan haar laten. Ik heb lesgegeven op mbo niveau 4 opleiding, zo mooi om te zien hoe alle studenten begonnen met een bepaald doel voor ogen, uitgroeiden tot jong volwassenen en toen hele andere keuzes maakten. Die mogelijkheid is er en juist de ruimte om dat zelf te kunnen ontdekken is leerzaam. 

Mijn moeder heeft mij om dezelfde redenen een opleiding afgeraden. Dat vind ik nu nog steeds jammer. Het had beter bij me gepast en ik had er zeker weten werk in gevonden. Nu denk ik er alsnog over de opleiding te gaan doen alleen kost t me meer kruim (en geld).

'We hebben overigens wel naar koksopleidingen gekeken, dat leek me nog wel een aardige, maar dat is allemaal niveau 3. Heel apart.'

Nou nee, zo apart is het niet. Er is ook een niveau 4 en een HBO. Maar je moet wel eerst basisvaardigheden kennen. Instromen op niveau 4 kan dus niet zomaar, tenzij je ontzettend veel ervaring en kennis hebt van kooktechnieken en voedsel.

Als je weinig ervaring hebt zou je eigenlijk op niveau 2 moeten beginnen. Je moet bijvoorbeeld eerst leren snijden, om maar eens iets te noemen. Daarna kun je wel in 1 jaar niveau 3 doen (dus geen tijdsverlies) en in 1 a 2 jaar niveau 4 (nauwelijks tijdsverlies).

Een kok met niveau 4 kan werken als zelfstandig kok heeft zeer goede arbeidsperspectieven en het salaris is ook goed voor een beginnende kok, kan uitlopen tot fenomenaal voor een sterrenkok.

Ik maak me boos over het denigrerende dat ik bespeur in jouw opvattingen over het MBO. Wat is de reden waarom jij denkt dat je dochter met MBO-4 koksopleiding zou kunnen beginnen?

Tsjor

Alternatief, ligt eraan waar de kwaliteiten voor je dochter liggen, is de opleiding voor luchtverkeersdienstverlening. Dat is een opleiding die vooral talig is: Nederlands, Engels, Frans, Duits en Spaans.

Tsjor

MMcGonagall schreef op 21-03-2021 om 13:03:

Is dat zo? Kun je met iedere mbo-opleiding naar een willekeurige hbo-opleiding? Dus de banketbakker niveau 4 kan naar het hbo-accountancy (om maar een dwarsstraat te noemen)?

We hebben overigens wel naar koksopleidingen gekeken, dat leek me nog wel een aardige, maar dat is allemaal niveau 3. Heel apart.

HBO accountancy of koksopleiding is wel een heel groot verschil. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat iemand tussen die 2 opleidingen zou twijfelen. Maar dit staat bijv op de site van de Hogeschool Rotterdam: Met een mbo-niveau 4-diploma ben je toelaatbaar tot deze opleiding. Hogeschool Rotterdam stelt geen eisen aan je vakkenpakket of het domein waarin je je mbo-diploma hebt behaald.

https://www.hogeschoolrotterdam.nl/opleidingen/bachelor/accountancy/voltijd/toelatingsvoorwaarden/

Lijkt mij alleen dat je dochter het wel heel lastig gaat krijgen als ze bijv nauwelijks economie heeft gehad. Voor Havo wordt dat wel als eis gesteld. Maar dat kan je natuurlijk altijd bijspijkeren. Je ziet: er zijn genoeg mogelijkheden.

Wat ik vooral zo raar vind is dat mijn kind zich moet inschrijven ook al heeft hij helemaal geen plannen om mbo te doen. Dat is echt iets dat helemaal niet bij hem past, op de mavo voelt hij zich al niet echt thuis.

Vorig schooljaar deed hij nog 3 vwo en door omstandigheden moest hij afstromen naar havo. Door de lockdown kregen we dat niet voor elkaar, het moest mavo worden. Op die manier kan hij altijd een startkwalificatie halen was de motivatie van de school die hem aannam. Hij wil nu door naar de havo en dat gaat zeker lukken met de hoge cijfers die hij haalt. Daarna wil hij een HBO opleiding doen, in ieder geval propedeuse, en eventueel door naar de universiteit.

Hij heeft zich nu ingeschreven, omdat zijn mentor daar op aandrong. Een school op fietsafstand, omdat hij er heen moet voor een intake. Hij moest invullen of het zijn eerste keus was en daar heeft hij heel eerlijk ingevuld dat hij liever naar havo wil. De inhoud van de opleiding sluit wel aan bij zijn idee van wat hij later wil maar dan op hbo of wo niveau. Dus straks na de examens schrijven we hem weer uit.

'Dus straks na de examens schrijven we hem weer uit.' Prima toch, als hij toegelaten is voor de HAVO.

Tsjor

MMcGonagall

MMcGonagall

21-03-2021 om 14:19 Topicstarter

tsjor schreef op 21-03-2021 om 13:48:

Alternatief, ligt eraan waar de kwaliteiten voor je dochter liggen, is de opleiding voor luchtverkeersdienstverlening. Dat is een opleiding die vooral talig is: Nederlands, Engels, Frans, Duits en Spaans.

Tsjor

Die koksopleiding noemde ik omdat ik dat wel een aardige vond. Ze heeft nu zelf voor iets heel anders gekozen. Hopelijk blijft het gewoon goed gaan met de cijfers en kan ze volgend jaar naar de havo. Ze heeft een extra vak, dus zelfs bij hakken over de sloot moet de school haar toelaten (hebben zij zelf in hun normen staan).

In talen is ze helaas juist helemaal niet goed. Ze wil op de havo NT doen. Tenminste, dat moeten we ook dit weekend opgeven, maar iets anders is bijna niet mogelijk omdat ze geen aardrijkskunde, geschiedenis of tweede vreemde taal heeft.

Ja dat weten we zeker, dat was onze voorwaarde om hem deze onlogische stap te laten maken, dat hij no matter what door mocht naar de havo. Dan vind ik het zo'n onzin om hem in te schrijven op een mbo. Dat mbo gaat hem uitnodigen voor een intake, daar moet hij naar toe zonder echt gemotiveerd te zijn. Beetje onzinnig maar we komen er niet onderuit.

MMcGonagall

MMcGonagall

21-03-2021 om 14:30 Topicstarter

Haaknaald schreef op 21-03-2021 om 14:22:

Ja dat weten we zeker, dat was onze voorwaarde om hem deze onlogische stap te laten maken, dat hij no matter what door mocht naar de havo. Dan vind ik het zo'n onzin om hem in te schrijven op een mbo. Dat mbo gaat hem uitnodigen voor een intake, daar moet hij naar toe zonder echt gemotiveerd te zijn. Beetje onzinnig maar we komen er niet onderuit.

ik hoop dat dat hier ook zo gaat. Mijn insteek was de afgelopen jaren altijd al havo, en ik heb haar nooit over alternatieven laten nadenken. Ze zou natuurlijk ineens van gedachten kunnen veranderen en toch naar dat mbo gaan. Dan is dat maar zo, maar vooralsnog gaat ze gewoon volgend jaar met de helft van haar klas door naar de havo.

Volgens mij mogen scholen tegenwoordig geen aanvullende eisen stellen aan doorstroom Vmbo-t - Havo of Havo - VWO. Als je kind slaagt, is dat voldoende. Dus dat verplicht inschrijven lijkt mij niet eens nodig en ook lastig voor de MBO-scholen, al die aanmeldingen die toch niet komen.

Een ander profiel is met een bijspijkercursus in de zomervakantie echt wel mogelijk (als je dit perse wil).

En ik ben best benieuwd   wélke MBO opleiding zij dan in gedachten heeft..... Er is er  1 richting die ik je ten zeerste zou afraden.

MMcGonagall

MMcGonagall

21-03-2021 om 15:41 Topicstarter

bieb1963 schreef op 21-03-2021 om 15:20:

En ik ben best benieuwd wélke MBO opleiding zij dan in gedachten heeft..... Er is er 1 richting die ik je ten zeerste zou afraden.

Omwille van de privacy wilde ik dat niet opschrijven, maar nu ben ik heel benieuwd aan welke opleiding jij denkt. Het is in elk geval een opleiding die voor een heel specifieke ondersteunende functie opleidt. Dat vind ik jammer omdat er zoveel mbo-opleidingen zijn waarmee je een zelfstandige functie krijgt waarmee je dan ook nog eens veel meer verdient. Een kapper, pedagogisch medewerker, apothekersassistent verdient nog meer dan deze functie.

Ik vind dat van mezelf niet leuk gedacht overigens. Geld zou niet uit moeten maken, maar dat geldt kennelijk voor mij vanaf een bepaald bedrag

MMcGonagall schreef op 21-03-2021 om 15:41:

[..]

Omwille van de privacy wilde ik dat niet opschrijven, maar nu ben ik heel benieuwd aan welke opleiding jij denkt. Het is in elk geval een opleiding die voor een heel specifieke ondersteunende functie opleidt. Dat vind ik jammer omdat er zoveel mbo-opleidingen zijn waarmee je een zelfstandige functie krijgt waarmee je dan ook nog eens veel meer verdient. Een kapper, pedagogisch medewerker, apothekersassistent verdient nog meer dan deze functie.

Ik vind dat van mezelf niet leuk gedacht overigens. Geld zou niet uit moeten maken, maar dat geldt kennelijk voor mij vanaf een bepaald bedrag

Ik bedoelde 'dier en zorg' (dat is dus geen dierenartsassistent, dat is een heel andere opleiding). Deze kan ook op niveau 4, maar gaat echt werkelijk nergens over. Werkkansen 0

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.