Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

MBOers voelen zich niet gehoord.

Mbo'ers voelen zich nauwelijks gehoord: 'Ze denken dat we dom zijn' - https://nos.nl/l/2432222 ja er wordt in de politiek ook altijd óver het (V)MBO gepraat omdat die groep niet in de tweede kamer zit.


LostJellyfish83

LostJellyfish83

13-06-2022 om 19:37

Miepjecody schreef op 13-06-2022 om 19:13:

[..]

Wauw , jij denkt dat in de kinderopvang enkel richtlijnen gevolgd kunnen worden die door iemand anders zijn opgesteld?

Ik werk in de gehandicaptenzorg, en jij denkt dat een hoger opgeleid iemand voor me heeft beschreven hoe dat moet?

Echt niet te geloven.

Nou, daar ga ik toch eigenlijk ook wel vanuit. Dat er in ieder geval (per patiënt) een zorgplan is gemaakt door een team met daarin bijvoorbeeld een arts/ergotherapeut/fysiotherapeut/verpleegkundige en dergelijke. 

Of hoe moet ik het anders zien? 

Mug schreef op 13-06-2022 om 19:37:

[..]

Nou, daar ga ik toch eigenlijk ook wel vanuit. Dat er in ieder geval (per patiënt) een zorgplan is gemaakt door een team met daarin bijvoorbeeld een arts/ergotherapeut/fysiotherapeut/verpleegkundige en dergelijke.

Of hoe moet ik het anders zien?

Ja, de routes, de protocollen, de taken hebben de hooggeleerden allemaal bedacht en uitgestippeld. Maar nu de praktijk.....

LostJellyfish83

LostJellyfish83

13-06-2022 om 19:56

bieb1963 schreef op 13-06-2022 om 19:52:

[..]

Ja, de routes, de protocollen, de taken hebben de hooggeleerden allemaal bedacht en uitgestippeld. Maar nu de praktijk.....

Ja, die is voor de uitvoerende mbo-ers 

Mug schreef op 13-06-2022 om 19:56:

[..]

Ja, die is voor de uitvoerende mbo-ers

Precies. Alleen die routes, planning, protocollen, tijdschema,'s werken vaak voor geen meter.

Mug schreef op 13-06-2022 om 19:37:

[..]

Nou, daar ga ik toch eigenlijk ook wel vanuit. Dat er in ieder geval (per patiënt) een zorgplan is gemaakt door een team met daarin bijvoorbeeld een arts/ergotherapeut/fysiotherapeut/verpleegkundige en dergelijke.

Of hoe moet ik het anders zien?

Nee dat plan in de gehandicaptenzorg is niet door hen gemaakt. 

En nee de gedragsdeskundige heeft geen goed zicht op hoe het echt moet.

bieb1963 schreef op 13-06-2022 om 20:54:

[..]

Precies. Alleen die routes, planning, protocollen, tijdschema,'s werken vaak voor geen meter.

Dit

LostJellyfish83

LostJellyfish83

13-06-2022 om 22:26

Miepjecody schreef op 13-06-2022 om 21:01:

[..]

Nee dat plan in de gehandicaptenzorg is niet door hen gemaakt.

En nee de gedragsdeskundige heeft geen goed zicht op hoe het echt moet.

Dus jullie bedenken alles zelf, zonder dat daar ooit eens een ander bij meekijkt? Dat is toch echt niet zoals ik dat gewend ben bij familie. 

("De gehandicaptenzorg" is nogal een breed begrip ook wel, ik weet helemaal niet wat jij dan doet natuurlijk)

Mug schreef op 13-06-2022 om 22:26:

[..]

Dus jullie bedenken alles zelf, zonder dat daar ooit eens een ander bij meekijkt? Dat is toch echt niet zoals ik dat gewend ben bij familie.

("De gehandicaptenzorg" is nogal een breed begrip ook wel, ik weet helemaal niet wat jij dan doet natuurlijk)

Ben ik ook niet gewend, hier altijd bespreking met het team (althans tot mijn zus overleed) en ook in de psychiatrie voor mijn moeder altijd met een team. 

Dagelijkse beslissingen neemt het personeel wel zelfstandig want je kunt moeilijk eerst een team bij elkaar roepen als de client in een epileptische aanval zit die er anders uitziet dan normaal. 

Ik vind het grappig om te lezen dat in andere branches ook een afstand lijkt te bestaan tussen beleid en protocollen en de werkvloer. Dat is bij ons niet anders. We hebben uitvoerende krachten van niveau vmbo t/m wo plus en vanuit de uitvoering worden we echt wel betrokken bij het schrijven van handboeken, maar soms komen er ideeën van hogerhand waaruit blijkt dat ze echt geen idee hebben hoe de praktijk eruit ziet.
Daar is lastig wat tegen te beginnen, pick your battles en veranderingen gaan met baby steps.

Mug schreef op 13-06-2022 om 22:26:

[..]

Dus jullie bedenken alles zelf, zonder dat daar ooit eens een ander bij meekijkt? Dat is toch echt niet zoals ik dat gewend ben bij familie.

("De gehandicaptenzorg" is nogal een breed begrip ook wel, ik weet helemaal niet wat jij dan doet natuurlijk)

Nee maar dat is niet iemand met hbo. Gewoon samen met de persoonlijk assistent. ( mbo) en indien nodig arts.

Er wordt hier nu net gedaan of een zorgmedewerker enkel uitvoerend is.

Normaal gesproken komt er toch veel van de zorgmedewerkers zelf.

Miepjecody schreef op 13-06-2022 om 22:43:

[..]

Nee maar dat is niet iemand met hbo. Gewoon samen met de persoonlijk assistent. ( mbo) en indien nodig arts.

Er wordt hier nu net gedaan of een zorgmedewerker enkel uitvoerend is.

Normaal gesproken komt er toch veel van de zorgmedewerkers zelf.

Dat hangt van het niveau af. Een verzorgende met mbo heeft alleen maar uitvoerende of gedelegeerde taken.

MMcGonagall schreef op 13-06-2022 om 22:39:

Ik vind het grappig om te lezen dat in andere branches ook een afstand lijkt te bestaan tussen beleid en protocollen en de werkvloer. Dat is bij ons niet anders. We hebben uitvoerende krachten van niveau vmbo t/m wo plus en vanuit de uitvoering worden we echt wel betrokken bij het schrijven van handboeken, maar soms komen er ideeën van hogerhand waaruit blijkt dat ze echt geen idee hebben hoe de praktijk eruit ziet.
Daar is lastig wat tegen te beginnen, pick your battles en veranderingen gaan met baby steps.

Hier lijkt dat bemoeien nu juist steeds meer van hogere hand te komen, aangezien we elke scheet moeten verantwoorden.

MMcGonagall schreef op 13-06-2022 om 22:45:

[..]

Dat hangt van het niveau af. Een verzorgende met mbo heeft alleen maar uitvoerende of gedelegeerde taken.

Ik heb het over de gehandicaptenzorg, ik heb niet alleen uitvoerende taken.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

13-06-2022 om 22:55

Ysenda schreef op 13-06-2022 om 22:34:

[..]

Ben ik ook niet gewend, hier altijd bespreking met het team (althans tot mijn zus overleed) en ook in de psychiatrie voor mijn moeder altijd met een team.

Dagelijkse beslissingen neemt het personeel wel zelfstandig want je kunt moeilijk eerst een team bij elkaar roepen als de client in een epileptische aanval zit die er anders uitziet dan normaal.

Dit dus inderdaad. Natuurlijk zijn de dagelijkse zaken voor het personeel op de werkvloer, maar er staat uiteindelijk altijd wel ergens een (beleids)team boven. 

MMcGonagall schreef op 13-06-2022 om 22:39:

Ik vind het grappig om te lezen dat in andere branches ook een afstand lijkt te bestaan tussen beleid en protocollen en de werkvloer. Dat is bij ons niet anders. We hebben uitvoerende krachten van niveau vmbo t/m wo plus en vanuit de uitvoering worden we echt wel betrokken bij het schrijven van handboeken, maar soms komen er ideeën van hogerhand waaruit blijkt dat ze echt geen idee hebben hoe de praktijk eruit ziet.
Daar is lastig wat tegen te beginnen, pick your battles en veranderingen gaan met baby steps.

Je hebt gelijk. Ik neem je terug mee in de tijd: eind jaren '80. Ik werkte bij PTT, die privatiseerde in 1989, en opeens werden we overspoeld met protocollen en modellen die bij een "zelfstandig commercieel bedrijf" hoorden. Dus kreeg je een klant aan de lijn met een probleem, dan mocht je dat niet zelf oplossen, nee, dan moest je dat in een standaardformulier noteren, dan doorsturen aan een coördinator, die ging dan beoordelen waar dat probleem thuishoorde qua oplossing, die stuurde het door aan de desbetreffende afdeling, en daar bepaalde opnieuw een coördinator welke medewerker het dossier ter afhandeling kreeg. Resultaat: de klant zat dagenlang, zo niet langer, met zijn probleem zonder dat er een oplossing voor geboden werd. Terwijl je het aan de telefoon binnen 5 minuten had kunnen oplossen, maar dat mocht dus niet, je moest de weg bewandelen die het protocol voorschreef. En dan had je opeens audits, en dan kwamen van die wereldvreemde types kijken of je alle handboeken wel netjes op een rijtje in de kast naast je bureau had staan, en of alle kopieën erin zaten van alle rapporten die je had ingevuld, en of die rapporten wel conform de richtlijnen waren ingevuld. Klant speelde geen rol in dat verhaal, het ging om de procedures.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.