Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-09-2009 om 10:06

Meehelpen op school


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

09-09-2009 om 10:10

Grotere groepen bij schoolzwemmen

Hier zijn er voor 59 kinderen drie zwemleerkrachten. 1 leerkracht per 20 kinderen dus. Volgens het zwembad is dit volgens de norm.
Ik geloof dat er 1 groepje is van 9 kinderen die nog niet kunnen zwemmen.
Gelukkig kan mijn zoon al goed zwemmen, anders had ik hem niet laten gaan.
(hier wordt nog met de oude diploma's gewerkt, sommige kinderen met een a-diploma kunnen maar net hun hoofd boven water houden, zij zwemmen bijna rechtop)

Nicole77

Nicole77

09-09-2009 om 14:02

Het verschilt zo erg

Ik heb in een zwembad gewerkt (grote stad, best groot zwembad) en hoe scholen binnenkomen verschilt zo erg. De ene klas kan ordelijk binnenkomen met 1 juffrouw, een andere school heeft 5 volwassenen nodig en dan nog vallen ze over elkaar heen.
Overigens waren er altijd wel een stuk of 6 zweminstructeurs, dus extra begeleiders vanuit de school waren helemaal niet nodig.
Met een witte school ligt iedereen in het diepe en met een zwarte niet, maar met genoeg instructeurs kun je dat oplossen. Bij ons in het bad wisten ze voor de zomervakantie hoeveel kinderen en welk niveau er zouden komen. Twee scholen met eenzelfde populatie (bv allemaal B/C of allemaal beginners) werden dan niet tegelijk gepland.
Als de gemeente zich wil indekken tegen claims kunnen ze wel eisen gaan stellen, maar het is echt niet veiliger als er moeders op een bankje zitten kletsen. (Zeker niet als je een school hebt waar geen enkele moeder kan zwemmen

Pippin

Pippin

09-09-2009 om 14:04

Izar

Lees de posting van Annet maar door. 59 kinderen in een bad met drie zwemleerkrachten!
Bij zwemles hier is er een docent op 10 kinderen.
Dat is dus soms wel een groot verschil in groepsgrootte. En verder zijn er bij zwemles veel minder verschillen in vaardigheidsniveaus. Als je aan het diepe toe bent, ga je naar een andere groep en een ander tijd. Bij zwemles komt iedereen met hetzelfd doel: leren zwemmen. Daardoor is het minder chaotisch. Daarnaast is het bij zwemles gewoon duidelijk wie er de baas is en wie er verantwoordelijk is: de badmeester/juf.

amk

amk

09-09-2009 om 16:09

Zwemles vs gymles

beiden gaan om het bewegen. En zwemen aanbieden als sport zoals volleybal, turnen, voetbal, honkbal etc gaat nu eenmaal niet zonder zwembad. Terwijl sommige kinderen sporten op het droge helemaal niet leuk vinden maar zwemmen wel.

Wat mij betreft blijft die natte gymles gewoon. Maar als gewoon een vorm van lichamelijke opvoedingsonderwijs, niet om daadwerkelijk de diploma's te halen.

sierlo

sierlo

09-09-2009 om 17:08

Helpen vs zwemmen vs eigen verantwoordelijkheid

Ik vind dat een school zelf verantwoordelijk is voor het laten volgen van het les programma. Dus ik ben anti: -leesouders, -gymouders, -zwemouders, -overblijfouders en zeker op geheel vrijwillige basis (dus geen vergoeding/cursus etc.) Ik ben heus wel eens mee geweest met een gym of zwemles maar meer uit belangstelling dan behulpzaam te zijn. Het geeft je een kijkje achter de schermen.
Ik ben wel een voorstander voor: niemand van school zonder zwemdiploma A (minimaal). En of de gemeente dat nu regelt van school uit of van huis uit maakt mij niet uit.
Het probleem zit hem alleen in de onwil van ouders als je het van huis uit wil doen, geef toe, wie kijkt/keek er elke week weer naar uit om een uur in dat benouwde zwembad je tijd uit te zitten (als het tegen zit met een jonger brusje van je oudere kind)? Ik niet, dat hele zwemles gebeuren vind/vond ik het naarste gedeelte van opgroeiende kinderen. het is leuk van babyzwemmen t/m peuterzwemmen en dan begint het gewoon vervelend te worden (zonde van je tijd, wat had je allemaal niet kunnen doen in dat uur!)
Er is dus gewoon een groep ouders die dat niet doet. Ze vertikken het want het is stom en naar en ook nog benouwd en het ruikt er niet lekker etc en o ja het is ook nog duur. Nu gaat daat "duur" niet voor iedereen op maar wel voor een behoorlijke groep. Nu vind ik dus dat elk kind zich moet kunnen redden als het in het water valt/springt etc. is gewoon van levensbelang. Het is verplicht om te leren schrijven maar als je dat niet kan verdrink je niet in een boek ofzo, schrijven is belangrijk als je groot bent maar als je verzuipt voor je groot hebt kunnen worden is dat verspilde moeite. Regel dus landelijk dat alle kinderen kunnen zwemmen voor ze van de babsisschool af komen. Niet elke ouder neemt die verantwoording, ook niet als je het gratis maakt, die willen gewoon dat zwembad niet in maar die kinderen moeten het dus wel leren.
Het argument tweedeling werkt ook door als je niet kan zwemmen. De vriendinnetjes van mijn dochter die niet mee mochten met haar disco-zwem-feestje hadden goed de schurft in. Ik neem namelijk niet de verantwoording voor 10 jarigen die niet kunnen zwemmen op me, begin ik niet aan. De kinderen die niet kunnen zwemmen worden op andere momenten gewoon buiten gesloten, surf en zeilles gewoon op de plas kunnen ze wel vergeten en zo zijn er meer van die typische nederlandse dingen waar ze niet aan mee mogen doen, en dus uitgesloten worden. Behoorlijke tweedeling lijkt me, zeker als je 14 bent en niet met je vrienden mee kan doen omdat je moet zeggen dat je geen diploma hebt. Maar dat hoort eigenlijk weer in het draadje over arremoede thuis denk ik. Het is naast levensreddend namelijk ook iets sociaals, samen zwemmen. Een uur vrij zwemmen met je vrienden op woensdag middag is namelijk ook een uur bewegen en dat wil onze regering, dat onze kinderen bewegen ipv op de bank hangen.

Tweeverdieners

Makkelijk gezegd dat maar heel weinig ouders allebei fulltime werken en de meerderheid dus op school wel kunnen helpen. Maar als ze op maandag zwemles hebben dan werken wij allebei. En zo al dat vaak gaan als school hulp wil van ouders. Mijn man vindt het leuk om op vrijdagmiddag te helpen en ik zoek het liever buiten schooluren in andere zaken die voor school gedaan moeten worden. Scholen denken vaak wel erg makkelijk dat ouders wel alles rondom het schoolrooster plannen.

groeten,Ekeim

sierlo

sierlo

09-09-2009 om 20:02

Ja, izar

Die groep is er zeker ook, die heb ik alleen vergeten bij mijn (beperkte) lijstje van verschillende redenen waarom een kind niet op eigen initiatief op zwemles gaat. Ik denk ook niet dat die groep de noodzaak gaat zien om hun kinderen zelf naar het zwembad te brengen als het gratis zou zijn . Een deel natuurlijk wel, maar alle kinderen een A diploma is een geweldig streven.

amk

amk

09-09-2009 om 22:56

Zie het verschil nog steeds niet

veel scholen hebben geen eigen gymlokaal en moeten er met de groep heen lopen. Vanaf groep 3 mag ik toch hopen dat er gewoon gedoucht wordt na het gymmen. Is hier verplicht.
En ook in het zwembad kun je heel gevarieerd bewegen. Ook in teamsporten: bv waterpolo, onderwaterhockey, en wat is er mis met meer individueel bewegen. Het is maar wat de docent bedenkt.
Juist door het zwemmen er af te halen ontneem je het bewegingsonderwijs variatie.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-09-2009 om 13:21

Met een klas over straat

Toen ik nog bij de basisschool betrokken was door de kinderen moesten er extra begeleiders mee op langere afstanden omdat dat voorschrift was. Op zoveel kinderen zoveel begeleiders en anders mocht het niet. Ik kan me daar ergens wel iets bij voorstellen. Een op de kop en een bij de staart, dat sowieso.
Ik zit me trouwens af te vragen waarom zo'n school dan niet wat meer stagiaires probeert te krijgen. Ideaal toch, gratis hulp!
Hoezeer ik altijd voorstander ben geweest van dat ouders mee helpen op school vind ik niet dat ouders verplicht kunnen worden op bepaalde dagen te komen, maar verder ook in het algemeen niet verplicht kunnen worden. Zo had ik ook absoluut niet staan juichen als ik opeens ingedeeld zou zijn voor de overblijf. Ik zit niet meer in de situatie, maar ik zou absoluut mijn rooster niet omgooien omdat juf wil dat ik maandag mee ga naar zwemles. Op maandag werk ik en donderdag ben ik vrij, klaar uit. Helpen op school is geen aangenomen werk, het is vrijwillig.

amk

amk

10-09-2009 om 14:17

Izar

je blijft hangen in de zwemvaardigheid, maar er zijn ook heel andere bewegingsvormen in het water waar je helemaal niet voor hoeft te zwemmen.
En ook in motoriek zitten heel grote verschillen, net als in balvaardigheid trouwens. Het zijn niet voor niets meestal dezelfden die als er vrij gekozen mag worden het laatste worden gekozen.

Ik zou het werkelijk zonde vinden om de natte gymles af te schaffen.

amk

amk

10-09-2009 om 14:20

Kaaskopje

een stagier is geen gratis hulpje; het is een duur blok aan je been, want het kost geld: stagevergoeding en veel tijd want ze moeten juist veel begeleiding krijgen om het vak te leren.

Je merkt het ook in het bedrijfsleven, als het gratis hulpjes zouden zijn zouden er nu veel stageplekken zijn. Helaas door de crisis zijn die er niet.

Bastet

Bastet

10-09-2009 om 14:44

Stagieres

Een stagiere is geen gratis extra hulp,maar iemand waarvan we allemaal willen dat ze het vak van leerkracht goed in hun vingers krijgen..toch??
Bastet

reina

reina

10-09-2009 om 17:11

Amk

Niet alle stagiaires krijgen stage-vergoeding, zeker in het onderwijs niet! Er zijn zelfs bosjes LIO's die niets verdienen, terwijl ze soms bijna zelfstandig een groep draaien. Alleen krijgt de begeleidende leerkracht er wel iets extra's voor (of dat altijd zo is weet ik niet).

reina

reina

10-09-2009 om 17:12

Kaaskopje

Stagiaires kosten veel begeleidingstijd en ze zijn niet allemaal even goed, dan kosten ze nog meer tijd, terwijl je er weinig tot niets aan hebt.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-09-2009 om 21:55

Stagevergoeding?

Mijn dochter heeft nog nooit een cent gekregen voor een stage. Gaat dat dan naar school van de stagiaire?
Bij ons op het werk (geen school) zijn wel stageplekken en ook mijn jongste dochter kon zo komen toen ze 2 dagen stage moest lopen.
Dat het veel energie kost van de stagebegeleider geloof ik direct.
Voor zover ik nu via mijn oudste dochter heb meegekregen worden stagiaires juichend binnengehaald. Echt waar. Het heeft haar nog nooit moeite gekost om ergens plaats te krijgen en zit daar maandenlang.

amk

amk

10-09-2009 om 22:25

Waarschijnlijk

bij de universiteit kreeg ik destijds al een paar honderd gulden per maand. In het bedrijfs leven kan het oplopen tot een half minimumloon per maand. Bovenop je studiefinanciering en eventuele kamervergoeding en reiskostenvergoeding.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-09-2009 om 22:39

Bastet

Dat alle stagiaires hun pijlen op een baan in het onderwijs hebben gericht betwijfel ik. Het is voor een heleboel leerlingen gewoon... stage. Ze moeten toch iets kiezen en okee, met kleuters werken is dan wel leuk. Voor mijn dochter geldt het wel degelijk als voorbereiding op haar droombaan. Zij leert ervan, de stageschool 'profiteert' ervan. Dat er ook in positieve zin van geprofiteerd wordt is me bij haar laatste stage gebleken. De begeleider/onderwijzer kon andere dingen doen terwijl zij zich met de kinderen bezighield. Ze gaat dit jaar weer voor flink wat maanden naar een kleuterklas en was van harte welkom.

Bastet

Bastet

11-09-2009 om 07:22

Kaaskopje

Ik zie hier vrijwel alleen maar pabo-stagieres,en ik ga er even vanuit dat zij het onderwijs in willen..
Dus vandaar dat ik uit ging van alleen dergelijke stagieres.
Groetjes,bastet

Blok aan je been?

stagiaires begeleiden is niet altijd een pretje, maar wat ben ik blij dat ik ook ooit de kans kreeg om stage te lopen. Dat houd ik altijd in gedachten als ik een stagiaire heb. Iedereen verdient een kans en een vak leer je vaak het beste in de praktijk.
Een stagiaire een 'blok aan je been' noemen, vind ik niet een eerlijke benaming. Het kost je vaak tijd, maar die tijd heb je zelf ook vaak ooit gekregen. Geven en nemen heet dat.

groetjes van Purk

Kaaskopje

Kaaskopje

11-09-2009 om 23:24

Precies purk

Vroeger leerde je het vak vooral bij 'de baas'. Blijkbaar wordt een leerling nu vooral lastig en duur gevonden door werkgevers en is het wenselijker dat een leerling als kant en klaar pakketje afgeleverd wordt aan het bedrijfsleven zonder praktijkervaring. Hoe realistisch is dát? Het is niet alleen geven en nemen, maar uiteindelijk ook 'wat je er in stopt komt er ooit ook uit'.

amk

amk

13-09-2009 om 12:20

Hangt er vanaf

het hangt er helemaal vanaf wat voor niveau de stagier heeft die binnen komt.
Van bepaalde scholen weigeren wij nu de stagieres. De reden hebben wij ook heel duidelijk aangegeven bij de opleiding: het niveau is te laag. Dat heeft als gevolg dat wij niet de gemiddelde 5 uur per week aan begeleiding kwijt zijn, maar soms wel 20! uur per week.
En dan komt zo'n stagier binnen met een cijferlijst vol 8-en en 9-ens. Maar kan vervolgens nog geen basis lab-zaken uitelkaar houden. Ja, dan is een stagier absoluut een blok aan je been. Want die uren die we buiten de begrote uren aan de stagier moeten besteden zorgen er voor dat wij niet ons salaris verdienen en de andere medewerkers kosten nog veel meer als die stagier.

En ja, ik ben ook blij dat ik de kans heb gekregen om stage te lopen, en begeleidt ze met liefde, maar dan wel op een acceptabel niveau binnen komen.

Idd amk

ik zie ook dat het niveau dat van de scholen afkomt steeds verder daalt. Eerst had je al basiskennis die in de praktijk bijgeschaafd moest worden; nu geven de scholen die analisten aan ziekenhuizen afleveren ronduit toe dat ze te weinig capaciteit (lees ervaren leerkrachten en geld) hebben om hun klaar te stomen voor het analistenvak. Ik zit zelf in de medische hoek, maar denk dat dit ook voor de chemische richting geld. Als ik dan verder om mij heen kijk zie je het "bedenkelijke" niveau al beginnen als ze net van school afkomen. De meeste mensen achter de kassa kunnen niet eens terug tellen. Ik denk dat de kinderen van tegenwoordig TE VEEL moeten weten en kunnen om in de praktijk verder te kunnen.

Daarnaast wordt er van ons als ouders ook steeds meer gevraagd. Wat dat betreft vraag ik mij af waar de gezonde balans is gebleven.

Dineke69

Dineke69

21-09-2009 om 18:14

Meelopen naar gym

Wat een vervelend probleem, en dat het dan maar bij de ouders neergelegd wordt is niet leuk.
Als ik zie wat er tegenwoordig aan personeel op een basisschool rondloopt verbaast het me ook best.
Heeft deze klas geen stagiaire, of groepshulp oid?

Dineke69

Dineke69

21-09-2009 om 18:20

Spuit 11

spuit 11 had even niet gezien dat dit draadje al even liep

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.