Drommels
02-10-2011 om 13:40
Meer aandacht ouders voor kinderen
Zegt Marja Bijsterveldt op nu.nl: http://www.nu.nl/politiek/2630696/meer-aandacht-ouders-kinderen.html
Een citaat: Scholen zouden betere afspraken met ouders moeten maken, vindt ze. "Ouders verwachten te veel van school. Maar ze moeten zelf ook meewerken. Dan kunnen ze een wezenlijke bijdrage leveren."
Verwachten we te veel van de school? Herkennen we ons in de zienswijze van Marja?
Om te beginnen: ik denk dat Marja voor ons gezin de plank misslaat. Verder denk ik dat Marja te weinig concreet is.

Zus
02-10-2011 om 14:05
Pissig
Dit vind ik erg irritant: het onderwijs op de scholen is slechter geworden, DUS ouders mogen een tandje bijzetten?? Als je eens als ouders met kind wil oefenen, mag je de boeken niet eens meenemen, omdat je het dan 'verkeerd zou kunnen uitleggen'. Onderwijs begint bij school, ouders ondersteunen daarbij. Moet de school wel de ouders daar de kans voor geven. En mensen voor de klas zetten die zelfkunenn rekenen!

Marit
02-10-2011 om 14:30
Beetje
Je zou het opvoeden van kinderen wel als een driehoek kunnen zien tussen school, kind en ouder. Een beetje hulp van alle kanten kan geen kwaad. Op veel scholen is tenslotte door bezuinigingen minder extra hulp aanwezig. Het moet toch ergens vandaan komen.
Marit
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely
02-10-2011 om 14:34
Ik hoop
Dat onze minister doelt op gezinnen waar thuis al geen of gebrekkig Nederlands wordt gesproken. Vziw is dat in het onderwijs in ieder geval nu de zorggroep.
Er schijnen teveel kinderen en jongeren op school te zitten die zich niet of amper kunnen uitdrukken in het Nederlands. En dat is voor een leerkracht lastig even glad te strijken zonder de andere leerlingen tekort te doen.
Maar ik kan me ook voorstellen dat je hierheen bent geëmigreerd en je graag je kinderen ook jouw moerstaal leert, die daarom dus thuis spreekt, ervan uitgaande dat ze de landstaal buiten de deur oppikken. Tenminste, ik heb het idee dat ik die gedachtengang geregeld hoor en lees.
Lastig
Maar voor wat betreft ons gezin voel ik me niet zo aangesproken. En ik ben benieuwd welke acties ze hieraan wil koppelen. Of ik er dan nog steeds zo relaxed op reageer

Tineke
02-10-2011 om 14:48
Ach ja
Iemand moet de schuld krijgen, en het is gewoon beurtelings de ouders en de leerkrachten.
Maar dat ze vindt dat er thuis meer moet worden (voor-)gelezen is wat typisch, tenminste als je kijkt naar de hoeveelheid kinderboeken die bestaat tegenwoordig. Ik las vroeger de jeugdbibliotheek uit, dat kon dus -zo beperkt was het aanbod-, dat lukt tegenwoordig een stuk minder makkelijk. Mijn vader had vroeger zeker niet meer dan vijf jeugdboeken. We hebben dus steeds meer boeken tot onze beschikking en we lezen dus steeds minder?
Ik denk dat we het antwoord veel meer moeten zoeken in de manier van aanleren. De meeste schoolboeken zijn een en al chaotische zooi waar je met veel moeite in kunt vinden wat er geleerd moet worden. Het is weinig duidelijk waar het nou echt over gaat. Teveel komt hap-snap aan de orde. Teveel wordt te opgeleukt met onzinnige fratsen.
Dus als ik iets de schuld moet geven (waarvan eigenlijk?) dan zijn het de moderne methodes.

Chippie
02-10-2011 om 21:04
Niet het hele stuk gelezen...
Maar er zit een logische kern van waarheid in.
Ja, ik denk dat de gemiddelde ouder teveel verwacht van school. Ik bedenk mij altijd: je hebt 25 kinderen in een klas. Dat relativeert behoorlijk. Hier lees ik wel eens dat ouders gemiddeld eens per twee weken een gesprekje over hun kind aanknopen. Wat zou er gebeuren als iedere ouder dat zou doen? Wees reeel.
En ja, ik denk dat ouders een wezenlijk verschil kunnen maken in het educatieve partnerschap. Kwartiertje voorlezen per dag, tien minuten helpen met lezen in groep 3, thuis spellingwoordjes oefenen, tafels oefenen, beetje huiswerkbegeleiding, etc. Dat maakt echt groot verschil! Weinig moeite, groots effect! In veel gezinnen is dit echter niet aan de orde.
En ik hoef hier geen discussie over meerijdouders, schoonmaakavonden, etc. Die discussies hebben we meer dan genoeg gehad. Ook daarin ben ik gewoon nuchter; met een beetje hulp kun je veel leukere kunstzinnige vorming geven, ik juich boeiende excursies en theatervoorstellingen toe en begrijp wel dat dat alleen mogelijk is met meerijdouders etc. Bovendien vind ik ouderhulp altijd een goed voorbeeld voor mijn kinderen: samen bereik je meer.

Chippie
02-10-2011 om 21:10
Kaatje
"Maar dat ze vindt dat er thuis meer moet worden (voor-)gelezen is wat typisch, tenminste als je kijkt naar de hoeveelheid kinderboeken die bestaat tegenwoordig. Ik las vroeger de jeugdbibliotheek uit, dat kon dus -zo beperkt was het aanbod-, dat lukt tegenwoordig een stuk minder makkelijk. Mijn vader had vroeger zeker niet meer dan vijf jeugdboeken. We hebben dus steeds meer boeken tot onze beschikking en we lezen dus steeds minder?"
Dat er meer kinderboeken zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat er meer wordt gelezen. Er zijn ook veel meer alternatieven bijgekomen: tv en computer bv.
Ik kom op diverse scholen en alle scholen zeggen hetzelfde: er wordt thuis niet of nauwelijks gelezen. OO is waarschijnlijk niet de meest representatieve groep in dit kader. En het gaat om scholen in ietwat achterstandswijken maar ook in tweeverdienerswijken.
Ik schrok ervan hoe weinig ouders in de klassen van mijn kinderen (ter illustratie: buurt met huizen 350.000 plus) thuis lezen en/of worden voorgelezen.

Massi Nissa
02-10-2011 om 21:20
Hoe dan?
Ik denk ook dat OO-ouders niet bepaald de doelgroep zijn. Het gaat hier volgens mij meer om kinderen uit laagopgeleide milieus. Te weinig taalvaardigheid, beperkte woordenschat, nooit voorgelezen, weinig culturele bagage etc. Die kinderen komen op school met een achterstand die ze moeilijk inlopen. Ik ken ze van dichtbij, deze kinderen, ze zitten bij bosjes op de basisschool van mijn dochter. De ouders kunnen vaak niet lezen, laat staan voorlezen, en weten bovendien niet goed wat hun kinderen dan missen. School moet letterlijk alles regelen en voorkauwen. En dat kan school niet met zoveel kinderen in een klas. Ik begrijp alleen totaal niet hoe Bijsterveld dit voor zich ziet, hoe moeten die ouders dan ineens wel in staat zijn tot voorlezen, cultureel verrijken, huiswerk begeleiden etc. terwijl ze dat tot nu toe niet hebben gedaan en vaak gewoon niet konden?
Groetjes
Massi

Ely
02-10-2011 om 23:27
Drommels, dat klinkt als
Politieke logica (die ik niet deel trouwens). Maar het zou best kunnen.
Begrijp dat ROC's in de grote steden ook forse paniek hadden/hebben bij de aankondiging dat Nederlands deel uit ging maken van de examenvoorwaarden....

Evanlyn
02-10-2011 om 23:30
Bieb
Vroeger had mijn moeder echt geen tijd om mij steeds naar de bieb te sjouwen. En boeken kopen was te duur. Ik moest me dus beperken tot de vreselijk slechte schoolbibliotheek en wat er thuis in de kast van de volwassenen stond. Ik las alles, al was het een pak cornflakes.
Ik vind dat mijn kinderen veel beter af zijn en ze lezen zeker even veel als ik.
Wat betreft de computers: dit is toch ook lezen?

Monique
03-10-2011 om 10:27
Die aandacht
Aandacht voor de kinderen is momenteel wel het thema in de kranten, geloof ik. Zie http://www.telegraaf.nl/binnenland/10659535/___Meer_aandacht_kinderen___.html?sn=binnenland en http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5288/Onderwijs/article/detail/2943422/2011/10/03/Ouders-willen-kloof-met-middelbare-school-dichten.dhtml

dc
04-10-2011 om 14:37
Te algemeen inderdaad
Ik ben blij dat kinderen leergierig zijn in elk geval. Zo steken ze toch wat op, hoe slecht de ouders en/of school het ook doen!
Met zo'n algemeen bericht kun je als ouder toch helemaal niets?? Als je elkaar niet wilt tegenwerken (andere methodes enzo) dan zal de school toch duidelijk naar de ouders moeten communiceren wat ze verwachten. En dat kost ook geld en tijd en gaat vaak helemaal mis.