Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Triva

Triva

03-07-2020 om 09:54

Meer geslaagden na wegvallen eindexamens door corona

https://nos.nl/artikel/2339369-meer-geslaagden-na-wegvallen-eindexamens-door-corona.html

Eigenlijk zijn nu vooral de faalangstigen gered. Mooi.


ElenaH

ElenaH

03-07-2020 om 09:57

Fijn

De extra resultaatsverbeteringstesten hebben ook geholpen.

Mwaoh

De interpretatie van een schooldirecteur is natuurlijk geen vaststaand feit. Normaliter worden scholen met zo'n kloof tussen schoolexamens en CSE op de vingers getikt .Ik gun het iedereen hoor, die hiermee gemazzeld heeft, maar 10% is zo'n fors percentage dat het wel enigszins afbreuk doet aan de waarde van de diploma's van dit jaar. Vermijding leidt eerder tot bevestiging dan tot overwinning van een probleem.Normaliter worden scholen met zo'n kloof tussen schoolexamens en CSE op de vingers getikt. Op vervolgopleidingen zijn ook examens, en ook daar heb je onderdelen die je niet liggen.

Geen tik meer op de vingers

Dat criterium dat er niet een te groot (positief) verschil mag zijn tussen SE-cijfers en CE-cijfers is komen te vervallen.

Maar het kan wel een oorzaak zijn voor een hoger percentage geslaagden op scholen die hoogstaand SE-toetsen en streng beoordelen waardoor leerlingen het vaak nog van het CE moeten hebben om hun cijfers op te halen.

Wat ook nog mee kan spelen is dat voor een aantal vakken (bijvoorbeeld talen) er op het CE andere vaardigheden getoetst worden dan op de SE's.

skik

Bo

Bo

03-07-2020 om 13:26

meestal toch andersom?

Op de meeste scholen worden de CSE's toch beter gemaakt dan de schoolexamens? Dat idee heb ik in ieder geval. Dus veel kinderen hadden juist pech, maar hebben het gelukkig toch goed kunnen maken.

mirreke

mirreke

03-07-2020 om 13:29

Ik vind dit alles geen enkele afbreuk doen

aan de diploma's van dit jaar. Door alle onduidelijkheden mbt de pandemie en de maatregelen plus het op korte termijn opgestarte afstandsonderwijs kun je dit ook beschouwen als een zwaarder examenjaar.

Wel vind ik dat de examens voor het speciaal onderwijs niet goed zijn aangepast. Dat had zeker anders gekund.

@Emma

@Emma

03-07-2020 om 14:03

Beter of slechter?

En verder is het natuurlijk maar afwachten of de leerlingen dit jaar inderdaad "slechter" zijn dan die van vorig jaar.

Tijd

Sommige kinderen zullen nu "geluk" gehad hebben, andere net pech. En sommige scholen zijn misschien strenger of stellen hogere/lagere eisen wat normaal door het ce wordt uitgemiddeld en waarbij nu de laatste toetsen en herkansingen makkelijker zijn uitgevallen of de leerlingen is het voordeel van de twijfel gegeven. Interessant om de verschillen tussen scholen en jaren te bestuderen, ook komend jaar in de vervolgopleiding. Niet om het diploma af te waarderen maar gewoon om te zien wat de gevolgen zijn. Er zullen wellicht bij de vervolgopleiding mensen alsnog door de mand vallen of juist niet omdat ze verlost zijn van ballast en opbloeien. Gaat het goed, dan kun je je afvragen of de eisen bij het centraal examen en schoolexamens nog kloppen bij het doel. Gaat het slecht dan kun je er ook van leren waar het dan misgaat. Wat dat betreft vind ik zo'n crisis wel verfrissend. Alles wat nooit kon of op bezwaren stuitte, is nu gewoon gedaan. Natuurlijk zijn er verbeterpunten en zijn de verschillen tussen scholen (te) groot. Maar het biedt wel perspectief voor nog meer maatwerk en een andere kijk op onderwijs.

PTA

"En sommige scholen zijn misschien strenger of stellen hogere/lagere eisen wat normaal door het ce wordt uitgemiddeld en waarbij nu de laatste toetsen en herkansingen makkelijker zijn uitgevallen of de leerlingen is het voordeel van de twijfel gegeven."

Scholen kunnen niet achteraf de SE's anders beoordelen die al gemaakt waren in dit schooljaar en het voorexamenjaar. Voor de toetsen die nog moesten komen konden ze ook geen wilde wijzigingen in hun PTA's doorvoeren.

skik

ElenaH

ElenaH

03-07-2020 om 16:42

Hier

Is de PTA voor handvaardigheid aangepast toen duidelijk werd dat er geen centraal eindexamen werd afgenomen. In plaats van een schriftelijke toets kunstgeschiedenis maakten de leerlingen hun eindexamenwerk. Dat paste beter bij het idee van een eindafsluiting (een soort proeve van bekwaamheid). Was trouwens op verzoek van de leerlingen.

Zonnehoed

Zonnehoed

03-07-2020 om 18:36

Diploma

Ik hoop dat een diploma steeds minder belangrijk wordt. Het gaat uiteindelijk om de competenties die iemand heeft, niet om een papiertje. Denk dat de kansenongelijkheid daardoor ook kleiner wordt. Iemand die uit een zorgenloos en verzorgend gezin komt heeft nu een veel grotere kans op een diploma, maar dat betekent niet automatisch dat diegene geschikter is op de arbeidsmarkt dan iemand die niet dat gespreide bedje heeft gehad.

Niet mee eens KenFan

Afbreuk niet. Die kinderen gaan niet zo maar out of the blue een examen maken, ze moeten alleen op een moment M laten zien dat ze de vaardigheden beheersen dat ze tijdens hun hele schooltijd zich eigen hebben gemaakt. Het zou wel gek zijn als de afwezigheid van de laatste 2 maanden onderwijs betekent dat ze die vaardigheden niet beheersen.
Daarnaast: kinderen die misschien geluk gehad hebben zullen zichzelf toch tegen komen tijdens hun studie. En als ze zonder probleem MBO, HBO of Universiteit doorlopen dan is er niets aan dr hand.
Sini

>5,5

Een paar jaar geleden werd de >5,5 voor CE ingevoerd; toename herkansingen.
Er was ook ruimte voor maar één herkansing.
De leerlingen van de jaargangen ervoor hadden geen hinder van deze vernieuwingen; ze konden verder met hun studie want ze voldeden aan de regels van aanname terwijl er ook diploma’s bij zaten die de >5,5 regel niet gehaald zouden hebben. In vervolgstudie lieten ze zien wat ze in hun mars hadden.

Ik vraag mij af wat Slob achteraf nog wilt gaan doen. Wat kan hij nog doen? Ik geloof niet zo in een terugwerkende kracht. Het zal, net als de geslaagden van voor de >5,5 regel , geen consequenties hebben voor de geslaagden van 2020. Daarvoor is de groep te massaal.

Sinilind

Klopt het dat jouw jongste in deze lichting zit? Want ik heb echt met ze te doen, en ik hoop dat de uni's in elk geval een behoorlijk eerste jaar voor ze weten op te tuigen. Want zoals het er nu uitziet moet mijn wederhelft vanaf sept nog steeds digitaal onderwijs verzorgen, oa omdat er maar drie liften in het hele nieuwe gebouw zijn. Mijn jongste zit al die maanden thuis en heeft de laatste maand ontzettend moeten buffelen omdat alle tentamens van de laatste twee semesters in twee weken waren gepropt.

Tien procent is wel zo'n significant verschil dat het vragen oproept. Van scholen hier in de stad weet ik dat er grote onderlinge verschillen zijn tussen de zwaarte van de schoolexamens. Reden waarom ik geen voorstander voor een systeem als in Belgie of Frankrijk zou zijn, Welke bezwaren je tegen een CSE kunt opwerpen, het is een gelijkmaker waardoor het voor vervolgopleidingen duidelijk is dat iemand aan een bepaald niveau voldoet. En een objectievere maatstaf dan een vooringenomen docent.

Pluk

Pluk

04-07-2020 om 14:48

Zwaarte SE

De school van mijn zoon staat bekend om zware SE’s in vergelijking met het CE. Bijna alle SE’s waren al afgerond toen de scholen sloten en iedereen had, net als normaal gesproken maar 1 herkansing. Toch zijn meer leerlingen geslaagd dan normaal gesproken, vrijwel zonder gebruik van de resultaatverbeteringstoetsen, dat is een paar procent meer dan normaal. Wel zijn de gemiddelde cijfers een stuk lager dan normaal. Ik denk dan toch dat de stress van de CE’s zorgt voor extra zakkers.

Tamar

Tamar

04-07-2020 om 17:23

SE's

Er waren nu meer herkansingsmogelijkheden en dat zal sommigen geholpen hebben. maar betekent dat dat ze eigenlijk de kennis niet hadden? Dan zouden ze ook d herkansingen niet gehaald hebben, dus nee. Het is inderdaad vooral goed voor de faalangstigen. Het zou fijn zijn als daar lessen uit getrokken werden.

Laetitia

Laetitia

04-07-2020 om 17:45

Op ‘onze school’

zijn uiteindelijk idd procentueel meer leerlingen geslaagd dan anders. Maar volgens mij zaten ze daar voor Havo en VWO normaal gesproken altijd al wel wat boven de 90%. Dus het verschil is hier denk ik iets minder groot. Trouwens, ik ken ook leerlingen uit eerdere jaren die met de regeling van nu waarschijnlijk niet geslaagd zouden zijn omdat zij bij de talen echt het lezen van het CE nodig hadden.

Eigenlijk vind ik het prima. Als je in een situatie als deze plotseling een nieuwe regeling moet optuigen, moet je in mijn ogen ervoor zorgen dat ze weinig mogelijk leerlingen er schade van hebben. Oftewel, dan moet je zorgen voor zoveel mogelijk voordeel voor zoveel mogelijk leerlingen. Maar da’s mijn mening 🧐

Nou

Hier viel het dubbeltje anders. Zoon heeft hele jaar bar weinig gedaan en gegokt op de eindexamens (gymnasium) En toen gingen die niet door.... Met herkansingen se’s en de twee hersteltoetsen kwam hij net 0,2 punt tekort om te slagen 😳
Hij heeft een hele middag op zijn kamer zitten huilen en toen de draad weer opgepakt. Dan maar nog een jaartje. Kind is net 16 dus een ramp is het ook niet (wat ons betreft dan, voor hem dus wel) maar ik denk dat hij het in een normaal jaar wel gered zou hebben.

Pluk

Pluk

04-07-2020 om 21:30

Sneu

Wat sneu!

Dees

Dees

04-07-2020 om 22:05

Jippox

Verkeerd gegokt dus, zonde van het jaar geweest erg jammer.

Kenfan

Zoon zit (zat!) op een categorale gymnasium waar het gemiddelde van SE en CE maar 0,1 punt verschil was de afgelopen jaren en waar de SE als ontzettend moeilijk te boek staan. Het slagingspercentage op CE is altijd ontzettend hoog. Wat zijn schooltijd betreft heeft hij dus er alles uitgehaald wat kon. De SEs waren zo goed als klaar toen de COVID pleuris uitbrak, hij hoefde nog maar 2 mondelingen te doen (NL en FR en heeft echt geluk gehad wat dat betreft dat hij niet dezelfde gok gemaakt als.de zoon van Jippox. Hij is ook ruim 2 jaar ouder, wat scheelt qua houding.
Wat de uni betreft: hij gaat naar de TU Delft, ik weet dat hij daar al veel info van gekregen heeft over "hoe verder". De intro week lijkt ook op een aangepaste manier door te gaan. Ik had hem voorgesteld om een tussenjaar te doen,.maar zijn redenen om dat niet te willen begrijp ik helemaal: er zijn minder banen voor jongeren op het ogenblik, je kan niet reizen, en in jaar 2021-22 zullen alle jongeren die nu wel een tussenjaar doen vanwege COVID zich inschrijven waardoor het te druk en veel moeilijker gaat worden. Hij gaat het ontdekken. Hij heeft me net verteld dat hij niet op kamers gaat voorlopig, omdat hij niet.wil lenen. Lijkt me slim. En voor mij wel.gezellig. gelukkig is Haarlem-Delft makkelijk met.de.trein.
Hij gaat het ontdekken.
Sini

Overigens

Doe ik zelf een Master aan de Hva en baal ik als een stekker van de slechte online lesgeven daar. Het is niet op niveau en ik red het alleen omdat ik genoeg eigen bagage om de kennis anders te vergaren. Je zult maar 20 zijn en in die........ zittwn
Sini

Pluk

Pluk

05-07-2020 om 10:01

Gok of pech

Ik vind het eigenlijk niet zo’n gok om je te richten op het eindexamen. Het telt vijftig procent mee en zeker als je goed bent in teksten is een aantal vakken al een makkie. Maar dit jaar hebben we gezien dat de grootste zekerheden ineens een gok werden. Volwassenen zijn veel geld kwijt door al geboekte vakanties. Normaal gesproken ook geen gok. Dus ik vind het geen gok van de zoon van Jippox, maar gewoon dikke pech.

Dees

Dees

05-07-2020 om 10:04

Pluk

Als je je schoolexamens goed maakt ben je al voor een groot deel voorbereid op je centraal examen het is dus een gok om pas aan het eind van het schooljaar op te willen starten.

Pluk

Pluk

05-07-2020 om 10:11

Tuurlijk

Is het verstandig om meteen goed je best te doen, liefst zes jaar lang Maar ik heb ook zo’n zoon die wist dat hij het makkelijk zou halen met het eindexamen. Dus waarom eerder wat gaan doen? Hij heeft het gered, maar met eindexamens had hij gemiddeld zeker een punt hoger gehad op zijn eindlijst. Ik denk dat het juist leerlingen zijn die het (te) makkelijk afgaat, die zich zo’n keuze kunnen permitteren. Dus ik denk dat degenen die nu gezakt zijn niet de leerlingen zijn die het normaal gesproken moeizaam zouden halen. Zeker niet op onze school, waar de se’s gemiddeld een punt lager uitvallen dan de CE’s.

Dees

Dees

05-07-2020 om 10:12

Pluk

Ik begrijp alleen de link niet tussen een vakantie voorbereiden en een examen voorbereiden.

Pluk

Pluk

05-07-2020 om 10:15

Ik bedoel

Dat alle zekerheden in normale tijden nu een gok bleken te zijn. Zoals wintersport, vliegvakanties en zelfs een weekje kamperen in Nederland. Een nieuwe baan beginnen, een bedrijf opstarten. Allemaal dingen die heel normaal zijn, maar nu een gok zijn gebleken.

Zus

Zus

05-07-2020 om 14:12

Pluk

Nou, iets kan niet achteraf een gok zijn. Een gok neem je als je weet dat het ook een verkeerde wending kan nemen. Dat was niet zo bij het boeken van een vakantie op een moment dat er geen indicatie is dat het weleens niet door zou kunnen gaan.
Gokken op een jaar in 6gym niks doen en je CSE goed doen is wel degelijk een gok. Je weet dat het mis kan gaan, bijvoorbeeld als het net een lastige CE is of zo. Of je dan net niet lekker voelt. Of door het jaar niks doen niet voldoende kennis hebt om het CE goed te maken .

Gokken

Ik gokte er ook op dat voor mijn CE's van de talen (tekstverklaring) toch wel een 9 of 10 zou halen. En dat gebeurde ook. Echt niet dat ik woordjes ging stampen of naamvallen oefenen.

skik

Triva

Triva

05-07-2020 om 14:46

Zus

"Gokken op een jaar in 6gym niks doen en je CSE goed doen is wel degelijk een gok. Je weet dat het mis kan gaan, bijvoorbeeld als het net een lastige CE is of zo. Of je dan net niet lekker voelt. Of door het jaar niks doen niet voldoende kennis hebt om het CE goed te maken ."

Zo zie ik dat niet. Jippoxzoon heeft gegokt op het goed doen op het examen, iedereen kan ziek worden tijdens de eindexamens, dan heb je ook een probleem als je al goed stond voor je schoolexamens. Ik geloof niet dat er iemand in Nederland heeft gegokt op basis van de káns dat het schoolexamen wel eens zal worden afgeblazen en dat je het dus alleen maar goed hoeft te doen op de schoolexamens. Zo moet je dat zien. Wat Jippoxzoon heeft gedaan noem ik geen gokken. Jammer dat Jippox zelf dat woord heeft ingebracht waardoor we nu in een discussie over gokken zitten.

Gok

Nee echt een gok was het niet. Wel gemakzucht. Verhaal is nog sappiger omdat hij eigenlijk in gym 5 al was blijven zitten, maar van het team over mocht als hij in de laatste week van de vakantie een wiskunde toets over de stof van het hele jaar zou maken en daar een voldoende voor zou halen (hij stond toen een 3 voor wiskunde).
Dus boeken mee op onze rondreis van 4 weken. Wij hebben ons er niet mee bemoeid want wat ons betreft was blijven zitten ook geen ramp.
Vervolgens haalde hij een 8,5 voor de toets en mocht dus door.

Dan hoop je dat hij daarvan leert om aan de slag te gaan, maar nee, hij dacht: ik red het wel met de eindexamens. Tja, een dure les voor hem. En dan moet hij ook nog eens àlles overdoen omdat hij natuurlijk geen eindexamen heeft gedaan voor welk vak dan ook...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.