Bladgroen
13-07-2018 om 17:22
Mentor heeft gefaald..
Beste ouders,
Hier spreekt geen ouder, maar een broer. Een broer die iets probeert te betekenen voor een zusje die op het allerlaatste moment vrij akelig nieuws kreeg.
Mijn zusje heeft ongeveer 2 dagen geleden te horen gekregen dat ze niet overgaat naar klas 5 van het vwo. Haar docenten hebben deze beslissing reeds tijdens een vergadering genomen. Ze staat 3 vijfen maar mag er enkel 2 staan.
De crux van het verhaal is dat niemand van ons gehoord heeft dat het slecht ging. Zelf kijk ik af en toe samen met haar naar haar cijferlijst en hoewel ik af en toe een laag cijfer zag, leek het niet de verkeerde kant op te gaan. Ik ben zelf immers op dezelfde middelbare school afgestudeerd en had ook niet altijd keurige cijferlijsten maar met mij is het prima afgelopen. Daarnaast zijn wij telefonisch en per e-mail bereikaar en ook hier is het stil geweest.
Haar mentor, een docent die ik zelf ook heb gehad en waar ik een slechte indruk aan heb overgehouden, heeft haar hier nooit op aangesproken en meent dat dit (zijn nalatigheid dus) in het verleden ligt en dat ze nu 3 opties heeft: het jaar overdoen, naar havo 5 gaan of de favo volgend
Maar als wij eerder hadden geweten dat de situatie ernstig was dan hadden we bijlessen of iets dergelijks kunnen regelen. Ze staat er immers niet héél slecht voor. Een enkele 5 zet je met de juiste aandacht zo om in minstens een 6.
Nou is er al een afspraak geweest tussen haar mentor een zekere decaan en onze ouders maar zij hielden stug vol dat er niks aan te doen is. Overigens leken er ook onduidelijkheden te zijn want de decaan en de mentor leken het niet eens te zijn met beslissingen die de dag ervoor tijdens hun vegadering waren genomen. Heel profesioneel allemaal.
Mijn eigen ervaring van deze middelbare school was vrij slecht. Ik heb te maken gehad met onprofessionele en onbekwame docenten die het me soms heel moeilijk maakten. (Docenten die geen les lijken te kunnen geven, docenten die les geven in de bovenbouw zonder daartoe bevoegd te zijn, docenten die denigrerende opmerkingen maken over leerlingen. "De toets was makkelijk; zelfs Henkie heeft een voldoende!"
Een dergelijke opmerking is toevallig ook over mijn zusje gemaakt.
Gistermiddag ben ik zelf aanwezig geweest bij een afspraak en hier noemden we een aantal punten op:
- de mentor zag dat het niet heel goed ging maar heeft hier niks over laten weten. Niet naar mijn zusje toe, noch naar de ouders.
- de mentor was heel moeilijk te bereiken met vragen. Mijn zusje moest antwoorden echt najagen met meerdere e-mails en ook in de klas.
- de mentor had haar een herkansing beloofd de nooit heeft plaatsgevonden omdat hij elke keer 'even moest kijken'.
- de mentor heeft alle mentorlessen zonder voorafgaande waarschuwing afgelast. De leerlingen kwamen er achter als ze bij een leeg lokaal stonden te wachten of via een andere docent die het per toeval wist.
- de school bel ons 2 dagen voordat de school sluit met het nieuws en geeft ons eerst 4 opties die verminderd werden tot 3 en uiteindelijk tot 2. (Nog meer onduidelijkheden, blijkbaar ook binnen het opleidingsteam.
Alles werd weggewoven.
Er werd veel begrip getoond, maar goed, wat moet je daarmee?
Haar 3 opties zijn gereduceerd tot 2 opties: het jaar overdoen of een 1 jarig traject volgen aan de vavo waarin ze dan 2 jaar in 1 fort om een havo diploma te halen.
Ze leken heel enthousiast over het laatste maar ik zie dit zelf niet als optie. Mijn zusje had wellicht een waardeloze mentor maar ze had dus ook moeite met vwo 4. Om vervolgens te menen dat ze goed in staat is om havo 4 en 5 in één jaar te doen, lijkt mij een grove leugen. Ik heb ook genoeg gehoord over het vavo van mensen die het zelf hebben gevolgd om te weten dat het verre van succesvol is.
We proberen haar nu in te schrijven voor een andere middelbare school in dezelfde stad om vwo 4 in over te doen maar de scholen gaan binnenkort sluiten als ze al niet gesloten zijn.
Heeft iemand enig idee hoe we iets met deze situatie kunnen doen?
Mijn zusje is 18 en wil niet in vwo 4 blijven zitten. Ze heeft wat vertraging gehad en dat is niet haar schuld geweest.
Ze is nu erg gedemotiveerd. Het was simpel geweest als alles normaal was verlopen en ze het slechts zichzelf te verwijten had. Dit is nu niet het geval en dat maakt het moeilijk voor haar.
Heeft iemand enig idee hoe we iets met deze situatie kunnen doen? Ik hoop dat iemand kan helpen.
Met vriendelijke groet,
Bladgroen
(Getypt via de telefoon. Excuses voor typfouten)

Bladgroen
15-07-2018 om 16:42
M Lavell
M Lavell, ik dacht je ook genoemd te hebben maar jij ook heel erg bedankt. Ik ga met je advies aan de slag.

Elizabeth
28-11-2018 om 10:32
Afloop
Beste Bladgroen,
Hoe is het nu met je zus? Is zij alsnog met een taak overgegaan naar 5vwo of heeft zij voor 5havo gekozen?

Atisfa
29-11-2018 om 22:43
Raar verhaal
Hier zou er wel aan de bel worden getrokken. Heeft je zus iets ondertekend dat, nu ze 18 is, de school de ouders niet mag melden dat het slecht gaat op school?

wendy
30-11-2018 om 16:06
school
Een 18 jarige moet toestemming geven aan school om dingen te bespreken met ouders.
Onder de 18 is het een ander verhaal maar vanaf 18 jaar ben je zelf verantwoordelijk en mogen ze niet meer zonder toestemming ouders benaderen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.