Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Carina

Carina

03-07-2019 om 23:30

Met 17 van school en dan?

Kind zit in 4 VWO en gaat misschien volgend jaar naar de Vavo, waar kind dan 5 Havo gaat doen. Kind wordt dan dus uitbesteed aan de Vavo door de huidige middelbare school.

Nu hoorden we opeens van de Vavo dat er in november of zo een bindend studieadvies zal zijn (goede werkhouding/goede cijfers?, ik was niet bij het gesprek en weet het niet precies) of kind het schooljaar af mag maken.

Stel dat kind het schooljaar op de Vavo niet af mag maken. Wat dan? Het heeft geen schooldiploma. Is nog minderjarig.

Kan dit wel?

Ja dat kan.

Je kind is tot haar 18e jaar leerplichtig, maar kan haar startkwalificatie ook halen op het Mbo.

Triva

Triva

04-07-2019 om 00:33

Idd

MBO4

Starten in januari

Tegenwoordig starten veel MBO-opleidingen ook in januari. Maar je kunt je ook eerst goed orienteren, en pas in augustus beginnen, want ook hier kan de keuze geld kosten.
Bij het MBO krijgen kinderen vanaf 18 jaar, na de laatste kinderbijslag een prestatiebeurs. En als je het dan niet haalt, op hetzelfde niveau, dan mag je dat gaan afbetalen.

Overigens is je kind niet te vroeg naar de VAVO gestuurd? Het is over van 4 naar 5, dan ga je toch gewoon weer een jaar naar school?

En inderdaad, onduidelijkheden zou ik goed navragen op beide scholen, net wie er over gaat. Je kunt voor verrassingen komen te staan.

Stage

In de periode dat mijn dochter nog niet naar het MBO ging had school een stage samen met haar geregeld in haar gekozen vakgebied. Dat was ook een prima overbrugging.

Carine

Carine

04-07-2019 om 12:36

AnneJ

Jij: Overigens is je kind niet te vroeg naar de VAVO gestuurd? Het is over van 4 naar 5, dan ga je toch gewoon weer een jaar naar school?

Ik: Kind gaat naar de Vavo als het niet over gaat naar 5 VWO. Anders gaat het gewoon naar 5 VWO.

Carine

Carine

04-07-2019 om 12:39

Overbruggen

Nog even over het overbruggen.

Jullie zeg: kind kan dan naar het MBO.

Maar hoe zit dat dan?

Kind krijgt in november een bindend studie-advies: je moet van school.
MBO begin pas weer in september (of misschien in januari? ).
En tot die tijd?

Mag kind dan gewoon als 17-jarige niet naar school gaan in afwachting tot MBO begint en werken, vakkenvullen of zo?

Carine

Carine

04-07-2019 om 12:45

vervolg overbrugging

En stel dat kind van de Vavo gestuurd wordt en de MBO begint pas in september. Dan is kind inmiddels 18.

Dus dan hoeft kind niet meer naar school?

Kan dat? Zonder enig diploma/startkwalificatie?

Niet dat ik dat wil en ik neem aan dat kind het zelf ook niet wil, maar probeer even te snappen wat wel en niet mogelijk is.

leerplicht

Wel, natuurlijk is er een ideale route maar die gaat je kind niet.
Het is waar dat je bij alles wat je doet, buiten de schoolroute, een reactie kunt krijgen van de leerplicht. Maar na 18 jaar krijg je daar over het algemeen geen boete meer bij.

Zonder startkwalificatie van school wil je niet, de overheid ook niet, maar wat kun je doen? Daar gaat het nu verder over. Wat kun je doen om die startkwalificatie wel te halen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/vraag-en-antwoord/hoeveel-mogen-jongeren-van-16-en-17-jaar-werken

Je kind mag werken, tegelijk krijg je natuurlijk commentaar van de leerplicht. Als je het uitlegt, je zoon gaat verder in januari of september, kan het geen probleem zijn.

Overigens is het de verantwoordelijkheid van de VAVO om je kind niet zomaar los te laten. Daar kun je het vervolggesprek doen: wat nu, als je zoon daar niet meer naar school kan.

Bo

Bo

04-07-2019 om 16:49

Carine

"Ik: Kind gaat naar de Vavo als het niet over gaat naar 5 VWO. Anders gaat het gewoon naar 5 VWO."

Waarom dan niet gewoon naar 4 Havo als het niet over gaat. Of blijven zitten in 4 VWO. Waarom direct naar Vavo? Dat vergt een grotere zelfstandigheid en motivatie en als dat er nu al niet inzit ben ik bang dat dat juist een lastigere route gaat worden.

'Dus dan hoeft kind niet meer naar school?
Kan dat? Zonder enig diploma/startkwalificatie?'

Ja. De verplichte startkwalificatie is er voor minderjarigen. Als ze die ook voor volwassenen gaan opleggen, gaan een hoop mensen problemen krijgen. Denk aan alle mensen die na de LTS of de huishoudschool gingen werken.

V@@s

V@@s

04-07-2019 om 17:40

huidige school blijft verantwoordelijk

Dus zomaar wegsturen zal niet gaan. Die soep zal niet zo heet worden gegeten.

Op sommige scholen is doorstromen van 4 VWO naar 5 havo heel lastig omdat in 4 havo al te veel schoolexamens zitten. Dan wordt vaak de route via de Vavo gekozen, waar alle schoolexamens in het laatste jaar zitten.

School houdt zorplicht

De huidige school van je zoon is tot zijn 18e zorgplichtig, dus als vavo niks wordt moeten zij samen met jullie een andere oplossing voor je zijn zoeken. Nou zal het op de vavo wil loslopen hoor, gewoon elke dag braaf gaan is het belangrijkste. Veel vavoleerlingen zijn 18+ en komen vaak niet naar alle lessen of vieren geen klap uit, daarom is dat advies opgesteld.

skik

Carina

Carina

17-07-2019 om 23:38

Over

Aan alle reageerders: zoon is over naar 5 VWO!

En gaat volgend jaar meteen vanaf het begin hard werken😉.

Gefeliciteerd!

Wat een opluchting! Door het oog van de naald.
En gelijk van het gedoe af. Veel succes volgend jaar!
Je kunt in elk geval meekijken of het wel lukt met huiswerk maken en hoe het lukt. Of het wel lukt met plannen en organiseren.
Soms lopen ze ineens tegen hun plafond aan wat ze tot dan toe zonder al teveel moeite hebben kunnen doen. Ineens moeten ze dan gaan plannen wat en wanneer en hoe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.