Roosje Katoen
07-02-2012 om 15:37
Met drie jaar naar school?
Een kennis vertelde dat haar kind van 3,5 zich zo verveelde op de peuterspeelzaal, dat de juf daar vond dat hij alvast naar school moest. Nou hoor ik wel vaker dat kinderen 'aan school toe zijn', maar ik had nog nooit gehoord dat een driejarige daadwerkelijk naar school ging.
Gebeurt het vaker dat driejarigen al naar school gaan (en dan niet de wenperiode)?

gruffalo
07-02-2012 om 18:14
dochter ging met 3 jaar en 8mnd naar school. Oudste was net een jaar versneld, en ze zagen dat jongste ook ver vooruit was( ze kon bijv. vloeiend lezen). Ze wilde heel graag naar school, school vond het geen enkel probleem.
eenmaal op school wilde jongste niet meer lezen of rekenen maar is alleen maar gaan spelen, 2 kleuterjaren lang

+ Brunette +
07-02-2012 om 20:09
Ja, in spanje.
Hier kunnen kinderen vanaf drie jaar naar school, er zijn dus drie kleuterjaren. De meeste ouders doen dat ook. Aangezien scholen nog werken met het ouderwetse systeem van allemaal tegelijk in september beginnen en dat je al gelang je verjaardag al dan niet buiten de boot valt, zijn er zelfs kinderen van twee op de kleuterschool te vinden. Een kleine minderheid gaat pas met vier jaar naar school omdat het kind nog erg speels of onzelfstandig is.

Roosje Katoen
07-02-2012 om 21:02
Okee
Dat is duidelijk! Ik dacht eigenlijk aan een overijverige peuterspeelzaaljuf, maar het komt dus vaker voor.

Dendy Pearson
08-02-2012 om 21:58
Mijn dochter ook
Mijn dochter was ook nog 3 toen ze al naar de basisschool mocht. Ze starte gewoon in het begin van het nieuwe schooljaar, er was blijkbaar plaats en dus kreeg ze de uitnodiging. Ik vond het wel fijn, zo meteen met de rest opstarten. Later kwam ik erachter dat het helemaal niet zo gewoon is.