Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Erna

Erna

25-11-2017 om 10:24

Met mijn handen in het haar! Dochter doodongelukkig op school (2 havo).

Mijn dochter is dit schooljaar begonnen op een nieuwe school in 2 havo.

Vorig jaar zat ze in 1 havo/vwo op een andere school, ze had daar vriendinnen en ook betreffende het niveau ging het redelijk goed. Ze stond een 6,5 gemiddeld voor de belangrijke vakken (op VWO niveau). Ze had het alleen niet naar haar zin op die school, de school was voor haar te groot en te vol, leraren die hun leerlingen niet herkennen buiten de klas, eten op de grond in de gangen omdat er geen plaats meer is om te zitten etc. Mijn dochter wilde op eigen initiatief naar een kleinere school.
Omdat ze ook altijd op haar tenen liep We hebben er toen voor gekozen haar over te plaatsen naar een kleinere school in een 2 havo klas.

Ze is daar eind augustus gestart, maar vanaf de eerste week ging het eigenlijk al mis. Ze haalt voornamelijk onvoldoendes, vooral voor de talen, en ontdekte al binnen enkele weken dat ze geen aansluiting heeft in de klas.

Omdat het niet goed ging met de cijfers, begon ze steeds harder te werken. Soms zit ze dagen (met tussenpozen) uren en uren te leren voor een toets en haalt ze nog een 2 of een 3. In de klas is een oneven aantal meisjes, en vaak zit ze alleen aan een tafeltje, als ze naast iemand anders zit, is het vaak zo dat de hele les het andere kind niet tegen haar praat. Ze probeert wel contact te maken en te leggen, maar kinderen hebben volgens haar geen interesse in haar. In de pauzes loopt ze achter een grotere groep aan waar ze ook bij staat, maar kinderen praten niet met haar. BIj de gym is ze vaak de laatste die het kleedlokaal verlaat en de rest zegt geen gedag. Als ze zelf iets zegt wordt ze veelal genegeerd (niet bewust). De situatie werd erger toen een van de meiden uit haar klas haar ook nog eens begon te treiteren. Een aantal meiden volgden haar waardoor de situatie nog slechter werd, en ze inmiddels doodongelukkig naar school gaat. Deze week zei ze zelfs: Mama als ik morgen dood ga, is er op school niemand die er iets om geeft of mij mist.

Om de boel te stimuleren heb ik voorgesteld dat ze een aantal meiden uit haar klas uitnodigt om bij ons film te komen kijken. Toen ze dat via de app deed (ik zat er naast) kreeg ze veel indirecte reacties waaruit bleek dat de meiden geen interesse hadden. Bijvoorbeeld da de komende tijd bij hen alle weekenden vol zitten e.d. Het grijpt mijn dochter enorm aan. Hartverscheurend voor mij om te zien!

Ik heb in september al een mail gestuurd naar de mentor over het sociale aspect en vanaf oktober zijn we meerdere malen ook in gesprek geweest over de slechte school prestaties. De mentor gaf aan dat ze dacht dat mijn dochter op de verkeerde manier leert en heeft een boekje gegeven met andere leermethoden. Thuis zijn we daarmee veelvuldig aan de slag gegaan, ze heeft nu een methode gevonden die wat beter werkt, maar ook daar is ze uren en uren mee bezig en dan vind ze het nog lastig. Ze heeft vooral moeite met dingen uit haar hoofd leren. De laatste weken groeit het opnieuw boven haar hoofd. Afgelopen week is ze van 's middags 15.00 tot in de avond 20.00 bezig geweest met haar huis en leerwerk en had het nog niet af. Ze was heel erg gespannen, en was eerder die middag al huilend weg gelopen, in de hoop dat ik het niet zou zien. Wij hebben toen als ouders ingegrepen en gezegd dat ze moest stoppen om ook nog wat vrije tijd te hebben. Ze begon toen te huilen en raakte in paniek. De volgende dag hebben wij een briefje meegegeven naar school dat ze niet al het huiswerk af had.

Ze klaagt de laatste tijd veel over hoofdpijn en buikpijn, dit komt veelal voor op schooldagen en lijken op stress klachten. Ze is al een paar keer met deze klachten ziek naar huis gekomen.

De vrolijke meid die wij kennen is inmiddels langzaam verdwenen. Ze maakt een overspannen en zeer ongelukkige indruk. Thuis gaat het gelukkig goed, we praten veel en ze hangt momenteel ook veel aan mij. Ik wil haar dolgraag helpen, en vind het heel lastig om te zien hoe het steeds lastiger wordt.

Wij hebben (opnieuw) een gesprek maandag, deze keer met de teamleider Havo/vwo onderbouw. Mijn voorstel zal zijn dat ze haar zo snel mogelijk (liefst met kerst) overplaatsen naar een VMBO-t klas. Zelf wil ze dat niet en wil ze perse de HAVO afmaken, maar ik zie dat het niet lukt, en wil haar tegen haarzelf beschermen, wat ze wel snapt. Ik vraag me af of school hier wel aan mee wil werken, maar ik weet momenteel echt niet wat ik anders moet doen... Ik zie haar steeds verder weg glijden. Ik heb natuurlijk ook geen garanties dat het sociaal dan wel goed zal gaan, ik weet ook dat een aantal vriendinnen van het meisje dat pest in dergelijke klassen zitten, maar in deze situatie blijven zitten heeft het tot nu toe met de week erger gemaakt.
Bijles of extra begeleiding heeft ook weinig zin, gezien het met alle vakken slecht er voor staat, ze alle leermethodes al geprobeerd heeft, en ze uren bezig is.

Ik wilde even mijn verhaal kwijt, maar ik ben ook benieuwd of dit verhaal bij sommigen herkenbaar is, of dat iemand weet of afstromen tijdens een schooljaar wel kan en mag. Tips en advies zijn welkom!


vlinder72

vlinder72

25-11-2017 om 10:58

En terug?

Zou ze terug kunnen naar die andere grote school. Misschien onpersoonlijker maar daar kom ze wel meekomen en ik hoor niet dat ze toen ook genegeerd werd.

Mijn kinderen zitten op twee verschillende scholen. Ik zie enorme verschillen tussen de twee scholen en de manier waarop ze toetsen. Mijn dochter in de brugklas van het vwo haalt goede cijfers maar die cijfers had ze nooitgehaald op het gymnasium van mijn zoon. Die eusen zoveel meer en de toetsen zijn zwaarder. Terwijl het einderesultaat (een vwo diploma) toch echt hetzelfde is.

V@@s

V@@s

25-11-2017 om 11:56

verder afstromen

Van VWO (want op dat niveau prestereerde ze vorig jaar) naar nu havo heeft geresulteerd in een ongelukkig kind. Nu ga je dat proberen op te lossen door nog verder af te stromen?

Ik denk dat ze meer aansluiting heeft op een hoger niveau, verder afstromen gaat het dan alleen maar erger maken.

Lente

Lente

25-11-2017 om 12:07

Ja, terug naar oude school

Je zou daar kunnen gaan praten en school zou kunnen aangeven in welke klas ze dan terecht zou komen.

Bij de huidige school zou ik niet vragen om af te stromen. Doel moet zijn dat je dochter weer beter in haar vel zit. Met stress is presteren moeilijk. Kan ze in een andere klas? Ik zou zeker stoppen met zoveel uren in huiswerk stoppen.

Amsterdamse

Amsterdamse

25-11-2017 om 12:26

Stress

Het kan zo zijn dat door de stress je dochter niet lukt om te leren. Dat wordt het een vicieuze circel. Zo rot voor haar!
Ik denk dat het heel belangrijk is om de problemen met de klas op te lossen. Want daar lijkt de oorzaak te liggen. Is er een andere paralelle klas, waar ze wel aansluiting heeft? Soms past de samenstelling en dynamiek van een klas niet bij een kind.

En Vaas: niveau heeft geen invloed op aansluiting, het slaat nergens op dat ze bij een hoger niveau meer aansluiting zou hebben. De interesses van kinderen lopen dwars door alle schoolniveaus heen: sport, film, muziek, uitgaan.

Beter ten halve gekeerd

dan ten hele hele gedwaald.

Is de beslissing om over te stappen misschien wat overhaast genomen omdat dochter moeite had met te wennen van de overgang van basisschool naar de onpersoonlijker omgeving van een vo-school?

Met de wijsheid van achteraf - de situatie komt me erg bekend voor - zou ik je adviseren niet te lang door te modderen maar om in te zetten op terugkeer naar haar oude school. Zeker omdat je dochter daar wel vriendinnen had. Dat een kind sociaal op de juiste plek zit is zo belangrijk.

En dan liefst zo snel mogelijk.Dan kan ze in de kerstvakantie eventuele lacunes bijspijkeren als de lesmethodes niet aansluiten. Want het klinkt of je dochter aardig overspannen is, en dan ligt een langduriger depressie op de loer

Erna

Erna

25-11-2017 om 13:45

Geen optie

Bedankt voor de reacties.
Terug naar de oude school is geen optie. Ze vond de school echt veel te druk en te overweldigend (ik geloof meer dan 20 brugklassen), ze was daar een nummer in plaats van een naam, en voelde zich er niet thuis. Dit is niet overhaast besloten, integendeel: Ze gaf dit vorig jaar in de herfst al aan, maar wij vonden dat ze het in elk geval moest proberen. We hebben toen tegen elkaar gezegd dat we alleen gingen overstappen als ze dat in april-Mei nog zou vinden en ze bleef maar aangeven dat ze het geen fijne school vond, we hebben er maanden over nagedacht. Haar vriendinnen zijn allemaal doorgestroomd naar 2 VWO, terug naar VWO is geen optie, afstromen kan wanneer ouders dat wenselijk vinden, maar andersom kan niet, zeker niet met haar cijferlijst, met 10 tekorten. Ik heb ook niet het vertrouwen dat dat gaat lukken.

De school waar ze nu op zit vindt ze wel fijn. Het is rustiger in het gebouw er zijn niet zoveel klassen, en er is veel meer persoonlijke aandacht. De docenten kennen de kinderen bij naam en elkaar. Volgens de mentor is dit de meest sociale klas van de 3 klassen dus over stappen naar een andere klas, is een te groot risico.

Er zijn nog 2 (goede) middelbare scholen in de omgeving die een optie zouden kunnen zijn, ook die mogelijkheid nemen ook mee, dat ze daar havo dit jaar nog afmaakt en dat we verder kijken of dit niveau inderdaad te hooggegrepen is of niet.

De dingen kunnen zeker met elkaar te maken hebben, als je niet lekker in je vel zit presteer je ook niet goed, toch heb ik ernstig mijn twijfels of dit niet boven haar niveau is, vooral als ik zie hoe lang ze zit te leren tot ze iets redelijk kent. (dat was vorig jaar ook al, en op de basisschool ook al, en wordt helaas niet getest bij CITO)

Terug deze klas in is geen optie, het gaat vanaf het begin al moeizaam en lijkt een web waar ze steeds meer in verstrikt raakt, ik heb haar de laatste maanden zien veranderen van vrolijk naar een ongelukkig en gespannen. Als we zo door gaan weet ik niet waar het eindigt.

Ik ben heel benieuwd wat de teamleider maandag aan opties gaat geven, als we er niet uitkomen zullen we inderdaad verder gaan kijken op de 2 andere scholen, 1 daarvan werkt met deze school samen, dus ik weet niet of ze daar dan wel wordt aangenomen. Ik weet sowieso niet of kinderen op de middelbare school halverwege een schooljaar mogen wisselen of toch genoodzaakt zijn eerst een schooljaar af te maken en hoe andere scholen hier tegenover staan, ook gezien ze al op 2 scholen heeft gezeten in 1,5 jaar.

Li

Li

25-11-2017 om 13:55

Maar

Leert ze ook efficient? Misschien wil iemand van school haar daar wel tijdelijk in begeleiden. Dat komt niet elk kind vanzelf aanwaaien, maar dat zegt niks over het niveau dat ze uiteindelijk zal kunnen halen.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-11-2017 om 14:07

Is terug echt handig?

Ik lees dat ze op de oude school al op haar tenen liep en als het resultaat dan gemiddeld 6,5 is vind ik dat niet echt overtuigend voor dat terugkeer een succes zal worden. Ik zou mezelf dus zorgen maken over dat het een teleurstelling kan worden. En de vriendinnen zitten niet meer (standaard) in dezelfde klas/lessen.

Goede raad is duur... Als je dochter zélf wil volhouden, zou ik dat toch even volgen. Als ze naar de oude school terug wil, gewoon maar doen dan, als daar medewerking aan verleend wordt. Gaat het vervolgens toch echt de verkeerde kant op, dan vind ik een stap naar het vmbo realistisch. Daarmee is een mooie toekomst nog steeds mogelijk. Mijn dochter is op het VWO begonnen, afgezakt naar HAVO en zonder diploma overgestapt naar MBO. Dat heeft ze gehaald en nu zit ze op het HBO en zal hopelijk volgend jaar klaar zijn. Vertraagd dus, ze is dan 25, maar daar zit ik niet zo mee. Ze heeft al de nodige werkervaring, ik ga ervan uit dat ze goed op haar pootjes terecht komt, wat werk betreft. (Verder ook hoor ) Jullie, je partner en jij, zijn al zover dat je een lager niveau acceptabel vindt onder deze omstandigheden, dat weet ze nu, dus ze weet dat ze júllie niet zal teleurstellen als het niet lukt. Maar als ze doorgaat, moet dat wel op de achtergrond blijven, geen wekelijks onderwerp van gesprek, maar meer als een veilig vangnet waar ze in mag vallen als het uiteindelijk toch niet gaat. Misschien haalt dat de druk iets van de ketel.

Wat ik me afvraag: hoeveel tijd verspilt ze ongemerkt. Ze zit als een dolle haar best te doen, maar door hoeveel kan ze afgeleid worden? Weet ze zelf wat het beste werkt? De een moet in stilte zitten, de ander juist met wat muziek op de achtergrond. Leert ze beter op haar kamer, of juist in de huiskamer? Is ze een locomotief, die eenmaal op gang gekomen niet meer gestoord moet worden, of kan ze beter in blokken met pauzes leren? Wil ze overhoord worden, of zorgt dat juist voor meer stress? Hoeveel 'ruis' ligt er op haar bureau? Waar is haar telefoon?

Tango

Tango

25-11-2017 om 14:25

Andere klas

De mentor kan dat wel zeggen, dat dit de meest sociale klas is van deze school. Maar uit de praktijk blijkt t.a.v. jouw dochter iets anders. Ik zou dus zeker inzetten op en andere klas. Wel HAVO. Afstromen naar VMBO-t kan altijd nog eind van het schooljaar als blijkt dat het echt niet gaat. Misschien kan ze eerst in de 2 andere HAVO-klassen een keertje meedraaien om te kijken in welke klas ze zich prettig voelt.
En ik zou juist wel inzetten op goede huiswerkbegeleiding. Blijkbaar gaat er iets toch niet goed t.a.v. dat leren en leren leren leer je niet uit een boekje volgens mij (rare zin trouwens).

Erna

Erna

25-11-2017 om 15:23

Reactie

Ik sprak er nog even met mijn dochter over, en een ander probleem is dat ze het vaak te veel vindt, te veel huiswerk, te veel leerwerk, soms 7 toetsen in 1 week (dat is geen toetsweek). School geeft op dat anderhalf leren per dag voldoende is, mijn dochter heeft 3-4 uur gemiddeld per dag nodig en haalt nog onvoldoendes, vooral voor talen.

@ Kaaskopje: Ze wil niet terug naar de oude school en ze wil ook niet in deze klas blijven. Ze wil de HAVO blijven doen, omdat ze heel erg ambitieus is. Ze heeft geen telefoon bij de hand maar nog efficiënter werken zou inderdaad een aandachtspunt kunnen zijn. Hier ga ik zeker mee aan de slag. Bedankt voor de tip.

@ Tango, de huidige school (mentor) heeft al aangegeven niet mee te willen werken aan een overstap naar een andere klas, bovendien is daar het cijfer/ slecht presteren probleem niet mee opgelost, zie ook mijn tekst hierboven.
Over huiswerkbegeleiding hebben we wel nagedacht, maar het is erg duur, bovendien hebben we een huiswerkbegeleidster op de middelbare school in onze kennissenkring zitten, zij heeft vorig schooljaar al veel tips gegeven waar mijn dochter veel aan heeft gehad, helaas is het daar niet ook mee opgelost.

Ik twijfel heel erg wat de beste optie is..
VMBO op deze school, of HAVO op een andere school (als dat al mogelijk is nu halverwege het schooljaar). Zelf geeft ze aan graag Havo te willen blijven doen, ik wil haar die kans niet ontnemen, maar haar ook beschermen. Ik wil haar wensen ook meenemen. Het is belangrijk dat we maandag in het gesprek een richting kunnen bepalen. Ik ga er nog eens goed over denken. Reacties zijn altijd welkom.

V@@s

V@@s

25-11-2017 om 15:36

vooral de talen?

Is er al eens onderzoek gedaan naar hoe ze leert? Naar mogelijk dyslexie? Slimme kinderen kunnen op de basisschool dyslexie soms maskeren, maar vallen dan op de middelbare uit op de vreemde talen.

Erna

Erna

25-11-2017 om 15:51

Dyslexie

@ V@@s: ze is vorig jaar via school getest op dyslexie. Daar is uit naar voren gekomen dat ze geen dyslexie heeft.

V@@s

V@@s

25-11-2017 om 15:53

tja via school

Bedoel je de normale dyslexie screening? Dat ze daar niet op uit gevallen is hoeft nog niets te zeggen.

Triva

Triva

25-11-2017 om 15:56

ho even...

Je moet éérst weten wat er aan de hand is met het leren, het kan niet zoveel uitmaken opeens. Ligt het aan de methode, heeft ze vorig jaar een achterstand opgelopen, leert ze verkeerd, zit ze met haar gedachten ergens anders (situatie in de klas), zit ze wel of niet op het goede niveau, etc. Pas als je weet waarom ze zo laag scoort en als je weet of ze op het goede niveau zit kun je pas bedenken of ze naar een andere school moet, hier moet blijven of een ander niveau moet gaan doen.

Zeker omdat ze al een keer gewisseld is moet je nu niet zomaar weer iets gaan veranderen terwijl je niet weet wat er aan de hand is.

Erna

Erna

25-11-2017 om 16:32

Hoe??

@ Triva, ik snap wat je bedoelt, maar de tijd dringt. Ik heb 20 september al een mail gestuurd naar de mentor dat mijn dochter sociaal vastliep, op 3 oktober dat ik me zorgen maakte over alle flinke onvoldoendes en ook eind oktober en begin november weer.. De Mentor dacht dat het kwam dat ze een verkeerde leermethode heeft, we hebben gewerkt aan andere methodes, het resultaat: de cijfers zijn iets beter (krappe voldoendes) maar ze zit nog veel meer uren te leren!
Het ergste, mijn dochter is er in de afgelopen 3 maanden langzaam aan onderdoor aan het gaan, ze is overspannen en door het getreiter en doordat ze zich zo alleen voelt, diep ongelukkig, zit elke dag te huilen en ziet het niet meer zitten.
Ik ben het totaal met je eens dat we eerst precies moeten weten wat er aan de hand is. Sterker nog: Ik heb deze vraag al meerdere keren bij school neergelegd; dat ik wil weten waar het mis gaat! Ik heb enkel een boekje van de mentor mee naar huis gekregen met andere leermethodes, de mentor zou haar zelf ook gaan begeleiden, maar doet dit nu in groepsverband waarbij we niet echt verder komen. Ze geeft aan dat 3x 20 minuten leren voldoende moet zijn, maar mijn dochter kent de stof niet na 3x 20 minuten leren, niet met vragenlijsten maken, niet met kaartjes maken, niet met mindmaps maken, niet met lezen en ook niet met WRTS, tja.. daarom geef ik ook aan: Ik zit echt met mijn handen in het haar. Ik begrijp gewoon niet waarom het vorig jaar wel goed ging het nu niet. In het begin van het schooljaar grapten we nog dat ze misschien haar leervermogen in Frankrijk (vakantie) heeft achtergelaten, maar inmiddels maken we ons ernstige zorgen.

Ze heeft 9 leervakken, 10 tekorten, een paar krappe voldoendes, maar het meeste is onvoldoende, de laatste weken haalt ze met de nieuwe leermethode iest betere punten, maar ze is daar veel meer tijd mee kwijt. Ze heeft geen vrije tijd meer over en is zeer gespannen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

ALs je kind doodongelukkig is, wil je na maanden ellende gewoon heel graag de cirkel doorbreken. TOt nu toe werd de situatie met de week erger, afgelopen donderdag is ze letterlijk lichamelijk en psychisch uitgevallen, ik weet gewoon niet waar ik de tijd vandaan moet halen om het uit te zoeken en ook niet meer hoe.. als je tips hebt daarin hoor ik het héél graag!

Erna

Erna

25-11-2017 om 16:54

Dyslexie

@ Vaas, een onafhankelijk onderzoeksbureau heeft leerlingen waarbij twijfel was meervoudig en op verschillende momenten getest, ik weet niet welke test dit is geweest.

Breder onderzoek

Ik zou in dit geval inzetten op een breder onderzoek, inclusief IQ-test. Je weet dan wat haar capaciteiten zijn en of er andere problemen zijn die meespelen. Je kunt van daaruit verder. In de tussentijd de cijfers loslaten (of minder toetsen doen). Niet inzetten op overgaan en dit goed afspreken met school. Wel huiswerk maken maar beslist niet langer dan een uur tot anderhalf uur per dag. Zorgen dat ze buiten school voldoende tijd heeft voor leuke dingen, ontspanning, vriendinnen. Af en toe een dagje thuis houden om op te laden.

Erna

Erna

25-11-2017 om 18:29

Goed idee

Goed idee een IQ- test, maar test deze ook het leervermogen (uit het hoofd leren, begrijpend lezen e.d?) M.a.w. geeft dit een compleet beeld? Wat is de kortste weg naar een dergelijke test, hoe vind ik waar kan ik deze (op juiste wijze) af laten nemen? Voor CITO scoorde ze 542, maar deze test natuurlijk niet de intrinsieke vaardigheden en het vermogen om uit het hoofd te leren.

Ik heb dit al eens bij school neer gelegd, maar zij staan hier niet voor open.

In 2 Havo kunnen ze op deze school niet doubleren, het is dan of doorstromen naar 3VMBO of naar 3 Havo. Alle leerlingen komen al uit dakpanklassen, na 2 jaar moet duidelijk zijn wat het niveau is.

In deze klas blijven is geen optie, een andere HAVO klas binnen school wil school niet, in dat geval zal een andere school de enige uitkomst bieden.
Doubleren is sowieso niet wenselijk, mijn dochter is in oktober geboren en heeft een jaar extra gekleuterd (toen kon dat nog). Als ze doubleert komt ze sociaal-emotioneel in een klas met kinderen die niet aansluiten.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-11-2017 om 18:51

Eens met Drietje

Ik probeer te voorkomen dat ik meteen over testen, of ze zal wel dit of ze zal wel dat te beginnen, maar het kwam wel gelijk bij mij op, dat meer onderzoek nuttig en noodzakelijk kan zijn. Daar zou ik wel snel over beslissen, gezien de lange wachttijden.

Erna

Erna

25-11-2017 om 19:12

Waar?

Kaaskopje, waar kan ik in dat geval terecht? Wij wonen in Noord-Limburg.

VMBOT

Ik zou zeker kiezen voor VMBOT. Ze moet dan ook in de loop van dit jaar een profiel kiezen en kan ze overleggen welke vakken meer/minder aandacht nodig hebben om door te kunnen naar T3.

Ze staat nu, begin H2, zoveel tekorten ondanks hard werken, dat dat Havo diploma niet gaat lukken. Althans, nu niet.

Testen op iq en leerproblemen, gaan haar sociaal gezien niets opleveren.
Vaak maken ze je kind nóg onzekerder. Uitslagen van de tester zijn best hard soms zo op papier. Ik zou dat alleen voorstellen als je zelf ook vindt dat er "iets" is waar ze hulp bij nodig heeft en je dat niet zonder testen kunt bieden.

Ik zou zeker kiezen voor T3 omdat het enorm de druk van de ketel zal halen. Het schoolleven is niet voor ieder kind het juiste klimaat.

Als ze wat ouder is, steviger in haar schoenen, dan gaat ze alsnog bereiken wat ze graag wil. Weet ze dat überhaupt of denkt ze nu dat met Mavo de wereld vergaat?

Sociaal komt ze beter in haar vel door goede leerervaringen, misschien een sport, leuke bijbaan met gezellige collega's.

Er is een wereld naast school en voor veel kinderen past dat beter, zit daar hun geluk en ontwikkeling.

Via de huisarts

Dit kun je regelen via de huisarts, mogelijk stuurt die je door naar de gemeente. Zorg wel voor een breed onderzoek, waarin ook oa concentratie zit en idd de dingen die jij aangeeft. Niet alleen IQ. Dat kan bij een psycholoog waar je gemeente een contract mee heeft. De huisarts kan je adviseren. Bij ons was het hele traject binnen enkele weken gepiept, het werd betaald door de verzekering. Als je zelf kunt en wilt betalen heb je meer keuze en kan het sneller als er wachtlijsten zijn.

Probeer toch nog een keer te overleggen met school. Maatwerk moet mogelijk zijn als een kind er zo doorheen zit.

Erna

Erna

25-11-2017 om 19:48

Bedankt Wil, je hebt gelijk

Wil40 Ik ben het er mee eens! Ik vind ook dat geluk belangrijker is dan prestaties. Dat is ook de reden dat ik er genoeg van heb dat ze zo ongelukkig is en dat er constant zoveel gedoe is.
Met VMBO-T vergaat de wereld niet, dat heb ik mijn dochter vanavond ook uitgelegd met een kaartje erbij wat de mogelijkheden erna zijn en welk pad ze kan kiezen om alsnog op het HBO terecht te komen (wat ze zo graag wil).
Ze mag van mij hierna alsnog altijd HAVO gaan doen, mits haar eindcijfers het toelaten, maar MBO zou ook prima zijn. Ik heb het liefst dat mijn kinderen later blije en gelukkige mensen zijn, dat staat voorop.

Nu heeft ze weinig tijd voor vriendinnen en hobby's en is ze bang dat als ze die tijd niet in school steekt dat het dan nog slechter gaat. Ik wil de druk er af hebben en mijn vrolijke meid terug. Ze kan daarna nog alle kanten op, ze is ambitieus genoeg, dus wie weet waar ze nog terecht komt!

Toch voelt het als een lastige beslissing, want wat als het niet is gelukt door omstandigheden (bijvoorbeeld door het sociale aspect).

Ik zat ook nog even te denken zelfs al zouden 6 IQ testen uitwijzen dat haar niveau minimaal HAVO is, dan nog is er zoiets als intrinsieke vaardigheden, begrijpend lezen en leervermogen (de vaardigheid om dingen op korte en lange termijn goed te verwerken en op te slaan).
En zelfs al zou dat allemaal in orde zijn, dan weten we nóg niet wat er aan de hand is.. Ik heb helaas geen maanden de tijd om dat allemaal uit te zoeken, ik kan haar gewoon weg niet langer in deze situatie laten zitten.

VMBO-t is ook zeker een goede weg naar nog alle mogelijkheden, en over een paar jaar is ze een stuk ouder en kan ze ook beter beoordelen wat ze wil en waar haar hart ligt. In het ergste geval hebben we 1 jaar verloren, maar daar staat dan hopelijk wel een fijnere schooltijd tegenover, en dat is veel meer waard.

Vrije school

Als ik lees dat ze in de brugklas op haar tenen liep maar nog wel voldoendes haalde, zou ze toch niet zo'n moeite moeten hebben met een havo niveau waar ze wel 3 uur aan haar huiswerk besteedt.
Het lijkt dat ze ongelukkig is. Ongelukkig omdat deze verandering niet geworden is waar ze naar verlangd had.
Dan kan je uren naar een boek kijken maar er komt geen letter in je hoofd. Met een onvoldoende als gevolg, welke er nog een schep boven op doet. Vriendinnen zijn juist nu broodnodig.
Ik denk zodoende dat ze niet op het verkeerde niveau zit maar wel op de verkeerde school. Dan is het gemakkelijk voor een mentor om het op verkeerd aanpakken van het huiswerk te gooien, maar dat gaat niet werken. Ze zit daar m.i. niet op haar plek, hoe jammer ook.

Mijn kinderen zaten op een vrije school. Ik ben altijd aangenaam verrast over de vriendelijkheid en de warme ontvangst van de klasgenoten tov nieuwe leerlingen. Gemiddeld genomen zijn de leerlingen en de docenten erg sociaal. Dat komt misschien ook door de creatieve vakken en de samenwerking als groep. Binnen het systeem is vanaf klas 1 baisischool al een basis gelegd voor oog hebben voor een ander.
Ik wil een vrije school niet helemaal het walhalla inprijzen, maar het kan geen kwaad daar eens binnen te lopen.
Toen leerling als 11- jarige tijdens opendag de school bezocht, viel het kind op hoe fijn de sfeer was met al die creativiteit en vakken zoals toneel of ontspannende euretmie-bewegingen. Tijdens de meedraaidag, viel haar de rust op. De deuren van de lokalen stonden veelal open terwijl er les gegeven werd. Ze voelde zich meteen thuis.
De jongere versie had het zwaar op de bs en is ook naar de vrije school gegaan. Daat deed kind goed.
Ik wens je dochter vooral een fijne school zodat ze weer zichzelf kan zijn zodat leren en concentratie mogelijk is.

Hier konden zijstromers een proefperiode meemaken voor ze definitief over gingen. Dit gebeurde ook tijdens het jaar. Het is maar een tip.

Lynn

Lynn

25-11-2017 om 22:44

Stress en niveau

Erna, ik ken jouw dochter niet. Maar uit jouw verhaal krijg ik een beeld van een meisje dat met serieus werken/hard leren op de basisschool 542 scoorde en in 1 havo/VWO een 6,5 op VWO-niveau en die dus zeker meer dan VMBO-niveau had eind BO en 1 VO.

En nu scoort ze op de havo slecht, terwijl ze naar jij schrijft diepongelukkig is.

Ik kan me niets anders voorstellen dat zij (ver) beneden haar niveau scoort OMDAT ze zo ongelukkig is.

Heb je zelf wel eens ernstige problemen aan de hand gehad? Dan weet je vermoedelijk wel hoezeer je daardoor in beslag wordt genomen. Probeer dan maar eens efficient en goed te leren. Onmogelijk.... je wordt continue afgeleid door je zorgen.

Zo is het denk ik ook met je dochter.

Dus.... volgens mij moet je eerst kijken hoe ze qua school scoort als ze wel weer een fijne omgeving heeft. Het zou me niets verbazen als ze Havo gewoon wel kan.

Ik vind het vreemd dat school tegenhoudt dat ze het in een andere Havo-klas gaat proberen. Hebben ze een reden gegeven? Heb je daarom gevraagd? Waarom zo halsstarrig, na haar eerdere goede/voldoende resultaten op BO en in 1 havo/vwo (vwo-niveau!)? Kunnen ze dat uitleggen? Het gaat toch om het belang van de leerling, toch? Of toch niet?

Als het echt niet op deze school kan, zou ik echt een andere school op Havo-niveau proberen. VMBO is echt geen schande (vanzelfsprekend niet!), maar als ze Havo niveau heeft is het enerzijds zonde om een lager niveau te doen en anderszijds zou ze op het VMBO nog wel eens minder gelukkig kunnen zijn/ minder aansluiting bij meisjes kunnen vinden dan in een (andere!) Havoklas.

Mocht ze elders wel weer lekker in haar vel komen te zitten en het toch niet qua niveau redden dan kan ze altijd nog naar VMBO. Maar nu zou ik dat prematuur en onverstandig vinden.

En tot slot, testen kan natuurlijk wel informatie geven waar je wat mee kunt. Het is niet meteen DE oplossing, maar kan wel duidelijk maken op welke vlakken ze bepaalde problemen heeft. Dus ik zou die weg ook eerder volgen dan haar zomaar naar het VMBO te laten gaan. Als ze een (behoorlijk) hoog IQ blijkt te hebben kan ze vanwege het niveau (en te weinig intellectuele uitdaging) juist weer ongelukkig worden op het VMBO.

Sterkte met je zorgen om je dochter.

Anoniem

Anoniem

25-11-2017 om 23:09

Waar gaat het precies mis?

Volgens mij schreef je ergens dat het je dochter vooral moeite kost om dingen uit haar hoofd te leren. Je hebt het over wrts en kaartjes maken en dat het vooral bij de talen mis gaat. Je schrijft ook dat het voor veel vakken niet goed gaat en dat er voor 9 leervakken 10 tekorten zijn. Voor hoeveel verschillende vakken staat ze nu onvoldoende?

Heb je ook een idee wat er precies mis gaat met de toetsen? Met de talen kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat er voor een deel woordjes getoetst worden, voor een deel grammatica en dan bijvoorbeeld misschien nog lezen. Als het dan bij de talen mis gaat, is dat dan wel bij die woordjes? Hoe gaan de grammatica en het lezen?

En de zaakvakken? Hoe gaan die? En gaat ze daar ook mis met het stampen? Hoe gaan bijvoorbeeld de verbanden en de inzichtsvragen?

Als vooral het stampen mis gaat, maar ze het inzicht wel heeft, is afstromen dan wel slim? Zou het bijvoorbeeld niet kunnen dat ze vorig jaar hoger scoorde, omdat ze het inzicht wel heeft?

Speelt er niet toevallig ook nog iets als faalangst mee? Zelf ging ik daar in de brugklas door onderuit. Ik begon voor 4 vakken met een laag cijfer, vervolgens ging ik meer leren,omdat ik het de volgende keer graag goed wilde doen, maar mijn cijfer werd dan nog lager. Ook ik ging steeds meer leren, maar vervolgens werd ik met de toetsen nog zenuwachtiger en haalde nog lagere cijfers. Uiteindelijk stond ik voor 4 vakken (waaronder 3 talen) halverwege het jaar ook rond de 3. Die cirkel heb ik vervolgens kunnen doorbreken door minder te leren. Ik was op een gegeven moment zo gefrustreerd dat ik steeds een 2 of een 3 haalde, dat ik besloot niet meer te leren, die 2 of die 3 kon ik dan ook wel halen. Dat was met een proefwerk Frans en dat proefwerk dat ik niet leerde, daar haalde ik een 8,8 voor. Bleek dus dat ik mezelf gewoon veel te veel druk oplegde. Zou zoiets niet bij je dochter kunnen spelen?

Hoe gaan de woordjes als jij ze overhoort? Weet ze ze dan wel? Hoe perfectionistisch is ze? Blijft ze hangen bij een bepaald lijstje tot ze alles weet of gaat ze verder? Begint ze met alle woordjes of leert ze steeds kleine groepjes? Gaat ze mis omdat ze de hele woorden niet kent of maakt ze bijvoorbeeld schrijffouten?

School vind ik ook wel wat kort door de bocht door met een boekje met verschillende leerstijlen aan te komen en dat naar een andere klas gaan zonder meer af te wijzen.

Volgens mij beschrijf je nu 2 problemen: het leren dat niet lukt (cognitief) en de aansluiting (sociaal). Ik zou eerst allebei de problemen duidelijk willen hebben voor ik aan een oplossing werk. Als afstromen de oplossing is, prima, maar is dat de oplossing?

Niveau

Eens met de mensen hierboven. Het niveau lijkt me niet het probleem te zijn. Het zit ergens anders in. Met een IQ-test en brede testen kun je hopelijk zien waar het probleem zit. Het heeft totaal geen zin om haar te laten afstromen als je niet weet waar het probleem zit. Datzelfde probleem heeft ze namelijk dan ook nog op de mavo. Dat is niet weg door een niveau lager. Tenzij het IQ lager is dan verwacht. Maar dan weet je ook waar het probleem zit en dat ze wordt overvraagd. Dat is nu niet duidelijk. Risico is dat ze maar blijft afstromen en dan?

Tango

Tango

25-11-2017 om 23:29

Thuis houden

Ik zou als ik jou was je dochter eerst maar eens een weekje thuis houden, want dit gaat echt niet goed zo. Meld haar ziek. En heeft school argwaan, schakel dan de leerplicht in. Misschien kunnen zij meedenken.
Ze kan thuis werken aan schooltaken en heeft zodoende meer tijd daarvoor. Want achter lopen wil ze natuurlijk zeker niet.
En intussen het gesprek aan gaan met school. Waarom mag ze niet naar een andere HAVO-klas? Wat heeft school dan voor ideeën? Tot nu toe vind ik persoonlijk dat ze weinig meegedacht hebben. Alleen een boekje om op een andere manier te leren. Hoe dan? En waarom kost dat zoveel meer tijd?
Verder vind ik 7 toetsen in 1 week ook wel erg veel. Is dat normaal op deze school? Zijn daar geen afspraken over?
En verder nog even w.b. huiswerkbegeleiding. Dat hoeft niet zo duur te zijn hoor. Als je bijvoorbeeld een leerling of student kan vinden die dit als bijverdienste wil doen. Belangrijk is dat hij/zij geduld heeft met je dochter en tegelijkertijd kijkt waar het mis gaat. Ik kan me voorstellen dat je dat zelf niet kan inplannen, als je bijvoorbeeld zelf werkt. Misschien kan je wel een weekend samen met haar huiswerk doen. Planning maken, leren en overhoren. Dan zie je volgens mij gauw genoeg waar het mis gaat.
En komt school niet met een oplossing, dan zou ik toch insteken op een andere school. Want op deze school zal VMBO-t ook niet beter gaan, als ze zo weinig open staan voor meedenken. Ik zou dan nu alvast gaan kijken op de 2 andere scholen, zodat ze na de kerstvakantie over kan.

Amsterdamse

Amsterdamse

25-11-2017 om 23:55

Aansluiting en niveau

Voor Lynne, nogmaal en ik schreef het al eerder: niveau heeft geen invloed op aansluiting, het slaat nergens op dat ze bij een hoger niveau meer aansluiting zou hebben. De interesses van kinderen lopen dwars door alle schoolniveaus heen: sport, film, muziek, uitgaan.
Wat is dat toch voor een idioot vooroordeel.

"Later nog naar VMBO". Lynn.

En die keuze hebben wij dus juist niet gemaakt. Dan wordt het in H3 dus doubleren omdat eventuele sociale- en leerproblemen niet op korte termijn opgelost zijn.

Of dan alsnog naar Vmbo3. Omdat je na H3 op de meeste scholen niet kan instromen in Vmbo4, dat is het examenjaar.
Dan wordt het dus én doubleren in de 3e én een niveau lager.

Nu overstappen naar Vmbo3, dan heeft ze in de normale 4 jaar haar T diploma. En eerder van de middelbare school, de vlag wappert extra vrolijk als je kind het niet naar zijn/haar zin heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.