Home » Forum » Middelbare flink wennen voor dromerig pubertje

Middelbare flink wennen voor dromerig pubertje

Ben jij al begonnen met seksuele opvoeding?

Of wil je weten hoe je dit kunt aanpakken? Deel jouw ervaringen hier!

14 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
femh
Middelbare flink wennen voor dromerig pubertje

Zoon van 12 zit net op de middelbare en vindt er weinig aan.
Hij heeft (zelf, met overtuiging) gekozen voor een categoriaal Gymmasium, maar dit is even aanpoten na 8 jaar dromen op de basisschool, niks hoeven doen en toch alles snappen.
Nu begrijpt hij de lessen vaak niet zegt hij, maar is nog te verlegen om zijn vinger op te steken... Dat maakt het dus erg lastig en nog minder leuk.
Zijn handschrift is heel slecht, als hij zijn best doet en los schrijft is het goed te lezen, maar dat kost meer tijd, wat hij niet neemt. Zijn schriften zien er dan ook niet uit. Ik maak me wel zorgen hoe hij zich daarmee redt op een toets.
Op de basisschool was hij bevriend met alle jongens uit de klas en ze speelden echt in de pauzes. Nu zit hij met een paar jongens in de pauze op hun telefoons, niks spelen. Vier kan hij mee overweg, de rest vindt hij minder. Ik vind een groepje van vier een prima score, maarja, in groep 8 waren het er 10.
Nou ja, ik vind het gewoon wat sneu. Het is ook nog zo'n klein speels ventje.

@Emma
Klein en speels

De overgang naar de middelbare school is voor veel kinderen een hele moeilijk. Een speels en dromerig jongetje op een categoriaal gymnasium past in dat beeld.
Toch moet je een paar dingen goed uit elkaar houden.
Je zegt dat hij op de basisschool nooit hoefde op te letten en dat alles vanzelf ging. Nu heeft hij veel meer uitdaging op de nieuwe school. Op de basisschool heeft hij niet voldoende geleerd cognitieve uitdagingen te lijf te gaan. Dat moet hij nu gaan leren en daar heeft hij hulp bij nodig. Zeker als hij een dromerige en verlegen jongen is. Je moet niet wachten tot hij wat ouder is want dit gaat niet vanzelf. Op zijn school zal hij zeker niet de enige zijn. Trek aan de bel bij de mentor, of bij de huisarts of wie dan ook. Zorg dat hij hulp krijgt bij het verwerken van de leerstof én de andere nieuwe ervaringen van de school. Zo leert hij om te gaan met moeilijke lesstof nu het niet meer vanzelf gaat. Doe het nu, dan heeft hij er snel profijt van.

femh
Emma

Ik help hem sowieso met plannen. Maar heb je tips voor het verwerken van de leerstof? Mentor snap ik, maar wat kan een huisarts doen? (Hij heeft geen add oid dus medicatie zal hij niet krijgen)

Flanagan
Idd, via school

Je zoon zal idd niet de enige in de brugklas zijn, die moet leren leren omdat hij dat op de PO niet hoefde. Neem contact met school. Ze zijn bekend met dit fenomeen.
Ze geven lln die niet weten hoe te leren, tips mee.

Klim niet te snel op de stoel van de docenten; dan wordt thuis de verlenging van school. Laat school die lln begeleiden.

Handschrift:
Er zijn kinderfysiotherapeuten die een slecht leesbaarhandschrift op leuke manier kunnen verbeteren. Kinderen zitten dan bv op een grote bal en bemerken de onbalans of worden gewezen op hun houding tijdens schrijven. Niets zo naars als afgekeurde antwoorden omdat een docent het niet kon lezen.🙁

Eerste jaar verloopt vaker stroef. Daarna gaat het meestal beter. 🙂

@Emma
Verwerken van leerstof

Strategieën toepassen bij het oplossen van écht moeilijke sommen of andere vraagstukken. Weten wanneer je hulp moet vragen bjj een docent en wat je dan moet vragen (snappen wat je niet weet of weten wat je niet snapt is een vak apart :-)). Leren doorzetten tot je precies snapt en weet waar het over gaat. Als je dat nooit hebt hoeven doen kunnen die dingen behoorlijk ingewikkeld zijn en lijkt het alsof je lui of niet slim genoeg bent. Ik ken jouw kind natuurlijk niet, maar ik heb het vaak zien gebeuren.
De huisarts: ik dacht inderdaad aan add of iets dergelijks. Dat is dus niet aan de hand. Huisarts kan wel helpen bij het zoeken naar hulp als je er met de school niet uit komt.

Flavia
workshop

Mijn dochter heeft vorig jaar een workshop gedaan bij https://wijkunnenmeer.nl/. Dat was toen nog een dag op een leuke locatie. Nu hebben ze daar online pakketten van gemaakt.

Ik wilde dat wij dat veel eerder gedaan hadden.
We pakken de stappen plannen er nu al gelijk bij.

MoederMop
"Weten wanneer je hulp moet vragen"

Als docent op de universiteit kom ik dat regelmatig tegen, superslimme studenten die met een hoog cijfer afstuderen en die bij de beoordeling de opmerking krijgen "je hebt uitstekend werk verricht, maar je moet wel op tijd hulp vragen en niet denken dat je alles alleen moet oplossen". Dat scheelt zoveel werk, als je weet wie je wanneer hulp moet vragen!
Dus wat dat betreft zouden kinderen op school daarin onderwezen moeten worden, zorgen dat ze met een vraagstuk komen te zitten die ze echt zelf niet op kunnen lossen: wat zijn de strategieën om te weten welke hulp te vragen. Het probleem bij slimme kinderen is de juiste opdracht voor ze verzinnen, waarbij ze niet onderschat moeten worden! En ook geen denigrerende docenten die àls er eens een vraag komt, daar niet op reageert "ik dacht dat jij zo slim was", dat haalt de motivatie om hulp te vragen ook flink onderuit.

Pirata
Flavia o.t.

Flavia, interessante site... ik zie daar ook iets over leren teksten lezen.
Ik vraag me af of het ook iets is voor rondfladderende ongeconcentreerde TL-leerlingen die school zinloos vinden? Kun je een tipje van de sluier opliften?

Flavia
Natuurlijk

Al zal het nu wel heel anders zijn dan toen de bootcamp-dag.

Ze leren eerst dat ze niet dom zijn, maar dat ze gewoon weg een andere methode hebben om stof tot zich te nemen. Mijn dochter zat daar met een brede selectie veel sportende / top sportende jongens dus stil zitten is niet hun grootste cappaciteit.
Daar leren ze gebruik van te maken: om bv woordjes te leren moet je ritme hebben: ga met iemand die je overhoort een bal over gooien of touwtje springen tijdens het leren.
Maak tijdens een toets gebruik van bv een fidget cube zodat de beweging die in je zit een uitlaat klep heeft.

Verder zijn het de vaste adviezen: begin op tijd, hak het in stukjes. Maak er plaatjes bij.

Ze krijgen er stappen plannen bij. Eerst dit, dan dit dan zo en dan als dat er in zit ga je verder.

Ook als ouders krijg je huiswerk want je moet ze de eerste maanden echt helpen om de nieuwe methode in te slijpen. Als je de stappen niet precies volgt of je laat dat versloffen dan heeft het weinig zin.

Bij ons had het duidelijk resultaat, stond ze eerst een krappe 6.3 gemiddeld stond ze in de periode na het volgen van de training een ruime 7 en toen kwam Corona.

femh
Extra wiskunde uur

Tot overmaat van ramp had hij de test van wiskunde om te kijken wat je niveau is niet zo goed gemaakt en krijgt hij nu extra begeleiding vanuit school. Prima systeem, maar hij ziet het direct als falen en kwam zwaar in mineur thuis dat het allemaal nooit gaat lukken.

Triva
Hmm

Dat van dat handschrift wist je toch al langer? Dat had je echt beter op de basisschool kunnen aanpakken toen daar de tijd voor was. Een kinderfysio kan niet toveren...

Maar het kan geen kwaad om hem wat te helpen thuis met plannen en overhoren en léren leren.

tsjor
Niet te laat

Ik heb mijn 13-jarige zoon nog gewezen op ' de lopende hand', een aaneengesloten schrift met evenwijdige lussen. Hij heeft het serieus opgepakt en ingeslepen. Het verbeterde niet alleen zijn handschrift maar ook de chaos in zijn schriften.
Het maken van evenwijdige lussen is blijkbaar belangrijk voor het laten samenwerken van de twee hersenhelften.
Het is dus niet te laat om het nu nog te proberen.

Tsjor

Temet
Tsjor

Is dat het gewone aaneengesloten schrift zoals basisschoolkinderen dat in de jaren '70-80 aangeleerd kregen?

Het handschrift van mijn kinderen is ook dramatisch slecht. Ze begonnen best ok, maar ergens vanaf groep 6 ofzo heeft men er op de basisschool geen aandacht meer aan besteed en is het hollend achteruit gegaan. Zoon kreeg er merkwaardig genoeg pas in de derde van het VO opmerkingen over, terwijl ik hem al vanaf de brugklas had gewaarschuwd. Vanuit school werd toen overigens nog wel hulp aangeboden en kennelijk heeft dat voldoende resultaat gehad of is schrijven niet meer nodig, want ik hoor geen klachten meer.

Ik heb nu ook mijn verse brugpieper gewaarschuwd dat ze problemen gaat krijgen als haar toetsen straks onleesbaar zijn. Maar zolang ze niet tegen dergelijke problemen aanlopen is er geen enkele stimulans voor een beter handschrift, en dat is ook wel weer logisch. Maar ik kijk met mijn middelbare oogjes en vind het onbegrijpelijk dat mijn dochter, die een veel betere fijne motoriek heeft dan ik ooit heb gehad, zo belazerd slecht schrijft.

Groeten,

Temet

femh
Los schrijven

Bij zoon is het ook een groot deel luiheid. Als hij los schrijft is het goed te lezen. Maar in zijn haast rijgt hij het liefst alles aan elkaar. Dan is het júist niet te lezen.
Bij het helpen met huiswerk afgelopen dagen heb ik hem hier telkens op gewezen. Zal er hopelijk zo inslijten.

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.