Nina
03-02-2010 om 10:51
Middelbare school almere
Hallo,
Onze dochter zit nog maar in groep 7 maar veel van haar klasgenootjes bezoeken dit jaar al de middelbare scholen bij de open dagen. We gaan daarom a.s. zaterdag ook maar beginnen met het bezoek van zo'n open dag. Dochter heeft er al zin in!
Aangezien ik op dit forum vaak veel ervaringsdeskundigen zie vroeg ik me af of er ouders zijn met ervaringen met middelbare scholen in Almere.
De scholen die ons in eerste instantie aanspreken zijn: Helen Parkhurst, de Meergronden en het Baken. Maar ik sta natuurlijk ook open voor verhalen over anders scholen. Ik ben benieuwd!

Pennetje
03-02-2010 om 11:16
Mijn zus heeft als docent gewerkt op Helen Parkhurst en ze vond het er erg leuk. Wel heel groot, maar goed georganiseerd. Daltononderwijs moet je natuurlijk wel aanspreken. Dat mijn zus er weg is heeft niks met school te maken, maar met de afstand van haar huis naar Almere. Ze werkt nu dichterbij.

Rieneke van der Graaf
03-02-2010 om 11:40
Mijn mening
Mijn zoon zit in groep 8, en wij zijn dit jaar pas begonnen met info-dagen etc. (Vorig jaar kwam het er door omstandigheden niet van.)
Ik ben bij de info-avonden van de Meergronden en Baken Park geweest, en bij de Open Dag van het OVC. Mijn voornaamste insteek hierbij was hoe de zorgstructuur geregeld is. Mijn zoon heeft Asperger, en heeft de nodige begeleiding nodig. Wat dat betreft vind ik die 3 scholen gelijkwaardig.
De Meergronden vond ik kil aanvoelen. Ik voelde er geen warmte/ uistraling zeg maar. Komt bij dat de inrichting behoorlijk grijs is. Waren het meer vrolijke kleuren, had het voor mij wellicht heel anders aangevoeld.
O.a. omdat ik mij er niet zo prettig voelde, gaat zoon er niet heen. Een andere reden is de afstand. Wij wonen in Tussen de Vaarten, en zoon zou dan op de fiets langs het Weerwater/ door het bos/ ..... moeten om op school te komen. En aangezien zoon een erg makkelijk slachtoffer is....... Met name in de winter moet hij dat stuk dan ook in het donker fietsen, en ook daar voel ik mij niet goed bij. Ik zou er zelf niet in het donker willen fietsen.
Baken Park vond ik prima aanvoelen, goed verhaal gehoord, etc. Ik denk dat ik mijn zoon daar inschrijf. Het OVC lijkt mij net zo goed als Baken Park, alleen krijgen ze daar ook Spaans. En dat lijkt mij een beetje teveel van het goede voor hem.
Overigens hebben wij zoon ook aangemeld bij een cluster-4 school in Lelystad (Aurum), en ik hoop dat hij daar terecht komt. Dat lijkt mij voor hem verreweg de beste plek. Maar omdat je er niet zeker van kunt zijn dat hij daar ook daadwerkelijk geplaatst zal worden, moet ik dus ook een school in Almere achter de hand hebben.
Het Helen Parkhurst lijkt mij ook een goede school, in elk geval klinkt de zorgstructuur op papier (voor mij) erg goed, een nadeel vind ik alleen dat de leerlingen elke zoveel weken een reflectieverslag moeten schrijven. Als ik ergens een hekel aan had, waren het wel reflectieverslagen (en dat was dan in het HBO.) Afgezien dat valt het HP voor ons af, omdat het Dalton is. Zoon (en zusjes) zit nu op een Daltonschool, maar dat blijkt helemaal niet bij hem te passen. (Alleen kwamen we daar pas eind groep 7 achter door de diagnose.)

kaatje43
03-02-2010 om 11:57
Niet uit eigen ervaring
Maar vrienden van ons waren helemaal niet tevreden over het Helen Parkhurst. Hun klacht was juist dat de kinderen niet goed begeleid werden in het zelfstandig leren. Als je kind dit dus niet gewend is vanuit het bo dan is dat misschien wat lastig. Het ligt natuurlijk ook aan je kind. Hun zoon is met een VWO advies uiteindelijk op de MAVO terecht gekomen. Zal dit niet helemaal aan de school hebben gelegen, hoor. In zijn tijd (5 jaar geleden) was er een combi brugklas met Mavo/Havo/VWO.

reina
03-02-2010 om 13:56
Nina
Kijk naar je kind, want welke school het beste voor je kind is is ook afhankelijk van haar. Ik ken mensen die heel tevreden zijn over HP, anderen zijn dat helemaal niet, dalton moet sowieso bij een kind passen. Over het Baken hoor ik veel goede verhalen, ooit zat mijn dochter er ook op (en ik was tevreden), veel leerlingen zijn erg positief over de sfeer op de Meergronden. Om welke richting gaat het? Want het Baken heeft bijv verschillende gebouwen, Bakenpark, Trinitas, Bakan-centraal, het zijn scholen op zich. Je hebt ook nog Groenhorst, daar hoor ik hele positieve dingen over! De Almeerse scholen zijn groot, iets wat niet altijd bij je kind past, ik ken ook kinderen die naar Bussum gaan, omdat zij gebaat zijn bij een kleine school, mijn zoon ging om die reden naar A'dam, maar dat betekent wel reistijd. Ik zou naar de diverse open dagen gaan, sfeer proeven, want die verschilt zeker van school-tot-school.

Nina
03-02-2010 om 17:16
Open dag
bedankt voor jullie reacties! Ik weet nog niet welk schooladvies mijn dochter zal krijgen. Haar juf zal in juni een voorlopig advies geven. Maar ik vermoed havo/vwo.
Ik zag dat het Helen Parkhurst helaas al de open dag heeft gehad. De Meergronden gaan we a.s. zaterdag naar toe.
Ja Reina, de scholen zijn hier inderdaad erg groot. Dat vind ik wel jammer. Ik geef zelf toch de voorkeur aan een kleinere school. Misschien dat het Baken Trinitas een optie is, die hebben volgende week zaterdag open dag.
Op zich is het toch wel handig dat we ons nu al oriënteren, want volgend jaar wordt het toch krap met de inschrijvingsdatum.
In ieder geval heel erg bedankt voor jullie meningen en ervaringen!
Nina

Nickelo
03-02-2010 om 22:47
Rieneke
Onze zoon heeft ook Asperger. Hij is dit jaar begonnen op het HP. Vooraf hebben we uitgebreide gesprekken gehad of Dalton wel de beste keuze is.
Nu moet ik zeggen dat wij er vanaf dag 1 bovenop hebben gezeten: begeleider thuis om de structuur te bewaken en zelf veel tijd erin gestoken.
Maar de school is ook geweldig. Mentoren zijn goed, we hebben uitstekende begeleider vanuit SGA. Samenwerking verloopt goed.
Ik ben dus razendenthousiast over het HP.
We zijn nu een half jaar verder en het gaat echt goed.

Nina
04-02-2010 om 19:16
Meergronden
Ik moest toevallig vandaag in Haven zijn en ben het wel een beetje met Rieneke eens. De Meergronden komt inderdaad een beetje kil over. Ook de vele troep (lege verpakkingen van chips en blikjes en zo)die in de grachtjes drijft doet erg somber aan. Maar daar zullen misschien niet alleen de leerlingen voor verantwoordelijk zijn.
Nouja, ik wacht maar even de open dag af van aanstaande zaterdag!

reina
04-02-2010 om 21:26
Nina
Ik hoor juist van de Meergronden veel goede verhalen over de sfeer, positiever dan bijv OVC, ik zou zeker gaan kijken hoe het overkomt. Die troep in de gracht komt vooral omdat er veel rotzooi op het ijs gegooid is denk ik, normaal valt dat wel mee (of ik zie het niet meer ) Haven is wel véél gezelliger dan stad, hoor, als je 't over 'kil' hebt....