Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Middelbare school keuze

Ik heb regelmatig een discussie met mijn dochter van 11 over naar welke school zij volgend jaar gaat. Bij ons op 10 minuten fietsen is een goede middelbare school maar haar voorkeur gaat uit naar de school waar haar vriendinnen heen gaan (ruim 6 km fietsen). Ik weet van hoe mijn dochter is (niet sportief) dat zij dat fietsen met weer en wind niet leuk gaat vinden en de vriendinnen uiteindelijk hun eigen weg zullen gaan (het zijn meer bekenden uit haar klas en niet echte vriendinnen). Regelmatig hebben we hier knallende ruzie over...ik weet dat dwingen om naar de school dichtbij geen zin heeft, maar ik weet nu al dat ze problemen zal krijgen met de afstand wat ook ten kosten zal gaan van haar school werk...iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

03-06-2011 om 12:37

Knallende ruzie?

Je kind zit nu in groep 7? Dan zou ik het onderwerp lekker een half jaartje laten rusten. Beetje zonde om daar nu al knallende ruzie over te maken.
Mijn kind gaat trouwens ook naar een school 8 km verderop. Dat was niet mijn keuze, ik heb alle voors en tegens uitgebreid met haar besproken, en uiteindelijk heeft ze zelf de beslissing genomen.

Fiorucci

Fiorucci

03-06-2011 om 13:18

Fietsen

Heb je het stuk al eens gefietst met haar, heen en terug?(bij voorkeur in de regen) Dan heeft ze een idee waar ze aan begint.
Ik heb ook liever dat mijn kind een school kiest onafhankelijk van vrienden, maar als een kind echt heel graag wil en hierin volhardt: zij moeten er hun tijd doorbrengen, niet ik. Misschien blijkt het naderhand een foute keus, maar je kunt ze niet altijd behoeden voor het maken van fouten, ze leren er immers ook van.

Rosase

Rosase

03-06-2011 om 13:57

Het is haar school dus haar keuze

Hier ook een school op ongeveer 1km en zoonlief gaat naar een school die op 7 km fietsen ligt en passeert op zijn weg daarna toe nog 2 andere scholen die ook best in aanmerkingen zouden kunnen komen om naar toe te gaan.

Verschil is wel dat hij voor deze school kiest omdat hij hem echt heel leuk vindt, en dus niet omdat er vriendjes en vriendinnetjes naar toe gaan. In tegendeel zelfs, hij is de enige van de school die daar naar toe gaat.

Ik zou zeggen: laat haar de keuze maken, maar dan wel op de juiste gronden. Dus opendagen van beide scholen bezoeken en het liefst op de fiets. Dan weet ze wat het wordt.
6 km fietsen is overigens een eitje hoor. Daar wen je wel aan. Ik deed vroeger niet anders, en dan nog wel in het heuvelachtige Limburgse land. En had ook flink wat strijdt met mijn moeder, die liever wilde dat ik naar een andere school ging waar ik met ov naar toekon. Uiteindelijk heeft ze toch toegegeven, gelukkig maar want ik heb geen dag spijt gehad van mijn keuze.

bibi63

bibi63

03-06-2011 om 13:58

Afstand

Hoi,
Het is natuurlijk lekker om een goede VO binnen 10 minuten fieten te hebben, maar..........er zijn zooooooveel kinderen die die keus niet eens hebben. Geen VO in de buurt, of een VO in de buurt die om wat voor reden dan ook niet geschikt is. M.a.w. 6 kilometer fietsen is voor een groot deel van de VO kinderen niets bijzonders, geen andere keuze, en sterker nog: vaak moeten ze nog veel verder fietsen.
Dat je dochter niet zo sportief is, zal waarschijnlijk ook wel ten koste van haar conditie gaan. Dus dan is 6 km fietsen best even slikken. Maar....na een paar weken die afstand fiesten is haar conditie met sprongen vooruit gegaan en dus ook minder vermoeiend.
Laat het lekker tot feb 2012 rusten, ga tegen die tijd naar de info-dagen op de VO's en maak een keuze (samen met je dochter!) op basis van de info EN het gevoel over beide scholen en niet over de afstand van 6 km. Overigens: wat is de reden dat de andere meiden voor de verder weg gelegen school kiezen? Er zal toch wel een reden voor zijn?
Gr. Bibi

Caroline

Caroline

03-06-2011 om 17:32

Geen keuze

Mijn zoon had dus geen keuze, geen middelbare school dichtbij. Hij fietst iedere dag 17 km heen en terug en doet daar enkele reis 50 minuten over. Als het heel slecht weer is gaat hij met het ov, maar is dan 1,5 uur onderweg. Hij fietst met een aantal andere kinderen uit het dorp en heb hem nog nooit horen klagen, terwijl hij niet echt super sportief is. Geeft hem een goede conditie,zegt hij .
Lekker nog een half jaar laten rusten het onderwerp. Misschien gaan er wel meer kinderen fietsen

Henriette123

Henriette123

03-06-2011 om 19:28

Laten gaan

Ga volgend jaar kijken, en als ze dan nog echt wil lekker laten gaan. Onze dochter koos ook ooit voor een school die zo`n 5 km ver weg was, en niet voor de school vlakbij, waar ook haar broer opzat. Nog altijd is ze blij dat ze naar de school mocht die ze zelf wilde.Pas op dat het geen machtsstrijd wordt.

Joh, wat is nou 6 km?

Dat is inderdaad iets van 20 minuten fietsen. Hier is de dichtbijzijndste school 13 km. En ook de meest asportieve dorpsgenoten fietsen dat gewoon dagelijks.
Dus ik zou haar gewoon laten gaan. Tenzij er andere redenen zijn om die iets verder weg liggende school af te keuren.

Annet

Annet

03-06-2011 om 23:01

Waar lezen jullie dat kind in groep 7 zit?

Ik lees over een 11-jarige die volgend jaar naar het VO gaat.
Wat zie ik niet dat jullie wel zien?

Ik ben overigens van mening dat de ouders het laatste woord hebben over de school, maar daarbij wel serieus rekening houden met de mening van kind.
In dit geval zou kind met meer argumenten moeten komen dan dat andere klasgenoten naar die school gaan.
De afstand is niet belangrijk, eigenlijk eerder een voordeel. Kind is niet zo sportief en wordt zo gedwongen toch elke dag een half uurtje heen en terug te bewegen. Een grote PRé dus.

Irma2

Irma2

03-06-2011 om 23:38

Annet

Lijkt me nogal logisch, dat ze in 7 zit, want als ze in 8 had gezeten, stond ze al ingeschreven, je moet namelijk voor 1 april aanmelden!!

En je wint het ook niet

Ik denk dat je deze ruzie ook niet wint, uiteindelijk zul je overstag gaan als je dochter blijft volharden.
Hebben we hier meegemaakt met vriendin van jongste. Dochter wist al welke school ze naartoe zou gaan. Zit haar zus op, ze was er zelf ook erg enthousaist over en van ons mocht ze 'kiezen'. Vriendin wilde naar school waar dochter heen ging. Per sé, ongeacht wélke school want ze vond alle scholen wel leuk...Haar ouders hadden een andere school in gedachten en ook met goede redenen. Maar vriendin volhardde, het moest en zou per sé dezelfde als dochter worden. Ook alle argumenten dat ze misschien niet bij elkaar in de klas komen etc.etc. schoof vriendin aan de kant. Ze moest er niét aan dénken om 'alleen' zonder dochter een nieuwe school te moeten betreden. Er zijn daar in huis heftige discussie 's geweest, haar ouders hebben nog extra gesprekken gehad op beide scholen (van haar keuze en hun keuze) en nog met basisschool. En dochter heeft uiteindelijk haar zin gekregen.
groeten albana

Maylise

Maylise

04-06-2011 om 11:41

Niet haar keuze

Ik vind dat de uiteindelijke keuze voor de school bij jou ligt. Je dochter is nog maar 11 (dan 12) jaar en kan nog niet alles overzien. De uiteindelijke verantwoordelijkheid voor de keus van de school ligt wat mij betreft bij de ouder.

Echter als het in dit geval om twee scholen van gelijke kwaliteit zou gaan en ik beide scholen in principe wel zou zien zitten dan zou ik mijn kind zelf laten kiezen.

Ik vind zowel de argumenten van jouw dochter (meisjes uit de klas die geen eens echte vriendinnen zijn) als jouw argumenten (verder weg maar niet eindeloos ver weg) nogal zwak wat dat betreft.

Ik zou dus zeggen bij gelijke kwaliteit en geschiktheid zou ik de stem van dochter de doorslag laten geven (zij moet tenslotte elke dag dat eind fietsen) en mocht die school dichterbij gewoon beter/geschikter zijn wat betreft onderwijs en/of sociaal klimaat dan zou ik haar naar de school dichtbij doen.

Overigens als ze naar de school ver weg gaat en het valt allemaal enorm tegen dat fietsen kan ze altijd na een jaar nog wisselen naar de school dichtbij mocht ze dat perse willen.

Ik laat mijn kinderen wel meebeslissen als het gaat om de middelbare school maar ik neem de uiteindelijke beslissing.

Zo weet ik nu al dat mijn zoon volgend jaar vast naar een andere middelbare school zal willen dan die ik voor hem in gedachten heb. Nu wil ik best een ander alternatief overwegen maar die school die hij wil gaat het niet worden.

Overigens hebben we hier nog geen ruzie om want dat bewaar ik tot volgend jaar.

Astrid

Astrid

04-06-2011 om 12:43

Nu al ruzie maken? hier geeft gr. 7 dochter aan dat zij kiest!

Mijn dochter zit nu in gr. 7 en die weet al heel duidelijk wat ze vooral niet wil. Ze geeft ook duidelijk aan dat zij diegene is die de VO school kiest en niet wij!.

Ze heeft dit schooljaar de 3 VO scholen hier bezocht. Alle 3 goed, maar toch duidelijk anders met wat ze aanbieden. Afstand speelt in mijn ogen geen rol. Verste is 3,2 km en de dichtstbijzijnde 1,7 km. Ook al is dochter liever lui dan moe, maar zelfs voor haar moet die 3,2 km wel te doen zijn. 1 School viel wat haar betreft al meteen af. Ze vond de atmosfeer in de school niet goed. Het was er volgens haar benauwd en niet goed geventileerd. het straalde volgens haar ook niks uit. Naar wat ze aanbieden heeft ze geeneens gekeken, want ze had het er na 10 min. al helemaal gehad. School was meteen afgeschreven.

Nu blijven er nog 2 scholen over. De verste school en de school waar haar broer op zit (die het dichtstbij zit). Broer zit op 2 talig VWO en ik zou graag zien dat zij dat ook gaat doen, maar ze pijnst er niet over, ook al zou ze het makkelijk kunnen (jaar overgeslagen, verveelt zich dood). Ze wil gewoon VWO doen. Ze is bang dat ze anders geen tijd over houdt voor vriendinnen en uitgaan (ze is pas 10, waar je je nu al druk over maakt.....). Nu stelt dat gewone VWO bij broer op school niet veel voor. Het VWO draait daar op 2 talig en dan heb je nog 1 klasje met gewoon VWO. Daarnaast heb je eigenlijk geen brugklassen op deze school, maar kies je op de basisschool al voor het niveau. Gymnasium is bv. al vanaf dag 1 gescheiden van het atheneum. Echt aparte klassen. Idem zitten HAVO brugklassers ook apart. 2-Talig zit al helemaal apart.

Ik zou haar daarom graag op die andere school zien. Die school heeft wel combi brugklassen en bieden proeflessen latijn, versterkt engels, versterkt frans etc. aan. Dan valt er nog iets te kiezen. Misschien wordt ze dan als nog enthousiast voor iets extra's. Zo niet, ook prima, maar dan heeft ze wel kennis gemaakt met die extra's.

Toch weet ik nu al bijna zeker dat ze voor de school van broer gaat kiezen. Haar 2 vriendinnen gaan er bijna zeker weten heen en daar laat ze zich door leiden.

Ruzie maken met een gr. 7 kind heeft denk ik zo wie zo geen zin. Laat dat lekker rusten tot volgend jaar. Ik probeer dochter, zo af en toe, enthousiast te maken voor 2-talig, maar dat werkt alleen maar avrechts. Ik zie daar echt meerwaarde in, maar zij niet (broer spreekt en schrijft in de 2e al super goed engels).

bertje1

bertje1

04-06-2011 om 13:29

Lekker laten kiezen

tjonge, hierom ruzie maken, dat wordt nog wat. En het kan je nog wel eens verrassen, na een weekje fietsen naar school , gaat dat vast helemaal vanzelf.. en wat is nou 6 km!!! pfff

Wat is er tegen?

Wat heb je tegen de school die 6 km verderop zit? Waarom zou je haar dwingen om daar niet heen te gaan?

Fiorucci

Fiorucci

05-06-2011 om 09:46

En nog wat....

Ik zou niet nu al ruzie maken over een keuze die nu nog niet genomen wordt. Vaak loop ik me nog druk te maken om iets en zijn ze allang van mening gewijzigd, blijkt dan achteraf.....

Wat is nou 6 km fietsen?

Prima toch, beetje beweging en buitenlucht, je energie kwijtraken, uitwaaien. Ik snap niet dat je daarmee een probleem hebt.
Samen fietsen kan heel gezellig zijn. Fietsen heeft weinig met sportief-zijn te maken, een fiets is gewoon een vervoermiddel.

Energie ten koste van haar schoolwerk?

6 kilometer fietsen? Kom op zeg, onderschat je dochter niet

Puck

Puck

05-06-2011 om 20:47

Aan de andere kant...

Ook ik zie die 6 km fietsen alleen maar als gezonde beweging voor een verder niet zo sportieve meid. Maar het argument om voor een school te kiezen omdat vriendinnetjes daar ook naar toe gaan vind ik ook niet zo'n goede. Hier op de basisschool hebben ze altijd gezegd dat vriendschappen van de basisschool vaak binnen no-time verwateren op het VO. En als ik naar mijn eigen kind en aar andere kinderen in mijn directe omgeving kijk dan kan ik alleen maar onderschrijven wat ze toen zeiden. Er zijn idd maar weinig basisschoolvriendschappen over.

Rosase

Rosase

05-06-2011 om 21:13

Klopt puck, maar....

iets moet natuurlijk de doorslag geven. Dus als het allebei goeie, leuke scholen zijn, zie ik niet in waarom dit niet als argument meegenomen kan worden. Het maakt de start op de nieuwe school in ieder geval makkelijker. En dat is ook wat waard.

Zei zij, als moeder van een zoon die als enige uit de klas kiest voor een school "ver" weg....

Elke

Elke

06-06-2011 om 00:28

Ik vind 6 km wel veel

Althans voor één van mijn kinderen. Voor de ander absoluut niet. Maar het gaat wel om oudste, en straks moeten wij ook kiezen. En de school die me het geschikst lijkt, ligt hier ook op 6 km, met flink wat heuveltjes erbij. (en een brug die heel open ligt, met wind niet fijn fietsen) Ik ben bang dat hij straks zelf absoluut voor de scholen wil gaan die dichterbij liggen. (terwijl het voor kind nogal uitmaakt waar hij komt)
Ik zie het ook helemaal niet voor me, zoon 6 km fietsen op en neer iedere dag. Hij klaagt nu al steen en been bij 2 km oid, en zelfs een klein stukje zal hij proberen te vermijden als dat enigzins kan. Je hebt onsportief en onsportief natuurlijk Nu is er wel een lichamelijke oorzaak waarom het voor hem iets lastiger is, maar hij kan op zich wel fietsen. Maar hij heeft ook een hekel aan (de meeste) lichamelijke activiteiten. Het zal hem niet meevallen, en ik zie al voor me dat hij gaat zeuren om bus oid, terwijl ik hem graag iedere dag op de fiets zou hebben. Wat wellicht ook meespeelt is dat we nu erg dicht bij school wonen, en lopen.
Als mijn, dus zeer onsportieve, zoon zelf zou kiezen voor de school op 6 km afstand zou ik daar blij mee zijn en gelijk toehappen. Als het dan tegenvalt zit je in een heel andere startpositie, er is zelf voor gekozen. (maakt hier veel uit)

Fiorucci

Fiorucci

06-06-2011 om 06:55

Gale

Wij hebben de stem van mijn zoon doorslag laten geven. Hij liep rond op de school en voelde zich er gelijk als een vis in het water. Wie ben ik om te zeggen: jij mag daar niet heen? Kijk,als het nou een zeer zwakke school zou zijn....maar verder, op elke school is er wel wat.

Puck

Puck

06-06-2011 om 08:22

Zelf kiezen

Wij stonden vorig jaar voor de keuze om een school te kiezen. Beide scholen zijn even ongeveer even ver (10 en 112 km) en beide zijn goed. Wij als ouders hadden wel voorkeur voor 1 van de 2, maar we hebben Puckoudste zelf laten kiezen. Hij heeft onze voorkeursschool gekozen, maar als hij de andere school had gewild was hij daaar naar toe gegaan. Belangrijkste vind ik dat een kind het zelf leuk heeft op die school. Ik ben zelf tegen mijn zin naar een school gestuurd en ik heb het er dus 6 jaar niet leuk gehad, dat wil ik mijn kind echt niet aan doen. Dus als het 2 gelijkwaardige scholen zijn dan zou ik mijn kind zelf laten kiezen en daarbij wel het argument van "de vriendinnetjes gaan ook" relativeren.
En Elke, als jouw kind met zijn problematiek wel in staat zou zijn om 6 km te fietsen maar compleet a-sportief is dan zou dat voor mij misschien een reden zijn om hem juist op naar die school te laten gaan. Als beweging gezond voor hem is heeft hij zo tenminste al een uur beweging per dag te pakken. Goed voor m!

snicksel

snicksel

06-06-2011 om 13:07

Goh

Da's nou toch wel een van mijn opvoedingsdoelen, dat ze 6 km fietsen niet ver vinden.
Dit weekend nog een dagje gefietst naar een speelpark op 17 km. Basisschoolleeftijd. Heel gezellig, uurtje door het bos gefietst. Wij bouwen die afstanden langzaam op.

Maar dat je 6 km ver vindt ... heb je dan al zo'n canda-wagentje voor je kind klaar staan, voor als ze 16 zijn? Of een elektrische fiets? Je bent behoorlijk onzelfstandig als je niet meer dan 2 km kunt afleggen.
Dat zou ik nou zorgelijk vinden.

Ruim 6 km....ha!

'Bij ons op 10 minuten fietsen is een goede middelbare school maar haar voorkeur gaat uit naar de school waar haar vriendinnen heen gaan (ruim 6 km fietsen)'

Ahum. De dichtstbijzijnde middelbare school van mijn zoon is zo'n 8 km fietsen. Dat doet ie in 20 minuten. En minder als het moet. Dus 6 km, da's een kwartiertje in stevig middelbarescholierentempo. en 20 minuten in 'normaal tempo.

Ik sluit me aan bij veel mensen hierboven..6km fietsen is een EITJE. Als je een 'normaal' kind hebt zonder lichamelijke problemen of zo dan is dat echt de moeite niet waard..

Thursday Next

Thursday Next

06-06-2011 om 15:28

Kan best...

Ik fiets een eind (18km) naar mijn werk en hoef dan meteen niet meer te sporten. Het is heerlijk om je hoofd even leeg te maken. Je kunt wel kijken of er het ook te doen is met de bus als het erg slecht weer is. Ik vind het zelf wel makkelijk om dat achter de hand te hebben, ook bij lekke banden ed.

Trouwens, Puck, ik vind 112 km naar een school best wel een eind om te fietsen... Hopelijk heeft zoon niet die school gekozen?

Puck

Puck

06-06-2011 om 16:54

Thursday

Ik wist dat er iemand zou reageren En ja, mijn kind heeft gekozen voor de verste school, maar die 2 was een foutje natuurlijk, die school is 11 km ver en dat fietst hij door de vlakke winderige polder in ca. 35 minuten.

Thursday Next

Thursday Next

06-06-2011 om 22:38

Puck (o.t.)

een foutje, gelukkig maar. Ik maak me nu niet meer ongerust over Puckezoon die dagelijks 224 km moet fietsen van en naar school...

Puck

hahaha ik vond die 112 ook al zo raar staan en dacht huh!? wist niet dat mijn dochter zover moest fietsen hahaha

Hanna

Hanna

07-06-2011 om 09:47

Handig

Zeker voor een kind, dat niet graag beweegt, op deze manier komt een kind aan zijn half uur bewegen per dag.

Puck

Puck

07-06-2011 om 12:40

Ingmyr (o.t.)

Nee joh, jouw dochter hoeft naar school niet ver te fietsen, maar weet je wel hoe ver wij van jou af wonen Toch zeker 108 km dan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.