Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mijn dochter moet vriendinnen worden

Dochter zit in groep 8 en vorig jaar waren er een paar kinderen die in de klas blijkbaar 'buiten de boot' vielen. Er werd niet écht gepest, maar echt erbij horen was er ook niet bij voor een paar kinderen. Afijn, nu heeft juf bedacht dat die kinderen die vorig jaar enigzins dus buiten de boot vielen, nu dit jaar als eerste mogen kiezen met wie ze samenwerken, naast wie ze zitten etc. En 1 meisje heeft dus dochter gekozen. En dochter vindt het meisje hélémaal niet aardig. Nu moet dochter knutselen met het meisje (dat gaat nog...) én een spreekbeurt/werkstuk maken over iets wat d'r totaal niet interesseert (kleuren en hun invloed op de mensen, hoe verzin je het?) én naast haar zitten. Vooral dat werkstuk zit dochter erg dwars. Ze vindt school (voor het eerst in d'r leven) niet eens leuk meer....
Ik ben naar juf geweest en heb het aangekaart. Maar juf vindt dat ze pesten voor moet zijn en heeft daarom dit besloten. Einde verhaal. Juf wil dat dochter het minsten nog een week of 2 'probeert'. Gisteren heeft dochter dus gewerkt aan het werkstuk en was hardstikke boos toen ze thuis kwam. Wat een belachelijk onderwerp en ze zegt in staking te gaan. Ik probeer d'r enigzins op te monteren, maar dochter gaat dat geen 2 weken uit houden.
Heeft ooit iemand van deze vreemde manier van werken gehoord?
groeten albana


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roos Vicee

Roos Vicee

04-09-2009 om 09:46

Ja! en ik vind het heel goed!

albana, ik kan me je frustraties en die van je dochter goed voorstellen. Maar... ik sta met mijn dochter aan de andere kant. Heb jij ooit stilgestaan bij hoe het is voor een meisje dat altijd buiten de boot valt, dat altijd overblijft als er gekozen moet worden, dat in de pauze ook altijd alleen staat, hoe het voor die meisjes/kinderen is? Hoe een negatief zelfbeeld zij o.a. hebben? Hoe weinig plezier zij hebben met het naar schoolgaan?
Het leven is niet alleen maar leuk. Het leven draait niet alleen om jouw persoontje maar je moet ook eens omkijken naar een ander. Eens iets voor een ander overhebben.
Ik vind dat deze manier van werken juist heel goed is omdat kinderen op deze manier ook leren dingen voor anderen over te hebben en rekening met anderen te houden. Heeft jouw dochter ooit echt naar dit meisje gekeken of was het altijd door een gekleurde bril? Want ja, als je eenmaal als 'stom' te boek staat ga je je daar uiteindleijk ook naar gedragen en zal er altijd worden gezegd: zie je wel! die spoort niet! En eerlijk gezegd doe jij nu precies hetzelfde.
Wie weet wat voor positiefs er uit kan komen als jouw dochter gaat proberen er het beste van te maken ipv te mokken en er tegenin te gaan, dan kan het best zijn dat het reuze meevalt en toch best leuk wordt! Het betreffende meisje heeft nou eenmaal al het stempel niet leuk te zijn. Van daaruit gaat jouw dochter nu met haar aan het werk. En alles wat dat meisje te berde brengt zal niet leuk en dom en raar zijn. Maar als jouw dochter zich er bij neer gaat leggen en gaat proberen het negatieve erin positief te draaien (is moeilijk, maar daarom juist heel goed!) dan kan het best zijn dat het meisje uiteindelijk meer in de groep komt te liggen. al was het alleen maar haar eigen gevoel! Daardoor wordt het naar-school-gaan voor dat meisje waarschijnlijk ook een stuk leuker!
Misschien moeten die andere meiden dan iets inleveren, de meisjes die minder in de groep liggen krijgen er hopelijk(!) iets positiefs bij!
Bekijk het eens van die kant!
Sorry als ik wat emotioneel, boos of warrig overkom, maar dit zit mij enorm hoog en ik maak me dan ook enorm kwaad op moeders die net als hun dochters gewoon bepaalde kinderen links laten liggen.

Ook goed

Ik vind het ook goed, geweldig dat de juf actief het pesten probeert voor te zijn en te bestrijden. En o ja hoor, mijn dochter zo precies hetzelfde reageren, die zou het helemaal niet leuk vinden en juist daarom zou ik het nog beter vinden, samenwerken hoeft niet altijd makkelijk of leuk te zijn, maar kan dat uiteindelijk wel worden!

Roos Vicee

Roos Vicee

04-09-2009 om 09:54

Vriendinnen worden

Overigens vind ik het 'vriendinnen worden' een erg groot woord. Samenwerken en naast iemand zitten wil nog niet direct zeggen dat je gelijk al dikke vriendinnen moet zijn!
Omzien naar anderen en vrienden worden zijn twee dingen.

Hillary

Hillary

04-09-2009 om 10:12

Geen pobleem

Hier worden ze altijd ingedeeld als ze met 2 personen of in een groep iets moeten doen. Tja daar zitten niet altijd de kinderen van hun voorkeur in, maar zo is het nu eenmaal. Vorig jaar heeft dochter een keer geklaagd toen ze met iemand zat die niks uitvoerde en zij alles alleen moest doen. Dat kan ik me dan wel weer voorstellen. Maar heb geen van beide kinderen ooit horen klagen omdat ze iets moesten doen met iemand die ze niet leuk vonden. Ook de groepjes worden hier ingedeeld en wisselen elke vakantie. Soms zit het mee en soms zit het tegen.

Annet

Annet

04-09-2009 om 10:23

Logischer als juf de groepjes maakt

Natuulijk is het goed als kinderen niet zelf mogen kiezen met wie ze samenwerken, zeker niet als er kinderen buiten vallen.
Het lijkt me wel logischer als juf dan de groepjes maakt. En dat ze die groepjes geregeld wisselt.
Nu wordt dit meisje aangekeken op het feit dat zij heeft mogen uitkiezen met wie ze werkt.

Annet

Annet

04-09-2009 om 10:24

Nog even over: mijn dochter gaat dat geen 2 weken uithouden....

Meisjes die erbuiten vallen, moeten dat hele schooljaren volhouden. Dus die twee weken zou toch zeker moeten lukken

T&T

T&T

04-09-2009 om 10:31

De grote boze buitenwereld

Iedereen moet wel eens samenwerken met iemand die hem niet zo ligt, dat is in je latere leven ook zo. Vriendinnen hoef je dan niet te worden, maar jezelf aanpassen aan iemand die je in eerste instantie niet zo ziet zitten kan verrassende gevolgen hebben!
Ik weet nog dat ik een goede vriendin vroeger altijd "die muts" noemde, totdat ik haar door omstandigheden beter leerde kennen en het een supertoffe meid bleek! Het is goed als kinderen leren een beetje meer moeite voor elkaar te doen.
groetjes Tess

maan.

maan.

04-09-2009 om 10:53

Botsen

Bij mijn dochter is dit jaar met de klassenindeling geschoven zodat er nu een aantal 'nieuwe' leerlingen bij zijn gekomen. Ze vond dat aan de ene kant erg jammer want de groep zoals ie was, was erg prettig en op elkaar ingespeeld.

Maar ze stond ervoor open en het meisje dat naast haar kwam zitten heeft ze echt geprobeerd aardig te vinden. In de praktijk blijken deze twee meiden zover uit elkaar te liggen qua karakter en interesses en denkniveau dat het dus niet klikt.

Hier wordt wel regelmatig van plek gewisseld, ik meen na de herfstvakantie eerste wissel. Op zich werkt dat prima zo krijgen ze de kans met verschillende mensen samen te (moeten) werken.

Agnet

Agnet

04-09-2009 om 11:50

Mijn mening (voor wat het waard is)

Dat er kinderen buiten de boot vallen en dat de juf daar iets aan probeert te doen vind ik heel goed. Dat een meisje jouw dochter heeft gekozen is natuurlijk ook prima. Maar waarom moeten ze samen èn knutselen èn een spreekbeurt/werkstuk maken èn naast elkaar zitten. Dat is zoveel in eens.

De juf had er ook voor kunnen kiezen ze bijvoorbeeld alleen samen een spreekbeurt/werkstuk te laten maken en dan wel over een zelfgekozen onderwerp. Wie heeft in hemelsnaam het onderwerp kleuren en hun invloed op de mensen bedacht? Daar zou ik nog niet eens iets zinnigs over kunnen zeggen. Als die 2 meiden samen hadden kunnen overleggen en kiezen hadden ze misschien een gezamenlijke interesse ontdekt (een artiest, dieren, zoiets).

Het andere meisje had dan nog een ander kind kunnen kiezen om mee te knutselen. Kansen op vriendschap vergroten door met 2 andere kinderen samen te werken, dat was pas een goede zet geweest van de juf.

Dat kiezen naast wie je wilt zitten is hier gelukkig op school helemaal afgeschaft. De leerkracht deelt de groepjes in en na iedere vakantie wordt er gewisseld.

Ik zou trouwens wel eens willen weten hoe het dan gegaan is. Heeft de juf in de klas gezegd dat er kinderen vorig jaar buiten de boot vielen en dat ze daar dit jaar iets aan wil doen? Nogal treurig voor de betreffende kinderen en zeker als er een buiten-de-boot-kind dan een ander kind moet kiezen, dat is toch om door de grond te gaan op die leeftijd. Als het zo gegaan zou zijn, had dat wel wat subtieler gekund.

marjoke

marjoke

04-09-2009 om 12:10

Op zich

Op zich vind ik het goed dat de juf probeert alle kinderen erbij te betrekken. En op zich vind ik ook dat kinderen moeten samenwerken met kinderen die hen minder liggen.
Ik denk alleen dat de juf van de dochter van Albana wel iets te enthousiast is geweest. Ik denk dat ze een paar "denkfouten" heeft gemaakt. Namelijk, waarom alles tegelijk samen doen: en spreekbeurt en knutselen en ga zo maar door. Waarom mag dat meisje een onderwerp kiezen voor de spreekbeurt en heeft de dochter van Albana dat maar te slikken? Waarom mag dat meisje kiezen naast wie ze gaat zitten?
Doordat het meisje uit de klas van de dochter van Albana alle regie krijgt en dochter van Albana helemaal niet, kan ik mij de gevoelens van de dochter van Albana wel begrijpen, zij heeft niets te kiezen en dat meisje alles. En daar zou ik tzt wel met de juf over gaan praten. Bovendien vraagik mij af of zo het doel van de juf en dat meisje wel bereikt gaat worden, het kan op deze manier ook averechts uitpakken, doordat de dochter van Albana het gevoel heeft dat haar dit opgedrongen wordt en zij verder niets in te brengen heeft en de ander alles.
Hier, bij onze kinderen op school, moeten kinderen ook samenwerken, alleen de leerkracht bepaalt wie met wie en de leerkracht varieert dat. Dus een ander kindje met samen lezen als dan naast lopen in de rij etc. De leerkracht bepaalt wie er bij wie in het groepje komt en daar is verder geen discussie over mogelijk. Overigens heb ik ook een kind dat minder goed in de groep ligt maar op deze manier gaat het samnewerken veel natuurlijker.

albana

albana

04-09-2009 om 12:58 Topicstarter

Dochter wordt gestraft omdat ze aardig is

Dochter ervaart het verplicht samen 'moeten'werken/zitten/knutselen als een soort straf. Dochter heeft niks in te brengen, het meisje mag kiezen. Het is niet voor niks dat het meisje juist dochter koos......dat meisje koos dochter omdat júist dochter wél áardig tegen haar doet (in tegenstelling dus met anderen)en regelmatig voor haar opkomt als ze buiten de groep wordt gezet. Maar aardig doen tegen een meisje waar je amper wat mee hebt, is wel héél wat anders dan er zo verplicht zo'n beetje de hele dag samen mee te moeten doen. Nu voelt dochter zich dus gestraft. Er zijn zelfs kinderen (die wie het meest neigen naar pesten) die dochter nu zeggen: "zie je wel wat ervan komt als je aardig bent tegen...." (en ze hebben waarempel nog gelijk ook).
Ik vindt het errug dom van juf, nu gaat dochter (die dat nooit deed) ook vreselijk balen van het meisje.
De onderwerpen enzo mag meisje ook kiezen, dit in tegenstelling tot de groepjes die vrijwillig tot stand zijn gekomen, die overleggen. Over het onderwerp dat meisje heeft gekozen voor het werkstuk/spreekbeurt is dochter het meest woest. Ze voelt zich compleet voor gek gezet, door juf die samenspant met het meisje. Het meisje is helderziend en heeft eergisteren b.v. gezegd dat dochter busschauffeur wordt en ze dat zeker weet (dochter weer boos). Meisje haar moeder is een heks (dit is niet negatief bedoeld, dit is voor het meisje 'gewoon'.) en het meisje wil dat dochter mandela's tekent met de tekenles. Vandaar ook het bizarre onderwerp voor de spreekbeurt.
Ik vindt het prima dat er wat wordt gedaan aan pesten, maar op deze manier keren de kinderen die als enige daar buiten staan en er wat aan doen (zoals dochter) zich óok tegen de gepesten toch?
En dit gedoe gaat zélfs een aardig kind zoals dochter die helemaal niet van pesten houd écht niet gezellig langs zich heen laten glijden. Die zegt nu alleen nog wat thuis, maar die gaat volgende week woest uitvallen (wel verbaal) dat zie ik aankomen.
Vanmiddag heeft dochter gym op school en moet dus weer mét het meisje. Dochter is erg sportief , dun en altijd actief, het meisje is mollig, traag en houd niet van sport....dus dat wordt weer een leuk middagje....
Ik kan ook niet geloven dat het op deze manier leuk is voor het meisje zelf. Zo'n verplichte vriendschap wordt toch nooit wat?
groeten albana

Roos Vicee

Roos Vicee

04-09-2009 om 13:26

Hmmm

Vind het eerlijk gezegd een beetje 'raar' verhaal worden. sorry als het niet zo is, maar het lijkt net of je bepaalde veronderstellingen uit de reacties nu ineens gaat gebruiken om jouw verhaal zo geloofwaardiger te maken. vb. je dochter is een heeeel lief en aardig kind dat geen vlieg kwaad doet en nu wordt ze gestraft (pardon?) door met het meisje samen te moeten werken? hmm waarom ga je in de uitdrukking 'gestraft' met je dochter mee???? Bekijk het nou eens van de andere kant!! Logisch toch dat je dochter gekozen wordt? (kun je positief draaien naar jouw dochter toe!) Moet dat meisje dan iemand kiezen die altijd maar lelijk tegen haar doet? Probeer er toch boven te staan en probeer je dochter positief te krijgen ipv mee te gaan met haar.
Ik ben het wel met je eens dat (als dat al waar is) dat juf het beter anders kan aanpakken. Het meisje mag idd ineens wel heel veel kiezen. Juf kan beter onderwerpen aandragen waaruit ze samen iets kunnen kiezen. Komen ze er niet uit dan wijst juf een onderwerp aan, bijv.
En waarom blijf je trouwens maar spreken van 'vriendschap'? Moet je perse met mensen bevriend zijn als je iets met ze samendoet?

Roos Vicee

Roos Vicee

04-09-2009 om 13:31

En pelle

Ik ben het niet helemaal met je eens.
Maar goed, ik heb geen tijd meer. Misschien dat ik nog wel een keer terugkom op jouw reactie, maar dat hangt deels af van hoe dit draadje zich verder ontwikkeld. Ben de rest van de dag weg.

Hillary

Hillary

04-09-2009 om 13:45

Niet goed gelezen

Ik vind het niet goed dat meisje alles mag bepalen. Gewoon groepjes laten indelen door de juf en door het jaar laten rouleren. Onderwerpen worden door de groep gezamenlijk gekozen of door de juf opgelegd. zo stimuleer je inderdaad dat iedereen een hekel aan het kind krijgt.

Heirthe

Heirthe

04-09-2009 om 14:20

`niet alles samen moeten doen

Ik vind het wel te ver gaan als je dochter alles samen met dit meisje moet doen, ze doet het met tegenzin, dat zal het andere meisje ook wel merken en dat is niet goed voor haar zelfvertrouwen.
Maar... ik vind het idee wel goed van de juf. Ik vind ook dat er wat gedaan moet worden voor kinderen die buiten de boot vallen op school, die laat je niet aan hun lot over en daar moet je dochter ook mee leren omgaan.
Samen een werkstuk maken betekend ook overleggen waarover het zal gaan. Ik snap niet dat de juf alles aan dat andere meisje overlaat want dat ik niet eerlijk tegenover jou dochter.
Eigenlijk een vreemde situatie.

mamavogel

mamavogel

04-09-2009 om 14:29

Werkstuk

Wat ik vooral niet snap is dat als ze samen een werkstuk moeten maken ze niet samen moeten overleggen waar dat werkstuk over gaat.
Een beetje raar dat je een werkstuk moet maken over iets wat je totaal niet interesseert.

Heirthe

Heirthe

04-09-2009 om 14:52

Pelle

Ja daar heb je gelijk aan, dit werkt ook niet.

Maylise

Maylise

04-09-2009 om 20:10

Goede intentie

Ik snap de bedoeling van juf wel maar ik ben het niet helemaal eens met de aanpak. Als ik juf zou zijn op een school dan zou ik de kinderen niet zelf laten kiezen met wie ze willen werken. Ik zou steeds wisselende groepjes samenstellen waarbij ik de kinderen in verschillende combinaties zoveel mogelijk zou laten rouleren.

Ik vind het op zich heel goed dat kinderen ook leren samenwerken met andere kinderen die hun misschien wat minder goed liggen. Wat dat betreft vind ik dit prima. Ik vind het echter wel te ver gaan om vervolgens de dochter van Albana de hele dag alles met dit meisje te laten doen en het meisje het onderwerp te laten kiezen voor het werkstuk.

Samenwerken voor een werkstuk is prima maar laat ze dan samen een onderwerp kiezen. Geen onderwerp wat alleen een van de meisjes leuk vind.

Op de basisschool van mijn kinderen mogen ze zelden kiezen met wie ze samen werken. Mijn zoontje zit nu in groep 6 en hij mocht niet zelf kiezen naast wie hij wilde zitten. Hij baalde wel maar de juf had al een indeling gemaakt. Na elke vakantie veranderd de indeling heeft de juf al gezegd. Ik vind dat wel goed. Zoontje zit nu naast een meisje met wie hij niet zoveel heeft maar dat is dan pech gehad. Ze hoeven geen beste vrienden te worden.

Dus in geval van Albana zou ik zeggen dat juf goede bedoelingen heeft maar dat ik de uitwerking niet geweldig vind.

Nou ja, gedaan is gedaan.Zolang het maar voor een paar weken is zullen alle partijen het wel overleven.

Maylise

\marja/

\marja/

04-09-2009 om 20:26

Werkstuk enzo

Absurd vind ik dit idee om het achtergestelde meisje een beter gevoel te geven van de juf. Al zal de intentie best goed zijn.
Juf zal niet over de gevolgen hebben nagedacht door achtergesteld meisje ineens zoveel macht te geven over een klasgenootje. Dat kán gewoon niet positief werken.
Zomaar van het ene op andere moment niets meer in te brengen hebben maar klakkeloos alles te moeten doen voor klasgenoot kan niet een positieve uitwerking hebben. Juf had inderdaad zelf groepjes moeten indelen en deze per 2 weken wisselen komende tijd.
Het lijkt erop dat je dochter geen keus heeft en er 2 weken aan vast zit. Overleg maar met haar hoe ze het beste deze 2 weken doorkomt en overleg zelf vast met de juf dat dit niet langer gaat duren dan die 2 weken.

Ik snap de beweringen wel van in de toekomst samen te moeten werken met collega's die je ook niet zo lekker liggen, maar vind die vergelijking niet echt opgaan. Ten eerste is de leeftijd dan anders, kan je de dingen beter relativeren. Daarbij zal het dan weinig voorkomen dat een collega volledig naar de pijpen moet dansen van een andere collega. Daarbij heb je dan de keus om het niet te doen en op zoek te gaan naar een andere baan!

Wel een tip voor het werkstuk.
Als dat meisje nu eens dat deel uit gaat werken over wat kleuren met mensen doen, zou je dochter haar eigen hoofdstuk kunnen maken, ook over kleuren zodat het erbij past. Maar dan over welke kleuren het beste past bij mensen met: rood/blond/zwart haar, lichte/bleke/donkere huid enz. (tenminste, als je dochter een beetje van mode ed houdt)
De kleuren van de nieuwste mode, hoe dat wisselt enz.(event, ook met kleuren in huis, van de rode muren van een paar jaar terug naar de donkere muren en witte kozijnen van nu)
Heeft ze meteen niet het gevoel alles te moeten doen wat het meisje bedenkt en kan ze haar eigen draai eraan geven.

Ans

Ans

04-09-2009 om 22:22

Klasse juf

Ik wou dat de juf bij ons op school zoiets introduceerde. Erg goed van haar en is goed voor iedereen voor zowel de groepjes als de kinderen die buiten de boot vallen. Klasse dat ze het pesten of negeren voor wil zijn.

albana

albana

05-09-2009 om 09:10 Topicstarter

Eerst maar eens wat rechtzetten

Er wordt in deze klas niet gepest. Tenminste dat zeggen de leerkrachten elk jaar...dus dan ga ik er maar even van uit dat dat zo is. Er wordt zelfs élk speelkwartier met de héle klas samen gespeeld, met állemaal dus, niemand die er dan buiten ligt, dus ook dit meisje niet. Dat schijnt zeer uitzonderlijk te zijn, vandaar dat we het ook vaak horen als ouders zijnde als het over de hele klas gaat, de leerkrachten noemen het de 'sociaalste klas die ze ooit hebben gehad/gezien'. Dus die oververhitte reacties qua pesten kunnen nu wel ophouden (hoewel ik die wel begrijp) want dat is niet waarom het gaat.
Hier op school is het beleid om t/m groep 6 groepjes te 'maken' (aangewezen door leerkracht dus). En zo is het ook altijd gegaan. Dan beginnen ze in groep 7 langzaamaan onder de les als er 'samengewerkt' moet worden dit door de kinderen zelf te laten regelen (dit is met het idee dat je dan die vaardigheid enigzins opdoet zodat je op voortgezet onderwijs daar wat aan hebt). Niet met kiezen, maar meer in z'n algemeenheid: "kunnen jullie zelf even tweetallen/drietallen etc. maken?" en dan dus allemaal tegelijk. En daar zit 'm de clou. Het schijnt dat dat vorig jaar nog niet zo werkte. Er bleven er (lag ook aan het aantal dat in een groepje moest) vaak 1 of 2 of hoogstens 3 over (als het viertallen moesten zijn b.v.) en dat waren dus dit meisje en 1 jongentje dat op zich wel vriendjes heeft maar erg 'druk'en ongeconcentreerd is (dus vandaar denk ik, maar dat is gokken). Dus heeft vorig jaar de meester op een gegeven moment weer gekozen voor groepjes aanwijzen (w.s. ook omdat dit meisje en dat jongentje dan altijd tegen hun zin tot elkaar 'veroordeeld' zijn..). En toen liep het (natuurlijk) weer allemaal prima. Nu heeft juf denk ik van meester te horen gekregen dat dat 'zelf groepjes maken in de klas'nog helemaal niet goed verliep en dus besloten dat die kinderen om wie het gaat (deze 2 dus) met het groepjes maken als eerste mogen kiezen met wie ze willen samenwerken, en zo heeft juf het ook uitgelegd. Dat dat niet zo goed liep wisten de kinderen ook wel en om welke kinderen het dan ging schijnbaar ook. Afijn nu mag dit meisje(en dat jongentje) dus elke keer als eerste 'iemand' kiezen en dan de rest dus. In eerste instantie was dochter alleen verbaasd dat het meisje háár koos.....en misschien nog wel 'gevleid' ook.Dus dat naast elkaar zitten (wat het eerste kiesmoment was) is/was het probleem niet. Maar toen bleek dat het meisje dus ook alle andere kiesmomenten (die er over z'n algemeenheid niet zoveel zijn, maar dan zit je dus wel voor wéken aan elkaar vast) toen opeens óók dochter koos werd het al minder. Hélemaal toen bleek dat dochter amper wat had in te brengen qua onderwerpen, ze moeten overleggen en dan komen ze er niet uit (kan ik inkomen, de kinderen verschillen zó verschrikkelijk van elkaar qua interesses etc. dat is erg lastig overleggen voor 2 zulke jonge kinderen) en dan mag het meisje de beslissing nemen. Dochter zelf heeft geen idee waarom het meisje nu haar heeft verkozen. Het meisje heeft wel 2/3 vriendinnen maar die kiest ze dus niet. Dochter heeft op zich niks mét, maar ook niet tégen haar. Het meisje is een beetje 'raar', maar dochter verwijt háár dat niet, vindt dat vooral een beetje zielig en denkt dat het meisje daar niks aan kan doen (door de moeder dus), dat van die moeder is gewoon écht 100% waar, maar eigenlijk zijn de kinderen daar allang aan gewend, dat is al zo vanaf de 1ste klas en toen was het (in kleuterbeleving) vééél enger, toen waren er écht kinderen doodsbang voor die moeder. Ik kan me herinneren dat er toen zelfs ouders waren die geklaagd hebben dat die moeder op moest houden met zulke dingen zeggen in de klas in aanwezigheid van de kinderen (dat deed ze écht), maar daar was ik niet 1 van.
Omdat de onderwerpen dochter hélemaal niet liggen (madela's tekenen en dat werkstuk/spreekbeurt) is dochter het meeste boos en daardoor 'baalt' ze nu ook steeds meer dat ze ook nog náást het meisje moet zitten. En begint dochter zich zelfs (dat was de eerste week niet) aan elke rare opmerking van het meisje te ergeren. Ik vindt de manier die juf nu hanteert qua kiezen ook belachelijk, het komt erop neer dat de héle klas iemand zelf mag uitkiezen alleen dochter (en w.s. 1 ander jongentje dat die andere jongen uitkiest) hééft geen enkele keuze....
Nou, nou hardstikke goed van die juf hoor!
En ook hardstikke eerlijk! Dát kan ik leuk uitleggen aan dochter...zeker, tuurlijk!
Dat verhaal van 'het meisje valt altijd al buiten de boot dus moet jouw dochter het maar even 2 weken verdragen' vindt ik ook een kulargument. Tuurlijk, in Afrika hebben ze het hele jaar honger dus kind eet jij ook maar een weekje niet, zo erg is dat helemaal niet. Werkt dat zo bij jullie?
En ik ben natuurlijk niet zo achterlijk dat ik tegen dochter m'n twijfels uit over het beleid van juf, ik probeer dochter op te monteren, het allemaal weer goed te praten, maar dochter ziet zelf de oneerlijkheid van het systeem dondersgoed en ondertussen was ik wel een beetje zonder argumenten komen te zitten. Dochter is ook wel een beetje zat van het 'zieligheidsargument' wat ik tot nu toe aandroeg en vindt ondertussen zelfs een beetje dat het meisje dat aan zichzelf ook heeft te wijten...want wie kiest er nu zulke debiele onderwerpen??? Dan wíl toch ook niemand met je samen doen? (tsja....) Dit is allemaal nieuw want 3 weken geleden (toen school begon) had dochter dit nooit gezegd, vorig jaar heeft ze zelfs nog samen met het meisje een toneelstukje gedaan (en dat verliep wél goed, omdat het vrijwillig was..) en toen was er nog niks aan de hand. In dochter ogen trekt juf het meisje voor ten kostte van háár....
En ondertussen ben ik woordeloos qua argumenten. Vorige week ben ik naar juf geweest en dus onverichterzake naar huis. Maar na afgelopen vrijdag met wéér een 'verpestte gymles' (volgens dochter, die dus op d'r gemakje rustig aan een gymles moet doen om als laatste te eindigen...) heb ik er ondertussen ook zat van.
Ik heb geen argumenten meer om het nog goed te praten en dochter op te monteren.
Sorry, maar ik heb er genoeg van en heb me voorgenomen om a.s. maandag naar juf te gaan en als die niet mee wil werken stap ik naar de directeur en desnoods meld ik dochter dinsdag ziek.
groeten albana

Brenda129

Brenda129

05-09-2009 om 10:19

Albana

Even een vraagje,
Heeft je dochter zelf al aangegeven bij de juf wat ze er van vind?
Dit vraag ik omdat ik een zoon heb die thuis klaagt en op school doet alsof er niks aan de hand is. Mijn opmerkingen naar de juf toe komen daardoor niet aan. Pas op het moment dat zoon zelf met de juf gaat praten veranderd er iets.
Lijkt mij een lastige situatie waar je dochter is zit.
Groetjes, Brenda

marjoke

marjoke

05-09-2009 om 12:03

Albana

Allereerst, ik begrijp helemaal hoe jij en je dochter zich voelen. Hoe goedbedoeld van de juf, het klopt niet. Het is teveel, je dochter heeft te weinig inspraak, ze heeft geen affiniteit met het onderwerp van het werkstuk etc. Dat heb ik al eerder gezegd.
Toch denk ik dat je je dochter, hoe begrijpelijk ook, een fout signaal geeft door haar eventueel ziek te melden. Je laat haar dan als het ware weglopen voor moeilijkheden, zo zie ik dat. Jij ziet het waarschijnlijk als middel om school onder druk te zetten maar naar je dochter toe is het geen goed signaal.
Je dochter zit in een lastige en vervelende situatie, daar dient wel degelijk en snel een oplossing voor gezocht te worden.
Wat heeft je dochter zelf gedaan? Heeft ze gesproken met de juf? Juf ik wil best wel met meisje samenwerken, maar moet dat nu op alle gebieden? Juf, ik kan heel weinig met het onderwerp van de spreekbeurt, kun je ons wat daarmee helpen? etc
Heeft ze gesproken met meisje: is het niet mogelijk een ander onderwerp te kiezen?
Ik zou in jouw geval ook maandag naar de juf gaan maar probeer wel rustig te zijn. Boosheid en een boze toon werken averechts. Ik zou de regels aankaarten: waarom alles, is het mogelijk om het te verdelen, dochter doet werkstuk, kim doet gym, mieke zit naast meisje, sam gaat lezen met haar? Uitleggen aan juf dat je begrijpt wat ze voor ogen heeft maar dat het op deze manier averechts werkt: en jouw dochter en jouw meisje leren hier geen van beiden iets van, integendeel. Dat het het doel voorbij schiet, dat de uitwerking niet goed is. Is er nog iets te doen aan het onderwerp van werkstuk want je, het is wel een heel bijzonder onderwerp waar maar weinig kinderen op die leeftijd affiniteit mee hebben. Is het niet mogelijk dat jouw dochter met gym, lezen etc een andere partner krijgt. Stel op die manier wat oplossingen voor.
Ik zou het in ieder geval zo algemeen mogelijk houden, niet de situatie van meisje bespreken maar alles alleen op jouw dochter betrekken. Uitleggen dat je dochter op deze manier weinig inspraak heeft en dat daar haar frustreert etc. Staat juf hier niet voor open dan zou ik naar de directeur gaan en ook weer begrip tonen voor de achterliggende gedachte maar uitleggen dat de uitwerking het doel voorbij schiet.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2009 om 15:21

Spring er vers in

Albana, aan een kant kan ik me voorstellen dat je dochter het gevoel heeft voor het blok gezet te zijn en het niet leuk vindt om zoveel te moeten doen met het meisje. Ik heb daar begrip voor. Voor het meisje kan deze oplossing door de negatieve sfeer die er nu omheen hangt ook naar aanvoelen. Hoe is het om te 'mogen' samenwerken met een meisje die dat niet ziet zitten? In die zin lijkt het experiment niet zo geslaagd te zijn. Iets minder samenwerken was misschien beter geweest. Maar ik ben altijd heel duidelijk in dit soort zaken: 'Ik kan me voorstellen dat je dat niet leuk vindt, maar juf heeft het zo besloten, het duurt maar een paar weken, het is niet anders, zet je beste beentje voor.' Het is een beslissing van 'school', moet je als ouder de poten onder de stoel van juf wegzagen door haar terug te fluiten? Als het één keer lukt dan verwachten de kinderen dat moeder steeds gaat ingrijpen. Ik ben daar héél terughoudend in.
Dat je dochter nu te horen krijgt dat ze het aan zichzelf te danken heeft door aardig te doen vind ik een teken van de sfeer die in de klas heerste voor dit jaar. Ze zien het dus als gerechtvaardigd om níet aardig te doen.

angel3

angel3

05-09-2009 om 15:39

Jemig

ik heb niet het hele draadje van voor tot achter gelezen maar wat in mij opkomt....get real. Oefen maar vast dit gaat nog wel vaker gebeuren in je leven. Denk aan VO of universiteit. Wat dacht je van het werkende leven met die k collega op je kamer?
Ipv aan haar kant te gaan staan foeteren kun je ook samen bedenken hoe je hier het beste van kan maken. (dat kan overigens ook inhouden dat er een gesprek met de juf nodig is). Geef haar dat leer moment mee ipv volledig mee te zakken in haar boosheid. En ziekmelden? sorry het komt op mij echt over als: dramdramdram wij willen het zoals wij het willen en anders kom ik niet meer.
Met aardig zijn is helemaal niks mis, complimenteer daar je dochter voor. Daarbij kan ze alsnog leren haar grenzen aan te geven. Een compromis is vast ook te bedenken? wel samenwerken, maar samen een onderwerp bedenken bijvoorbeeld?
Suk6

Maylise

Maylise

05-09-2009 om 16:09

Te ver gaan

Je kind hiervoor ziekmelden vind ik echt veel en veel te ver gaan.

Ik zou nogmaals samen met dochter met de juf gaan praten. Begin het gesprek met juf te complimenteren over dat het zo fijn is dat ze wil voorkomen dat er kinderen buiten gesloten zijn, dat het zo goed van haar is dat ze aandacht aan samenwerken besteed etc. Dan begin je het gesprek positief en is juf ook weer blij. Dan kun je vervolgens zeggen dat je dochter het helemaal niet erg vind om met meisje samen te werken maar dat ze ook graag met andere kinderen samen wil werken. Dat het misschien voor meisje ook leuker is als ze ook met andere kinderen samenwerkt. Dat jouw dochter uiteraard deze projecten gewoon met meisje gaat werken maar dat voor een volgend project je dochter ook weer graag met een ander kind samen wil werken want je dochter vind juist die afwisseling zo leuk en het kan toch ook niet de bedoeling zijn dat ze he hele jaar alleen met meisje samen moet werken op onderwerpen die meisje interesseert want het is juist zo belangrijk dat ze ook met anderen samenwerkt. Enfin, met zo'n soort gesprekje zou ik het aanpakken.

Ik zou het niet te hoog spelen (want dan krijg je juf alleen maar tegen je), het heel positief houden tegenover juf en er niet te moeilijk over doen verder. Dan heb je de meeste kans dat juf het verzoek inwilligt en bij een volgend project jouw dochter weer met iemand anders samen laat werken.

Overigens blijf ik zelf mogen kiezen een hele slechte methode vinden en ik snap ook niet dat juf hier mee experimenteert.

En de vergelijking met Afrika en een week niet eten vind ik een vreemde. Dit is nou ook weer geen echt drama. Het is even niet leuk en een wat vervelend begin van het schooljaar maar zolang je dochter niet de rest van het jaar aan meisje vast zit lijkt me het allemaal wel meevallen. Een paar weken is echt geen ramp.

Maylise

albana

albana

05-09-2009 om 18:40 Topicstarter

Dochter heeft aangegeven

Dochter heeft aangegeven naar zowel juf alsook het meisje dat ze ook wel eens een 'ander' wil en heeft ook vooral geprotesteerd over het onderwerp van de spreekbeurt/werkstuk. Wat ik ervan snap heeft dochter gezegd tegen het meisje dat ze nu maar eens iemand anders moest kiezen en dat het meisje toen er weer een kiesmoment was dat 'vergeten' was...á la, de eerste keer, maar de tweede keer heeft dochter hetzelfde aangegeven mét suggesties wie ze nu kan kiezen en wederom hetzelfde resultaat dus. M.b.t tot de onderwerpen die spelen bij dat tekenen en die spreekbeurt/werkstuk, dat overleggen verliep ong zo (wel volgens dochter hé, 't is dus een eenzijdig verhaal...) Het meisje wilde dit, dochter wilde wat anders, ze overleggen...dochter geeft tig andere onderwerpen aan, ook onderwerpen die dochter wat minder liggen, maar waarvan ze denkt dat het meisje ze wél leuk vindt, het meisje wil alleen dit ene onderwerp. Einde van het overleg was juf die ingreep (omdat het nu wel lang genoeg geduurd had en verder iedereen al een onderwerp had...) en ze dwong 'iets' als onderwerp te kiezen en daarbij het meisje vroeg wát het geworden was...Het onderwerp van het meisje dus. En dat was het.
Ik heb héél redelijk met juf overlegd. Het onderwerp staat vast en de manier van kiezen ook, dat elke keer dochter dus gekozen wordt, dat is de vrije keus van het meisje.
Dat dochter nu geen enkele keus heeft doet er blijkbaar niet toe.
En natuurlijk doe ik tegen dochter niet negatief...dan gaat ze maandag helemaal niet meer naar school. Ik praat juist alles goed de hele tijd, maar ik ben ondertussen wel uitgepraat.
Wat betreft werk/leersituaties. Noem mij 1 werkplek of leeromgeving waar je 29 collega's állemaal vrij mogen kiezen met wie ze werken en aan welke opdracht en alleen jij niet en ik geloof je argument.
En dan dat alleen jij in die positie zit en wel 5 keer over en al die anderen niet. O,ja en je moet ook nog een voordracht houden over iets waar je zelf niet eens in gelooft.
Maar ik geloof niet dat die bestaan.
Ik wil d'r trouwens helemaal niet ziek melden om druk uit te oefenen....Ik wil dochter ziek melden zodat het meisje wel iemand anders móet kiezen(omdat dochter er dan niet is...).
groeten albana

marjoke

marjoke

06-09-2009 om 08:38

Ziek

Toch vind ik je ziek melden helemaal fout. Zoals al eerder gezegd, je leert je dochter niet een probleem op te lossen maar die juist te ontlopen. En dat kun je ook later niet doen, als iets lastig wordt weglopen. Bovendien, als dochter terugkomt kan meisje je dochter toch weer kiezen? Geen oplossing, dus.
Ik zou iig nog een keer met juf praten dat er wat meer afgewisseld dient te worden want dat docter ook wel eens met iemand anders wil samenwerken en ik zou dit toch ook bij de directeur aangeven, als juf hier nog niet mee doet.

Kari1

Kari1

06-09-2009 om 09:48

Invalshoek

Niet alles gelezen maar zou er meer ruimte komen als je in je gesprekken op school niet je dochter maar meisje kiest als invalshoek?
Dat jouw dochter ook wel eens met een ander samen wil, ook wel eens onderwerpen wil kiezen, dat dat voor alle klasgenootjes open staat behalve voor haar, daar is de school blijkbaar niet gevoelig voor. Je zit voor je het weet in de hoek van zeurmoeder en knikken ze alleen nog maar beleefd.
Probeer eens een ander pad. Het gaat om leren samenwerken, toch? Meisje dat alles voor het zeggen heeft (partner, onderwerp) leert op deze manier NIET samenwerken. Samenwerken is overleggen en er samen uikomen, niet star alleen je eigen ideeën willen goedkeuren. Dit is niet goed voor meisje, school doet haar met deze structuur tekort en onthoudt haar mogelijkheden. Hoe gaan we meisje leren samenwerken? Dan is dat in eerste instantie misschien nog wel met jouw dochter (hoewel dat in dit kader ook moet gaan rouleren) maar onderwerpkeuzen e.d. mogen niét uitsluitend van meisje komen. Daar moet juf, in het belang van meisje, goed oog voor hebben.
Zoiets. Sterkte ermee!
Kari

Gerry

Gerry

06-09-2009 om 09:51

Ziek

Hm, voor ziek melden ben ik niet, van een dagje thuis blijven kan ik me wel voorstellen dat je het overweegt. Ik vind namelijk niet dat dochter hiermee om moet leren gaan. Om leren gaan met lastige situaties betekent namelijk ook leren waar je eigen grenzen liggen, wat je nog accepteert en wat niet. Als het verhaal van dochter klopt, heeft ze een juf die haar absoluut geen ruimte geeft en en leert ze dus voornamelijk hoe leer ik me schikken en mezelf aan de kant zetten. Da's geen goede les.

Wat ik zou doen, is inderdaad weer naar de juf - zeker dat werkstukverhaal kan echt niet - en anders inderdaad snel hogerop zoeken.

Ans: Als anti-pestmethode is dat een zeer dubieuze. Want het kan een kind erg kwalijk genomen worden door een ander kind dat het dat andere kind gekozen heeft. Als dat ook nog eens gevoed wordt door vriendinnetjes van dat andere kind maakt het de zaken alleen erger. Juf moet groepjes maken als dat in de klas niet loopt, dan voorkom je dat soort gedoe.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.