Lady Grey
28-08-2009 om 11:39
Mijn kind (8) slaat anderen op school
thuis ook niet altijd makkelijk, maar dit gaat wel ver. Volgens de leerkrachten slaat hij zonder reden (zijn standaardantwoord is sowieso: weet ik niet) voor schooltijd of in de pauze. Ondanks straf en gesprekken blijft hij het doen.
Hij zegt zelf dat hij dat inderdaad doet, maar dat hij ook geplaagd wordt, groepjes kinderen rennen hem achterna en slaan hem als ze hem te pakken hebben. Als hij niet wegrend (ja, beetje gek, al fladderend met de armen), slaan ze ook. Van andere ouders al gehoord dat er niet altijd pleinwacht is.
Het vervelendste vond ik om het eerste sla-incident van een ouder te horen en niet van de juf.
Wat meespeelt is dat hij zich verveelt op school, leerstof is niet moeilijk voor hem, behalve begrijpend lezen maar daar had hij ook nog een voldoende voor vorig jaar. En hij krijgt geen extra of moeolijker werk totdat hij foutloos werkt, maar dat wil niet zo want hij geeft zelf toe dat hij zijn werk afraffelt. En zo is er sinds het begin van school twee weken geleden dus elke dag wat!
Ik zie het als een grote vraag om aandacht, maar op school vinden ze het alleen maar erg vervelend. Iemand tips en ideeen om dit op te lossen?
Jvo
28-08-2009 om 12:09
Mijn eerste ingeving...
Mijn eerste ingeving is: zoek een andere school! Ze vinden hem lastig en vervelend, en zijn niet bereid moeite te doen voor je kind.
"hij krijgt geen extra of moeilijker werk totdat hij foutloos werkt"
Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op! Foutloos = te makkelijk geweest. Dat hij z'n werk afraffelt doordat het gewoon té saai is, daar zou de leerkracht makkelijk doorheen moeten prikken.
koentje
28-08-2009 om 14:11
Hoho
zoek een andere school???
Wees eens eerlijk, is het niet gewoon erg vervelend dat een kind anderen slaat? Niet dat ze er geen energie in hoeven steken maar laten we wel wezen, dat is toch gewoon een lastige en vervelende gewoonte, die hij hoognodig moet afleren?
Het is wel vreemd dat hij dit ineens is gaan doen. Kun je een oorzaak bedenken?
Ik zou even rustig aan doen en proberen het gedoe te doorbreken. misschien een poosje niet naar buiten met de pauze (niet als straf) of alleen als er pleinwacht is.Om te beginnen is het noodzakelijk dat er altijd pleinwacht is. Verder moeten er afspraken gemaakt worden over het inseinen van de pleinwacht bij problemen. Bij slaan moet er ook meteen gekeken worden wat er aan de hand is en hoe daarmee verder.
Lady Grey
28-08-2009 om 14:45
Stapje verder
Klein gesprekje met juf gehad. Dat hij soms gepest wordt bleek waar te zijn, maar hij lokt het uit met rare geluiden en bewegingen. Afgesproken nu dat de pleinwacht hem direct op het moment van gekke geluiden al uit de situatie trekt, ook als dat inhoudt dat hij veel pauzes binnen doorbrengt. Juf zou het in het team doorgeven.
Hij doet dit aan het begin van elk schooljaar wel een beetje, nu vrij extreem. Hij weet er zelf geen reden voor, wel valt het hem tegen dat het nu nog niet moeilijk is op school. Vooral de oudere juffen hebben helaas de houding: hij moet nu toch wel snappen dat dat niet mag. Ja, dat weet-ie heeel goed. Maar kennelijk is de school iets dat dit gedrag uitlokt, of zo. Thuis stopt hij als het al gebeurt qua geluiden na een enkele correctie vrij snel met dat gedrag.
ijsvogeltje
28-08-2009 om 15:33
Gekke geluiden
"Dat hij soms gepest wordt bleek waar te zijn, maar hij lokt het uit met rare geluiden en bewegingen. Afgesproken nu dat de pleinwacht hem direct op het moment van gekke geluiden al uit de situatie trekt"
Fijn dat er actie komt. Maar ik krijg wel de indruk dat jullie het hiermee volledig bij je zoon neerleggen. Omdat hij fladdert en gekke geluiden maakt, moet hij dan maar apart worden gezet. En de pauzes dus deels binnen doorbrengen. Moeten de andere kinderen soms worden 'beschermd' tegen zijn gekke geluiden en gefladder? Kunnen ze er helemaal niets aan doen dat ze gaan pesten, omdat dat gefladder het nu eenmaal uitlokt?
Het komt op mij over dat als je afwijkt, je binnen moet zitten. En als je dat niet wilt, dan mag je blijkbaar gepest worden. Want de verleiding voor die arme andere kindertjes is blijkbaar te groot.
Of zie ik het te somber in?
Martina
28-08-2009 om 16:14
Nee, niet te somber
Wij hebben een zoon met pdd-nos. De pauze is zijn grootste probleem. Wat ga je doen? Met wie? Waar? Probleem is dat er niet altijd toezicht is buiten, leerkrachten komen soms pas 10 - 15 minuten later buiten. In die tijd speelt zich van alles af.
Onze zoon wordt ook gepest, waarom? Omdat hij een opmerking niet snapt, andere kinderen achter hem aan rennen en bang zijn als hij achter hen aan rent. De pauze is stress voor hem.
Wij dragen oplossingen aan, geven hem een bal mee, een boek, een nintendo, zodat hij iets te doen heeft, maar ik vind het niet de oplossing.
En toch heb ik in de vakantie verhalen gehoord waar ik behoorlijk van ben geschrokken (vast gebonden worden bijvoorbeeld).
Waarom laat school dit toe?
Waarom zijn er kinderen buiten zonder dat er toezicht is?
Waarom is school niet veilig voor mijn zoon?
Waarom moeten wij er steeds achter aan, anders gebeurd er niks?
(Onze zoon heeft dan wel PDD-nos, maar is niet aggressief, doet andere kinderen geen pijn en is verbaal niet sterk)
Inge M
28-08-2009 om 18:04
Deal maken tussen leerkracht en kind?
Hij slaat geen kinderen meer.
Leerkracht geeft hem leuker werk, niet ná het gewone werk maar door te compacten waardoor er meer tijd is voor extra werk. (de voorwaarde van foutloos werken laten ze vallen)
wiggie
28-08-2009 om 21:59
Hulp
Lady Grey,
heb je wel eens gedacht aan hulp voor je zoon? is er bv. een intern begeleider op school, of werkt school met iemand samen. Het hoeft niet zo zwaar te zijn als het lijkt. Hier heeft dochter ook problemen met buitenspelen (wel andere), maar 3x naar een kindertherapeut en wat extra aandacht van school hebben wonderen gedaan.
mirreke
29-08-2009 om 15:01
Zoals ijsvogeltje het samenvat
"Het komt op mij over dat als je afwijkt, je binnen moet zitten. En als je dat niet wilt, dan mag je blijkbaar gepest worden. Want de verleiding voor die arme andere kindertjes is blijkbaar te groot." komt het ook op mij over. En dat zou toch echt niet moeten.
Ik heb ook een zoon met PDD-NOS, die in het begin ook gepest leek te gaan worden. Gelukkig is dat over, er is adequaat gehandeld, en hij heeft 'geluk': hij fladdert niet en doet meestal niet gek, dat bewaart hij voor thuis waar hij zich wel kan afreageren.
Maar Lady Grey, ik zou heel snel een goed gesprek met school willen. En echt, als er niets lijkt te verbeteren, of school wil zich niet inzetten, dan zou ik wel op zoek gaan naar een andere school. Wel open kaart spelen, direct al vragen hoe het zit met pesten en afwijkend gedrag enz. Want als je geen volledige steun krijgt van de school wordt het helemaal niets, en een hel voor je zoontje. En altijd maar straf en onder je niveau werken lijkt me ook niets.
Echt, afwijkend gedrag mag NOOIT een vrijbrief zijn om iemand te gaan pesten, of om pesten te gedogen (hij lokt het uit)!