Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mijn zoon is niet te motiveren voor school

Mijn zoon (9 jaar), is niet te motiveren voor school.

Op school zelf maakt hij zijn werk niet af in de klas en legt hij zijn onafgemaakte werk in het bakje van de Juf.

Ook thuis heeft hij en afkeer met het maken van zijn huiswerk zoals lezen in het algemeen, voorbereidingen op zijn spreekbeurt of boekenbeurt.

Als we hem proberen te motiveren weigert hij simpelweg iets te doen, wordt boos, zegt niks meer tegen ons en zondert zich af. Hij is dan onbereikbaar voor ons alsof hij een muurtje om zich heen bouwd.

Ik weet echt niet meer wat ik hier mee aan moet...
We hebben alles geprobeerd, beloningssysteem etc ook. Ook er naast gaan zitten en aanbieden het samen te doen werkt niet.

Op school zitten ze er ook mee dat hij zijn werk niet maakt of niet af maakt...

Iemand tips?

Pabo moeder

Pabo moeder

07-03-2019 om 12:20

wat zit erachter?

Hebben jullie dat al laten uitzoeken? En hoe lang speelt het al?

Vanalles kan de oorzaak zijn: faalangst, onderpresteren, een vervelende ervaring op school etc.

Tamar

Tamar

07-03-2019 om 12:35

Goed dat je er op let

Mijn kinderen deden ook niks. Gelukkig is dat later helemaal goed gekomen. Soms helpt het om de druk even eraf te halen, maar het hangt ervan af wat de oorzaak is. Wat zegt hij zelf?

Hoihoihoi123

Hoihoihoi123

07-03-2019 om 14:56 Topicstarter

Al veel gedaan en besproken/onderzocht

Hij zegt zelf dat het allemaal te moeilijk is.

Hij heeft een hele grote weerstand om überhaupt aan zijn schoolwerk te beginnen.

Dit speelt al ruim 1,5 jaar.

Ook als we makkelijker werk aanbieden... bijvoorbeeld een leesboekje op een makkelijk niveau, leest hij deze niet..
“Hij doet net alsof en liegt er vervolgens over dat hij het gelezen heeft om er van af te zijn” Zegt bijvoorbeeld dat hij binnen 15 min 70 p verder is.

Op school zijn maatregelen genomen. Zo krijgt hij extra begeleiding, heeft hij een geluidswerende koptelefoon zodat hij minder afgeleid wordt door de rest van de klas....

Ik heb zelf veel twijfels of het allemaal te moeilijk is of dat hij gewoon geen zin heeft. School zegt dat er meer in zit dan dat hij laat zien op school..

Er zit meer in.

Dat zijn standaard opmerkingen van school, er zit altijd meer in. Maar dat hoeft niet op schoolwerk te slaan. Waar is hij wel goed in, wat vindt hij leuk?
Is hij creatief, houdt hij van sporten, spelletjes, bouwen of een muziekinstrument?
Als je zoon zegt dat het te moeilijk is dan is het te moeilijk. Iets moeten wat je lastig vindt, niet boeit en dat 5 dagen in de week is ook moeilijk toch? School is voor meer kinderen een noodzakelijk kwaad, dat erkennen schept al begrip.
School moet, is verplicht en als je wat meer inzet toont ga je over en gaat je schoolperiode niet nóg langer duren. Soms helpt het dat ze dat beseffen, werken om zo snel mogelijk ervan verlost te zijn en naarmate de jaren vorderen komt er misschien wat op zijn pad wat hem wél interesseert en waarbij hij wél inzet toont.

School biedt extra begeleiding, doe jij hier thuis ook wat mee? Samen zijn werk doorlezen, erbij zitten, samen dat boek lezen? Als hij zegt 70 pagina's gelezen te hebben ben jij heel benieuwd waar het dan over ging, heeft hij het boek begrepen? Iets wat saai is wat gezelliger maken samen helpt misschien ook weer een beetje.
Hij vindt school en leren niet leuk, dat zal niet zomaar veranderen, dus zoeken naar oplossingen om het iets aangenamer te maken, daar heeft hij hulp bij nodig.

Pirata

Pirata

07-03-2019 om 15:43

Zoiets

Hier hadden we ook zoiets. Bij vakken waar geen leeswerk aan vast zat was geen probleem. Zoon bleek ernstig dyslectisch, dus elke letter lezen was niet leuk.
Kan het zoiets zijn?

Ogen?

Kan ook zin hebben om zijn ogen te laten controleren, of hij wel goed ziet. Kinderen weten niet beter en je merkt het niet altijd spontaan terwijl er toch grote afwijkingen kunnen zijn.
En je kunt niet altijd rekenen op de ggd.
Mijn kinderen hebben rond die leeftijd allebei een bril gekregen vanwege een behoorlijke afwijking.

Miepie

Miepie

09-03-2019 om 14:25

Herkenbaar

Hey
Mijn zoon 8 jaar vind school ook erg stom en niet leuk! Huiswerk maken een ramp!! Hoe leuk ik het ook maak.
Nu had hij wel moeite op school en aandacht en concentratie problemen. Ik heb onderzoeken laten doen ivm heeft hij misschien adhd. Zit in de familie en heeft echt verschrikkelijke buien.. Maar hij heeft kenmerken tot adhd maar heeft een iq test gehad en hij heeft een gemiddeld iq maar kwam wel duidelijk naar voren dat hij een klein werkgeheugen heeft en dit dus mee speelt in z'n aandacht en concentratie vermogen. Hij haakt gewoon af bij teveel info. Iq technisch zou hij het onderwijs aan moeten kennen. Maar nu zetten we dus in ivm klein werkgeheugen en hopelijk gaat dit helpen.
Koptelefoon en stil werkplek heeft hij ook al.

Misschien heb je iets aan me verhaal...
Maar zeker erg vervelend en heel herkenbaar als moeder...!

Kijk eens op www.kernvisiemethode.nl

Onlangs kwam ik bij kernvisiemethode terecht en dat is echt super interessant, en veel dingen heel herkenbaar!
Kan ingezet worden bij veel leerproblemen (waaronder dyslectie, beelddenken) en ook sociaal emotionele problemen.

Wisten jullie dat het onderwijs ontwikkeld is door linksgeoriënteerde mensen, maar dat 60% vd mensen rechtsgeorienteerd (beelddenker/creatief) is en dus gedwongen wordt op een andere manier te leren dan bij hen past? Niet gek dat bijv automatiseren dan niet lukt.
👍Verdiep je hierin en je kunt kinderen blij maken die nu diep ongelukkig worden in het onderwijs.

Er is ook een boek van Wim Bouman: Krachtig anders leren

Er zit meer in dan ze laten zien

Idd is dat ook zoiets, maar als de leerstof wordt aangereikt op een manier die niet bij je past lukt het niet om het op te nemen/te onthouden of het kost heel veel moeite.

Kernvisiemethode werkt met een max van zo’n 10/12 bijeenkomsten heb ik begrepen en wordt door verschillende gemeenten vergoed (als dat niet het geval is kun je contact met hen opnemen en gaan ze er achteraan).

Er wordt vaak gezegd dat kids niet willen..

.. maar vaak is het eerder een niet weten hoe.
Met kernvisiemethode methode krijgen ze handvatten aangereikt hoe ze dingen wel (visueel) kunnen onthouden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.