Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Minimuis

Minimuis

25-07-2011 om 18:37

Minilaptop of gewone laptop voor schoolwerk?

Mijn dochter gaat naar de brugklas, havo/vwo. De in huis aanwezige computers zijn niet meer zo heel jong en dochter woont half bij vader en half bij moeder. Dus leek het mij wel handig als ze een eigen, nieuwe laptop zou krijgen. Daar is ze natuurlijk heel blij mee. Maar ze wil het liefst een mini laptop. Met een scherm hooguit zo groot als dat van een iPad. En ik denk dat dat helemaal niet praktisch is. Volgens mij maak je op het vwo best veel huiswerk op de computer en zijn een klein scherm en mini toetsenbord dan niet handig. Maar... Ik geef toe dat ik het niet zeker weet. Wat vinden jullie? Minilaptop of gewone laptop?

Minimuis.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
NaShA

NaShA

25-07-2011 om 20:41

Ik zou

ook voor een gewone gaan. Bij zo'n mini-laptop zit je heel verkrampt te werken omdat de toetsten ook kleiner zijn en heel dicht op elkaar. Dat is niet goed, levert RSI-klachten op. Liever een gewone. Met een beetje mazzel hebben wij morgen een gloednieuwe voor zoon van 415 euro, zelf bij elkaar gespaard, 17", 500GB harde schijf en 4 GB intern geheugen. Daar kan hij best weer even mee vooruit!

Puck

Puck

26-07-2011 om 10:59

Ook voor gewone laptop

Ik zou ook voor een gewone laptop gaan. Werkt veel fijner dan zo'n ienimini-ding. En zoals Pelle al aangeeft: veel leerboeken hebben aanvullend een DVD dus je hebt een DVD-speler erin nodig.

NaShA

NaShA

26-07-2011 om 12:27

Net vandaag

dus die laptop gehaald, echt een mooi ding voor die 415 euro. Zag ook nog zo'n mini-ding en zoals ik al zei, dan ga je heel verkrampt werken...niet doen dus

Primavera

Primavera

26-07-2011 om 14:24

Hier wel een mini

Dochterlief heeft hier wel van ons een minilaptop gekregen en ik vind het juist verschrikkelijk handig vanwege de mobiliteit. Hij is makkelijk overal naar toe te nemen en je bent niet meer afhankelijk van een tafel of bureau doordat hij zo licht is. Je kan er ook mee op de bank of bed gaan werken en vraag me niet waarom, maar veel pubers maken hun huiswerk het liefst liggend. Batterij duurt ook makkelijk meer dan een dag zonder dat hij op hoeft te worden geladen.
Het minitoestesenbord valt erg mee wat verkramptheid betreft en als er snel even iets op internet moet worden opgezocht of iets geschreven merk ik dat man en ik dat ook liever even snel op die van haar doen.
Als dochter een DVD of CD moet horen dan doet ze dat op de vaste computer die we in huis hebben, maar dat is toch veel minder nodig dan ik had verwacht en anders zijn er ook wel externe DVD-lezers te koop voor een paar tientjes.
Ik moet zeggen dat zo'n mobiel laptopje een stuk handiger is als ik had verwacht en bovendien een stuk goedkoper. Op het scherm zie je verder evenveel als op die van een standaard computer..
Voor een kand dat twee adressen heeft zou ik zeker de mobiliteti van de laptop mee laten wegen in de aanschaf, aangezien ze hem steeds weer heen en weer zal moeten slepen.
Groeten Primavera

Digimum

Digimum

26-07-2011 om 14:38

Netbook

Mijn oudste heeft een netbook. Het toetsenbord is iets kleiner dan op een normale laptop, maar dat scheelt eigenlijk niet zoveel. Hij kan er ook prima snel blind op typen, zonder te verkrampen Eigenlijk doet hij er alles op...

Gebrek aan DVD-speler is natuurlijk makkelijk op te lossen. Hier wordt hij eigenlijk nooit gemist, zoon heeft wel altijd een USB-stickje bij zich.

Zelf vind ik het scherm wat klein, maar zoon lijkt daar geen last van te hebben. Batterij gaat echt uren mee, zeker 'n uur of 7-8, hij wordt niet warm dus kan gewoon op schoot als het moet, neemt heel makkelijk mee, is licht en handzaam. En goedkoop in aanschaf en toch wat minder kwetsbaar.

amk

amk

26-07-2011 om 16:14

Tja

arbo regels gelden ook voor scholieren op school. Van even op zo'n ding loop je geen rsi op, maar van langdurig wel.
Het is leuk speelgoed zo'n mini voor erbij, maar niet om serieus aan te werken.

Gewone laptop

Hier ook gekozen voor een gewone laptop.
Kleintje had wel iets gadget-achtigs, maar voor mijn kind niet praktisch. Die heeft een groot scherm nodig.

Een laptop is zwaarder en groter dan zo'n kleintje, maar toch gekozen voor een laptop. Heeft toch wat meer te bieden voor de langere termijn vinden wij.

Hier erg tevreden met de mini

Wij hebben beide; oudste dochter heeft een mini, jongste een gewone laptop. Daarnaast heeft man ook een gewone, en heb ik juist ook weer een mini.

Man werkt als enige liefst op de gewone laptop, die dus eigenlijk ook als gewone computer dienst doet. Als we weggaan (vakantie, weekendjes weg) gaan de mini's mee. Naar school neemt jongste ook die van mij liefst mee, erg handig & licht. Ik kan er uren probleemloos mee op schoot zitten, toetsenbord maakt volgens mij nauwelijks (of helemaal geen? verschil met gewone laptop.

Mini kan ook zo in rugzak mee. Of in m'n handtas (ik heb 'm van mijn werk gekregen dus gebruik 'm daar ook voor).
Was een kerstkado en ik weet dat ze destijds rond de 200 euro's gekost hebben. Ik vind 't een aanrader - al hebben wij er dus ook 'gewone' laptop's naast voor het zwaardere werk thuis.

M.

Oh en nog

even gezocht; volgens mij heb ik deze:
http://www.portablegear.nl/asus/eee-pc-1001px/fotovideo/?Nummer=01

Pelle

Het kind van minimuis moet haar laptop wel meenemen naar huis moeder naar huis vader en omgekeerd.
Ik zou kiezen voor een minilaptop voor kind, en liever daarnaast investeren in een goede printer (en een inktvoorraad) en als het kan een goede (tweedehands) pc voor allemaal.

Brianna F

Brianna F

27-07-2011 om 08:54

Huh?

Nog niet zo lang geleden zaten mijn dochters op het VWO, maar een laptop? Nooit gehad, die kregen ze pas toen ze naar de uni gingen. heb je echt in de brugklas al een laptop nodig? Ik word oud

Fiorucci

Fiorucci

27-07-2011 om 09:15

Brianna

Nee hoor, mijn jongens op het vo hebben ook geen laptop.

Maylise

Maylise

27-07-2011 om 09:48

Brianna

Mijn ervaring is dat de hoeveelheid huiswerk die op de computer moet gebeuren niet heel groot is en dat dit prima kan op een gedeelde thuiscomputer. Daarnaast hebben scholen ook computers beschikbaar. Er zijn wel scholen waar het wat weer schijnt te zijn maar gemiddeld gesproken is een laptop of eigen computer zeker niet onmisbaar.
Het kan natuurlijk inderdaad wel handig of leuk zijn maar noodzakelijk is het naar mijn mening niet.

Fiorucci

Fiorucci

27-07-2011 om 10:49

Klopt maylise

Jongste zoon maakt computer(huis)werk grotendeels op school, en dat kan daar ook. Als iets af moet, zet hij het op een usb stick en maakt hij het thuis op de gedeelde thuispc af.

NaShA

NaShA

27-07-2011 om 11:37

Niet voor school nee.

tot nu toe kreeg zoon onze "afdankers", dus als wij een nieuwe pc of laptop kopen, gaat de oude naar hem. Nu was de laatste afdanker behoorlijk traag geworden en ging niet automatisch op wifi, en de knop daarvoor werd ook steeds minder. Dus zoon heeft zelf een nieuwe bij elkaar gespaard. Maar het is voor school niet perse nodig inderdaad.

Puck

Puck

27-07-2011 om 12:22

Digimum

"Gebrek aan DVD-speler is natuurlijk makkelijk op te lossen. Hier wordt hij eigenlijk nooit gemist, zoon heeft wel altijd een USB-stickje bij zich. "
Gemakkelijk op te lossen: tja dan zal je wel een andere computer moeten hebben waar hij mee kan werken. Een USB-stick is natuurlijk geen oplossing hiervoor (of begrijp ik je posting verkeerd) omdat de DVD's vanuit school bij de boeken aangeleverd worden.
Overigens mogen ze hier geen USB-stick gebruiken op de computers van school ivm virussen. Als je iets op school nodig hebt dan moet je het vanuit huis e-mailen naar je school-e-mail-adres en dan kan je er daar weer mee verder.

Digimum

Digimum

27-07-2011 om 13:05

Puck

Je kan voor 'n paar tientjes een losse DVD-drive kopen of bijvoorbeeld een iso van de DVD maken en die op je netbook zetten.

Minimuis

Minimuis

27-07-2011 om 20:54

Dank jullie wel

Wat een hoop reacties! Heel mooi, we nemen alles in onze overweging mee. En we gaan bij de Mediamarkt (grootste aanbod hier in de buurt) maar eens even kijken wat er voor welke prijs te koop is. Ik merk wel dat we allebei uit de berichten halen wat in ons eigen straatje te pas komt
Nog een kleine toelichting. De laptop is niet perse nodig voor school. Maar de situatie is nu als volgt: Een heel oude computer in huis 1 en een niet nieuwe in huis 2. USB stickjes heen en weer is natuurlijk een mogelijkheid. Maar ik denk dat een nieuwe laptop zo aan het begin van een nieuwe schoolcarriere handiger is. Scheelt ook bureauruimte natuurlijk. Huis 1 en huis 2 zijn wel heel dicht bij elkaar. Dus sjouwen hoeft ze niet.

Minimuis

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.