ayla
16-06-2011 om 09:09
Miriam vraag
Ik heb afgelopen week de cito’s van dochter meegekregen, uitgezonderd van rekenen en spelling scoort dochter weer hoog, bij alle taalcito’s scoort ze E5, bij begrijpend lezen zelfs E6, rekenen en spelling scoort ze gewoon E4 maar daar laat ze in de klas wel zien dat ze ook ver voorloopt. Ze gaat komend jaar gewoon naar groep 5 maar ik heb wel aangegeven dat ik graag een gesprek met de nieuwe leerkracht wil over volgend jaar, dat leek de school ook wel verstandig. Zijn er dingen waar ik op moet letten? Ik heb in principe wel vertrouwen in deze school en hun aanpak maar de directeur gaf gisteren ook aan dat ze eigenlijk bij ayladochter achter de feiten aan lopen

M Lavell
16-06-2011 om 10:31
Kan ik zo niet zeggen
Ik weet te weinig van je kind om iets concreets te kunnen zeggen. Meer in zijn algemeenheid zou ik afspreken met school om creatiever te zijn. Gewoon dingen proberen zolang die werken. Op twee sporen werken: ja, je krijgt extra uitdaging, maar je moet je ondertussen wel gewoon gedragen tijdens andere lessen.
Ik begrijp van jou dat je niet graag inzet op versnellen. Ik weet niet of dat te voorkomen is, maar bovendien helpt ook dat maar tijdelijk. Ik zou als ik jou was zorgen dat je kind ook wat kan doen met al die schoolse vaardigheid: laat haar de zaakvakken in een hogere klas doen. Aardrijkskunde, biologie, verkeersles, wat is er nog meer?
Ga naar de slechte en kies daar materiaal uit dat ze zelf interessant vindt.
Dat kan ze dan meenemen naar school en doen als ze klaar is, of zich verveelt.
Proberen, en als het niet werkt iets nieuws verzinnen.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
16-06-2011 om 10:42
Hypercorrect
Ik bedoel naturulijk: ga naar de Slegte (die boekhandel, weet je wel)
Groet,
Miriam Lavell

ayla
16-06-2011 om 12:17
Miriam dank je wel
Bedankt voor je reactie, versnellen is niet echt een optie op dit moment, ze is natuurlijk afgelopen jaar al versneld en een 2e versnelling wil ik zo lang mogelijk uitstellen. Met rekenen is ze denk ik klaar met groep 5, ze zal wat hiaten hebben bij de tafels maar verder beheerst ze alles, begrijpend lezen zit ze dus op E6 niveau, lezen idem, woordenschat idem, spelling is minder maar ook daar loopt ze ver vooruit. Ik weet dat ze spaans gaat doen maar volgens mij is dat buiten schooltijd, wel interessant maar het biedt weinig soelaas tijdens de schooluren. Ze draait op dit moment volledig op pluswerk en dat zal ze komend jaar ook vanaf het begin gaan doen. Het klinkt niet gek om haar alvast met aardrijkskunde en geschiedenis te laten beginnen ook omdat daar haar interesse wel ligt en zelf boeken en spullen meegeven is natuurlijk ook een optie
en de slegte ken ik natuurlijk

Sahara
16-06-2011 om 16:56
Ayla
Zoon van vrienden van ons is ook hb. Hij is versneld maar zou opnieuw kunnen versnellen. Ouders en school hebben ervoor gekozen om dit niet te doen. Hij gaat gewoon verder met de lesstof en plusnateriaal en verder begeleidt hij jongere kinderen met rekenen, taal, lezen. Hij vindt dat echt geweldig om te dien en de jongere kinderen vinden het ook leuk.
En hij was ook flink wat tijd kwijt met het leren hoe je iemand iets moet uitleggen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet
16-06-2011 om 17:01
Toch begrijp ik die scores niet ayla
Toevallig hadden wij vanmiddag gesprek op school met de cito-uitslagen.
De score was geplaatst in zo'n overzicht zoals ook de groeilijnen van het cb.
Hierop waren alleen de scores te zien van de cito's die al gedaan waren.
Ik heb nog even gevraagd of je scores kunt halen zoals E5 op een citotoets groep 4, maar dat was niet zo. Wel bij technisch lezen, het vroeger avi systeem, maar niet bij de andere cito's.
Hoe zijn die scores van jouw dochter dan vastgesteld?

Mover
16-06-2011 om 18:28
Spaans, zeg je
Hoi Ayla,
Je zegt dat je dochter ook Spaanse les gaat volgen. Buiten school. Is het een optie dat ze het huiswerk voor Spaans onder schooltijd maakt? Dat ze vakken compact, en in de vrijgekomen tijd Spaans doet?
Zo wordt het hier voorgesteld. En dan kan je misschien ook vragen of ze een typecursus kan volgen, in de vrijgekomen tijd van het compacten. Als ze een dergelijke cursus al heeft gedaan, sorry, dan is dit laatste overbodig.
Muziekles, onder schooltijd?

Annet
16-06-2011 om 20:03
Natuurlijk kun je cito e5 afnemen
Maar daar komt dan niet de score E5 uit, maar iets van A-E.
Een score E5 komt mij vreemd over (m.u.v. technisch lezen). En Ayla heeft het over dit soort scores die gehaald zijn.

MoederVan3
16-06-2011 om 20:44
Doortoetsen
Ik vermoed ook dat het om doortoetsen gaat, maar ik heb gelezen dat ze daarmee stoppen als ze op de CITO een D halen (percentiel 25%). Dan lijkt mij de voorsprong niet zo heel erg groot, behalve dan bij begrijpend lezen. Of ze heeft de CITO's minder goed gemaakt dan ze zou kunnen, wat Ayla zelf suggereert.
Weet Ayla of iemand anders hoe het zit?

MoederVan3
16-06-2011 om 21:01
Google is not my friend
Bij wat googelen kom ik drie varianten van doortoetsen tegen: doortoetsen toe een B, doortoetsen tot een C en doortoetsen tot een D.
Ayla, zal moeten vertellen hoe ze dat bij Ayladochter hebben gedaan.

Chippi
16-06-2011 om 22:46
Ik denk...
Ik denk dat Ayla's dochter A's heeft gescoord. De Cito kun je ook uitdrukken in een DLE (Didactisch Leeftijdss Equivalent). Hierbij kan een kind maanden voor of achterlopen.
Ayla, mijn zoon heeft precies dezelfde scores. Ik maak me niet zo druk. Er wordt gecompact en verrijkt. eel meer kun je niet den. En volgens mij is het ook niet zo dat ze de stof van groep 5 dan volledig beheersen en niet hoeven te doen.
Zoon loopt 1,5 jaar voor op spelling, maar toch beheerst hij lang niet alle spellingscategorieen (die ik thuis dus niet ga verbeteren) of rekentoestanden (inhoudsmaten, digitaal klokkijken, etc -> dat weet hij echt niet). En als het kind op E6 niveau zit, betekent dat wel dat het dan op een veel lager niveau (grens tussen B/C zit). Er is dus echt nog wel wat werk aan de winkel om eind volgend jaar A's te halen.
Gewoon doorgaan zoals het nu gaat. Enne... loslaten! Ga nu niet meteen bij die nieuwe leerkracht op de stoep staan (sorry, maar daar zou ik helemaal kriegel van worden) maar geef de huidige leerkracht de kans om een goede overdracht te doen.
PS heeft jouw dochter een handelingsplan?

Annet
16-06-2011 om 23:14
Voorsprong en dle
Stel dat een kind in groep 4 A-scores haalt op de taalvakken voor groep 5 (m.u.v. spelling) dan vind ik dat wel een flinke voorsprong.
Chippi, dat zou het kunnen zijn, de dle. Maar die zegt inderdaad wel iets over een zogenaamde voorsprong maar niets over het beheersen van het volgende jaar.
Ik zou het wel nuttig vinden bij dochter Ayla om de taalcito's (m.u.v. spelling) door te toetsen. Begrijpend lezen is via nieuwsbegrip heel makkelijk op een hoger niveau te geven (en ook door te toetsen).

ayla
17-06-2011 om 08:12
Reactie
Mij was het ook in eerste instantie niet helemaal duidelijk hoe ze het hadden gedaan want ze trekken de toetslijn van de E4 cito op ene bepaalde manier door. Ik vermoed dat dat de DLE is. En dan kom je blijkbaar op een gemiddeld niveau uit waarop het kind presteert. Dochter scoorde op alle taalcito’s uitgezonderd spelling een A, en als ze dat doortrekken scoort ze ergens tussen E5 en E6, dus volgens de directeur kan ze begrijpend lezen zoals een kind dat normaal eind groep 6 zou doen. Rekenen gaat bij de cito op een een of andere manier nog niet goed maar in de klas wel.
Er zullen inderdaad vast nog wel hiaten zijn voor komend jaar, de tafels bijvoorbeeld of bepaalde spellingregels.
Chippie, het was het voorstel van school om aan het einde van dit jaar of meteen aan het begin van komend jaar even met de IB’er en de nieuwe leerkracht om tafel te gaan zitten om meteen de belangrijkste zaken duidelijk te hebben. Ja ze heeft een handelingsplan maar dat moet zo ongeveer 3 tot 4 keer per jaar bijgesteld worden omdat ze zich sneller ontwikkelt dan iedereen verwacht. Het is voor het laatst in februari bijgesteld maar dochter verveelt zich alweer aardig, dat merk ik vooral thuis. Ze is stiervervelend en enorm tegendraads. Om nog voor drie weken lastig te gaan zitten doen op school heb ik weinig zin in maar ze moet wel de komende drie weken nog door. School heeft vrij veel verrijkingswerk in huis, pluisbakken, reizende kisten, slimme taal, Kien en daar werkt ze ook iedere dag mee. Ik vind het echter wel een goede optie om haar zelf boeken mee te geven, ze is verzot op geschiedenis en heeft daar wel materiaal van en dat kan ik haar meegeven.
Spaans zal gegeven gaan worden op haar eigen school door een native speaker die spaans mag geven, omdat ze blijkbaar met de uren zit gaat ze de grotere kinderen waarschijnlijk buiten schooltijd lesgeven.
en....... ik maak me niet heel erg bezorgd hoor, ik heb er nog geen slapeloze nachten van omdat ik weet dat het met die school afgelopen jaar ook goedgekomen is. Maar ik kijk nu eenmaal graag vooruit

MoederVan3
17-06-2011 om 09:15
Je maakt je wel zorgen
Ayla,
Het beeld wat mij opdoemt na een duik in het forumarchief is:
- dochter is lekker slim en zeer gevoelig
- dochter is leergierig en wordt flink gestimuleerd: mini-loco, avi-boekjes als ze 4 is, ambrasoft (voor een HB-kind?)
- moeder schrijft nooit over andere interesses van kind dan voor schoolse vakken, denkt aan buitenschoolse plusklasjes
- moeder is extreem bang voor onderpresteren en dat het kind zich gaat vervelen
- kind kan niet zo goed omgaan met frustraties, zie posting over rekentaak van paar weken geleden
- kind is vaak depri
Het beeld wat bij mij opdoemt is dat je kind niet onder- maar overgestimuleerd wordt, dat jij je zorgen over onderpresteren onbewust of bewust op haar overdraagt, dat het kind bang is om iets saais te doen, omdat ze denkt dat ze daar heel slecht van wordt, dat het kind bang is dat ze niet (goed) genoeg leert, omdat ze denkt dat ze daar heel slecht van wordt.
Uiteraard ken ik je kind niet en is dit beeld eenzijdig geschapen door jouw postings, maar toch zou ik in aanvulling van anderen willen zeggen:
Zij zit op een goede school, die meedenkt. Als jij nu eens een beetje (veel) loslaat en toestaat dat dochter zelf uitzoekt wat ze verder allemaal wil doen en leren: sport, clubjes, een taal leren, lekker voor de buis hangen, stapels boeken lezen? Dan gaat het vast beter.

ayla
17-06-2011 om 09:27
Pelle
snappen doe ik het ook nog steeds niet helemaal, ik ga maar uit van wat in het grafiekje staat en wat de leerkracht in de klas ziet. Het lijkt me het beste om af te wachten wat school voorstelt voor komend jaar en kijken of ik op eigen iniatief nog wat materiaal kan meegeven

ayla
17-06-2011 om 09:34
Vertrouwen
Ik heb veel geleerd afgelopen jaar en geloof me nou als ik zeg dat ik echt minder er boven op zit dan een jaar geleden. Dochter doet geen werkjes thuis, zit niet aan de ambrasoft, ze doet gewoon meidenspelletjes, gaat paardrijden, leest boeken etc, niets raars.
Ik heb Miriam een vraag gesteld over komend jaar en Miriam heeft me daar een duidelijk antwoord op gegeven waar ik iets mee kan. Mijn vraag is daar verder nu mee beantwoord. Ik wil nu geen discussie of ik overbezorgd ben of niet. Die discussie hebben we al vaak genoeg gevoerd

MoederVan3
17-06-2011 om 10:54
Ayla
Als jij zo'n vraag op een publiek forum stelt, loop je het risico dat anderen zich er mee gaan bemoeien, zo werkt een publiek forum.
Bij de duik in het archief viel me op dat jij dit soort opmerkingen als die ik hierboven maak, in het algemeen negeert. Je focust je op de problemen van je kind en niet op de mogelijke eigen rol erin. Als jij denkt dat je er minder bovenop zit is dat heel mooi. Het blijkt alleen niet uit de draadjes van de afgelopen maand. Ik ben er overigens van overtuigd dat je een zorgzame en goed bedoelende moeder bent, die het beste voor haar kind probeert te bereiken, maar als je niet naar je eigen rol in het geheel wil kijken, en die indruk wek je bij mij, ook met het op deze wijze afkappen van de discussie, doe je iets niet helemaal goed.
De tips die Miriam gaf staan overigens ook in het PGB-draadje op het zorgenkinderen forum, daarvoor had je geen extra vraag hoeven stellen.
Zoals je je op het forum presenteert doe je me denken aan die moeders die de hele tijd hun peuter strak aan het handje houden, ook waar het kind best even los kan lopen en er dan bij het stoplicht ermee geconfronteerd worden dat de peuter zich losrukt en nog maar net op tijd voor een aanstormende auto weggerukt kunnen worden.
En Ayla opvoeden is moeilijk, alle ouders maken fouten, is ook niet erg, kinderen zijn flexibel. Zij kunnen een heleboel fouten verdragen. Ik heb mijn jongste, die niet goed kan leren ook weleens overgestimuleerd door te eisen dat hij naar het jeugdjournaal moest kijken (was me overigens geadviseerd), na tig scènes, heb ik die strijd opgegeven. Nu hebben we de regel dat hij verplicht is naar het journaal te kijken als één van zijn huisgenoten (zus, broer, pa, ma) vindt dat hij dit wereldnieuws niet mag missen. Dat gebeurt nu zonder mopperen. Nadat hij met openzakkende mond naar de beelden van de langsdrijvende huizen van de Japanse tsunami had zitten kijken, kwam hij een paar weken later vragen: "mam, ze lozen in Japan zooi van die kerncentrales in zee, is dat voor ons gevaarlijk?" Uiteraard was dat voor mij gelijk aanleiding voor een aanschouwelijk lesje met een wereldbol en verschillende verdunningen van een suikerklontje in water. Moet kunnen, denk ik dan, maar wel het risico nemend dat hij voorlopig niets meer vraagt omdat zijn moeder dan gelijk een heel college begint te houden.

MoederVan3
17-06-2011 om 11:19
Pelle
Pelle,
Ik krijg inderdaad ook de inderuk dat Ayla's dochter veel probleemgedrag vertoont en ik weet uiteraard ook niet of dat door Ayla komt. Ik heb geen glazen bol en ik heb alleen maar de info van dit forum, maar ik krijg wel het idee dat er problemen zijn in de interactie Ayla-Ayladochter. Als ik een hulpverlener was en ik zou Ayla wat moeten aanraden, dan zou ik zeggen: Ayla dochter zit op een school met een goed HB-beleid, laat de school even met rust, zodat ze hun eigen werk kunnen doen. Vervolgens zou ik een supernanny op Ayla en Ayladochter afsturen om te kijken hoe dat nou gaat in die onderlinge interactie. En als daar niets uitkomt: Ayla doet het goed en kind zit objectief slecht in haar vel, dan zou ik verder onderzoeken.

ayla
17-06-2011 om 11:28
Moedervan3
Ik geef meteen toe dat ik in het verleden vaak te bezorgt ben geweest, maar dat was in het verleden. Echt, ook al lijkt het misschien niet zo, ik maak me minder druk. De vragen die ik afgelopen maand gesteld heb waren voor mij puur praktisch bedoeld maar ik merk dat er nu eenmaal een beeld van mij hier is wat heel moeilijk weg te krijgen is. Ik maak me niet meer zo druk om een rekentoets of cito-uitslagen maar ik ben wel zo praktisch ingesteld dat ik graag naar de toekomst kijk. Geen 5 jaar vooruit maar wel een paar maanden. Als ik dus weet dat ik ene kind heb dat eigenlijk al klaar is met het jaar waaraan ze moet gaan beginnen dan heb ik graag van te voren duidelijk wat er nog gedaan kan worden om dat jaar nog enigszins uitdagend te maken. het is voor mij heel moeilijk om het hier met andere mensen over te hebben, onze situatie wordt door familie en vrienden enigszins genegeerd en dit is dus de enige plek die ik heb om eens dingen neer te zetten voordat ik het er met school over heb. Ik ben nogal een schrijver en dingen neerzetten maakt het voor mij in mijn hoofd een stuk leger. Dit forum is voor mij een uitlaatklep maar ook een reflectiemoment omdat ik die gewoon nergens anders heb. Nou ja ik hoop dat ik gewoon duidelijk heb kunnen maken dat het reuze meevalt

M Lavell
17-06-2011 om 11:53
Als ik dan ook even mag
ayla:"Als ik dus weet dat ik ene kind heb dat eigenlijk al klaar is met het jaar waaraan ze moet gaan beginnen dan heb ik graag van te voren duidelijk wat er nog gedaan kan worden "
En dat is nou mijn indruk. Je zoekt naar zekerheden die er niet zijn en dan ook nog tot een hoog detailniveau. Ik krijg de indruk dat je het daarmee jezelf en je dochter nodeloos moeilijk maakt.
Ik krijg bovendien de indruk dat je van veel dingen vooruit al een soort 'zo hoort het' hebt uitgestippeld, waarvan je dan weer onzeker wordt als dat niet zo uit lijkt te pakken (een groot feest en dat moet gezellig zijn, maar is het niet; een grote som geld en daar hoort een cadeau bij maar dat wil ze niet).
Het komt nogal controle-freakerig over.
Als jouw dochter ook maar een beetje op jou lijkt op dat punt, dan moet dat geheid ergens gaan botsen. Schets in extremen: ze wordt apathisch en neemt zelf helemaal geen initiatief meer, laat alles tot in detail aan jou over. Of ze wordt woedend en verzet zich tegen alles wat je verzint, zelfs tegen de soort kaas die er beschikbaar is aan de ontbijttafel.
Ik weet niet of je daar iets van herkent. Ik wil het ook niet weten. Ik denk dat je zelf prima in staat bent om wat er ook speelt op te lossen.
Maar ik vraag me wel iets af: praat je met je dochter net zoveel over het zoeken naar een oplossing als dat je hier vragen stelt? Verzinnen jullie samen wel eens wat? Komt je dochter zelf wel eens op een idee?
Groet,
Miriam Lavell

ayla
17-06-2011 om 11:57
Miriam
Nee, juist niet. Met niemand, daarom kom ik denk ik hier zo controle freak achtig over, ik praat met niemand over deze dingen. Bedoel je dat ik met dochter over schooloplossingen moet praten, dat kan ik toch niet met een net 7 jarige doen.

M Lavell
17-06-2011 om 12:09
Aha!
ayla:"Nee, juist niet. Met niemand, daarom kom ik denk ik hier zo controle freak achtig over, ik praat met niemand over deze dingen."
Aha, dus eigenlijk ben je heel alleen met je gedachten. Dat is niet prettig.
ayla:"Bedoel je dat ik met dochter over schooloplossingen moet praten, dat kan ik toch niet met een net 7 jarige doen."
Ja, dat bedoel ik. En ja, dat kan wel. Ik deed het met mijn zoon vanaf zijn 4e. Je moet er wel een kwaliteit voor hebben en dat is dat je _niet_ vooraf al paraat hebt hoe het zou moeten verlopen. Bovendien en vooral: je hebt het per se _niet_ over die dingen die jij als een probleem ziet. Je probeert te achterhalen wat je kind als een probleem ziet, maar vooral ook dat wat het als oplossing ziet, of als plezier. Als genot of genoegdoening.
Je moet je kind kennen en daar is maar een manier voor en dat is praten. Al die vermoedens over 'problemen' zijn helemaal niks waard als je niet praat.
Maar goed, als je niet in staat bent om je eigen zenuwen in bedwang te houden, of je eigen angsten voor je, dan kun je dat praten weer beter laten, ter voorkoming van eindeloze projectie van problemen op je kind.
Overigens: dat je niet met je dochter praat, wil niet zeggen dat zij niet doorheeft dat jij met al die vragen en hersensspinsels zit. Dat maakt eigenlijk des te erger: ze heeft jouw onzekerheden donders goed door, ook dat ze over haar gaan, maar ze kent het naadje van de kous niet. De kans dat ze zelf al piekerend daar een invulling aan gaat zitten geven, is groot.
En daar krijg je bijvoorbeeld slaapproblemen van.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
17-06-2011 om 12:16
Waar is pa?
Praat je ook niet met je man over dit soort kwesties? Die heeft toch ook wel een mening neem ik aan?
Groet,
Miriam Lavell

Sera
17-06-2011 om 13:05
Ayla
Mijn dochter is nog maar 6. Ze gaat volgend jaar een groep 3/4 combinatie klas. Wat niveau betreft zit ze nu zeker al ruim op groep 4 niveau. Waarschijnlijk gaat ze na volgend jaar dan ook een jaar versnellen. Volgend jaar gaat ze ook een programma volgen met extra onderdelen. Ik praat er met haar juist vaak over wat zij graag zou willen leren. Ik wil graag dat zij zelf inzicht krijgt in de manier waarop ze leert. Ze is nog jong maar ik merk dat ze zelf al best wat zinnigs daarover te melden heeft mits je het gesprek op de juiste manier voert. Ik denk niet de school haar de komende 6 jaar elke dag, elke week of zelfs elke maand kan uitdagen en veel kan leren. Ze leert van zichzelf al zo vlug. Ik wil dat mijn dochter leert om zichzelf binnen het kader van de school te vermaken, om zelf haar eigen weg te vinden binnen de mogelijkheden die de school heeft en om niet afhankelijk te zijn van allerlei tijdelijke oplossingen die vallen en staan met de leraar. Dat is waar ik op in ga zetten de komende jaren. Mijn dochter moet leren dat ze zelf verantwoordelijk is voor of ze zich op school vermaakt of verveelt. Ze is nog heel jong natuurlijk en ongetwijfeld is dit geen proces van maanden maar van veel langer. Op de lange termijn ben ik er van overtuigd dat ze hierdoor juist veel sterker en onafhankelijker zal worden.

MoederVan3
17-06-2011 om 21:25
Gewoon terug te vinden
http://erikarbores.hyves.nl/
Bekijk vooral ook het filmpje van 28-4 bij DWDD. Hij maakt de indruk dat hij absoluut niet lijdt onder zijn bijzondere kwaliteiten. Zo reageert hij met een kinderlijk enthousiasme als Armin van Buren even aan de telefoon komt. Gewoon een leuk joch.
Robert Dijkgraaf, die naast hem zit is overigens ook extreem hoog begaafd en is nooit versneld op basis- of middelbare school.

MoederVan3
17-06-2011 om 21:40
Nog 1
http://homepages.cwi.nl/~sietsma/
Beide kinderen ging zich pas echt te pletter vervelen op de middelbare school.

billie
17-06-2011 om 23:07
Maar ook
Er zijn heel zinnige dingen gezegd, ik hoop dat je er iets mee kunt.
Wat me opviel was dat je schreef dat ze zich sneller ontwikkelt dan iedereen verwacht. En dat verbaast me dan weer. Het zou je niet kunnen verbazen lijkt me, als je haar iq score een beetje snapt en accepteert. (dat scholen dat niet snappen is een ander verhaal en maar al te bekend)
Ik denk dat je haar onderschat. Ondanks een iq score zwart op wit. (niet dat zo'n score nu heilig is maar toch) en dat lijkt me niet goed. Zie ook je aanname dat je met haar niet zou kunnen praten over deze dingen. (en misschien neem je wel veel meer aan: ze kan niet kiezen, geen boek zelf zoeken, enz enz. Kinderen voldoen graag aan verwachtingen!)

Elisa Gemani
19-06-2011 om 00:08
Ayla
Ik heb niet de hele draad gelezen maar als (alleenstaand) moeder van een zeer hoogbegaafd kind herken ik heus wel een deel van je zorgen en twijfels als het gaat om het hoe en wat op de basisschool. Ik heb veel gehad aan dit forum http://www.hb-kind-forum.nl/
Verder heb ik er juist bewust voor gekozen om niet continu achter de schoolprestaties aan te zitten (al die cijfertjes en lettertjes zeiden mij eigenlijk weinig als ik het oudergesprek had), met leerkrachten te overleggen etc. Ik had uiteindelijk vertrouwen genoeg in deze school met hun kennis van hb en hun wil om zoon zo goed mogelijk door zijn basisschooltijd heen te loodsen zo goed en zo kwaad als binnen hun mogelijkheden lag. Hij is dus wel twee keer versneld (die versnellingen kwamen vanuit school; niet vanuit mij) omdat ondanks verrijking/verbreding/verdieping de mogelijkheden op een gegeven moment uitgeput waren. Zelfs ondanks het feit dat het hier om een Montessorischool gaat.
En tja, er staan 8 jaar voor een gemiddeld kind maar zelfs een gemiddeld kind kan de basisschool wel in minder jaartjes doen dus laat staan een hb kind. Hij gaat na de zomer naar de (reguliere) middelbare school (een speciale Gymnasium+ klas) en hij is daar hard aan toe.
Hoe het daar gaat, we zien het wel. Ik ga me daar nu niet al te zeer druk om maken. Dat heeft totaal geen zin. Nu heeft zoon ook nog eens ADHD dus eea ligt nog wat ingewikkelder dan wanneer hij "slechts" hb zou zijn maar nogmaals, ik ga me er nu niet al te druk om maken. Uiteraard hou ik de vinger aan de pols maar ik ga er niet bovenop zitten tenzij het nodig is.
Verder heb ik altijd al van jongs af aan met zoon over school, leren en zijn ideeen daaromtrent gepraat. Dat bood soms verrassende inzichten; niet alleen voor mij, maar ook voor zijn leraren.
Er zijn veel meer hb kinderen en ook veel meer kinderen die nog veel hoogbegaafder zijn en die ook goed terecht kwamen. Ik heb genoeg vertrouwen in mijn zoon om ervan uit te gaan dat hij ook goed terecht gaat komen en dat hij zijn mond opentrekt als hem iets dwarszit aangaande school oid. Voor de rest laat ik het schoolgebeuren zoveel mogelijk los. Ik zorg dat er een goed handelingsplan ligt, dat er regelmatig gesprekjes zijn op school tussen zoon en mentor/begeleider en that's it. Als ik merk dat er iets niet goed gaat op school (hetzij omdat zoon het aangeeft of mentor/docent of een rapport daartoe aanleiding geeft) dan trek ik wel aan de bel maar voor de rest ach.
Om een lang verhaal kort te maken: kijk wat jullie school nog voor extra's kan bieden zodat je dochter genoeg cognitieve uitdaging kan krijgen op haar niveau. Laat dat vastleggen in een gedegen handelingsplan en evalueer dit plan ieder halfjaar of desnoods iedere drie maanden. Blijkt dat binnen groep 5 niet te lukken dan zal je wellicht toch een tweede versnelling moeten overwegen. Dat is echt geen ramp; hier was het een ontzettend goede beslissing ondanks mijn eerdere twijfels.
In de Gymnasiumklas van zoon zitten wel meer relatief jonge kinderen en er zijn daar meer kids die op hun 16e al eindexamen Gym doen. Daar is niks schokkends of raar aan.
De basisschool is voor veel hb kinderen een noodzakelijk kwaad en de meesten zijn blij als ze naar de middelbare school gaan, verder kunnen met leren en dan nog verder leren. Het is en blijft behelpen hoor en het valt of staat met de wil, kennis en kunde van school en met betrokken docenten. En wat heel belangrijk is: contact met andere hb-kinderen. Hetzij op school, hetzij buiten school. En als ouder contact met andere ouders van hb-kinderen. Je hoeft het wiel niet in je eentje uit te vinden want het meeste is al eens uitgevonden... Zoek lotgenoten en ervaringsdeskundigen. Zo kun je elkaar informeren en adviseren. Succes!