Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Loontje

Loontje

30-03-2019 om 20:01

Mishandeling in de klas ROC

Mijn zoon gaat na een jaar thuiszitter te zijn geweest sinds november weer naar school. Hij gaat naar het MBO van het ROC van Twente.

Vanwege het veel te lage onderwijsniveau (is aangetoond) heeft hij moeite met motivatie, hoger kan niet omdat hij diplomaloos instapte. Doel was dit diploma halen en dan meteen doorstromen naar een versnelde opleiding om vervolgens weer door te stromen totdat hij eindelijk ontwikkelingsgelijken in de klas krijgt. Aanpassen aan zijn schoolse omgeving heeft ook destijds voor het thuiszittersproblematiek gezorgd.

Maar nu komt het. Op 5 maart heeft hij een gesprek gehad met mij erbij en werd gezegd dat hij zijn diploma nog kon halen als hij zich zou houden aan het addendum. Vervolgens een half uur later krijgt hij vanuit het niets in een klas met slechts 8 leerlingen een vuiststoot tegen zijn neus van een leerling met een agressieregulatie stoornis. Mijn zoon heeft er letsel aan overgehouden, gebroken neus wat gegipst is, verminderd zicht linker oog en zenuwbeschadiging waardoor gelaatsuitdrukkingen niet paralel lopen. School heeft wel aangegeven het incident te betreuren en de dader 2 dagen geschorst, maar daar blijft het bij.

School camoufleert in communicatie met betrekking tot de veiligheid om hem terug te laten keren mijn mails, en docenten zijn monddood gemaakt. Heb opeens een ander aanspreekpunt die van niets weet verder. Maar wel aangeeft dat mijn zoon zijn diploma niet meer kan halen omdat hij geen motivatie laat zien.

Heel slim worden van de hoofdzaak bijzaak gemaakt met mijn zoon als inzet. HIj wil en moet om het schooltrauma wat hij heeft te verwerken door en snel aansluiting hebben met kinderen die over dezelfde cognitieve capaciteiten beschikken als hij. Door het opeens niet meer kunnen halen van zijn diploma zit hij ook volgend schooljaar veel te laag.

Op mijn officiele klacht wordt niet gereageerd. Wat zouden jullie doen.

Ik hoef geen discussie dat er twee kanten aan het verhaal zitten. Want in dit geval is het werkelijk uit het niets gebeurd volgens getuigen. Uiteraard hebben wij wel aangifte gedaan tegen de dader maar ik geloof dat wij dat ook tegen school kunnen doen aangezien zij verantwoordelijk is toch?

V@@s

V@@s

30-03-2019 om 20:32

wat zou zijn niveau moeten zijn en wat is zijn leeftijd?

Is hij al bijna 21 en zou hij HBO moeten aankunnen zou mijn advies zijn thuis voorbereiden op een 21 plus toets.

Een andere optie is volgend jaar de Vavo en daar alsnog een middelbare school diploma halen en op het juiste niveau instromen op het MBO.

Dit jaar zou ik maar als verloren beschouwen en gewoon een baantje zoeken (tenzij hij nog geen 18 is, dan is er helaas schoolplicht).

juf Ank

juf Ank

30-03-2019 om 23:20

jeetje

De school zou zich zeker na zo'n incident heel wat coulanter moeten opstellen. Ik vind dit heel erg om te lezen!

Als er op een officiele klacht niet wordt gereageerd zou ik het echter hogerop zoeken. Zo gemakkelijk komen ze toch zeker niet van jullie af! dat zou wel heel erg zijn. Het is niet nogal wat zeg!!!!!

HBO zal wel heel hoog zijn, ik vermoed dat schrijfster bedoelt dat hij op nivo 1 heeft moeten instromen.

Jan

Jan

31-03-2019 om 03:47

Allereerst

Aangifte doen bij de politie (maar dat heb je al gedaan lees ik), dit is gewoon zware(!) mishandeling. Niet mis. Als je geluk hebt pakt de Tubantia het op, scholen zijn als de dood voor de krant. Anders de krant een inlichten.

Aangifte tegen school is zinloos. Die hebben niet geslagen...

alternatieven

'School camoufleert in communicatie met betrekking tot de veiligheid om hem terug te laten keren mijn mails, en docenten zijn monddood gemaakt.'
Wat bedoel je hier als het gaat over 'communicatie met betrekking tot de veiligheid om hem terug te laten keren'?

Als het niveau te gemakkelijk is kun je inderdaad VAVO doen.

Ik zou wel even goed kijken: een inschatting van iemands niveau is een academische kwestie als het gaat om een schoolcarriére. Daarvoor zijn ook andere dingen nodig. Met een MBO-2 heb je in elk geval een startkwalificatie en dan ben jevrij om je eigen weg te kiezen. Als hij slim genoeg is zou hem dat wellicht kunnen motiveren. Eventueel een MBO-2 als BBL? Techniek, horeca, zorg, Dan is hij zo min mogelijk op school. Dat hoge niveau komt er dan wellicht op een andere manier wel uit.

Tsjor

Jayden

Jayden

31-03-2019 om 22:35

Dit komt niet meer goed

Ik zou in ieder geval ervoor kiezen zo snel mogelijk je zoon van deze school af te halen.
Uit ervaring weet ik dat het met dit soort scholen, klassen niet meer goed komt.

Loontje

Loontje

12-04-2019 om 20:33

Fijne reacties

Dank jullie allemaal voor de reacties.

Wat ik bedoelde met het camoufleren van communicatie over de veiligheid is dat ze daar niet op reageren, stilzwijgen, mensen monddood lijken te hebben gemaakt. Tot op heden is er nooit naar het welzijn van mijn kind gevraagd. Geen gesprek geweest, geen hart onder de riem. Niets!

Gewoon star en aangeven dat hij zijn diploma niet meer kan halen wat hij anders gehaald zou hebben...de bal lag bij hem...door de mishandeling niet meer mogelijk.

Ik haalde en bracht hem naar school ondanks hij OV kaart had en die kan nu hij het niet gehaald heeft ook nog terug betaald gaan worden! Pffff, ze hebben geen idee welke consequenties het allemaal heeft.

Ondertussen zijn wij inderdaad zoals enkele hier zeggen aan het kijken naar Vavo. Onderwijs met praktijk combineren is niets voor hem, hij is een kind met twee linkerhanden wat dat betreft. En op het laagste niveau is praktijk assistent van de assistent. Niets voor mijn zoon.

Dinsdag heb ik een officieel gesprek met de directeur. Is dat niet bevredigend dan schakel ik inderdaad krant in. Zoon wil SBS hahaha.

Maar hij moet zich nu een beetje gedeisd houden. Hij hoeft tot september niet naar school ookal zou hij heel graag gaan als hem dat een diploma op zou leveren.

Toekomst

'Onderwijs met praktijk combineren is niets voor hem, hij is een kind met twee linkerhanden wat dat betreft. En op het laagste niveau is praktijk assistent van de assistent. Niets voor mijn zoon.'
Ik denk dat je ook met je zoon moet praten, want het kan dan wel zo zijn dat assistent van de assistent worden., zoals je het een beetje denigrerend noemt, hem niet aanspreekt, maar als hij zonder diploma de arbeidsmarkt op komt zijn de perspectieven navenant.

'Maar hij moet zich nu een beetje gedeisd houden. Hij hoeft tot september niet naar school ookal zou hij heel graag gaan als hem dat een diploma op zou leveren.' Dit lijkt mij een mooi uitgangspunt: wat kan zoon doen om het diploma te halen? Zeker als hij blijkbaar thuis wel de motivatie laat zien om naar school te gaan, terwijl school zegt dat hij niet verder kan wegens gebrek aan motivatie. School moet zich realiseren, dat lessen een doel hebben (diploma), wat wellicht ook o een ander emanier behaald kan worden. Zoon moet zich realiseren, dat diploma's niet uitgedeeld worden bij de deur, ook niet op basis van vermeende intelligentie, maar dat je dar iets voo moet doen, ook al vind je dat stom.

Ik denk dat je, als je je zoon nog perspectieven wil bieden, in het gesprek niet meer naar het verleden moet kijken, maar naar de toekomst: hoe kan hij nog zijn diploma halen?. Er zijn moeilijke vragen te stellen, waarmee je de school zeker plat krijgt, bijvoorbeeld de vraag hoe zij de veiligheid van je zoon kunnen garanderen. Op voorhand weet je al dat dat een probleem wordt als ze niet tegelijkertijd de mogelijkheid hebben om moeilijke en lastige leerlingen te weigeren. Dat zal school niet kunnen zeggen, dus zal er nooit een goed antwoord komen op jouw vraag, als jij wil weten hoe school de veiligheid van je kind gaat garanderen.

Ik hoop dat je een stap verder komt dinsdag.

Oh ja, school zal zeker mer dan genoeg boter op het hoofd hebben, daar twijfel ik geen moment over. De klachten over MBo's zijn legio. Alleen: jij moet er je kind wel doorheen loodsen, voordat hij zelfs nog geen assistent van de assistent kan worden. En hij mag er zelf ook wat voor doen.

Tsjor

Voor de helderheid

Even nog voor de helderheid, wellicht ook goed in verband met het gesprek van dinsdag a.s. Er zitten wat overgangen in je verhaal die ik niet helemaal snap.

'Op 5 maart heeft hij een gesprek gehad met mij erbij en werd gezegd dat hij zijn diploma nog kon halen als hij zich zou houden aan het addendum.' Wat was de aanleiding voor dat gesprek van 5 maart? Was er op dat moment al iets aan de orde, waardoor het nodig was een 'addendum' op te stellen en wat stond er in dat addendum?

In hoeverre hebben het addendum en de mishandeling met elkaar te maken? Stond er iets in het addendum over verzuim? Is het gevolg van de mishandeling dat hij nu tot juli niet meer naar school kan? Of wordt het medische verzuim gezien als ontoelaatbaar verzuim?

In je verhaal staat er dan heel wat over communicatie die niet loopt. Maar uiteindelijk staat er: 'Maar wel aangeeft dat mijn zoon zijn diploma niet meer kan halen omdat hij geen motivatie laat zien.' Dus dan is er weer een andere overgang, van mishandeling naar motivatie. Heb je enig idee waar die overgang in zit?

Het is nu april. Voor je zoon zullen de examens een fluitje van een cent zijn. Is het wellicht mogelijk dat hij zich thuis op de examens voorbereidt, maar wel meedoet met de examens? Waarom kan dat niet?

Zou je over zijn afwezigheid in de lessen afspraken moeten maken met de leerplichtambtenaar? Misschien moet je even kijken naar de procedures die er in jouw gemeente zijn voor 'voortijdige schoolverlaters'.

Tsjor

Loontje

Om jezelf wat meer lucht te geven.

'Doel was dit diploma halen en dan meteen doorstromen naar een versnelde opleiding om vervolgens weer door te stromen totdat hij eindelijk ontwikkelingsgelijken in de klas krijgt.'

Kun je loslaten dat zijn weg zal lopen via onderwijs met ontwikkelingsgelijken?

Misschien kun je de kaarten anders op tafel leggen en concluderen, dat onderwijs niet het systeem is waarin of waarmee hij zich zal gaan ontwikkelen.

Dan blijven er nog genoeg vragen over.

Heeft hij 'ontwikkelingsgelijken' nodig om zich te ontwikkelen?
Wat als hij nu geen diploma haalt, dan kom je in een ander traject terecht (leerplicht, voortijdige schoolverlaters etc.). Kun je dat aan?
Welke ontwikkeling wil hij zelf? Waar kan hij daarmee beginnen? Is iets totaal anders, bijvoorbeeld inschrijven op de universiteit voor 1 vak en dan toegang hebben tot de bibliotheek een mogelijkheid? Of werken? Heeft hij een baantje? Wat vind hij daarvan, wat zou hij willen?

De gedachte achter de startkwalificatie is, dat dat nodig is om een kans te maken op de arbeidsmarkt. Vreemd genoeg zijn er heel wat mensen die geen startkwalificatie halen, omdat ze een baan hebben. Maar een baan helaas dan weer niet. Ik gok erop dat het pas weer een probleem wordt als je werkloos wordt, maar het kan best zijn dat je tegen die tijd genoeg werkervaring hebt om op die manier genoeg kwaliteiten te hebben waarmee je weer aan het werk komt. Er zijn zoveel nieuwe ontwikkelingen, waar onderwijs helemaal nog niet op voorbereidt, dat er genoeg mogelijkheden zijn om een eigen weg te vinden.

Kun je de focus verleggen van school naar zijn eigen ontwikkeling en wat hij daarvoor nodig heeft; en concluderen dat school en je zoon geen goede match is?

Tsjor

Nog een toevoeging

Bij die vreemde overgangen, daarin speelt ook een rol, dat er vanuit de school iemand anders met je is gaan praten die verder nergens van af wist. Waarom, waar was de ander gebleven?

Ik hoop dat je een aantal heldere en konkrete vragen op papier krijgt waarmee je het gesprek in gaat. Met een duidelijk doel voor ogen.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.