An
10-02-2011 om 14:10
Mobieltjesbeleid basisschool?
Hoi, ik ben erg benieuwd naar het mobieltjesbeleid op jullie basisscholen. In mijn groep 8 loopt het, vind ik, de spuigaten uit. Voorheen was de regel: mobieltjes uit en in je laatje. Maar in pauzes e.d. komen ze natuurlijk weer tevoorschijn. Ook controleer ik echt niet of ze uit zijn, wat een zinloze tijd kost dat.
Nu gaan wij op de volgende vergadering een beleid hiervoor afspreken. Dus wil ik graag jullie ervaringen horen.
Persoonlijk vind ik dat mobieltjes, i-phones e.d. van deze tijd zijn. Verbieden lijkt mij niet de oplossing, maar wat wel? Allemaal inleveren bij de juf geeft een dief wel erg makkelijk de mogelijkheid een kapitaal te verdienen. (mag je wel achter slot en grendel doen). Uitdoen in de klas wordt 'vergeten'als je niet heel erg oplet en controleert.
Kortom, ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Groet, An
wil40
10-02-2011 om 15:23
Uitzetten en niet controleren
Een mobiel staat tijdens de lessen gewoon uit. Ik begrijp niet waarom de kinderen dat zouden vergeten. Het lijkt me dat als de telefoon afgaat of wordt gebruikt dat je maatregelen neemt? Dan stoot een ezel zich toch geen 2e keer?
Over enkele maanden gaan de kinderen naar het VO, ik neem aan dat de leerkrachten daar ook niet controleren bij aanvang van een les.
Ze kunnen beter gelijk leren dat het hun eigen verantwoording is om hem op tijd uit te zetten. Op onze basisschool gaan de telefoons buiten al uit en mogen ze nà schooltijd buiten weer aan.
Leen13
10-02-2011 om 15:30
Vragen
Als het een veelvoorkomend probleem is dat de mobieltjes onder de les storen dan kun je voor de les kinderen waarschuwen hun mobieltjes uit te zetten. Tot het ingeslepen is en weer eens een incident is.
Per slot gebeurt dat ook bij volwassenen in vergaderingen of congressen.
Het is gewoon een etiquetteregel die ze ook moeten leren in de situatie die er om vraagt.
Leen13
10-02-2011 om 15:35
Bordje
Mischien helpt het wel om een tekening of (grappig) bordje op te hangen frontaal in de klas. Zoals dat in de bioscoop weleens hangt of geprojecteerd wordt.
Of op de toegangsdeur naar de klas ophangen. Op ooghoogte voor de kinderen.
Leen13
10-02-2011 om 15:36
Kinderen vragen
Of mischien is het wel een goed idee om dit aan de kinderen in de klas voor te leggen: hoe kunnen we voorkomen dat de mobieltjes steeds afgaan en kinderen vergeten deze uit te zetten? Dan worden ze ook zelf verantwoordelijk voor goed gedrag.
Leen13
10-02-2011 om 17:09
Op kantoor
Ik zit hier soms op kantoor en dan zijn er collega's naar een vergadering vertrokken en hebben hun mobiel achtergelaten. Hinderlijk blijvend en herhalend rinkelen volgt. Als volwassenen al niet consequent kunnen zijn kun je dat denk ik ook niet zonder meer verwachten van kinderen die toch een kortere aandachtspanne hebben en sneller afleidbaar zijn of impulsiever of minder controle over hun gedachtenstroom hebben omdat ze de klas moeten volgen.
Moppeke
10-02-2011 om 18:36
Duidelijke regels
Stelregel: mobieltjes uit tijdens schooltijd. Dus ook tijdens de pauze.
Sanctie: mobiel een dag inleveren bij overtreding.
Hier in groep 8 zijn mobieltjes overdag op school niet toegestaan. Je mag 'm natuurlijk wel bij je hebben, maar hij moet uit staan.
Je schrijft dat uitdoen in de klas wordt 'vergeten' als je niet heel erg oplet en controleert. Daar ligt de bal dan dus ook bij jou. Dat ze de regels die jij stelt respecteren.
Gek genoeg is het in de klas van mijn dochter helemaal geen issue. Mobieltjes staan uit maar bijna allemaal hebben ze er eentje. En ook geen mobieltjes op het schoolplein. Zodra school uit is komen al die mobieltjes weer tevoorschijn
Leen13
10-02-2011 om 19:00
Niet te lang afnemen
Kan me voorstellen dat je een mobiel afneemt tot de kinderen weer naar huis gaan maar toch niet tot de volgende dag.
Als je kind met goede reden een mobiel heeft, in mijn geval om een ouder noodzakelijk te kunnen bereiken, kun je het toch niet maken om een kind dan zonder mobiel naar huis te sturen.
Ik denk ook dat als het gewend is het niet eens zo'n groot probleem hoeft te zijn.
Jesse_1
10-02-2011 om 21:04
Toevallig:
Actuele vraag, want dit stond in de laatste info-brief van onze school:
"Mobiele telefoons
We constateren dat er de laatste tijd weer mobiele telefoons opduiken. Ook in de lagere groepen. In het verleden hebben we hierover al eens in de informatiebrief geschreven. Wij hebben liever niet dat kinderen een telefoon mee naar school nemen. Mocht u om wat voor reden dan ook besluiten dat uw kind wel een mobieltje mee naar school moet hebben, wilt u dan een ondertekend briefje mee naar school geven met daarop de toestemming en de reden.
De school kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade of verlies.
Als de telefoon toch mee naar school gaat gelden de volgende regels:
De telefoon moet uit staan onder schooltijd. U kunt in geval van nood onder schooltijd immers altijd de school
bellen. Indien een leerkracht ziet dat de telefoon van uw kind toch aanstaat zal deze worden ingenomen. Ouders
kunnen de telefoon dan weer ophalen. Het maken van filmpjes of foto’s met mobieltjes is verboden. Er verschijnen tegenwoordig genoeg filmpjes en foto’s op internet. En daar willen wij als school niet de gelegenheid toe bieden.
Mochten wij toch foto’s of filmpjes vinden die op school zijn gemaakt, dan worden deze gewist.
Mocht u nog vragen/opmerkingen hebben omtrent dit schrijven, loop dan gerust een keer binnen of neem contact op met meester X."
Wat op zich wel een probleem op kan leveren, als je kind een mobiel bij zich heeft omdat jij werkt en dan na school jou moet bellen en hij vergeet overdag zijn mobiel uit te zetten. Maar dat is dan dus de verantwoordelijkheid van het kind (of van jou: je geeft 's ochtends de mobiel mee terwijl die nog uit staat, pas na schooltijd hoeft de mobiel tenslotte aan).
Jesse
Jesse_1
10-02-2011 om 21:05
Hum
Er is wel te zien dat ik het stukje gekopieerd heb en dat dat niet helemaal goed gaat 
An
10-02-2011 om 21:37
Fijn
alvast bedankt zover. Jesse, bedankt voor het knippen en plakken. Dat kan ik goed gebruiken.
Natuurlijk zullen we consequent moeten zijn maar tot nu was er geen vaste afspraak op school. Ik hou wel van afspraken, dan is het voor iedereen duidelijk. Die van die verantwoording bij verlies of beschadiging is ook een goeie.
Groet, An
Leen13
10-02-2011 om 22:59
Ouder is verantwoordelijk
Je kunt je mischien wel voorstellen dat een ouder echt niet blij wordt als een mobieltje van school gehaald moet worden. Dat wordt weer om je werk heen buigen. Ik had dat ook niet kunnen voorkomen waar zoon tussen de middag zelf naar huis gaat. Vroeger boog ik altijd mee in de hoop dat ze ook eens met mij meebogen op school. Tegenwoordig zeg ik gewoon dat ik zoiets een vorm van oudertje pesten vind.
Gelukkig zit ik er zelf niet meer mee. En door hun rigiditeit waren kinderen zelf altijd zeer consequent met aan en uitzetten.
Puck
10-02-2011 om 23:10
Anne, niet school verantwoordelijk maken
"Als je kind met goede reden een mobiel heeft, in mijn geval om een ouder noodzakelijk te kunnen bereiken, kun je het toch niet maken om een kind dan zonder mobiel naar huis te sturen."
Je legt nu ineens de verantwoording bij school als een mobiel afgepakt wordt. MMaar dat mobieltje is afgepakt omdat het kind zich niet aan de regels hield die gelden voor mobieltjes. Het is dus de schuld van het kind zelf dat hij zijn mobieltje kwijt is en niet meer bereikbaar is, niet van school.
Leen13
11-02-2011 om 00:02
Disproportioneel
Een kind vergeet de mobiel uit te zetten. Vervolgens is er geen mogelijkheid meer om met de eigen ouder te communiceren. Dat vind ik disproportioneel.
Als er dan onderweg iets met mijn kind was gebeurt en hij kon mij niet bereiken dan had ik de school daarvoor verantwoordelijk gehouden.
Leen13
11-02-2011 om 07:20
Vroeger
Zonder mobieltjes waren we in een vroegere tijd. Toen waren de oplossingen anders. De school grijpt in op mijn terrein.
Ik denk niet dat ik de enige ben die dat onacceptabel vind. Het gaat mij niet om kinderlokkers. Het gaat er mij om dat als mijn kinderen een vraag hebben, alleen onderweg, dat ze mij die kunnen stellen. In mijn geval extra belangrijk omdat kinderen zich niet altijd een oplossing konden voorstellen in een onverwachte situatie.
Ik vind het ook gewoon een gebrek aan respect voor ouders en kinderen. Ik vraag me dan af hoe iemand erbij komt? Wordt die zelf soms niet genoeg gerespecteerd? Wil iemand hier even laten voelen wie hier de baas is?
Gelukkig doet de school van mijn kinderen dit niet. Het zou mij een heel onveilig gevoel geven.
Toen mijn dochter onlangs in paniek weer naar huis kwam was ik blij dat ik direct daarvan op de hoogte was en kon helpen oplossen.
Het volstaat om te stellen dat mobieltjes op school uitzijn. Daarna ga je er niet meer over. Dan wordt het oudertje en kind pesten. Wie doet dat nou?
pooh bear
11-02-2011 om 09:13
Hier
Bij mijn dochter in de klas levert iedereen s'morgens hun mobieltje in bij de juf. Die heeft een bakje voor alle mobieltjes.
Aan het einde van de middag kunnen ze dan weer mee naar huis.
Ik vind het trouwens belachelijk dat zevende en achtste groepers al met Iphone's en Blackberry's lopen.
Maar dat zal wel meer aan mij liggen.
Balletmama76
11-02-2011 om 09:39
Eens met anne
Bij ons komt dan nog erbij dat meester verwacht dat kinderen elkaar verklikken als iemand in de pauze zijn mobiel gebruikt om effe voor iets belangrijks thuis te bellen.
En dat vindt ik nu helemaal niet kunnen, het draagt zeker niet bij tot de sfeer in de klas.
Deze regel geldt ook voor het gebruik van deo naar gym. Meester wil dat niet, dus de kinderen moeten hem zeggen als iemand deo gebruikt. Wij hebben het hier over groep 6, met enkele meiden en jongen die kwa leeftijd al in groep 7 moeten zitten.
Ik heb dochter maar gezeggt, dat zij naar de meester moet gaan als iemand pest, maar niet als iemand een mobieltje of deo gebruikt. Dit botst echt helemaal met mijn waarden en normen. Aan de meester zeg je het als je iemand die gepest wordt hiermee kan helpen, maar andere kinderen zwart maken bij de meester vind ik persoonlijk niet kunnen en zal deze pedagogische lijn dus ook niet steunen.
Balletmama76
11-02-2011 om 09:48
Tijdens de les
vind ik dan ook dat mobieltjes uit moeten staan, maar in de pauze effe thuis bellen in bepaalde gevallen moet wel kunnen. Zonder dat er meteen 3 kinderen bij staan en dreigen bij de meester te gaan klikken (zo gebeurt bij een meisje in dochters groep).
Jesse_1
11-02-2011 om 15:37
Maar waarom?
Waarom zou een kind in de pauze naar huis moeten kunnen bellen? Ik kan me er niets bij voorstellen wat zo belangrijk is dat het niet tot na schooltijd kan wachten, of het moet zó belangrijk zijn dat de leerkracht de ouder belt. (Gewoon lekker ouderwets, net als vroeger
.
En de ouder hoeft toch niet uit zijn werk te komen om het mobieltje op te halen? Dan betekent alleen dat het mobieltje een volgende dag opgehaald moet worden.
Even heel concreet (en mijn vraag is heel serieus): waarom heeft jouw kind zijn mobiel nodig? En dat hij ook ècht niet zonder kan dus, als het mobieltje per ongeluk is ingenomen. Ik kan me alleen de situatie voorstellen dat een kind echt ver van school woont en er onderweg iets 'dramatisch' gebeurd (en hoe vaak gebeurt dat nou op de basisschool). In andere gevallen bijv. als een kind ergens wil spelen, kan hij ook via de telefoon van de mensen daar bellen.
Jesse
Leen13
11-02-2011 om 16:24
Verantwoorden?
Wie moet zich hier nu verantwoorden? De school heeft er helemaal niets mee te maken waarom mijn kind een mobiel heeft. Daar gaat de school namelijk helemaal niet over.
Wat kind allemaal anders zou kunnen doen is dan ook niet aan de orde.
Natuurlijk zou ik het als ouder oplossen, wat voor keus heb je eigenlijk, maar het draagt gewoon weer bij aan een kennelijke kloof tussen school en ouders.
Leen13
11-02-2011 om 16:28
Zoon
De analyse van zoon is dat school uitgaat van oppositioneel gedrag van kinderen, bij voorbaat. En kort door de bocht straft. Dat is niet handig voor een goede verhouding en versterkt juist eventuele tegenstellingen en onbegrip. Niet erg pedagogisch dus.
Jesse_1
11-02-2011 om 19:34
Verantwoorden?
Ik stel gewoon heel serieus de vraag waarom een kind persé een mobiel nodig zou MOETEN hebben of persé tussendoor zou MOETEN kunnen bellen. Ik zeg niet dat een kind op school geen mobiel mee zou kunnen nemen, maar ik vroeg oprecht (daarom schreef ik ook dat ik het serieus vroeg, misschien was dat niet duidelijk genoeg) voor MIJ waarom. Gewoon omdat ik mij de situatie niet voor kon stellen.
Jesse
Leen13
11-02-2011 om 22:03
Serieus
Jesse, zoals ook in het draadje hieronder, is het blijkbaar heel menselijk om iets wat je niet begrijpt van een ander te ontkennen of niet te respecteren. Daar kan geen antwoord tegenop.
Ik heb naar mijn idee realistisch aangegeven wat voor mij de meerwaarde is van de mobieltjes van mijn kinderen. Als dat onbegrijpelijk is dan is dat maar zo.
Jesse_1
11-02-2011 om 22:15
Wat nou ontkennen of respecteren?
"Ik heb naar mijn idee realistisch aangegeven wat voor mij de meerwaarde is van de mobieltjes van mijn kinderen. Als dat onbegrijpelijk is dan is dat maar zo."
Ik had het over de vraag wat de _noodzaak_ is, niet over een meerwaarde. Stel dat een mobieltje is ingenomen omdat een kind het niet heeft uitgezet en na schooltijd nog niet heeft terug gegekregen (ongeacht of dit mag of niet), is dit werkelijk een wereldramp?
Dan nog vind ik dat een kind zijn eigen verantwoordelijkheid heeft om het mobieltje uit te zetten tijdens schooltijd. School kan hierin helpen door bijvoorbeeld in het klaslokaal een bordje te hangen oid, maar het blijft de verantwoordelijkheid van de kinderen om deze dan ook uit te zetten. Als het kind deze verantwoordelijkheid niet aan kan, moet het simpelweg geen mobieltje meenemen.
Het simpelste vind ik overigens (zoals eerder vermeld) wel een mobiel meenemen en deze gewoon uit laten. Indien zich onverhoopt de noodzaak voordoet om te bellen, doe je 'm gewoon aan.
Jesse
Jesse_1
11-02-2011 om 22:21
Voor de goede orde annej
Het gaat me niet om jou persoonlijk AnneJ, het was een algemene vraag.
Leen13
12-02-2011 om 16:49
Op de gang
Op de school van mijn kinderen bleven de schooltasjes op de gang. Wie een mobiel had moest dat in de schooltas laten. Daar had je dan in de klas nooit last van.
Het enige nadeel was dat kinderen soms ook ongezien in de tas van een ander konden graaien, bijvoorbeeld een kind dat met straf op de gang zat of gewoon waar iedereen bij was. Maar dat was een incident. En om die reden gaf ik nooit dure mobielen mee.
Het is mijn dochter een keer overkomen dat haar mobiel gestolen was. Die werd met de simkaart ernaast in de bosjes gevonden en toen deed ie het zelfs weer.
j@ost
12-02-2011 om 21:08
Jeetje
Nou ik vind het wel ver gaan de school verantwoordelijk te stellen als je kind jou de terugweg niet kan bereiken. Als je kind zich op school aan de regels houd raakt hij zijn mobiel toch niet kwijt. Mijn oudste gaat naar de middelbare school en daar mogen mobieltjes niet aanstaan. De eerste keer een waarschuwing de tweede keer wordt die ingenomen. Ik vind dat niet meer dan normaal. Vind het onbeschoft als die mobieltjes aan blijven staan. Getuigt niet echt van respect tegenover elkaar. Maar dat vind ik ook als ik met iemand aan het praten ben en de mobiel gaat ondertussen en die ander begint daar een gesprek mee. En wat is dat met ouders. Willen die kinderen zo graag dat ze hun ouders direct binnen bereik hebben of willen de ouders graag dat ze hun kind direct binnen bereik hebben? Ik probeer ze vrij zelfstandig op te voeden en ze hoeven mij ook echt niet te bellen als ze een lekke band hebben. Ik moet naar huis lopen en hun mankeert ook niks aan de benen. En als ze moeten bellen als ze vijf minuten later thuis komen wil ik ook niet gelijk bellen. Ze mogen toch ook wel even spelen/kletsen zonder gelijk verantwoording af te moeten leggen. En ik denk als je kind regelmatig in paniek raakt de terugreis dat het er misschien nog niet aan toe is om alleen heen en weer te gaan. Maar ook met panieksituaties zullen ze om moeten leren gaan.
Leen13
12-02-2011 om 21:37
J@st
Zo'n standpunt kun je rustig huldigen over je eigen kinderen. Ik vind het wel wat ver gaan om daar dan andere ouders mee de maat te nemen. Je hebt werkelijk geen idee wat een rust een mobieltje kan brengen. Daarmee kun je juist paniek voorkomen. En dat kan een prettig middel zijn om een kind juist te helpen zelfstandig te zijn. Mocht je gevoelig zijn voor een argument. Anders kun je ook blijven denken dat sommige ouders zo overbezorgd zijn dat ze hun kinderen tot watjes opvoeden. Mag je zelf weten.
j@ost
12-02-2011 om 21:50
Zelfstandig
Je bent niet zelfstandig als je afhankelijk bent van een mobieltje lijkt mij waarmee moeders binnen hand bereik is. Je moet niet afhankelijk zijn van zoiets. Je moet het ook op andere manieren op kunnen lossen. Wat als nu het netwerk niet beschikbaar is? Batterij leeg. Moeders haar telefoon niet binnen bereik heeft? Nog meer paniek lijkt mij. Maar goed ieder ouder voedt zijn kinderen op zoals hem/haar het goed dunkt. Maar ik vind school aansprakelijk stellen veel te ver gaan. En dat was eigenlijk de aanleiding van mijn posting.
Leen13
12-02-2011 om 22:41
Zelfstandig
Met mijn soort kinderen heb je altijd alternatieve scenario's, regels en uitzonderingen. Ook als mobiel het niet doet. Dat neemt voor mij niet weg dat school zich daar niet in heeft te mengen.