Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tihama

Tihama

18-10-2010 om 16:10

Moderne vreemde talen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Het is natuurlijk altijd leuk en nuttig als je meerdere talen spreekt, maar ik had zelf nooit VWO examen kunnen doen met een extra vreemde taal.

Mijn oudste is net begonnen aan het IB examen. Slechts zes vakken waarvan verplicht: Taal op moedertaal niveau, extra taal, wiskunde, betavak, gammavak en kunstvak of keuze uit een van bovenstaande groepen. Het levert een prima diploma op dat toelating biedt tot de meeste universiteiten wereldwijd en ik heb niet de indruk dat er veel meer uit het hoofd geleerd moet worden dan op Nederlandse scholen.

mirreke

mirreke

25-10-2010 om 15:45

Pelle, geen linkje over aantallen

Maar in de grensstreek Nederland Duitsland wordt op de meeste Duitse school Nederlands gegeven, vaak vanaf brugklasleeftijd. Veel scholen geven tweetalig (Du-Nld) onderwijs, zoals in Nederland tweetalig Engels onderwijs wordt gegeven, er zijn redelijk wat basisscholen die dat ook doen. Andersom is dat in Nld. niet het geval. Mijn dochter krijgt in Nld vanaf de tweede Duits, en in de vierde kan ze het weer laten vallen. (Dat gaat ze natuurlijk niet doen, want ze is nu heel erg goed in Duits Het imago van het vak is erg slecht, heb ik de indruk. Dat is andersom in Duitsland totaal niet het geval.
Eigenlijk best jammer, want Duits is een erg groot taalgebied. En wat veel mensen zich niet realiseren, ik schreef het hierboven al ergens, veel voormalig Oostblok landen hebben Duits als eerste vreemde taal. Denk aan Polen, Rusland, voormalig Hongarije, enz.

mirreke

mirreke

25-10-2010 om 15:51

Nou rodebeuk

Die schooldagen zijn hier juist nog erg kort, tot frustratie van vooral de werkende ouders die het grut soms al voor 12 uur thuis zien komen. En dan nog het huiswerk idd, maar dat moet dus thuis. Heel fijn (not).
Wel veel Vokabeln, maar die moeten mijn kinderen die nu in NLd. op school zitten ook veel leren.
Verder is het onderwijs in Dld. naar mijn bescheiden mening ver-schrik-ke-lijk. Ontzettend ouderwets en klassikaal, eigen initiatief en eigen mening wordt zeer ontmoedigd.
Overigens krijgen mijn andere twee kinderen geen rapporten waar hun plek in de rangorde op staat, dat is geloof ik toch wel verleden tijd. Veel rapporten zijn ook nog zonder 'Noten' en met omschrijving. Dus dat valt dan wel mee. Wat ik zelf ook weer verschrikkelijk vind zijn die Kopfnoten (hier in NRW), cijfers voor Arbeitsverhalten en Mitmachen en hulpvaardigheid en zo. Zeer subjectief natuurlijk, en de leraren blinken echt niet uit in onbevooroordeeldheid. Die Kopfnoten worden door bv. vervolgopleidingen maar ook bij sollicitaties zeer serieus genomen...

Mirreke

je hebt even over de F heengelezen..
Ik had het maar tot aan het stukje over woordenboeken over Duitsland.. daarna had ik het over Frankrijk...

Dirksmama, hoop

"Waar blijven de hedendaagse Louis de Funessen? Waarom alleen maar Disney en Nickelodeon?"

Jammer inderdaad, maar er is nog wat hoop. Mijn zoontje begon een paar weken terug ineens af te tellen in het Spaans. Het duurde wel even voor ik door had wat hij deed. Had ie zelf opgepikt van:

http://www.poissonrouge.com

mirreke

mirreke

28-10-2010 om 10:34

Oh jee... sorry rotebuche

Dat had ik idd niet gelezen.
Tot voor kort was dat hier trouwens wel hoor, wist elk kind wie het slimste en het domste was, en waar ze zelf stonden. Hier krijgen ook veel kinderen geld voor enen (het hoogst in Dld) en soms ook tweeën.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.