Tihama
18-10-2010 om 16:10
Moderne vreemde talen
Ik las dit weekend een leuk boekje dat mijn man meegenomen had bij de tweedehandsboeken: Het eerste kwartier op de maan. Uitgegeven in 1969. Het viel me op dat alle engelse citaten in het boekje in de kantlijn vertaald worden. Heel correct. Het gaat dan echt om heel korte, makkelijke zinnetjes. Zinnen die je hier tegenwoordig vanaf de billboards toegeschreeuwd worden.
Later hoorde ik een Hongaarse meneer op TV in prima engels vertellen over het giftige slib. Ik was in het voorjaar voor mijn werk in Shanghai. Ik verbaasde me daar over het hoge niveau waarmee er engels gesproken werd. Een van de mensen legde me toen uit dat China heel hard investeert in het onderwijs in het Engels omdat ze zien dat ze daarmee een flinke slag kunnen maken. Ik werd zelfs door kinderen in restaurants in het engels aangesproken. Die wilden graag in het 'echt' oefenen
Ik zat dit nu allemaal te overdenken. In 1969 was Engels in NL blijkbaar een taal die nog echt vreemd was. Nu is het zo gewoon dat je zelfs reclames in het Engels over je uitgestort krijgt.
Maar dit allemaal bij elkaar opgeteld: het feit dat onze universitaire studies voornamelijk in het engels gedoceerd worden, dat het ganse buitenland hard bezig is om engels te adopteren, hoe onze hele massamedia drijft op engels.......
Ik heb mijn zoon laatst verteld hoe mijn leraar Frans in 4 gymB te keer ging: "Jullie zijn zo onverstandig. Jullie hebben nu allemaal de betakant gekozen, maar besef wel dat er later op je nachtkastje echt geen wiskundeboek zal liggen, maar wel de nieuwste Franse of Duitse roman". Zoon lag dubbel van het lachen. Op zijn nachtkastje ligt Waanzinnig om te Weten of de DD
Ik moest hier trouwens ook aan denken vanwege de discussie over het doorstromen op de middelbare school.
Voor hoeveel beroepen/vervolgstudies is het gemis aan een extra vreemde taal nu een probleem? En wat ik me ook al heel lang afvraag: hoeveel andere landen laten hun kinderen zoveel energie steken in zoveel extra talen tijdens de algemene vorming?
Tihama
mari j
25-10-2010 om 10:00
Het is natuurlijk altijd leuk en nuttig als je meerdere talen spreekt, maar ik had zelf nooit VWO examen kunnen doen met een extra vreemde taal.
Mijn oudste is net begonnen aan het IB examen. Slechts zes vakken waarvan verplicht: Taal op moedertaal niveau, extra taal, wiskunde, betavak, gammavak en kunstvak of keuze uit een van bovenstaande groepen. Het levert een prima diploma op dat toelating biedt tot de meeste universiteiten wereldwijd en ik heb niet de indruk dat er veel meer uit het hoofd geleerd moet worden dan op Nederlandse scholen.
mirreke
25-10-2010 om 15:45
Pelle, geen linkje over aantallen
Maar in de grensstreek Nederland Duitsland wordt op de meeste Duitse school Nederlands gegeven, vaak vanaf brugklasleeftijd. Veel scholen geven tweetalig (Du-Nld) onderwijs, zoals in Nederland tweetalig Engels onderwijs wordt gegeven, er zijn redelijk wat basisscholen die dat ook doen. Andersom is dat in Nld. niet het geval. Mijn dochter krijgt in Nld vanaf de tweede Duits, en in de vierde kan ze het weer laten vallen. (Dat gaat ze natuurlijk niet doen, want ze is nu heel erg goed in Duits
Het imago van het vak is erg slecht, heb ik de indruk. Dat is andersom in Duitsland totaal niet het geval.
Eigenlijk best jammer, want Duits is een erg groot taalgebied. En wat veel mensen zich niet realiseren, ik schreef het hierboven al ergens, veel voormalig Oostblok landen hebben Duits als eerste vreemde taal. Denk aan Polen, Rusland, voormalig Hongarije, enz.
mirreke
25-10-2010 om 15:51
Nou rodebeuk
Die schooldagen zijn hier juist nog erg kort, tot frustratie van vooral de werkende ouders die het grut soms al voor 12 uur thuis zien komen. En dan nog het huiswerk idd, maar dat moet dus thuis. Heel fijn (not).
Wel veel Vokabeln, maar die moeten mijn kinderen die nu in NLd. op school zitten ook veel leren.
Verder is het onderwijs in Dld. naar mijn bescheiden mening ver-schrik-ke-lijk. Ontzettend ouderwets en klassikaal, eigen initiatief en eigen mening wordt zeer ontmoedigd.
Overigens krijgen mijn andere twee kinderen geen rapporten waar hun plek in de rangorde op staat, dat is geloof ik toch wel verleden tijd. Veel rapporten zijn ook nog zonder 'Noten' en met omschrijving. Dus dat valt dan wel mee. Wat ik zelf ook weer verschrikkelijk vind zijn die Kopfnoten (hier in NRW), cijfers voor Arbeitsverhalten en Mitmachen en hulpvaardigheid en zo. Zeer subjectief natuurlijk, en de leraren blinken echt niet uit in onbevooroordeeldheid. Die Kopfnoten worden door bv. vervolgopleidingen maar ook bij sollicitaties zeer serieus genomen...
rodebeuk
25-10-2010 om 16:53
Mirreke
je hebt even over de F heengelezen.. ![]()
Ik had het maar tot aan het stukje over woordenboeken over Duitsland.. daarna had ik het over Frankrijk...
AdHombre
26-10-2010 om 09:39
Dirksmama, hoop
"Waar blijven de hedendaagse Louis de Funessen? Waarom alleen maar Disney en Nickelodeon?"
Jammer inderdaad, maar er is nog wat hoop. Mijn zoontje begon een paar weken terug ineens af te tellen in het Spaans. Het duurde wel even voor ik door had wat hij deed. Had ie zelf opgepikt van:
mirreke
28-10-2010 om 10:34
Oh jee... sorry rotebuche
Dat had ik idd niet gelezen.
Tot voor kort was dat hier trouwens wel hoor, wist elk kind wie het slimste en het domste was, en waar ze zelf stonden. Hier krijgen ook veel kinderen geld voor enen (het hoogst in Dld) en soms ook tweeën.

