Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Moeilijk: schooladvies

Een tijdje terug postte ik hier al eens over mijn zoon. Hij had een Nio gemaakt die op het onderdeel rekenen tegenviel. Nu is ook de uitslag van het Drempelonderzoek binnen... en die vertoont hetzelfde gat. Om precies te zijn ligt het gat tussen: verbaal VWO(+) en rekenen VMBO basis kader.

Kort door de bocht wordt zo'n uitslag min of meer gemiddeld en dan ligt er een VMBOt-advies. Gelukkig heeft zijn juf aangegeven dat ze vindt dat we hem daar ernstig mee tekort doen. Ze verwacht wel dat een middelbare school bij haar verhaal komt halen, maar ze kan het argument voor HAVO prima onderbouwen. Dat laatste is fijn, want na de Nio zei ze hetzelfde, maar 'er lag nou eenmaal dit resultaat'.

Deze school doet geen eindcito (lijkt me ook niet nodig na Nio en Cito, blijkbaar is het zoals 't is) en dus kan iedereen zich nu gaan richten op de juiste school. Zelf vind ik het behoorlijk spannend, want de juf kan nu wel HAVO adviseren, uiteindelijk beslist de middelbare school of ze het aan willen met een kind met zo'n uiteenlopende score. De open dagen zijn nog in volle gang, maar zodra we een keuze hebben gemaakt, moeten we in gesprek gaan... niet wachten tot de inschrijfdag dus – raadde juf ons aan. Maar wie heeft iets dergelijks meegemaakt? Volgens zijn juf is een gat als dit zeldzaam, dus weten we ook niet hoe het andere kinderen is vergaan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Leanne

Leanne

31-01-2012 om 09:17 Topicstarter

Correctie...

"lijkt me ook niet nodig na Nio en Cito" – ik bedoelde natuurlijk: lijkt me ook niet nodig na een Nio en het Drempelonderzoek... waarvan de score overeenkomt.

Maar (en die kunnen we meenemen naar een middelbare school), er ligt ook een goedgemaakte Entreetoets (rekenscore havo) en voor de Cito uit 't leerlingvolgsysteem haalde hij dit keer een B (had meestal C). De verbale scores zijn altijd A geweest... en deze keer A+.

Onderzoeken

Dat is spannend, maar ook niet meer dan dat.
Bij de normering van de streefniveaus is gevonden dat er ook leerlingen met een havo advies zijn die niet verder komen dan het minimumniveau.
Het kan vriezen of dooien met zo'n advies, al blijft een toelating op vmbo-t niveau toch een mogelijke toegang tot havo. Hij kan het alsnog beter gaan doen (laatbloeier?) of na vmbo-t doorstromen naar havo (dat kan trouwens niet op elke scholengemeenschap).
Maar het lijkt me allemaal een beetje naast het punt. De vraag is namelijk waarom je zoon het met rekenen minder doet. Is er sprake van dyscalculie? Of is er sprake van slecht rekenonderwijs op het bo? Gaat het over al het rekenen, of is er een deel dat hij slecht doet?
Gebruikt de school de nieuwe referentiekaders en is je zoon 'oud' (verlengd gekleuterd) waardoor zijn leeftijd tegen hem werkt in de berekening van de uitslag? Heb je met hem geoefend om te achterhalen wat er scheelt?
Kern is natuurlijk dat je wil dat hij naar zijn capaciteiten geschoold wordt. Het liefst binnen het gewone traject (straks lekker naar de havo), maar het kan ook stapelend. Maar dat zal alleen maar lukken als dat gat in zijn rekencapaciteiten ook wordt opgevuld.
Zul je toch moeten weten waar dat gat zit.
Weet je dat?
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

31-01-2012 om 13:28

Maar....

" want de juf kan nu wel HAVO adviseren, uiteindelijk beslist de middelbare school of ze het aan willen met een kind met zo'n uiteenlopende score" Weet je dat zeker? Ahier hebben de baisscholen en middelbare scholen de afspraak zwart op wit dat de middelbare school het advies van de basisschool volgt zonder uitzondering. Vraag dat eens na.

KGO

KGO

31-01-2012 om 13:45

Zelfde schuitje ongeveer

Wij zitten in een vergelijkbaar schuitje, beetje omgekeerd: dochter rekent goed (A's) en spelling is goed (ook A's). Maar woordenschat en begrijpend lezen is slecht.
Voorlopig advies van school is HAVO. Nu afwachten hoe ze het met de Cito gaat doen. De entreetoets was overigens dus geen havo door dat lezen en de woordenschat.
Ik hoop dus dat school ook na een cito bij haar advies blijft.
Ik vind t vooral lastig waar nu op te richten: TL/havo of havo/ vwo. Bij de meeste scholen hier zit je dan in een heel ander gebouw.
Bij dochterlief speelt ook dat ze een rugzakje heeft ( wegens ASS).
Ik heb ook alwel her en der gepolst hoe een middelbare school staat tov HAVO advies en evt niet zo hoge cito: kan ze dan naar zo'n havo/vwo klas. Dochter wil dat zelf wel heel graag.
Kaatje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

anne m

anne m

31-01-2012 om 17:23

Hier ook

Dochter scoort meestal A's voor taal en rekenen, maar maakte een slechte entreetoets. Voorlopig advies: HAVO. Wij denken dat ze meer kan, zeker omdat ze een klas heeft overgeslagen. CITO wordt dus spannend, hoewel de vo-scholen het advies van de basisschool opvolgen. We hopen dus dat door de CITO de basisschool het advies bijstelt als de CITO goed gemaakt wordt.

Leanne

Leanne

31-01-2012 om 23:09 Topicstarter

Rekengat

Nou... het vervelende is dat ik zelf ook geen rekenwonder ben. Dat is een extra handicap als je je kind wilt begeleiden. Natuurlijk heb ik mijn best gedaan en ik kwam erachter dat hij veel fouten maakt bij simpele sommen, de 'rijtjes'. Gek genoeg doet hij het beter met redactiesommen. Hij ziet wat er van hem verwacht wordt, maar maakt stomme fouten in de uitvoering. En fout is fout. Die nieuwe methode Wizwijs slaat bij hem goed aan en ook zijn ruimtelijk inzicht is goed. Dat geeft voor mij wel hoop voor de toekomst... w.b. wiskunde dus. Al vrees ik dat hij het op Havo-niveau erg moeilijk gaat krijgen. Hij is nooit onderzocht op dyscalculie en hij is een jonge leerling... tja, Misschien moeten we op voorhand iemand inzetten voor wiskunde-bijles.

Leanne

Leanne

31-01-2012 om 23:16 Topicstarter

En fijn...

... om van jullie te horen dat middelbare scholen toch het advies van de basisschool zwaar laten wegen. We wonen in een lotingsgebied... maar mijn zoon heeft z'n oog laten vallen op een school waar (nog?) niet voor geloot wordt. Er zijn nog een paar open dagen en als die zijn geweest moet ik maar eens voorleggen aan de desbetreffende school. Juf zelf had ook al geïnformeerd bij een andere school, maar dat is een populaire... die zei niet meteen ja... En anders... ja jammer, wordt het toch een grote scholengemeenschap met vmbo-t/havo klassen.

Fiorucci

Fiorucci

01-02-2012 om 08:49

Leanne

De wiskunde docent van mijn zoon baalt altijd zo als ze hoort dat ouders problemen verwachten ten aanzien van wiskunde. Rekenen was bij mijn zoon een drama met hoofdletters. Voor wiskunde haalt hij zonder problemen dikke voldoendes.( Hij doet vmbo-t maar zou eigenlijk ook havo aankunnen.) Echt, kijk nou eerst maar hoe het gaat, het zou weleens reuze mee kunnen vallen.

Wiskunde

Vriendin is docent wiskunde. Zij zegt ook dat goede rekenaars niet perse goed zijn in wiskunde

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

margje van dijk

margje van dijk

01-02-2012 om 13:55

Precies

Wiskunde en rekenen hoeven absoluut niet samen te gaan.

Mijn man is een wiskunde-hoogvlieger (heeft iets anders gestudeerd maar deed er een paar jaar wiskundestudie bij en haalde bijna uitsluitend tienen), en zijn dagelijks werk bestaat uit wiskunde.

Maar ga eens een potje kaarten met hem en vraag hem de punten op te tellen. Dan ben je 20 minuten verder, echt waar. Hij moet eerst heel lang naar een kaart staren voordat hij weer weet hoeveel punten dat is, daarna moet hij echt zuchten en steunen om de juiste optelling te maken, en dat dan het hele stapeltje door.

Ik snap werkelijk niet hoe het kan (ik heb het al tien keer opgeteld in die tijd). Maar het is echt zo. Terwijl hij heel veel gevoel voor getallen heeft, orde-van-groottes, al die dingen, maar gewoon optellen? Ho maar.

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.