Dances
05-10-2011 om 09:28
Moeite met hakken en plakken, misschien andere methode?
Hallo allemaal,
Mijn kind zit in groep 3. De juf zei me vanmorgens dat mijn kind moeite heeft met hakken en plakken. Dat idee had ik zelf ook wel. Ik heb geprobeerd om thuis wat te oefenen maar dat wil ze niet echt. Ze wil wel heeeel graag leren lezen en doet ook op haar manier heel erg haar best. Ze zit continue met boeken op de banken, door te bladeren. Ook in groep 2 had ze al moeite met hakken en plakken. Ze is ook wat faalangstig en wil alles meteen goed kunnen maar ja, lezen is oefen oefen en oefenen. Nu heb ik vanmiddag een gesprekje met juf om mij wat tips voor thuis te geven en evt. materiaal maar zijn er nog andere methodes om te leren lezen? Stel dat er een andere manier is wat haar beter ligt? heeft iemand van jullie ervaring hiermee of advies/tips?

Tinus_p
05-10-2011 om 09:38
Heu
Hakken en plakken is toch alleen een hulpmiddel, dat je rustig kunt overslaan als het niet werkt?

Dances
05-10-2011 om 09:44
Tinus
Ja ok, en dan? Dan de woorden hardop lezen? Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik dan met haar moet oefenen? Zijn er nog andere hulpmiddelen ipv. hakken en plakken?

Guinevere
05-10-2011 om 10:06
Sleeplezen
Hier heeft sleeplezen goed geholpen, google er maar eens op. Alleen lijkt het me nu nog iets aan de vroege kant daarvoor. In elk geval, wij hebben de methode op de "doe-het-zelf" manier vertaald en dat heeft toch wel behoorlijke resultaten opgeleverd. Dat was wel eind groep 3, begin groep 4.

M Lavell
05-10-2011 om 10:08
Leest ze?
Herkent ze letters, klanken, etc? Leest ze woordjes wel in zijn geheel?
Groet,
Miriam Lavell

Primavera
05-10-2011 om 12:25
Woordbeeldlezen
Voor kinderen die last van dysfasie hebben wordt wel de woordbeeldleesmethode gebruikt. Wellicht helpt het ook bij andere kinderen waarbij de hak-en-plak methode niet werkt.
In feiteschrijf je gewoon de woorden naast plaatjes, of gebruikt van die boeken met heel veel plaatjes/tekeningen waarbij de woorden staan wat het voorsteld.
Bij deze methode ga je niet eerst de klanken leren en let je al helemaal niet op AVI. Korte woorden zijn nammelijk juist vaak moeilijker dan langere. Het gaat erom dat je woorden neemt die het kind interesseren. Op een gegeven moment gaat het kind verbanden leggen tussen plaatje, geschreven woord en uitspraak. Ook ondekt het dat woorden die bijna gelijk uitgesproken worden, ook vaak bijna gelijk geschreven zijn.
Groeten Primavera

Dances
05-10-2011 om 14:22
Bedankt alvast
Wat een boel tips al. Daar kan ik wel wat mee.
Primavera, we hebben letterschow van maan roos vis. Daar zitten ook plaatjes bij. Die zal ik weer een er bij pakken.
Berber, wat voor magneetbord heb jij? Een staande die nu ook in de speelgoedgidsen staan (is volgens mij krijtbord en magneetbord ineen)
M Lavell, ze leest een paar simpele woordjes maar had zich zelf al wat trucjes aangeleerd zodat de juf het niet doorhad. Dus zoveel mogelijk plaatsje raden en afkijken bij de buurvrouw. Op zich kent ze de letters wel maar dat zal ik thuis ook nog even testen.
Trouwens excuses voor schrijffouten in mijn 1e bericht. Ik had het niet nagelezen.

M Lavell
06-10-2011 om 09:29
Klanken
Je kunt met haar sleeplezen. In het forumarchief vind je daar diverse draadjes van met uitleg hoe je dat thuis kunt doen. Je bent ruim op tijd, dus je hoeft niet ongeduldig te worden als het niet direct resultaat geeft.
Je leest voor en wijst bij precies die klanken die je uitspreekt op jouw leestempo. Zorg dat ze mee kan lezen. In feite doe je niets anders dan laten zien hoe jij leest. Je geeft haar de kans om mee te doen.
Leeftijd is geen punt. Het is wel van belang dat ze de letters en de klanken kent, maar die leert ze ook terwijl ze met jou meekijkt.
Tinus schreef al dat dat hakken en plakken een hulpmiddel is. En dat is het ook. Voor veel kinderen werkt het hulpmiddel, maar voor anderen is het juist extra verwarrend. Ze herkennen hun eigen taal niet in vvv-iii-sss of bu-ooo-mmm.
In die gevallen is gewoon lezen juist weer makkelijker.
Probeer het maar.
Groet,
Miriam Lavell

Dances
06-10-2011 om 10:37
Miriam
Bedankt voor je bericht. Ik ga het forumarchief er op na pluizen vwb. sleeplezen. Gisteren de woordjes geoefend die ik had meegekregen en ze las ze allemaal voor. Mijn dochter is erg verlegen. Onder kinderen is het geen probleem maar met volwassen personen klap ze dicht. Ook als ze in de klas een beurt krijgt dan is alle aandacht op haar gericht en dan komt er niks meer uit. Ze moet echt zelfvertrouwen krijgen zodat ze met het lezen ook ziet dat ze het wel kan. Ik heb ook het idee dat ze met in de interactie met juf wat dichtklapt en daardoor fouten maakt. Maar goed, het is niet zo dat ze al heel goed kan lezen dus we gaan oefenen en ik zal me eens verdiepen in het sleeplezen want ik heb idd. de indruk dat het hakken en plakken wat verwarrend bij haar werkt.

Fianna
06-10-2011 om 14:39
Sleeplezen
Sleeplezen is toch juist bedoeld voor kinderen die blijven hangen in de hak en plak fase? Dus tegengesteld aan Dances dochter.
Van sleeplezen.nl:
'De lezers uit de groep stagnerende lezers gebruiken bij het lezen meestal nog steeds de analyse en synthese (hakken en plakken), omdat de automatisering en de directe woordherkenning onvoldoende tot stand zijn gekomen.'

M Lavell
06-10-2011 om 14:49
Andere manier van leren lezen
Dat maakt helemaal niet uit. Je kunt ook zo leren lezen. Dan sla je het hakken en plakken gewoon over.
Als remedie wordt het inderdaad aangeboden aan kinderen die in hakken en plakken blijven hangen (of op een andere manier onvoldoende leesvaardig zijn). Maar het gaat hier helemaal niet over remedies of ernstige leesproblemen.
Dus dat doet er niet toe.
Groet,
Miriam Lavell

Fianna
06-10-2011 om 14:52
Miriam
duidelijk.
Ben wel benieuwd naar de methode, maar kan eigenlijks nergens een goed voorbeeld vinden. Wordt er dan meteen gelezen op basis van woordherkenning?

M Lavell
06-10-2011 om 17:32
Klanken of woorden
Het principe gaat nog steeds uit van klankherkenning. Maar ja, in werkelijkheid is het leven niet zo zwart wit. Het maakt ook niet zoveel uit of het kind soms direct woorden herkent of soms direct klanken.
De techniek richt zich boven alles meer op het primaire doel van lezen en dat is dat je (verhaaltjes) leert lezen. Geen losse klanken die dan weer aan elkaar geplakt moeten worden.
Daarbij is het niet zo duidelijk of kinderen nu feitelijk eerst de klanken leren (her)kennen en dan pas het woord, of soms eerst het een en soms van hele woorden juist weer een deelklank.
Dat is ook niet belangrijk. Als het maar van lezen komt.
Dit draadje http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=sleeplezen&thread=153188&forumsel=23&forum=23&post=2473242 is van iemand die het wil proberen. Alle misverstanden worden ook besproken.
Aan het einde van het draadje lukt het.
Groet,
Miriam Lavell

Fianna
08-10-2011 om 14:22
Miriam
Dank je voor de uitleg en de link!
ik vind het altijd wel interessant onderwerp, leren lezen. Blijf het soms nog verbazingwekkend vinden dat jonge kinderen leren lezen

PetraR
08-10-2011 om 22:24
Andre landen andre methoden
Grappig, mijn dochter zit in de eerste klas (groep 3) in Zwitserland en leert lezen aan de hand van klanken. Eerst zijn ze begonnen met de klinkers, bij elke klinker hoort een gezicht met een mondje die de klank vormt. Daarna de meden imkers, ook met een gezichtje. Van alle gezichtjes hebben ze een aantal kaartjes en zo moeten ze woordjes leggen en uitspreken. Nu hebben ze de letters op de voorhoudende geplakt en voor de kerstvakantie laten ze de gezichtjes weg en kunnen ze lezen. Hakken en plakken, daar doen ze niet aan. Ik zelf ben erg benieuwd naar het resultaat. Wel is
Mij opgevallen dat de leesboeken voor beginners hier niet alleen uit woorden van een lettergreep bestaan maar gewoon hele simpele verhaaltjes zijn, vooral niet te lang en veel plaatjes.
Groetjes, Petra
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

M Lavell
09-10-2011 om 09:35
Hoe heet die methode?
Petra, ik denk dat dat prima kan werken. Kun je vertellen hoe die methode heet? Dan kunnen we misschien op het wereldwijdeweb daar wat over vinden.
Daar kunnen ook Nederlandse ouders wat aan hebben.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
09-10-2011 om 12:02
De naam van de methode
Petra heeft er per ongeluk een nieuw draadje voor gestart.
Leseschlau - lose, luege, läse
Wat googelen leidt me meteen naar een dyslexiepagina.
http://www.verband-dyslexie.ch/schule/erstleseunterricht.php
"Der Lernerfolg ist verblüffend.
Selbst schwächere Kinder oder auch fremdsprachige Kinder lesen schon nach zehn bis zwölf Schulwochen zusammenhängende Texte und schreiben eigene Sätzchen.
Auch Kinder, die bei Schuleintritt bereits lesen können, sind in keiner Weise unterfordert.
Das didaktische "Erfogsgeheimnis " liegt in der festen Verankerung der Buchstaben in der gesprochenen Sprache."
Ik geloof het onmiddellijk.
Er is een beschrijving te downloaden.
Wie een beetje Duits kan lezen, komt daar wel uit.
Groet,
Miriam Lavell