Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Saar

Saar

04-10-2019 om 10:42

Moet mijn zoon meedoen met eindcito?

Mijn zoon heeft deze week de NIO toets gedaan (intelligentietoets waarbij je ook een schooladvies VO krijgt). Is hij ook verplicht om dan nog aan de eindcito mee te doen? Hij kan erg moeilijk meekomen op school en deze toetsen zijn niet echt goed voor zijn zelfvertrouwen. Niet fijn als je van tevoren al weet dat je meer dan de helft van de opgaven echt niet snapt.

@Emma

@Emma

04-10-2019 om 10:50

nee

Deze niotoets is waarschijnlijk in het kader van aanvullend onderzoek voor leerwegondersteuning. Dan zijn er al genoeg gegevens voor een vo-school en hoef je niet mee te doen. Mijn dochter wilde het zelf graag maar het werd een drama. Verstandig om te overwegen het niet te doen.

Volgens mij wel

Emma ik denk dat jouw ervaring is van voor de invoering van de verplichte eindtoets.

Alle leerlingen moeten een eindtoets maken.

De enige uitzondering
" leerlingen die volgens hun ontwikkelingsperspectief uitstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs binnen de uitstroomprofielen arbeidsmarkt of dagbesteding;
leerlingen met een IQ lager dan 75;
leerlingen die 4 jaar of minder in Nederland zijn en het Nederlands nog niet voldoende beheersen."

Saar

Saar

04-10-2019 om 14:24

Is NIO geen eindtoets?

Bedankt voor jullie reacties.
De NIO valt niet onder de eindtoets?

@Emma

@Emma

04-10-2019 om 14:27

NIO

Nio is ook een eindtoets. Cito is niet verplicht. Er zijn ook scholen die de IEP toets doen als eindtoets.

Triva

Triva

04-10-2019 om 15:05

Er is voor de cito

een speciale versie voor leerlingen die uitstromen richting basis/kader: niveau (de gewone toets heet voor het gemak basis):

Niveau B en niveau N

De centrale eindtoets kan op twee niveaus worden afgenomen;

Niveau N (Niveau); eindtoets N, voor leerlingen van wie wordt verwacht dat ze het beste passen in het basisberoepsgerichte onderwijs of het kaderberoepsgerichte onderwijs.

Niveau B (Basis); eindtoets B, voor leerlingen van wie verwacht wordt dat ze het beste passen in het gemengde/theoretische onderwijs of hoger.

Beide versies bevatten dezelfde onderdelen en hetzelfde aantal opgaven. De toets wereldoriëntatie is voor iedereen hetzelfde en wordt op één niveau afgenomen.
https://www.eduvip.nl/de-centrale-eindtoets-basisonderwijs-de-cito-eindtoets-2018/

Pre

Saar, heeft je zoon een pre advies?
Indien een kind uit zal stromen naar praktijkonderwijs hoeft hij niet deel te nemen aan de eindtoets (voor welke de school dan ook kiest)
Zie de uitleg van M Lavell.

Tamar

Tamar

04-10-2019 om 21:04

NIO

NIO gaat om IQ. De CITO toetst iets anders, namelijk wat een kind heeft opgestoken op de basisschool. De CITO of een andere kennistoets is verplicht, de NIO niet.

@Emma

@Emma

04-10-2019 om 21:43

Inderdaad

De NIO valt niet onder de toetsen waar een school uit kan kiezen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooladvies-en-eindtoets-basisschool/keuzemogelijkheden-verplichte-eindtoets-basisschool

Mijn dochter is dus van vóór de verplichte eindtoets.
Ik zou wel informeren naar die toetsen op niveau.

Tango

Tango

07-10-2019 om 12:00

Hier niet

Zoon hoefde destijds ook niet mee te doen aan de verplichte eindtoets. Hij had ook de NIO gedaan en ze vonden de eindtoets te belastend voor hem. Mogelijk hebben ze het op IQ gegooid, want dat zat net rond de 75. Geen idee eigenlijk.
Achteraf hadden we er spijt van. Zoon had als advies VMBO kader met LWOO of ander VMBO basis. Hij werd echter niet aangenomen op de school van zijn keuze, in de basis-afdeling. Omdat ze daar vonden dat hij toch LWOO nodig had. Heel gedoe geweest waarbij uiteindelijk nog een WISC is afgenomen die waarschijnlijk veel belastender is geweest voor zoon dan de IEP (deze eindtoets gebruikte school) zou zijn geweest. Ik zou dus aanraden hem gewoon mee te laten doen. Maar dat is mijn advies hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.