Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pubermoeder

Pubermoeder

03-10-2012 om 21:06

Moeten we dit melden op school?

Dochter kwam vanmiddag haar telefoon laten zien. Ze was toegevoegd aan een whats app groep. In die groep werden niet zulke leuke dingen gezegd over haar en over 2 vriendinnen en over een paar onbekenden. Ook werden er stomme dingen gezegd over hobby van dochter. Er was ook een foto van dochter in deze chat berichten geplaatst. Ook van een andere jongen. Daar stond zelfs homo bij. Dochter heeft verder niet gereageerd op deze berichten ,maar de anderen spraken wel over het feit dat dochter kon meelezen. 1 meisje schreef: dat is best zielig voor.... Maar ook grappig. Dochter heeft zichzelf inmiddels afgemeld voor deze groep maar ze kan dus blijkbaar ook weer aangemeld worden door anderen. Wij hebben alles uitgeprint maar weten niet zo goed wat we er mee moeten. De andere kinderen in deze chatgroep zijn absoluut niet leuk. Dochter is vorig jaar flink getreiterd door 2 van deze jongens. Ze heeft daarover regelmatig aan beklag gedaan bij de mentor. Dit jaar is ze in een andere klas gekomen ,maar 2 etterbakken ook . Als wij of zij nu op school een melding maken weten deze jongens dat het bij haar vandaan komt. Wat zullen ze dan doen? Kan ze het beter negeren? Er zal mogelijk ook in andere settings over dochter geroddeld worden. Of moeten we toch iets doen? Man overweegt de afdelingsleider te bellen. Dochter weet zeker dat als haar vriendinnen dit te horen en te lezen krijgen ze ook boos zullen worden. Wat zouden jullie doen? Wij twijfelen erg. Negeren of wel melden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mireille

mireille

03-10-2012 om 21:16

Meteen met de mentor bellen. Dit is geen geintje. Er is zelfs een naam voor, cyberpesten. De school van mijn kinderen neemt cyberpesten zeer serieus onder meer omdat dat het het moderne pesten is en omdat het erg snel kan verspreiden. De mentor zal er dan mee aan de slag moeten. Ik zou wel de zorgen van je dochter uitspreken tegen hem.

dc

dc

04-10-2012 om 08:24

Eens

Het wordt tijd dat ze op school aandacht gaan besteden aan het fenomeen cyberpesten.

Als ze het negeert, geeft ze juist een signaal dat ze zonder straf van alles met haar kunnen uithalen. Het lijkt me handiger als ze nu terugbijt.

Probleem

Het probleem is dat veel leerkrachten geen idee hebben wat er allemaal gebeurt op internet. Mijn dochter ontdekte twee jaar geleden ook allerlei lelijks over zichzelf, in dit geval op Hyves. Meteen alles copy/paste in een Word document gezet en naar de mentor gestuurd. Maar die bleek er niet goed raad mee te weten (en was bovendien een erg slap mens). Uiteindelijk heeft de aanstichtster zo hysterisch lopen roepen dat de moeder van Naamdochter 'iedereen z'n Hyves zat te checken door in te loggen als Naamdochter' (alsof ik niks beters te doen had) dat dochter meteen werd 'ontvriend' door haar klasgenoten. De paar die dat niet deden heeft ze toen zelf maar ontvriend toen ze erachter kwam dat die alleen 'vrienden' bleven om nog op haar pagina te kunnen kijken zodat ze er stom over konden doen. De mentor had geen idee hoe ze het moest aanpakken en deed dus maar niks.
Ik zou wel even iemand op die school zoeken die ook daadwerkelijk weet wat hij/zij ermee aanmoet.
Met dochter is het trouwens helemaal goed gekomen en laatst bleek dat diezelfde hysterische trut nu iemand anders loopt te zieken via een groeps what's app en Facebook. Die moet dus blijkbaar gewoon iemand treiteren, maakt niet uit wie.

elsje78

elsje78

05-10-2012 om 20:19

Probleem is ook

dat het vaak buiten schooltijd gebeurt en dat maakt het dubbel lastig. Wij hebben er als school veel mee te maken en als we het bewijs hebben dan worden de boosdoeners op gesprek geroepen. tijdens ict besteden we er veel aandacht aan en hyves, facebook ed is op school geblokkeerd zodat er niet tijdens onbewaakte ogenblikken op gekeken kan worden.

ouders van de pestkoppen beroepen zich vaak op het feit dat het na school gebeurt en dat wij er ons dus niet mee moeten bemoeien. Ik adviseer zeker alles te printen en er eens mee naar de ict leerkracht te stappen. De mentor moet dit toch aanpakken want ook al gebeurt het na school, op school hebben de leerlingen er dan toch last van. Als de docenten echt niet weten wat er allemaal op internet gebeurt dan zou ik de mzr of ouderraad eens vragen dit op de agenda te zetten. wij hebben voor ouders en leerlingen een ouderavond gehouden waarop een expert kwam spreken, voorbeelden liet zien en de gevolgen vertelde. Heel interessant, ook voor de docenten.

Wel melden dus, als leerkracht kan je niks als je niks weet. Ook al wil je dochter niet dat er iets mee gebeurt, toch melden. Dan zijn ze in ieder geval op de hoogte!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.