Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
An-nA

An-nA

14-02-2019 om 20:09

Mondzorg in België

Mijn dochter behaalt dit jaar haar MBO4 voor tandarts assistente. Hier in Nederland kun je ver studeren aan het HBO voor mondhygiëniste. Helaas is dit een numerus fixus opleiding met een zware toelating. Bovendien zijn we bang dat dit zwaar is voor onze dochter. Toch wil ze liever nog iets verder leren ipv meteen te gaan werken. Daarom denken we nu aan om naar de opleiding mondzorg te gaan kijken in België in Leuven of Gent. Is er iemand die ons meer kan vertellen over deze opleiding of over studeren in België in zijn algemeenheid. Wij wonen vlak aan de grens dus zo "ver" is de stap naar België niet. We horen graag alles, positief en negatief. Bedankt bij voorbaat !

margaretha

margaretha

15-02-2019 om 00:16

kijk eens op de site

van de universiteit Leuven (KUL), die hebben een speciaal gedeelte voor studenten uit NL. De oleiding die je dochter wil gaan doen ken ik niet , kan daar dan ook niets over zeggen. En niet alle info van de site zal van toepassing zijn maar er staat vast wel iets op dat je kunt gebruiken.

margaretha

margaretha

16-02-2019 om 15:00

Heb je gekeken op de site van Gent?

Daar staat een advies voor nederlandse studenten die mbo 4 gedaan hebben. Heb je daar gekeken? (ik niet want geen ervaring met mbo 4). Ik denk dat je aar een opendag zult moeten gaan en proberen om studenten te vinden die daar nu studeren.
Wat zou je willen weten over studeren in Belgie?

even navraag gedaan

Dochter heeft vorig jaar een jaar daar Revalidatiewetenschappen gestudeerd. Wat haar opviel wase sfeer is formeler dan in Nederland. Het inschrijven kan tot het laatste moment en is heel goed geregeld.
Wel heb je daar veel minder tentamenperiodes. Er wordt meer parate kennis verwacht, dat je dingen zo op kan noemen, in je hoofd hebt. Dus echt meer leren in 2 periodes. Dat maakt dat mensen vaak t daar zwaarder vinden.
Het collegegeld is veel lager.
Een vriendin van haar is overgestapt van Tandheelkunde naar Mondzorg:
De meeste studenten zijn Nederlands bij mondzorg, de opleiding is ongeveer hetzelfde als hier. Wel meer leren dus. Je geeft aan dat de opleiding in nederland misschien zwaar isw. Vergis je dus niet in de Belgische wijze van leren.( Dochter gaf aan dat ze in het jaar daar veel meer geleerd heeft aan bio-nat en wis dan op t VWO hier.)
De open dagen zijn begin maart dus ga kijken zou ik zeggen.

An-nA

An-nA

24-02-2019 om 18:12

Naar de open dagen geweest

Gister was het open dag zowel in Leuven als in Gent. We zijn naar beiden geweest. In eerste instantie dachten we aan Leuven, iets minder groot, Gent zou zwaarder zijn. Waarop dit gebaseerd was is niet duidelijk geworden. Leuven was rommeliger georganiseerd en in Gent trok men ruimschoots de tijd voor ons uit qua info voorziening. In Leuven is Frans ook een verplicht vak. In Gent niet. In Gent was men wel heel reëel; het is echt zwaar voor een Nedetlandse MBO tandartsassistente. Onze dochter is een doorzetter, aan inzet zal het niet liggen die is 200%, ze geeft nooit op, of ze het cognitief aan kan is onze grootste zorg. We laten de keuze uiteraard aan haar. Ik zie beren, maar "had ik maar" is iets waar we haar ook voor willen behoeden. Ik ben benieuwd wat ze kiest maar we gaan haar niet pushen. Bedankt voor jullie inbreng!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.