Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Montessori niet geschikt?

Onze beide kinderen zitten op een Montessorischool. De jongste net in groep 1, de oudste (bijna zeven) in groep 3.

We merken dat de oudste enorm wordt afgeleid door wat er in de klas gebeurt. Kinderen werken veel zelfstandig, dat gebeurt in principe in rust. Maar goed, iedereen is bezig, en allemaal met iets anders, en verschillende leeftijden/niveaus door elkaar. Onze dochter is enorm gefascineerd door het hele sociale gebeuren (ook buiten school is dat zo), en daar is ze dan ook veel meer bezig dan met leren. Verder zoekt ze permanent naar escapes om maar niet zelfstandig te hoeven werken (dit geeft de juf aan; die probeert dat wel bij te sturen).

Inmiddels heeft ze een leesachterstand. En op een derdegroepersonderzoek heeft ze zeer laag gescoord op het onderdeel ‘geheugen’ (lager was niet mogelijk) -iets wat vogens mij samenhangt met concentratie. Ook de rest was zeer matig.

We hebben het idee dat het niet ligt aan haar cognitieve vermogens - als we thuis met haar lezen en haar ‘dwingen’ zich te concentreren, lukt het uiteindelijk best - maar aan het feit dat veel energie gaat naar proberen zich te concentreren op zelfstandig werken, wat vaak niet lukt. Ze geeft dat inmiddels zelf ook aan: “tijdens het lezen ga ik dan maar plaatjes kijken”.

We gaan nu twijfelen of Montessori-onderwijs wel geschikt voor haar is. Of dat ze beter zou gedijen bij klassikaal onderwijs, waarbij er meer ‘gestuurd’ wordt en er meer rust en structuur en duidelijkheid is. Dan blijft concentratie nog steeds een zwakke plek voor haar (en daar zullen we ook thuis iets mee moeten), maar is er ook minder afeleiding en wordt er minder een beroep gedaan op haar ‘zelfsturende vermogen’ – dat kost nu misschien onevenredig veel energie, ten koste van het leren.

Iemand ervaringen met de overstap? Of tips hoe we dit goed kunnen beoordelen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-05-2012 om 14:50

Montessori

Hoe is haar concentratie buiten school dus in andere omgevingen/situaties? Ik zal wel een open deur intrappen maar zou ze AD(H)D kunnen hebben? Mijn zoon heeft Montessori basisonderwijs gedaan met ADHD (en medicatie) en dat ging gewoon goed met wat kleine aanpassingen en begeleiding.
Ook in het reguliere klassikale onderwijs wordt trouwens steeds vaker een beroep gedaan op zelfstandig werken en op Montessori-achtige methodes zoals in groepen werken. Het beeld van ieder kind braaf achter zijn tafeltje en de juf/meester vooraan de klas is niet zo standaard meer.

Maylise

Maylise

10-05-2012 om 15:33

Kan

Mijn zoon die zich zeer slecht kan concentreren en vlug afgeleid is doet het aanzienlijk beter op de klassikale school waar hij nu op zit dan hij het deed op de vorige school die meer is gericht op zelfstandig werken en veel samenwerken.

Op zijn vorige school zaten ze in groepjes en werkten veel samen maar ook zelfstandig aan verschillende dingen. Hierdoor was het vaak onrustig in de klas. Altijd wel een kind dat heen en weer liep naar de meester/juf of wat geroezemoes. Er gebeurde constant wat. Voor mijn zoon was dat niet goed.

Het klassikale werken, de rust in de klas, de wat strengere en strakkere onderwijzer zijn voor hem heel goed.

Monique

Monique

11-05-2012 om 14:00

Concentratie?

Mijn zoon zit op een basisschool in een redelijk klein dorp. Klassieker krijg je het niet (of moet je zeggen ouderwetser) Ze zitten met tweeën naast elkaar en vaak ook alleen. Er wordt alleen in groepjes gewerkt als er projecten zijn die dit eisen. Toch heeft hij erg veel last van zijn concentratie stoornis. Hij heeft geen AD(H)D. We zijn er zelf in groep 8 achter gekomen. We hebben de hele basisschool ALLES geprobeerd wat je maar kunt bedenken, kosten noch moeite gespaard, omdat het nooit lekker ging en hij alles niet bij kon benen ondanks dat hij een goed iq heeft. Toen hij met de NIO toets 70 scoorde (hij werd de hele tijd zo afgeleid door de leerkracht die zat te typen op een laptop!!) en niet eens VMBO kon halen, kwamen we op het idee dat hij kon lijden aan concentratie-problemen en zijn we naar de kinderarts gerend en hebben we hem concerta gegeven, waar ik altijd zwaar op tegen was. Het gaat geweldig nu, kind zit prima in z'n vel en de schoolprestaties gaan met sprongen vooruit. Met een beetje geluk kan hij nu na de zomervakantie naar de MAVO plus (zie discussie: warme overdracht) Als we dit een paar jaar eerder hadden gedaan had hij nu geen problemen gehad met plaatsen op een, voor zijn iq, goed niveau. Ik denk dat montessori bij je moet passen, maar dat concentratie problemen je op elke school in de weg staat.

Heel veel succes, niks moeilijker dan zulke beslissingen nemen,

groet, Monique

Ava

Ava

11-05-2012 om 15:10

Afgeraden

Wij voelden ons aangetrokken door het Montessori systeem maar het werd ons afgeraden voor onze kinderen. Onze kinderen hebben moeite met de concentratie. En het vergt een grote zelfstandigheid van een kind. Niet elk kind heeft die zo jong al.
Overigens werd ons ook klassikaal afgeraden maar in minder mate. Voor ons was het advies OGO.

Tango

Tango

11-05-2012 om 17:20

Ogo?

Wat is OGO, Ava?
Hier namelijk ook een zoon (7 jaar, groep 3) die het op het Montessori-onderwijs niet lijkt te redden. Ligt naar mijn idee ook aan de school en met name aan de juf. Hij pakt niet uit zichzelf werkjes die hij niet kent, alleen het vertrouwde werk. Juf lijkt dit onvoldoende te stimuleren. Concentratie lijkt bij hem ook mee te spelen. Hij maakt werkjes vaak niet af, loopt door de klas, 3 keer in een half uur naar de wc etc. Maar mogelijk speelt er meer mee, wij denken ook aan spraak/taal-achterstand of DCD, hierop wordt hij ook onderzocht.
Wij overwegen ook een andere school, als deze school volgend jaar, als wij meer informatie over zoon hebben, niet meer gaat bieden. Voorlopig wachten we het onderzoek af, want hij heeft het verder erg naar zijn zin op school. Maar hier en daar orienteren doe ik dus wel.

Ontwikkelingsgericht onderwijs

Lijkt op ervaringsgericht onderwijs.
Leuke post is deze: http://forum.teamkamer.nl/showthread.php?t=2039. Daar staan de verschillen tussen ervarings-, ontwikkelings- en programmagericht onderwijs.

dihanne

dihanne

11-05-2012 om 18:46

Ik ben ook niet enthousiast over montessori

tsja, onze dochter zit ook op montessori, maar ik ben er niet enthousiast over

het is inderdaad lastig dat alle kinderen iets anders doen, dat vraagt toch extra concentratie

en het is al een hele toer voor je als kind eindelijk eens aan het werk bent: plannen, en dan al je materialen verzamelen (kaartjes, kraaltjes, weet ik het allemaal)

onze dochter zit sociaal heel goed, en gaat al naar groep 8 dus we houden haar daar

maar wel spijt dat ik in groep 3 (toen duidelijk werd dat het voor haar een lastig systeem was) niet heb doorgezet en haar van school heb laten veranderen

school hield toen vol dat het goed zou komen, maar ik had op mijn intuïtie moeten vertrouwen.

dus die tip geef ik je graag mee: vertrouw je intuïtie!

groetjes
Dihanne

Tango

Tango

11-05-2012 om 22:23

Bedankt, petuut

Voor de link. Ik denk dat OGO dus ook beter bij mijn zoon aan zal sluiten. Vooral het stukje waarin staat dat deels hijzelf en deels de juf/meester bepaalt welke werkjes gedaan worden.
Maar hoe kom je erachter volgens wel systeem een school werkt?
Ik herken ook wel een en ander in jouw bericht, Dihanne. Heb ook een dochter in groep 7, die sociaal goed in de groep zit en die we echt niet meer van school willen halen. Maar overtuigd dat het Montessori-onderwijs het helemaal is voor haar ben ik ook niet.

Niet Deskundige

Niet Deskundige

12-05-2012 om 01:17

Ontwikkelingsgericht onderwijs onrustig?

Ik heb geen ervaring met OGO en ben niet deskundig, maar wij zijn voor de schoolkeuze wel naar een school met ontwikkelingsgericht onderwijs gaan kijken. Ondanks de goede presentatie voor de ouders, viel het ons bij de rondleiding op dat we de sfeer in de school heel onrustig vonden. Er werd gewerkt met thema's, in groepen, vast leuk en gezellig maar wel onrustig (allemaal op de gang of in een gezamenlijke ruimte met een bepaald themaproject samen bezig, met allerlei spullen). We kennen ook mensen met kinderen op deze school (in verschillende leeftijden), en die zijn ook niet enthousiast. Ze werken heel veel met thema's, en als zo'n thema een kind niet ligt dan zit er wel aan vast voor een bepaalde tijd, met alle vakken - dat kan ook een nadeel zijn. Maar dit soort ervaringen en kwaliteitsverschillen kunnen natuurlijk ook vooral aan de school zelf (leerkrachten, management) liggen en niet zozeer aan het systeem...

Ons kind heeft geen concentratiestoornis maar wel een andere handicap waarbij dit mogelijk een probleem zou kunnen worden. Vandaar dat wij niet voor deze OGO-school maar voor een iets klassikalere school hebben gekozen. Deze bevalt heel goed, maar dat ligt waarschijnlijk meer aan de sfeer op school, de leerkrachten en de kinderen en ouders, dan aan het systeem. Hoewel ik wel merk bij onze kleuter dat het "samen dingen doen" en de regeltjes fijn zijn voor onze kleuter en houvast en rust geven. Ik had dat van te voren niet bedacht maar het samen meedoen met de groep kan ook heel positief werken. Bij kleuters dan he, met oudere kinderen heb ik geen ervaring.

Ik was vanuit mezelf juist altijd een heel groot voorstander van Montessori-achtig (en andere individueel/flexibel) onderwijs, wou dat ik dat zelf gehad had, het klassikale systeem in mijn jeugd was voor mij deprimerend; maar de ervaringen met mijn kind laten me nu een andere kant zien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.