Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Montessori voor 'lui' kind

Mijn zoontje heeft het totaal niet naar zijn zin op het dorpsschooltje waar hij nu op zit. Hij wordt regelmatig gepest en zelfs bespuugd en geslagen. We hebben diverse gesprekken met de leiding gehad en het gaat niet echt veel beter. Hij vindt weinig aansluiting bij de andere kinderen.

Nu is er een jaar geleden een Montessori school in de buurt begonnen. Veel van wat ik erover hoor, lijkt me meer bij hem te passen: meer hoogopgeleide ouders met een internationale achtergrond. Een paar van zijn vriendjes zitten op die school.

Het enige waar ik me zorgen over maak, is of hij niet te lui zal zijn voor Montessori onderwijs. Hij kan zichzelf heel slecht alleen vermaken en wil het liefst altijd met andere kinderen spelen. Thuis zou hij het liefst de hele tijd tv kijken of met de computer spelen, maar daar stellen wij grenzen aan. Ik heb vaak ook botsingen met hem als hij bijv. de tafel moet dekken of een ander klusje moet doen.

Mijn moeder zit helemaal te steigeren dat we Montessori onderwijs overwegen. Ik moet nog een gesprek met de school hebben, maar ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Montessori

Ik vind het een aantrekkelijk concept, maar Montessori valt of staat met de uitvoering. Als de leerkrachten voldoende tijd en motivatie hebben om goed bij te houden wat de kinderen doen lijkt het me een prima concept. Als de leerkrachten het niet bij kunnen fietsen kan je kind gemakkelijk achterstanden oplopen.

Op de plaatselijke Montessori hier is de sfeer in het team niet geweldig, de directie aan het rommelen en zijn de klassen groot. Daar kunnen kinderen makkelijk een jaar achterstand met één of meer vakken oplopen zonder dat de leerkracht of de ouders dat doorhebben.

Het lijkt me dat bij een nieuwe, startende school nog een enthousiaste sfeer is, misschien ook nog lekker klein, overzichtelijk en persoonlijk. Ik zou als ik jou was me goed inlezen over Montessori-onderwijs in het algemeen en naar aanleiding van die opgedane kennis specifieke vragen stellen over hoe ze denken jouw zoon aan de gang te krijgen en te houden.

skik

Jade

Jade

14-05-2012 om 09:55

"Veel van wat ik erover hoor, lijkt me meer bij hem te passen: meer hoogopgeleide ouders met een internationale achtergrond."

Ik begrijp het niet eerlijk gezegd. Het feit dat een paar van zijn vriendjes op die school zitten dat kan ik nog vatten (hij heeft nu weinig aansluiting bij andere kinderen), maar dat hoog opgeleide ouders met een internationale achtergrond meer bij hem zou passen zegt niks over je zoon zélf.

Hij klinkt als een gewone jongen, die zich afzet tegen zijn ouders. Er zijn kinderen die zich slecht alleen kunnen vermaken, maar dit alles maakt hem niet per definitie lui. Bovendien wordt hij zo gepest dat hij zich ws afreageert thuis.

Laat je moeder lekker steigeren en ga met de leiding van de Montessorischool praten. Op deze huidige school is het voor hem niet prettig (zacht uitgedrukt!)

Jade

Jade

14-05-2012 om 09:56

Da's altijd erg handig..

..je goed inlezen in wat Montessori is

Tango

Tango

14-05-2012 om 11:17

Lui?

Het komt op mij wat negatief over om je eigen kind lui te noemen. Sommige kinderen worden inderdaad graag vermaakt en nemen zelf minder initiatief. Een en ander kan zeker worden beinvloed door de situatie de momenteel op school speelt. Hoe oud is je zoon eigenlijk?
Of Montessori-onderwijs bij hem past kun je zo niet zeggen. Montessori-onderwijs zou in principe bij ieder kind moeten passen, maar het staat of valt met de betreffende Montessorischool. Hier ervaring met een Montessorischool die het kind juist als lui bestempelt terwijl wij ons kind daar niet in herkennen. Maar wel ook een kind dat zelf niet zo het initiatief neemt. Vraag dus goed door hoe ze op deze school het kind aan het werk zetten en houden en hoe ze omgaan met kinderen die wat minder zelf het initiatief nemen. Vraag verder ook ervaringen van de ouders van de vriendjes die er al zitten en dan niet over het opleidingsniveau van de ouders, want dat doet niet echt ter zake. Maar meer over het beleid van de school, de sfeer, pestprotocol etc. Dit laatste natuurlijk ook op school navragen.
Ik zou met een beetje positief verhaal de overstap al wagen want op de huidige school moet hij zeker weg, daar wordt hij echt kapot gemaakt.

T&T

T&T

14-05-2012 om 13:07

Overstappen

Ik sluit me aan bij Tango, hij moet op zijn huidige school in ieder geval weg! eigenlijk is elke andere school al een verbetering Een kind dat iedere dag gepest wordt (en leraren die daar niks aan doen) gaat zich daarna gedragen, hij durft niks meer, of hij gaat ontzettend pleasen om toch maar erbij te horen... welke manier van leren de school dan ook aanhangt, hij zal er niet bijster veel van opsteken, want zijn energie gaat naar sociaal overleven.
Hoe oud is je zoon? en wat vindt hij er zelf van? Wij hebben helaas nogal een zoektocht gehad naar de geschikte basisschool 5 scholen in een paar jaar tijd, (voor 2 kinderen)... maar bij ons speelde ook het speciaal onderwijs nog mee, omdat beide kinderen autisme hebben. Ik had zo graag een keuze willen hebben in mijn directe omgeving, maar die was er niet, ook alleen een dorpsschooltje wat echt niet goed ging met mijn zoon. Nu rijden we elke dag naar een stad iets verderop (13 km) maar die keuze is het iedere dag waard! Ze zitten nu op een vrije school, en dat past wel! voor mijn kinderen dan, een ander zit weer prima op een montesori, maar dat is ook een kwestie van je eerst zelf verdiepen in vormen van onderwijs, en dan op de scholen gaan kijken hoe het uitgevoerd wordt.
Ga eens op onderzoek uit, ga praten op school, en met andere ouders, liefst ook met kinderen die er al zitten.
succes ermee, groetjes, Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.