Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Montessori voortgezet onderwijs

Ik ben op zoek naar ouders met kinderen op voortgezet montessori onderwijs (of mensen die er zelf op hebben gezeten).
Wat zien jullie zelf als voor- en nadelen van dit onderwijs.
Onze oudste wil graag naar een net geopend montessori lyceum hier in de regio. Alleen leerjaar 1 is daar nu dus aan het draaien.

Ons kind zit nu niet op een montessori basisschool. Vanuit de open dag krijg ik een beetje het idee dat ze echt vrijwel alles zelf moeten doen en ik als ouder weinig kan ondersteunen. Merk dat ik daar zelf een beetje onrustig van wordt. 
Overigens ziet het er voor de rest op papier fantastisch uit: huiswerkvrij, geen telefoons onder schooltijd en de sfeer is er super fijn. 

wij hebben een montessori middelbare school in onze woonplaats  ( vmbo TL en onderbouw have en vwo) en dat heeft een uitstekende reputatie.  IDD wordt huiswerk grotendeels op school gemaakt, en wordt de kinderen veel zelfstandigheid aangeleerd. Mijn kinderen hebben er zelf niet opgezeten ( deden vwo, en wilden niet na 3 jaar moeten verhuizen van school)  maar ik hoor al jarenlang alleen maar goede verhalen. 

Estha, ik denk dat ik weet welke school jij bedoelt. Is het in de plaats N., onderdeel van de gemeente GM.? Ik ken daar aardig wat mensen (docenten, ouders en kinderen) en het is inderdaad net zo leuk als het klinkt. Voordeel is dat de docenten enthousiast en ervaren zijn en voortdurend worden bijgeschoold in zowel het Montessori systeem als in allerlei pedagogische inzichten. De sfeer is inderdaad heel erg goed en is er een keertje wat, dan wordt er alle aandacht aan besteed om het op te lossen. 
Leerlingen hoeven het zeker niet allemaal zelf te doen. Ze krijgen een boekje met taken en de docenten houden de vinger aan de pols, zodat de taken ook daadwerkelijk worden uitgevoerd. Snapt een leerling iets niet, dan maakt de docent tijd om het uit te leggen. Vier dagen per week is er een begeleidingsuur en daarnaast is er elke dag één lesuur waarin de leerling zelf bepaalt naar welk vak hij/zij gaat, voor extra uitleg.
Ik zou zeker niet bang zijn dat je kind er tussen wal en schip valt. Als het inderdaad deze school is, dan kan ik het alleen maar aanraden.

Estha

Estha

22-01-2023 om 13:47 Topicstarter

Dymo schreef op 22-01-2023 om 13:27:

Estha, ik denk dat ik weet welke school jij bedoelt. Is het in de plaats N., onderdeel van de gemeente GM.? Ik ken daar aardig wat mensen (docenten, ouders en kinderen) en het is inderdaad net zo leuk als het klinkt. Voordeel is dat de docenten enthousiast en ervaren zijn en voortdurend worden bijgeschoold in zowel het Montessori systeem als in allerlei pedagogische inzichten. De sfeer is inderdaad heel erg goed en is er een keertje wat, dan wordt er alle aandacht aan besteed om het op te lossen.
Leerlingen hoeven het zeker niet allemaal zelf te doen. Ze krijgen een boekje met taken en de docenten houden de vinger aan de pols, zodat de taken ook daadwerkelijk worden uitgevoerd. Snapt een leerling iets niet, dan maakt de docent tijd om het uit te leggen. Vier dagen per week is er een begeleidingsuur en daarnaast is er elke dag één lesuur waarin de leerling zelf bepaalt naar welk vak hij/zij gaat, voor extra uitleg.
Ik zou zeker niet bang zijn dat je kind er tussen wal en schip valt. Als het inderdaad deze school is, dan kan ik het alleen maar aanraden.


Haha, dit is de school inderdaad! Super bedankt voor je reactie! Wij hadden zelf gewoon niet verwacht dat ons kind een heel ander onderwijssysteem zou gaan kiezen. We zijn dus zeker niet tegen, maar onbekend maakt onbemind ofzo. 

ik ben niet bekend met deze school maar ik heb stilgestaan bij een hele leuke voortgezet Montessori school voor een van mijn kinderen. Uiteindelijk besloten het niet te doen omdat er toch wel heel veel eigen initiatief, een goed organisatie en planning van leerlingen wordt verwacht en daarin is geen hulp en ondersteuning vanuit school. Meisjes zijn in hun ontwikkeling iets verder dus ik denk meisjes eerder klaar zijn voor zo’n systeem dan jongens. Als jouw kind zich of jij jouw kind graag op de Motessori ziet, vraag je dan af of de eigenschappen die je voor deze school nodig hebt, in huis hebt. Die eigenschappen kunnen daar verder ontwikkeld worden maar niet aangeleerd. Als ze niet voldoende aanwezig zijn, krijgt je kind het daar moeilijk. 

Montessori is een onderwijsvorm die bij je kind moet passen. Hoe is je kind nu? Neemt hij/zij zelf initiatief en verantwoordelijkheid voor zaken als huiswerk, spreekbeurt, gymkleding mee op de juiste dagen, sporttas klaarmaken etc? 
Ik kan me niet voorstellen dat een school brugklassers volledig in het diepe gooit zonder enige vorm van aandacht te besteden aan plannen/organiseren. 
Ik zou gaan kijken op meerdere scholen en dan je kind de keuze laten maken in wat bij hem/haar past.

Uit eigen ervaring kan het focussen op wat het kind nog wel en niet doet thuis een oppervlakkige keuze zijn. Zo zijn ze in groep 8 misschien nog slordig met het huiswerk omdat de essentie vaak erlangs heengaat, maar dat gaat vaak vanzelf over op de middelbare. Voor dit soort opstartproblemen bestaan gewoon goede docenten die brugpiepers helpen. Ik zou zeggen er zijn 3 dingen nodig voor dit type onderwijs:


Zelfstandigheid- niet als in “kan een kind zelf zijn brood smeren” categorie, maar als in: is het kind zelf is in staat om als het een opdracht krijgt een boek te pakken en dan de vraag te beantwoorden ect? dus zelf deze stappen te overzien en dat niet allemaal uitgelegd te moeten krijgen van tevoren.


Concentratievermogen- omdat de leerlingen veel vanuit zichzelf moet doen is constante afleiding een issue.


Motivatie -een leerling moet dit type onderwijs echt willen, en het vol kunnen houden zichzelf te stimuleren en te interesseren.


Zelf lijkt mij, van wat ik nu zie, het niet een heel slecht idee, het kind wil het namelijk zelf graag. Verder is dit type school wel erg prettig in deze tijd want ironisch biedt het veel stabiliteit en duidelijkheid, juist door de ruimte die je krijgt als leerling. Je kan zelf plannen en de juiste lessen volgen die je nodig hebt, i.p.v. de gigantische uitval omdat al het onderwijs wordt gevuld met klassikaal, waardoor leerlingen vaak niet meer weten hoe of wat. En het geeft zeker in deze ingewikkelde tijd rust omdat het huiswerkvrij en telefoonvrij is en dat had ik zelf ook graag willen hebben. Ik denk zelf dan ook dat deze vorm van onderwijs over een paar decennia standaard is.


Je kan altijd vragen aan ouders van leerlingen die nu op die school zitten vragen of het allemaal echt zo rooskleurig is als wordt gesteld. Maar ik zou me geen zorgen maken, behalve als de basisschool zegt dat concentratie en werkhouding niet zo sterk is. Bedenk je ook dat het onderwijs niet zijn beste tijd beleefd en je kind waarschijnlijk heel veel zelf moet doen door het lerarentekort, ook op een standaard middelbare!


Ik zou persoonlijk nooit mijn kind naar een net gestarte school gaan. Ongeacht hoe goed ze zich voorbereiden; kinderziektes zijn onvermijdelijk. 

alhambra schreef op 22-01-2023 om 17:06:

Ik zou persoonlijk nooit mijn kind naar een net gestarte school gaan. Ongeacht hoe goed ze zich voorbereiden; kinderziektes zijn onvermijdelijk.

Daar staat tegenover dat op een nieuw op te richten school, docenten vaak enthousiast zijn en bereid zijn leerlingen meer te helpen. 

Ja! Veel ervaring mee, als docent maar ook als ouder. Mijn oudste twee hebben inmiddels al een paar jaar een diploma, de derde doet volgend jaar examen (die vierde zit op een ‘gewone’ school) en de vijfde gaat wellicht volgend jaar. Mijn oudste twee hebben ook op een montessori basisschool gezeten (ik zelf ook). 
In het VO is veel minder zelfstandigheid dan in het basisonderwijs, wat op zich wel goed is want pubers hebben dat ook wel nodig. 
Momenteel werken ze bij dochter met de kunskapskolan-omgeving waar alles in staat. In de roosters staan de vaklessen ingepland en docenten geven gewoon instructies. De leerling kan ervoor kiezen om tijdens de werkmomenten ook aan een ander vak te werken. Daarnaast plannen ze voor een aantal uur in de week flexlessen in. Dat dijn momenten waarbij je een vak kan kiezen en dan kan je daar extra ondersteuning en uitleg krijgen. 
En net nieuwe school heeft een heleboel voordelen en wat nadelen maar een montessori heeft best wel behoorlijk wat eisen waar het aan moet voldoen (net als Dalton). Ik denk dat het wel goed komt. 

Hier ervaring met het doorlopen van middelbaar Montessori Onderwijs 😊
Vond het een hele leuke school!
Qua zelfstandigheid hangt het ook een beetje van de leerling zelf af, de ene stof heb je vrijwel geen hulp nodig
Bij wen ander vak of stof weer wel, het is dus niet zo dat er geen begeleiding is, die is er natuurlijk wel
Als maar 2 leerlingen van de 31 een stukje stof niet begrijpen, dan heeft de leraar alle ruimte om die 2 individueel te begeleiden, terwijl de rest op z’n eigen tempo doorwerkt
Daarbij wordt hulp vragen bij je klasgenoten enorm gestimuleerd en niet vreemd van opgekeken

Meestal was het de eerste 10 minuten klassikaal, daarna zelfstandig en had je een vraag, dan ging je naar de leraar 
Soms kwam er een kleine onderbreking, als de leraar of lerares vond dat een stukje stof wat extra uitleg nodig had

Geen huiswerk is wel de doelstelling, soms niet haalbaar, wat niet af is in de les  gaat mee naar huis 
Van daaruit kan een ouder ook weer zien waar een kind wat extra ondersteuning bij kan gebruiken omdat het niet af is in de klas 
Dan kan het kind thuis weer om hulp vragen of een ouder kan het aanbieden 

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar zou het zo opnieuw kiezen 😊

Oh ja, geen huiswerk is niet helemaal correct. Het leren zal ook thuis moeten gebeuren. Vaak hebben leerlingen daar op school niet voldoende tijd voor. 

Ik heb een dochter in de 2e van een MontessoriVOschool. Er is veel persoonlijke aandacht, oog voor het maken van een planning en een duidelijke richtlijn wat je wanneer af moet hebben. Maar ook eigen verantwoordelijkheid om dingen op tijd af te hebben, met als beloning een bijwerkweek met leuke activiteiten voor als je alles af hebt. Mijn dochter floreert! 

Mijn dochter zit in de brugklas van een Montessori-school, ze doet VMBO. Geen huiswerk resulteerde bij haar in veel huiswerk omdat ze het in de les allemaal niet afkreeg en het daardoor enorm ging stapelen. Dat gaat nu, na een half jaar, veel beter want blijkbaar werkt ze nu harder in de les. Wel heb je als ouder weinig zicht in wanneer er een toets is (en je ze dus moet stimuleren om te leren daarvoor) omdat dat op haar laptop staat en niet in Magister. De oudste gaat naar een reguliere openbare school dus ik moest ook erg wennen. Wij hebben niet bewust voor Montessori gekozen, zoveel keus was er niet in vmbo en de andere die zou kunnen vond ze zelf niks. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.