Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
MR

MR

28-03-2012 om 09:21

Mr en 'eten op school'

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aardige link

Cobi, je hebt gelijk. Kwestie is dat dat 'iets doen' wel meer moet zijn dan de private verontwaardiging van de moeder van Anne en Mees. Die hebben ook niet altijd gelijk.
Erg veel denken over eten en 'gezond' zit meer in cultuur, mode en prietpraat dan in feiten.
Tegelijkertijd zijn de moeders van Ricardo en Priscilla bijzonder vatbaar voor beïnvloeding van buiten af en dat moet je letterlijk zien: niet voor betutteling uit de directe omgeving, wel voor labels en vreemde verbanden.
Ene meneer Frans de Jong heeft daar een mening over en die heeft er iets aardigs op gevonden (let op, ook commercie)
http://www.voedingswaardetabel.nl
Producten krijgen in deze lijst niet alleen de bekende getalletjes (vezel, vitamine) maar ook een rapportcijfer én een gevoelscijfer.
Zo heeft appeltaart het rapportcijfer 5,1 en het gevoelscijfer 7,8.
Heel veel mensen (ook die van Anne en Mees) denken kennelijk dat appeltaart 'gezond' is. De kans is groot dat dat komt door dat eeuwige gezeur over fruit dat zo gezond is. Er is zit appel in, dussss....
Eierkoek scoort voor het gevoel een 6,8 en op het rapport een 6,1. Kennelijk is er een tamelijk realistisch beeld over eierkoek, hoewel ts er wat negatiever over is dan volgens deze lijst strikt noodzakelijk. De liga-koek staat er niet in helaas, maar het zou mij niet verbazen als die op deze schaal van gezond juist slechter scoort dan eierkoek.
MR komt met niet meer dan met wat private meningen over eten en wekt de suggestie dat 'we allemaal heus wel weten dat...'
Maar dat is niet het geval. Ook de lijst van meneer de Jong zal niet bij iedereen als correct worden aangenomen. Hoe meer betweterig voedingsadvies vanuit private meningen, hoe verwarrender het allemaal wordt. Zie de appeltaart. En de liga-koek trouwens.
Voor de kinderen die met 8 jaar cup A hebben is het geen zegening dat de moeders van Mees en Anne een tussendoortje om 10 uur onmisbaar vinden en dat ze ook nog vinden dat melk moet en fruit ook.
Enneh... ik ben geen kinderarts, maar ik weet wel dat artsen een stuk pragmatischer met dit soort dingen omgaan dan de moeders van Mees en Anne: als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Snickers op voorschrift van de kinderarts kan best. Al ga ik er vooral van uit dat het voorbeeld juist weergeeft hoe averechts bemoeizucht op dit terrein kan werken.
Groet,
Miriam Lavell

oc lid

oc lid

28-03-2012 om 22:21

Kdv/bso

Als oc lid van de kdv&bso heb ik me totaal verbaasd over het voedingsbeleid dat is gebaseerd op adviezen van het voedingscentrum. Worst en kaas vindt het vc zo vet dat men zoet beleg een volwaardig alternatief vindt. Het komt erop neer dat kind de eerste boterham hartig moet eten en daarna zoveel boterhammen met zoet als t blieft. Is dat wat je bijvoorbeeld wel zou goedkeuren? Ik vind het zelf nl niet zo'n denderende regel. Het voedingscentrum blijkbaar wel.

Wat ik ermee wil zeggen is: het is blijkbaar (en dat blijkt ook al uit de reacties hierboven) heel moeilijk om te bepalen wat dan 'gezond' is.

Omdat kdv/BSo het voedsel verschaft is de situatie natuurlijk weer anders maar qua richtlijnen lijkt het me vergelijkbaar.

MR: Als ouder gaan mijn nekharen behoorlijk overeind staan van wat en hoe je t schrijft. Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat ik me als ouder zodanig druk zou maken over het eetpatroon van anderen op school dat ik van school zou eisen dat ze het aan banden leggen.

Ik vind het in een eerdere reactie geopperde plan veel sterker: wijdt een leuk, interactief project aan gezond eten. Betrek daar eventueel de ouders in en maak er een feestje van.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc

dc

28-03-2012 om 22:51

School dinner

Mijn zoon zit in Engeland op school, en daar hebben ze school dinners (warme maaltijd). Ideaal. Zit altijd iets van groente in en is goed vullend. Zouden ze in nederland ook eens naar moeten kijken. Scheelt ook een hoop gedoe met boterhammen klaarmaken (heb ik persoonlijk echt een hekel aan).

Snickers

< < Ik geloof inderdaad niet dat er een kinderarts in NL is die adviseert om tijdens het tussendoortje op school een Snickers te gaan eten. >>

Wij hebben dit advies daadwerkelijk gekregen. Weliswaar niet van de kinderarts direct, maar van de dietiste die wij op doorverwijzing van de kinderarts bezoeken. Mijn zoon is 6 jaar en weegt net 16 kg, veel te licht dus, en zij adviseerde hem 'grote mensen snacks' als een Mars/Snickers reep te laten eten. Kindersnacks bevatten veel te weinig calorieen. Helaas vindt ie 't niet lekker.

Ik zou eerst even navraag doen voor je dergelijke aannames doet.

bibi63

bibi63

28-03-2012 om 23:00

En dan nog wat feitjes

Volgens diverse deskundigen:

Melk is voor kalfjes, niet voor mensen
Fruitsapjes barsten van de suikers en zeer slecht voor de tanden
Koolhydraten (brood) moet je zeer matigen
Kaas en worst barsten van het slechte vet en zout
En dan nog Dr. Katan: fruit zit vol suikers en de voedingsstoffen zijn verwaarloosbaar

Dussssssssssss

Bibi

amk

amk

29-03-2012 om 08:59

Dc (school dinner)

hier een bso die de kinderen tussen de middag ophaalt voor een warme maaltijd. Die 3 dagen zijn ideaal! Hoef ik alleen een bidon drinken en een appel mee te geven.
Dat is veel minder nadenk werk als een hele lunch.

Hanne.

Hanne.

29-03-2012 om 09:10

Maaltijd verstrekking

En ik zou zo'n door de BSO verstrekte maaltijd helemaal niet waarderen.

Ik heb geen zicht meer op wat en hoeveel de kinderen eten, en dus ook geen zicht meer op het totaalplaatje. Bovendien is het idee dat ik dan 's avonds nog warm moet eten en de kinderen niet voor mij echt een schrikbeeld. Erg ongezellig, en zeker niet tijdsbesparend. De boterhammen die ik 's morgens niet hoef te smeren smeer ik uiteindelijk 's avonds.

En sinds het consultatiebureau mij adviseerde om mijn (toen) 1,5 jarige light chocolademelk te laten drinken geloof ik meteen dat een snickers (of mars of wat dan ook) door een arts geadviseerd kan zijn.

krin

krin

29-03-2012 om 10:07

Voorlichting

Ik las laatst een boekbespreking (kan het niet meer terugvinden, helaas) van een man die waarschuwde voor een onbedoeld effect van de huidige berichtgeving en nadruk op gezond eten en leven. Mede door de steeds veranderende inzichten (en door het gehamer) raken mensen het spoor zo bijster dat ze naar de andere kant doorslaan (hij noemde als voorbeeld een restaurant in de VS waar je van alles op het menu gegarandeerd een hartvervetting krijgt. Lekker slecht. Loopt heel goed, die formule).
Als je de lunch tot in detail wilt reguleren, loop je hetzelfde risico. Met een probleem maken van eten schiet niemand iets op. Met verboden vruchten creeëren ook niet. Ik vind dat de voorlichting zich zou moeten concentreren op genieten van eten, al het eten, ook het minder gezonde, in plaats van angst inboezemen voor fout eten.
En als er dan eens een kind tussen zit dat echt elke dag alleen chips en cola meekrijgt (zijn die er echt?), dan is dat maar zo. Je kunt het met de ouders opnemen, je kunt hopen dat de schoolarts er iets mee doet (die is ervoor, tenslotte), maar je hoeft er geen schoolbreed gezondheidstapijt voor uit te rollen.

amk

amk

29-03-2012 om 10:31

Hanne

je weet wel wat ze eten: we krijgen per kwartaal het menu.
Mijn dochter eet 2x warm per dag. Bij voorkeur zou ik dat ook doen, maar ons bedrijfsrestaurant heeft niet zulke goede maaltijden helaas.

De meeste ouders kiezen heel bewust voor deze bso oa vanwege de warme maaltijd. Veel kinderen blijken 's middags beter te eten als 's avonds.

Op je eigen strepen blijven staan

tja het lastige in dit soort gevallen is dat je als ouder tegenover je eigen kind met de hakken in het zand moet. Nee Pietje, misschien krijgt Jantje wel twee pakjes per dag mee, maar ik vind dat niet nodig. Even uitleggen wat twee pakjes per dag bij een school van 250 leerlingen aan rotzooi veroorzaakt en je bent al een heel eind. Ok en misschien vind ik het ook wel niet nodig om voor jullie 30 pakjes per week uit de supermarkt mee te slepen.

Nee jullie krijgen gewoon fruit mee. Het enige moment op de dag dat mijn kinderen zonder te mopperen fruit eten. Maar misschien eet ons buurmeisje wel graag fruit bij het ontbijt of als ze uit school komt. Dat weet je niet .
Nee Pietje je krijgt op je achtste nog geen mobiel, ook al heeft echt de hele klas er al een. En we gaan ook niet ieder jaar naar Euro Disney.
Nee het is hard werken dat opvoeden in deze moderne tijd!

Laminaat

Laminaat

29-03-2012 om 11:10

Ideetje en tandenpoetsen

Je wil andere ouders niet opleggen wat ze hun kind moeten meegeven aan eten, maar je wil toch een boodschap uitdragen. Dat snap ik. Maar regels voor het eten dat meegegeven mag worden; dat werkt niet. Ga het maar vragen bij de scholen die het geprobeerd hebben. Meestal wordt die maatregel weer ingetrokken, wegens onhoudbaarheid. De redenen staan veelvuldig in dit draadje.
Een regel als: geen drinken in pakjes is wel heel goed te doen, omdat je als school stelt mee te willen werken aan het terugdringen van de afvalberg. Een beker die iedereen naar goeddunken vult is voor iedereen een aanvaardbaar en haalbaar alternatief.
Mijn idee: stel als regel dat er HELEMAAL geen verpakking meer mee naar school gaat. Dan mag je nog steeds een koek in het broodtrommeltje doen, maar geen voorverpakte liga. Dat scheelt al heel wat gemakzucht bij het bereiden van de lunch. Vind je als ouder dat je kind toch echt een ligamilkbreak moet eten, of een portie chips, of een snickers, dan mag je 's ochtend lekker vloekend zelf thuis de verpakking weggooien en de inhoud in een trommeltje stoppen. Deze regel straalt wel degelijk uit dat je gemaksvoedsel niet toejuicht en je kan zo uitrekenen (met de leerlingen) hoeveel kilo afval het de school scheelt.
Nu nog even over tandenpoetsen: mijn tandarts, en velen met haar, wil dat we twee keer per dag poetsen, maar er moet een uur zitten tussen eten en poetsen. Reken maar uit dat op school in de lunchpauze niet een geschikt moment is voor poetsen. Juist niet voor kinderen met een zwak glazuur.
Groetjes,
Laminaat

Op zich een goed idee

Maar hoe zit dat dan met fruit. Ik hoef natuurlijk geen banaan zonder schil mee te geven. Dan weet ik helemaal zeker dat het niet gegeten zal worden. En als ik als keurig fruitmeegever dit al zeg zal het ook van de koekjes en chips ouders komen.

Wat een onzin (2)

"Als scholen zich nou eens weer gewoon bezig zouden houden met lesgeven ipv de opvoedtaak van de ouders te willen overnemen zou dat een hoop tijd, energie en geld schelen." (Primavera)
En als de MR zich nou zou bezighouden met het ondersteunen en corrigeren van de directie op de beleidsmatige aspecten van hun primaire taak (het bieden van onderwijs), zou het helemaal mooi zijn.
Pfff, ben blij dat onze MR zich niet met dergelijke zaken bezighoudt.
n@nny

bibi63

bibi63

29-03-2012 om 15:21

Dat is een goeie, laminaat!

Een top idee! Geen wegwerpverpakkingen mee. Dan heb je als school een punt, kun je handhaven, en het gemaksvoedsel zal vast iets gereduceerd worden. Al zul je vast slimme ouders hebben, die zeggen, doe die verpakking gewoon weer terug in je trommel en neem het mee naar huis. Daar kan de school dan weer niets van zeggen......
Wbt tandenpoetsen: helemaal mee eens. Het is absoluut niet goed direct na eten/drinken tanden te poetsen, dus moet je ook helemaal niet willen. Geef ze dan maar zo'n 'goed voor de tanden kauwgommetje' mee....
Gr. Bibi

Weer wat geleerd

Kijk aan, zelfs over tandenpoetsen bestaat al verschil van mening.
Even wat zoekwerk leverde deze link op http://www.kiezenoftrekken.nl/faqs/tandenpoetsenwanneer/index.html
"Resaerch ondersteunt het concept dat wachten met poetsen tot 60 minuten na maaltijden met hoge zuurgraad of het drinken van frisdranken met hoge zuurconcentraties minder cariës veroorzaakt. Het zachte glazuur na zuurcontact of het dentine kan gemakkelijk worden weggepoetst."
Ik weet niet welke research (te lui om te zoeken), maar ik snap de logica.
Groet,
Miriam Lavell

Merkkleding

"tja het lastige in dit soort gevallen is dat je als ouder tegenover je eigen kind met de hakken in het zand moet. Nee Pietje, misschien krijgt Jantje wel twee pakjes per dag mee, maar ik vind dat niet nodig."

Maar dan zou je merkkleding ook moeten verbieden op school. En duur speelgoed.

Ik denk gewoon dat het bij de opvoeding hoort, uitleggen dat als Jantje het heeft, Pietje het niet hoeft te hebben.. Zo deden mijn ouders het in ieder geval wel.

Die belangrijke levensles bespaart veel frustratie op latere leeftijd. Er gaan vast nog wel vaker momenten komen waarop Pietje niet heeft wat Jantje heeft..

dc

dc

29-03-2012 om 20:26

Hanne

Ik eet 's avonds gewoon weer warm met de kinderen hoor. In de meeste landen hebben mensen 2 keer per dag een warme maaltijd, nederland is juist een uitzondering met de boterhammen 's middags

Ook wij krijgen een kwartaalmenu. Hoeveel hij eet weet ik natuurlijk nooit precies, maar hij laat zich niet uithongeren. En als een kind echt slecht eet, dan wordt dat aan de ouders gemeld.

bibi63

bibi63

29-03-2012 om 22:14

He miriam

Wist je dat niet van dat tandenpoetsen? Nou ja, leer jij ook eens wat Ik heb al zoveel gehad aan jouw, met name, schoolinfo
Het is trouwens dus ook zo dat je in de regel 's ochtends niet ná je ontbijt je tanden moet poetsen (ervan uitgaande dat je kort na je ontbijt naar school/werk gaat, dus kort na het ontbijt je tanden gaat poetsen). Klinkt raar, maar beter dus poetsen als je uit bed komt (dan poets je dus wel de nachtelijke bacterien weg en breng je een laagje fluo aan) en na het ontbijt even goed je mond spoelen met water (en evt. een kauwgummetjes..).
Gr. Bibi

Henk

Dat bedoel ik ook...

GS

GS

30-03-2012 om 13:17

Kantine

Nee, ik vind dat andere ouders/mr/schoolleiding zich niet moet bemoeien met het eten/drinken van de leerlingen. Iets uitdragen? Moet school de kinderen en de ouders soms opvoeden? Beperk het in vredesnaam tot de lesstof! Er is bepaald dat er een continu rooster is, dus eet iedereen op school. Wil school dat iedereen hetzelfde eet, schaf dan een kantine aan en een kok. Tegen de afval berg? Dan servies aanschaffen en afwaskrachten ... Maar daar is geen geld voor, toch? Dan moet men ook niet zeuren.

Ah, op zo'n manier.

"Dat bedoel ik ook.."

Ah, op zo'n manier.

Yta Chalne

Yta Chalne

31-03-2012 om 07:45

Vreselijk

Op de basisschool is hier een eetregel: geen al te kruimelige dingen als tienuurtje ivm het muizenprobleempje op de noodlocatie. Kan ik mee leven.

Zelf mag ik geen brood (geen enkele kleur), nauwelijks fruit, geen noten en geen zuivel. Wat zou zo'n enge MR mij dan laten eten op school? Of zou ik lijsten met bloedwaardes mee moeten nemen om aan de MR aan te tonen dat ik het niet mag? Moet ik dat uitleggen aan mensen die denken iets van voedsel te weten en dan met onzin komen over fruit (echt, de pest voor je gebit). Wat heb ik aan brood van de conciërge?
Stel je toch voor dat dit soort gekkigheid zich ook zou uitspreiden naar de lunch op het werk. Dat zou toch het journaal halen?

Niet doen

bemoei je niet met wat er in de doos zit, bespreek gezonde voeding tijdens de lessen gezond gedrag.

enige dat ik zou verbieden is drinken met prik. niet vanwege de gezondheid, maar vanwege de schoonmaak.

in indonesie koken om de vrijdag een aantal moeders een 'hot lunch' en als je kijkt wat er gekookt wordt en als je kijkt naar de inhoud van de lunchboxes, dan zie je ook hoe verschillend er over 'gezond' gedacht wordt als het om maaltijden gaat.
de meeste mensen vinden hey nederlandse doosje met alleen boterhammen niet echt gezond en niet gevarieerd genoeg.

persoonlijk vind ik eierkoeken en pannenkoeken gewoon een soort brood. appeltaart of vlaai is gewoon brood met jam wat mij betreft.

jopee

jopee

31-03-2012 om 18:57

Verpakking weer mee naar huis

hier mag je best een pakje of koekje in een verpakking meenemen maar die verpakking gaat in je (lege)broodtrommel weer mee naar huis. Geen probleem en scheelt een hoop afval op school.

elsje78

elsje78

31-03-2012 om 19:06

Bij ons wel strenge regels

maar ik vind het prima, wij weten niet beter.

Voor het 10 uurtje mag je alleen groente of fruit meegeven, niets anders. Het moet in een broodtrommel en drinken moet in een beker. Een pakje wordt ongeopend weer meegegeven. Ik vind het best, alle kinderen eten fruit en niemand doet er moeilijk over. Ik hoef me thuis niet meer druk te maken over het erin krijgen van fruit.

Bij het overblijven (niet iedereen blijft over) mag je ook geen snoep of koek meegeven. Alleen brood. Ook weer in een trommeltje en drinken in een beker.

Dochter heeft slechte kiezen en mag dus niet teveel zoetigheid, dus ik ben allang blij want op school heeft niemand koek of snoep.
Zij mag als enige na elk eetmoment een suikervrij kauwgompje en dat vindt ze al geweldig. (om meer speeksel aan te maken dat de zuuranval van het fruit bestrijdt)

Tandartsregels: in de ochtend poetsen voor het ontbijt, erna kauwgom. tussen alle eet/drinkmomenten en poetsen moet minimaal 3 kwartier zitten.

dc

dc

31-03-2012 om 20:30

Niet prima

". Ik vind het best, alle kinderen eten fruit en niemand doet er moeilijk over. Ik hoef me thuis niet meer druk te maken over het erin krijgen van fruit."

Mijn zoon heeft een fruitallergie. Op school hebben ze het 1 keer gewaagd om hem te dwingen appel te eten voor het 10 uurtje (ook al heb ik zijn allergie niet alleen opgeschreven op het daarvoor bestemde blad, maar ook nog persoonlijk vermeld aan zijn juf) met als resultaat dat ik hem op kon komen halen en hij 2 dagen ziek thuis zat. Hij had het ook nog verteld, maar de persoon in kwestie dacht dat hij gewoon geen zin had in "gezond" eten en gaf hem op z'n lazer.

Volgens verschillende artsen en een dietist, heeft hij geen fruit nodig om gezond groot te worden. Ik vind het dus belachelijk dat een school denkt te kunnen uitmaken dat fruit gezond is en moet. Zeker bij een kind met zwakke kiezen, zou ik oppassen met de hoeveelheid fruit.

elsje78

elsje78

31-03-2012 om 22:53

Dat snap ik, bij een allergie kan het natuurlijk niet. Ik snap best dat niet iedereen dit prima vindt. Ik heb zelf wat moeite met het verplicht in de rij wachten voor het naar binnen gaan van de kleuters. Dat vind ik onzin.
De regels van het fruit eten waren er al en ik hoor er echt niemand over.

Net zo gek

"Stel je toch voor dat dit soort gekkigheid zich ook zou uitspreiden naar de lunch op het werk. Dat zou toch het journaal halen?"

Sja, net zo gek als de bakker die je vraagt eens per maand zijn bestelbus met broden te rijden, of een hand toe te steken in de winkel..

Maar het schijnt ook gewoon te zijn dat je voor school dingen moet doen..

Limi

Limi

01-04-2012 om 08:48

Niet vergelijken

Ik vind het niet te vergelijken met werk; volwassenen kun je niet zoveel meer aanleren

Hier op school moeten ze ook fruit meenemen. Het is geen hele harde regel, geloof ik, maar ik snap niet waarom je je er NIET aan zou houden als je zelf ook iedere dag fruit zou willen geven. Ze moeten toch iedere dag een keer fruit eten, dus waarom niet dan, als ze daar andere kinderen mee helpen? Je kind krijgt toch ook geen vrijstelling van op school luisteren omdat hij thuis goed luistert?

En we hebben altijd voldoende fruit in huis. Als je weet dat het mee moet, zorg je daar toch ook voor? Bij ons staat standaard een zak appels en een tros bananen op het boodschappenlijstje van de zaterdag. En dan nog wat ander fruit. Zo haal je de volgende vrijdag echt prima.

Popcorn

"Ze moeten toch iedere dag een keer fruit eten,"
Welnee, dat hoeft helemaal niet. Zeker niet voor kinderen die met 8 jaar al cup A hebben. Fruit is een dikmaker met relatief weinig vitamine en slecht voor de tanden. Je kunt ze beter popcorn meegeven.
Het vervelende aan gezondheidsmantra's is dat ze een eigen leven gaan leiden. Zie mijn eerdere opmerkingen over die appeltaart: "Ik geef hem appeltaart mee, anders komt dat fruit nooit binnen!"
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.