MR
28-03-2012 om 09:21
Mr en 'eten op school'
Ik zit in de MR. Onze school heeft een continurooster dat goed werkt en niemand wil meer terug. Wel vind ik het absurd - en dat hoor ik van meer ouders - wat enkele kinderen meekrijgen in hun lunchbox/beker. Normaal zou ik denken 'lekker laten gaan, daar hoef ik me niet mee te bemoeien, ik geef kinderen gewoon fruit/boterhammen/melk mee' maar nu ik in MR zit voel ik toch de behoefte om met dat negatieve gevoel van andere ouders iets te gaan doen.
Persoonlijk denk ik dat school niet met de inhoud van de lunchbox hoeft te bemoeien (want dat doen ze ook niet met het avondeten) maar aan de andere kant is de lunch een onderdeel van de schooldag en vind ik het niet raar dat er enkele richtlijnen komen voor de lunchbox.
Ik hoef geen discussies over wel/geen kaas/vleeswaren of 'liga is net zo slecht als gevulde koek' en 'melk ik ook niet al te best' maar ik twijfel of het toch niet zinnig is om enkele extreme situaties te voorkomen. Dan denk ik aan: alleen maar eierkoeken als lunch, een lunchbox vol pepernoten, een stuk appeltaart of Snickers (op advies van kinderarts!) als tussendoortje, etc.
Zelf denk ik dat je heel veel schoollessen aan gezonde leefstijl kunt wijden, maar dat dat geen sikkepit uithaalt als het blijkbaar gewoon wordt gevonden dat je op school iedere dag eierkoeken eet als lunch of pepernoten als lunch 'omdat dat toch een keertje moet kunnen'.
Hoe gaat het bij jullie? Hoe kijken jullie tegen de richtlijnen van jullie school aan. Of zijn er geen richtlijnen en alleen adviezen?

elsje78
01-04-2012 om 12:33
Nou
Ik snap best dat niet iedereen het er mee eens is. Maar op mijn werk zie ik regelmatig hoe ongezond er gegeten wordt. Ok, dat zijn pubers, maar ook kinderen van 12 zie ik dagelijks het schoolplein op wandelen met een zak dorito's en een fles cola. Dan is het 8 uur 's morgens dus.
tussen de middag rennen ze naar de supermarkt voor frikadelbroodjes en meer cola. Tuurlijk, niet allemaal, maar ik schrik er wel van.
Op school verkopen we alleen gezond eten (verse soep en een broodje), en dat wordt ook wel gekocht, maar het merendeel gaat naar de supermarkt.
Vorig jaar gingen we een dag weg naar een pretpark en het meisje voor me kletste tegen me. ze liet haar nieuwe tas zien, en wat had zij bij zich voor een dagje pretpark? een zak paprika chips, 14!!! blikjes red bull en een haarborstel. Dat was het...
Ik heb zelf thuis vaak strijd om een gezonde snack erin te krijgen en ben best blij dat ze dat nu op school eet. Lang niet altijd fruit maar ook wel komkommer, paprika of tomaat. En ja fruit is ook een dikmaker, maar dat is een snickers ook.
Misschien was het anders geweest als ze die regel net ingevoerd hadden, dan had ik misschien ook weerstand geboden. Maar nu was het al zo en weten de kinderen niet anders.

elsje78
01-04-2012 om 12:41
O ja
er is hier in de buurt een crèche die eist dat als je 2 boterhammen meegeeft er minimaal 1 met worst of kaas belegd is...

Fiorucci
01-04-2012 om 13:49
Elsje
Hier mogen de klassen 1 en 2 helemaal het plein niet af in de pauzes, dat is ook een methode.

bibi63
01-04-2012 om 14:44
Zeker is het zo dat zure producten als sinasappelsap schadelijker zijn, maar ook 'gewoon' eten heeft invloed op het glazuur, dus het is toch echt het advies om niet direct na het eten te poetsen.
Gr. Bibi

bibi63
01-04-2012 om 14:49
Elsje
verplicht een boterham met worst of kaas???? Zijn ze helemaal gek daar! Vette en veel te zoute hap!
Bibi

elsje78
01-04-2012 om 15:48
Fiorucci
Bij ons klas 1 ook niet, maar ze halen de voorraad voor schooltijd, supermarkt zit naast de bushalte en is 8 uur open...
Bibi, ja dat is te zot, alsof kaas en worst zo gezond is...

Fiorucci
01-04-2012 om 18:35
Elsje
Daar doe je dan weinig tegen,als school. Ik zorg als ouder voor gezond eten, en meer kun je niet doen.

makakos
01-04-2012 om 19:29
Andere uiterste
Hier in Griekenland verkopen de kantines op de lagere school de meest "vreselijke" dingen: popcorn, chocoladecroissants en ik weet al niet meer. Ik heb mijn kinderen uitgelegd waarom ik het daar niet mee eens ben en na een beetje pruttelen gaan ze nu gewoon met hun bruine boterhammetjes en iets lekkers (!) naar school.
Ik ben het absoluut niet eens met het bestaan van deze kantines maar als ik over dat betuttelen in NL lees word ik ook behoorlijk kriebelig. Lessen over gezonde voeding vind ik meer dan nodig maar die strenge richtlijnen vind ik tever gaan.
Waar liggen de grenzen in de opvoeding, misschien moet de overheid het maar helemaal overnemen? Mijns inziens ligt het probleem bovendien niet eens zozeer bij wat er in het lunchpakketje zit, maar bij het te weinig bewegen.

Annet
01-04-2012 om 20:00
De gezonde school
School van mijn jongste is een zogenaamde gezonde school. Toen hij daar vorig jaar startte (groep 5/6) mocht er voor de ochtend alleen fruit mee en vruchtensap. Voor de lunch alleen bruin brood met hartig beleg of pindakaas. Hagelslag of chocopasta mocht dus niet.
Dit schooljaar zijn de belegregels verdwenen uit de schoolgids. Het fruit in de ochtend is er nog wel.
Gelukkig gaat zijn juf heel relaxed om met de regels. Een appel was toen hij begon echt niet genoeg in de pauze. Vaak moesten ze daarna nog gymmen en mijn zoon wordt heel chagrijnig bij te weinig eten )))) Er gaat dus bijna altijd een koek mee. Fruit eten we na school, en nog graag ook.
Een paar weken was er een speciaal project waarbij de gruiten werden geleverd via school. Nou, dat was zeker reden om een koek mee te geven. Ze kregen dan bijvoorbeeld enkele minitomaatjes of een minikomkommertje. Dat noem ik geen eten.
Vorige school had als enige regel dat er geen chips meegenomen mochten worden als lunch en alleen een enkel snoepje of stukje kauwgom(naast de echte lunch). Snoep mocht niet uitgedeeld worden (dan nemen ze steeds meer mee). Zo'n regel vind ik prima.
Een regel als geen verpakkingen op school achterlaten vind ik ook prima, dan neem je ze zelf mee naar huis. Dat zegt niets over wat ze wel of niet mogen eten of drinken.

Temet
01-04-2012 om 21:50
Gruiten
Op zoons school doen ze ook aan gruiten. Kweeniehoor, maar soms heb ik het idee dat de een of andere leverancier zich zo van zijn overschotten ontdoet, want het ziet er niet allemaal even florissant uit. Vooral die worteltjes stemmen diep treurig: tikje rimpelig, en het is natuurlijk nog waspeen ook. Geen wonder dat ik er bij zoon geen wortel in krijg (ook al is het bospeen, en wel geschrapt).
Maar goed, misschien zijn die verlepte dingen die ik af en toe zie liggen de overblijfsels van eerdere dagen die liggen te wachten om te worden afgevoerd naar de dichtbijgelegen kinderboerderij. Ik hoop het maar.
(wel goed dat ze kleine appeltjes hebben. Waarom worden die in de supermarkt nou niet gewoon los verkocht? Maar dat geheel terzijde).
Groeten,
Temet

Temet
01-04-2012 om 21:54
Overigens: joris driepinter is terug (tikkie ot)
Nu we het toch over propaganda voor "gezond eten" hebben: is het jullie ook opgevallen dat Joris Driepinter is herrezen? Nu is de campagne (ik zag m in de Donald Duck meen ik) dat je driemaal per dag zuivel zou moeten gebruiken. Het vertrouwde figuurtje van Joris D. is ook afgebeeld, maar hij blijft naamloos en ook over drie glazen melk per dag rept men niet meer. Het zal die zuivelsector ook een zorg zijn natuurlijk wat voor zuivel je neemt, vermoedelijk liever vla dan melk ivm hogere marges
Dit alles met steun van de EU. Is er weer een melkplas waar ze vanaf moeten?
Groeten,
Temet

Fiorucci
02-04-2012 om 07:50
Temet
Hier kregen ze via schoolgruiten keiharde groene appels...bbrrr...maar kleine appeltjes koop ik bij AH! Ik geloof dat het kinderappels heet, zit in een zak. Er is ook een perenvariant..

M Lavell
02-04-2012 om 08:41
Daar is ie weer
Temet, zie http://www.zuivelonline.nl/hoofd/14/joris-driepinter.html
Lekker goedkoop om Joris weer van stal te halen. En ja, er zal wel weer een plas zijn van het een of ander vallend onder het begrip 'zuivel'.
Groet,
Miriam Lavell

Temet
02-04-2012 om 10:01
Fiorucci (ot)
Ja, dat weet ik, dat 's lands grootste kruidenier kleine appeltjes en peertjes verkoopt. In een zak van ik meen anderhalve kilo. Dat komt niet op. En het zijn vaak ook nog red delicious of iets anders vies
De Turkse winkel bij mij in de buurt vroeger had wel eens kleine (= B-keus) Elstar oid los, dat was handig.
Groeten,
Temet

Temet
02-04-2012 om 10:05
Miriam (ot)
Geestig, die link. Hier wordt-ie wel Joris Driepinter genoemd, in de advertentie zelf niet.
Dat plaatje is leuk. Drie redenen om zuivel te drinken: voedzaam, natuurlijk [dat is koemest ook en dat eet ik ook niet], lekker. Is jou ook opgevallen dat het Voedzaam-Jorisje duidelijke spierballen heeft? Ze mogen natuurlijk niet zeggen dat je van zuivel sterk wordt, want dat is een gezondheidsclaim en vast in strijd met reclamewetgeving, maar spierballen tekenen mag wel
Groeten,
Temet

M Lavell
02-04-2012 om 10:09
Reclame code
Er zijn van die fanaten die er hun missie van maken om direct op dit soort claims te duiken. Ik denk dat het tekeningetje ook vatbaar is voor de klacht misleiding. Over dat soort signalen wordt wel degelijk geklaagd en toegekend. Het gaat niet alleen om tekst.
Maar ik ben zo fanatiek niet.
Groet,
Miriam Lavell

vuurvlieg
02-04-2012 om 19:14
Parmantige griezels
Wat een betutteling komt er in deze draad voorbij. Om eens een duidelijk voorbeeld uit vele te citeren: "De pakken chips en de snickers (op voorschrift van de kinderarts, me neus) die ik als juf en later overblijfjuf voorbij heb zien komen zaten echt niet in de trommeltjes van Anne en Mees. Die kregen wel eens een pepernoot of een paaseitje mee, maar de grote aderdichtslibbende vervetters zaten in de trommels van Ricardo en Priscilla. Bij de kinderen (j/m) die al een a-cup hebben op hun achtste."
Je zal toch afhankelijk zijn van zo'n "alle zwartjes dragen rieten rokjes" diagnose van een juf cq overblijfmoeder (in welke functieschaal zit een overblijfjuf trouwens?) die haar vooroordelen op je loslaat onder het mom van "betrokkenheid". En dan dat "klok en klepel" statistiek betoogje. Doet me sterk denken aan het consultatiebureau. Jongste zoon hier achtte zichzelf "te dik". Een consult bij de huisarts leverde de opmerking op: "zeer atletisch" over zijn figuur. Nu klopt dat zeker. Hij is goed gespierd en sport ook graag. Meting op de sportschool leverde een wat te laag vetpercentage op. Zal best, hij is alles behalve vet. Eén hoeraatje voor huisarts en sportschool: zoon begreep dat hij zeker niet te dik is. En toen kwam de consultatiebureauverpleegkundige in haar wijsheid. Die zette hem op de weegschaal en loeide: "te zwaar". En bedankt. Tja, spieren zijn zwaar, hij heet niet Bart-Jan of Boudewijn en hij zit op het VMBO nietwaar? Dus die zal wel te dik zijn.......
Je zou ze.
Laat iedereen in vredesnaam zelf zijn kind te eten geven en nooit, maar dan ook nooit, luisteren naar MR-ouders en overblijf- of andere juffen. Als die zich bemoeien met iets anders dan het schoolbudget en de orde tijdens de overblijf, dan duidt dat op de behoefte anderen te laten zien hoe goed ze zelf bezig zijn. En om luid en duidelijk te laten weten dat hun kinderen geen Ricardo of Priscilla heten natuurlijk. Over de gezondheid van jouw kind gaat dat echt niet.

Leen13
02-04-2012 om 20:48
Snoep in de klas
Zou me toch werkelijk niet kunnen schelen. Ze doen maar als ik het maar niet hoef. En ik vind zo'n paaseitjes zoektocht best een leuk idee. En misschien heeft je dochter wel vaak kiespijn omdat je zelf iets niet helemaal handig doet met de voeding?
Ik vind het niet zo handig van de juf maar die doet denk ik gewoon iets wat ze zelf geleerd heeft. En kinderen mogen natuurlijk best eens snoepen.

Hanne.
02-04-2012 om 21:07
Schoolbeleid
Een zakje snoep zou ik ook niet nodig vinden, de paaseitjes...ach hangt van het schoolbeleid af. Als ik geen chocolade mee mag geven dan mag school het wat mij betreft ook niet uitdelen.
Hier presteerde school het om in de nieuwsbrief aan te geven dat we gezonder moesten tracteren (cakejes konden waren te ongezond) en op de zelfde dag de intekenlijsten voor het kerstdiner op te hangen.
Ik kon kiezen uit het maken van friet, pannenkoeken, poffertjes, pizza en cake met slagroom.
Dat viel bij een aantal ouders niet helemaal lekker.

Leen13
03-04-2012 om 18:18
Tandarts
Lijkt me handig dat je dat aan de juf meldt -of eerder in dit draadje- dat je dochter tandzuurproblemen heeft en wat de tandarts daarvan gezegd heeft. En bovendien kan je dochter daar zelf ook rekening mee houden ook al is het niet leuk als je niet mee kan doen. Dat wil toch niet zeggen dat elk kind dan geen snoep meer mag? Hoewel het beslist handig zou zijn voor jou kind als er gewoon een snoepverbod op school was, en dat hebben sommige scholen in hun beleid.

Leen13
03-04-2012 om 18:21
Snoep
En verder heb ik helemaal niets met snoep en haal het ook niet in huis. Maar om dat nou aan de hele wereld op te leggen vind ik veel te ver gaan. En net zoals ik vind dat de school terughoudend moet zijn met het opleggen van zogenaamd gezond bedoelde regels aan ouders en kinderen vind ik dat andersom ook. Tenzij er gezondheidsproblemen zijn. Daar houd je rekening mee.

Fiorucci
03-04-2012 om 18:39
Annefleur
Was de leerkracht op de hoogte? Ik gaf begin elk schooljaar een doosje met alternatieven aan de leerkracht + een uitleg. Ik stopte daar lekkers in wat kind thuis nooit kreeg, zodat het toch een traktatie was.

dirksmama
05-04-2012 om 19:20
Leuk eitjes zoeken in de klas!
dat deed ik ook altijd met mijn klas, kinderen die dat niet mogen eten wetendat zelf toch ook? En die kregen van mij een vel paasstickertjes als ze me hun eitjes gaven.
Paaseieren met Pasen staat nou niet bepaald gelijk aan elke lunch snoepen. Wat van mij trouwens ook mag, als ze thuis maar goed tandenpoetsen.

Leen13
06-04-2012 om 18:01
Paaseitjes
Op mijn werk was het ook paashazen en paaseitjes tijd, op alle bureau's. Kan ik over gaan zeuren, ik heb werkelijk niets met snoep en voor de beleefdheid zal ik je een compliment geven maar probeer het opeten van die dingen wel te vermijden, maar ik waardeer gewoon het gebaar.

Marieke
11-04-2012 om 14:15
Pindakaas
Een aantal kinderen op school heeft een zeer ernstige pinda-allergie. In die specifieke groepen is met de ouders overeen gekomen dat niemand pindakaas op brood heeft en dat alle ouders bijzonder alert zijn op alles wat maar enigszins naar pinda ruikt/smaakt/verwerkt is. Natuurlijk geeft de school richtlijnen, maar verbieden kun je, inmijn ogen, niets.