Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mr frustraties

Hoi, ik ken het forum, want ben hier wel eens wezen lezen, maar besluit nu even mijn verhaal te delen.
Anoniem, want zit niet te wachten op gedoe met school. Hoop op jullie wijze adviezen zodat ik verder kan hiermee....

Ben sinds dit schooljaar ouder in de MR van de basisschool.

Waarom?
Denk dat ik ouders kan vertegenwoordigen. Denk dat ik kritisch mee kan denken en verbeteringen kan helpen realiseren. Denk dat ik signalen op kan vangen en die samen kan vertalen naar beleid. Denk dat school, ouders en leerlingen gebaat zijn bij mijn bijdrage.

Of eigenlijk dacht ik dat...

Na 1 vergadering is dat anders.
Ik voel me er niet op mijn gemak. Ik ervaar een verdedigende houding van mede MR leden en directeur als ik vragen stel over keuzes die gemaakt zijn in het verleden die ik wil leren begrijpen. Basale info over statuten en hh reglementen mag ik zelf via site van bestuur gaan zoeken. Ik merk dat ouders (mijn achterban en ikzelf) gewantrouwd worden en dat mijn communicatie met hen in de gaten gehouden wordt. Mijn behoefte aan training (en die van andere ouder MR leden) wordt van tafel geschoven en de aanvraag voor 1malige avondcursus zonder pardon afgewezen.
Er is na een vergadering geen ´dankjewel voor je tijd en aandacht´. Laat staan een vrijwilligersvergoeding.

Ik voel me niet welkom. Mijn tijd en energie wordt misbruikt.
Ik doe dit vrijwillig, maar vraag me nu al af waarom ook al weer?

Waarom zou ik niet nu direct de stekker eruit trekken? Mijn gedachten:
Tja, dat is ook weer zo wat.
Dan heb ik het geen echte kans gegeven.
En zijn mijn redenen wel concreet genoeg?
Wie gaat het stokje overnemen en kan die wel een verandering inzetten?
Als ik stop heb ik geen stem meer en moet ik de komende jaren vanaf de zijlijn lijdzaam toekijken.

En dan blijven? Tsja, op deze manier ga ik dat geen schooljaar volhouden...

Wat te doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Toon

Ik weet niet precies waar je woont of hoe de samenstelling van de mr eruit ziet. In sommige delen van het land of in sommige samenstellingen wordt met veel getoeter en geblaas veranderingen afdwingen niet gewaardeerd. Het is de toon die het hem doet. Als een nieuw lid in de eerste vergadering de boel bekritiseert en verandering wil, gaan de hakken in het zand. En dat terwijl jij die intentie ws helemaal niet hebt, en ook niet door hebt hoe dat in die groep valt. Met de beste bedoelingen stel je oprechte vragen en hebt voor jouw idee goede initiatieven. Maar soms werkt de weg van meebuigen en herhalen wat je wilt, steun zoeken bij mede mr-leden waarvan je verwacht dat ze niet vastgeroest zitten. Kortom, ik zou nog niet opgeven, maar eerst kijken wat je kunt bereiken via de weg der geleidelijkheid.

dc

dc

12-10-2012 om 20:07

Protocol

Je kunt niet als je net aangesloten bent bij de MR gelijk veranderingen aanvragen. Je zult eerst een tijdje moeten luisteren en leren, en kijken hoe het werkt, en waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Het is fijn dat je een frisse wind wil inbrengen, maar het is niet zo netjes om daar al over te beginnen, terwijl ze misschien al bezig zijn om te kijken wat kan, of al hebben gezien wat wel en niet kan binnen de middelen.

Ik zou gewoon stug doorzetten, even geen suggesties doen, maar wel vragen stellen (op een informatieve toon, niet op een aanvallende).

Niet opgeven, want dan verandert er nooit iets natuurlijk

zeppie

zeppie

12-10-2012 om 22:40

Tsja

Met mr heb ik geen ervaring maar wel met ander vergelijkbaar vrijwilligerswerk. De roep om vrijwilligersvergoeding vind ik apart, wist je toch van te voren? En het is toch vrijwillig?
En dat je na 1 vergadering al spreekt van misbruik van je tijd.... Ik krijg de indruk dat je verwachtingen niet overeenkomen met de werkelijkheid.

En vwb de inhoud, volgens mij is de beste aanpak bij dit soort klussen altijd: eerst begrijpen dan begrepen (willen) worden.

Afhaken na 1 vergadering lijkt me voor jezelf ook geen goed idee, blijf je kater van houden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

koentje

koentje

13-10-2012 om 16:16

Ik zou

het inbrengen als punt
dat je het gevoel hebt dat mensen het verkeerd opvatten dat je alerlei vragen gesteld hebt over het verleden, maar dat jouw bedoeling puur is om te bgrijpen hoe dingen tot stand zijn gekomen.
Ik doe al heel lang de mr, eerst op de basisschool, nu op voortgezet. Ik volede me in het begin ook helemaal niet op mijn gemaak, ik vind dat vrij normaal. Ik kom zelf niet uit het onderwijs, en iedere sectoor, iedere school ook nog heeft zijn eigen cultuurtje waar je in moet groeien. Maar met openheid kun je een heel eind komen.
Ik heb wel gehoord van scholen waarin een sfeer is waar de werkers eigenlijk alleen de ouders 'toelaten' in de mr, maar ze dat eigenlijk niet echt willen. Ze zijn ertoe verplicht. Sommige scholen willen echt de ouderlijke input; andere scholen zijn eigenwijs en willen eigenlijk helemaal geen inspraak geven. Maar moeten dat. In dat geval kun je er nogal een dobber aan hebben. Maar voor nu heb je nog niet alles geprobeerd dus niet opgeven nog hoor! Je kunt nog een heleboel doen en als je het nu afbreekt houd iedereen daar een vervelend gevoel aan over!
Ik vind het ook wel bijzonder dat je het meteen over misbruik van je tijd hebt en vrijwilligersvergoeding. Wat wil je nu, wil je iets doen of wil je iets verdienen?

Sassie

Sassie

15-10-2012 om 10:10

Begin bij jezelf!

Je wilt al in de eerste vergadering de boel omgooien en veranderen, stelt kritische vragen (hoewel in jou ogen goedbedoeld), stelt direct eisen (training), je ergert je eraan dat je basale info via de site moet halen (Als het daar staan, wat is daar dan mis mee? Moeten ze het allemaal netjes ingebonden aan je voorleggen dan?). Hoe goed je het allemaal bedoelt, ik denk dat je houding in deze niet goed over is gekomen. Je bent wantrouwend en dat wordt door de MR ook gevoeld. Kortom een negatieve houding.
Dat je ook nog eens een vrijwilligersvergoeding vraagt, is natuurlijk vragen om een negatieve houding naar jou toe. En dat allemaal tijdens een eerste vergadering??? Pfff, ik zou er ook moeite mee hebben hoor als mede MR-lid/directielid.

Zoals eerder al gezegd is, begin de komende vergaderingen eerst eens met luisteren en proberen aan te voelen hoe zaken aangepakt worden. Sfeer in je opnemen en bekijken hoe je zaken naar je hand kunt zetten zonder dat anderen zich aangevallen voelen.

Naar mijn idee ben je erin gestapt met het idee "dat varkentje wassen we wel even' zonder je eerst goed te verdiepen in de onderlinge dynamiek binnen de groep (meebuigen etc…). Begin je direct je vragen (eisen) op tafel te gooien, dan zet dat kwaad bloed, geloof me.

Maar misschien ben je niet de juiste persoon en moet je bij jezelf te rade gaan of jij wel geschikt bent om deel te nemen aan de MR. Jij wilt dat ze veranderen? Begin dan eerst bij jezelf!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.