Wilma
06-07-2011 om 12:12
Musical groep acht - vraagje
Gewoon uit interesse en in de categorie vallend van Lekker Belangrijk.
Hier moest je vandeweek na de musical van groep acht, het werd gewoon gehouden in de schoolaula, voor het drinken betalen. Dus na afloop van de musical nog een drankje voor de ouders en andere belangstellenden. Vijftig cent per drankje, dus niet onoverkomelijk. Ik hoorde om me heen dat diverse ouders helemaal geen geld bij zich hadden en ook toen ik bijna aan de beurt was, hoorde ik degene vóór mij zeggen "oh, eh, vijftig cent?".
Nu vraag ik me dus af hoe dat op andere scholen is en wat jullie ervan vinden.
Het laatste jaar, de musical (doorgaans voor de ouders en andere aanverwanten) van groep acht en dan het drankje na afloop.
Groetjes,
Wilma

Fiorucci
06-07-2011 om 12:49
Gratis
Hier was dat gratis, sterker nog, er was ook een tafel met hapjes. Betaald door de ouderraad, van de opbrengst van het oud papier doen zij veel extra dingen. Maar ook toen dat nog niet gebeurde was de koffie en later wat sap gewoon gratis bij de musical.

Tirza G.
06-07-2011 om 14:21
Nog nooit
van gehoord. Belachelijk. Heel heel heel ongastvrij ook.
Tirza

Vic
06-07-2011 om 14:45
Vanavond
Wij hebben vanavond de afscheidsavond en musical. Ben best nerveus Ik verwacht niet dat we voor drankjes moeten betalen. Normaal gesproken is dat gratis, ook op ouderavonden enzo. Enige uitzondering is het eindfeest ieder jaar. Dan krijgen we 4 consumptiebonnen (1 bon voor fris, 2 voor bier/wijn, limonade gratis), en kunnen bonnen bijkopen voor 50 cent per stuk.

M Lavell
06-07-2011 om 15:50
Pinnen of chippen
Bij ons op de basisschool was het normaal dat er voor koffie en limo betaald werd. Vijftig cent inderdaad, al waren dat toen nog guldens.
Ik heb er geen moeite mee. Iemand moet het betalen en als je consequent bent met betrekking tot de ouderbijdrage (vrijwillig), dan weet je dat je bij sommige dingen toch boter bij de vis zult moeten leveren (anders geen koffie).
Er is inmiddels wel een probleem met die contante betaling van dubbeltjes: steeds meer mensen hebben inderdaad helemaal geen geld op zak. Wel een pinpas of chipknip. Ineens wel dubbeltjes of kwartjes neer moeten leggen (het kan niet met de pas) komt ze dan echt koud op de dak te vallen.
Daar krijg je gemor van. Ook van mensen die normaal gesproken juist helemaal niet morren.
Daar zul je als ouderraad toch wat op moeten verzinnen.
Groet,
Miriam Lavell

NaShA
06-07-2011 om 19:53
Bij ons
is er een budget voor afscheid groep 8 en daar zit dan ook koffie, thee enz. bij inbegrepen. Voor de ouders dus gratis verder (behalve dan dat ze als het goed is de ouderbijdrage betaald hebben)

kakelot
06-07-2011 om 21:41
Bier en wijn op school?
Sorry hoor maar dat vind ik zo jaren zeventig. Moet ineens denken aan de handenarbeidmeester die je na iedere ouderavond op een kruiwagen naar huis moest rijden haha. Zelf ben ik dol op bier maar ik vind ook dat ik me voor die paar uurtjes maar in moet kunnen houden... koffie is ook best lekker. En koffie moet gewoon gratis kunnen lijkt me.
Overigens vroegen ze op de kerstavond bij zoon op school ook 50 cent per drankje/hapje. En inderdaad: ik was weer zo'n oen die alleen een pinpas bij zich had. Deden ze helemaal niet moeilijk over, mijn kinderen mochten gewoon drinken en happen zo veel als ze wilden. En ik heb gewoon even gewacht tot we weer thuis waren .

wil40
06-07-2011 om 22:16
Hier
was het hapje en drankje ook gratis. Ik zou het systeem van eerste drankje gratis en daarna 50ct. prima hebben gevonden. Wel handig als je het van te voren dan weet. De ouderbijdrage is hier overigens een heel klein bedrag, ik vermoed dat het uit een ander potje kwam.

Vic
06-07-2011 om 23:11
Gratis
Nou, het was prima geregeld vanavond! Een leuke musical en gratis hapjes en drankjes.

Brianna F
07-07-2011 om 09:25
Volle mep
Hier wordt de eindmusical altijd hegouden in een zaal behorende bij de sporthal met kantine. We betalen gewoon de volle prijs voor drankjes. Vooraf penningen kopen. Kun je gewoon het hele jaar door gebruiken voor allerhande festiviteiten die gehouden worden in die zaal.

Tirza G.
07-07-2011 om 12:29
Principe-dingetje
Hier wordt op de basisschool niet gerookt en geen alcohol geserveerd.
Tirza

Foo
07-07-2011 om 14:47
Hier
Hier wordt de musical buiten school opgevoerd. Die gelegenheid verzorgt het drinken en daar moet je munten voor kopen, 1,50 per munt. Ik vond het voor fris vrij prijzig, vooral omdat de glazen klein waren. Maar ja, de andere kant van het verhaal is natuurlijk dat hierdoor wel meer mensen naar de musical kunnen kijken, de gezamenlijke ruimte op school is veel te klein voor de opvoering van een musical.

IngridT
07-07-2011 om 15:01
Hier....
...is de musicaluitvoering ook in de plaatselijke 'zaal'. Leuke theaterambiance, echt podium, licht & geluid, veel ruimte voor publiek. Dat je je eigen drankjes moet betalen tegen 'gewone' kroegprijzen...daar is toch niks mis mee!
Ingrid

Tirza G.
07-07-2011 om 15:35
Publiek
is wat anders dan genodigden, in mijn beleving. Als ik voor een voorstelling wordt uitgenodigd, betaal ik niet mijn eigen consumpties. Als ik als publiek ga, dan wel. Ach ja. Je kunt maar ergens over zaniken
Tirza

IngridT
07-07-2011 om 15:55
Lol publiek / genodigden
Ahum. Hier moet IEDEREEN een kaartje kopen. Al ben je vader of moeder van de hoofdrolspeler. Dus verschil tussen publiek en genodigden is er ook al niet....Iedereen dokt voor alles. Maar we hebben dan ook een hele beschaafde ouderbijdrage...hahaha!
Ingrid

Polly Shearman
07-07-2011 om 20:19
Hier
was koffie, thee en sap, na de musical gratis.
Elk jaar is er een eind feest op het schoolplein, waar je wel een euro per drankje moet betalen, de kinderen krijgen consumptie bonnen.
Daar word vol op genoten van wijn en bier. Het is een echte feestavond en altijd heel gezellig en gemoedelijk.
Je mag dan ook gewoon roken, de peuken ruimen we keurig op.... vind ik allemaal best kunnen, we zijn niet heiliger dan de paus hoor.

Fiorucci
08-07-2011 om 07:50
Polly
Hier ook altijd een zomerfeest, maar de winst gaat naar een goed doel.

Fiorucci
08-07-2011 om 18:35
Wilma
Hier soms ook..) Maar vaak ook bijvoorbeeld Kika of een goed doel wat met kinderen te maken heeft.

Marjoleine64
09-07-2011 om 12:33
Musical en afscheidsfeest
wordt hier altijd op maandagavond gedaan. Musical in het plaatselijke dorpshuis. Plaats voor niet meer dan 4 genodigden per kind (bij kleine klassen 5), waarna er met veel ritselen (via de leraar) voor enkelen een extra kaartje te krijgen was. Geukkig ook voor ons, zo konden opa en oma én onze gastouder mee. Oudere broers en zussen mogen, als er geen kaartje voor ze is bij de avondvoorstelling, naar de middagvoorstelling of de generale repetitie komen kijken. Na afloop van de musical is er altijd een feestavond op het schoolplein (of binnen in school bij slecht weer). Dit wordt georganiseerd door de ouders, begeleid door de ouderraad. Een dus ook betaald door ouders en ouderraad. Koffie/thee voorafgaand aan de musical in het dorpshuis, koffie/thee/fris/wijn/bier achteraf op het schoolplein, met hapjes etc erbij. Het feest na afloop is alleen voor groep 8 met de ouders, anderen (opa's en oma's, brusjes) zijn daar niet welkom. Op de avond zelf is dus alles gratis. Voor het geheel (inclusief prachtig afscheidsboek, kado's voor school en leraar en zelfs een nachtje kamperen) hebben we 35 euro per kind betaald. Geen geld, en op de avond zelf weet iedereen waar hij aan toe is. Het was een fantastisch afscheid!
Marjoleine