Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Even anoniem

Even anoniem

15-12-2017 om 09:41

Na de kerst groep 3......

Mijn zoon is vorige week 5 geworden maar heeft 2 weken geleden ook een zogenaamde doortoetsing gehad.

Juf vond hem erg wijs en heel goed met letters en cijfers, wat bleek uit de cito toetsen kwam dat hij al op het niveau van eind groep 3 functioneert. Juf wil hem daarom na de kerstvakantie gaan plaatsen in groep 3.

Toen ik aangaf dat ik dat wel erg jong vind en hij nog wel erg speels is zei ze dat dit geen uitzondering is voor andere kinderen in groep 3. Aan het begin van het schooljaar gaf ze nog aan dat hij snel afgeleid is en nu begint ze over versnellen.

IK begrijp ook wel dat ze niet helemaal weten wat ze met hem moeten maar hem zomaar in een klas plaatsen waar kinderen van 6 en (bijna) 7 jaar in zitten (terwijl hij emotioneel toch echt een jonge 5 jarige is) vind ik gewoon te ver gaan.


Sneeuwitje

Sneeuwitje

15-12-2017 om 09:59

Hoi

Je hebt een hele actieve school blijkbaar die heel proactief is! Ik zou daar zeker niet negatief tegenover staan omdat het eerder vaak andersom is dat scholen juist niet zien waar een kind al is. Mijn zoon is ook met 5 jaar naar groep 3 gegaan (al was dat bij hem al eerder duidelijk, en is hij van februari). Dit is probleemloos verlopen, zoon had ook meer aansluiting bij de oudere kinderen. Ja je zoon is jong en zal als elk kind de behoefte hebben om te spelen. Dat is niet perse leeftijdsgenoten. Ik zou wel vragen hoe ze je zoon zullen laten wennen en of er bijvoorbeeldan mogelijkheDen zijn om hem in het begin nog eens een middag per week te laten spelen in groep 2. Maar ze zullen zeker potentieel zien in je zoon dat ze hem nu al willen laten versnellen en het is mi echt positief dat ze het zien en acties hierop willen ondernemen.

Sneeuwitje

Stickertje

Stickertje

15-12-2017 om 10:00

emotioneel zegt niet zo veel

Ik wilde mijn kind na een instroomjaar en een volledig jaar groep 1 zelf doorhebben naar groep 3. Dat is tegengehouden door school want emotioneel nog zo "jong". Het tweede kleuterjaar was een hel, hij was er helemaal klaar mee, die simpele opdrachten, hij wilde leren rekenen en lezen maar dat mochten we echt niet stimuleren, hij was er echt nog niet aan toe.
Wij haddwn thuis de indruk dat jongste veel slimmer was dan oudste maar in de groepen 3, 4 en 5 kwam hij met zeer matige rapporten thuis.
In groep 6 zat oudste net op de middelbare en kon zoon haar huiswerk maken, vond hij leuk.
School bleef maar ontkennen en toen pas heb ik een iq test laten doen. Hij bleek een uitzonderlijk hoog iq te hebben.
Voel mij nog steeds schuldig dat ik dat niet eerder heb gedaan, laten testen.
Inmiddels in 2 VWO is hij emotioneel nog steeds jong maar heeft hij eindelijk plezier in het leren.
Dat emotioneel jong is echt geen reden dat hij het niet kan redden in groep 3.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

15-12-2017 om 10:10

Emotioneel jong

Ja dat roepen de scholen vaak. ... emotioneel jong. Ook bij mijn zoon terwijl ze op zich na 4 maandenken groep 1 er al achter waren dat hij beter niet Nog een heel jaar groep 1 kon doen. Hij is toen in 2 geplaatst maar het bleef wel genoemd in dat jaar. Maar dat is echt helemaal bijgetrokken, hij zit nu met 7 jaar in groep 5 en zit daar echt op zn plek. In sommige dingen loopt hij ver voor, in andere dingen is hij gewoon 7. Ik zou het zeker proberen, verveling is funest vooreacties een kind.

S

oplossing

Ik zou me niet zo'n zorgen maken over emotioneel jong en dat soort zaken. Tussen kinderen van dezelfde leeftijd heb je ook al heel grote verschillen. Dat hoef je niet zo hard aan een geboortedatum te koppelen. Kent hij kinderen in de groep 3? Heeft hij daar contact mee?

Wat ik met name nu belangrijk zou vinden is: heeft je kind het naar de zin op school? Gaat hij er met plezier heen, heeft hij vriendjes? Als dat allemaal goed loopt, is het de vraag of je moet gaan wisselen van klas. Je kunt ook overwegen hem in zijn huidige klas te houden en aangepaste werkjes te geven. En dan bijvoorbeeld na de zomer naar groep 4 te gaan.
Maar als je kind niet goed in zijn vel zit, zich verveelt, niet graag naar school gaat... Dan zou ik het absoluut wel doen en niet gaan zitten afwachten.

En, als je overstapt, blijf ook dan vooral in gesprek met school. Een versnelling alleen is namelijk nooit een oplossing. Er moet ook na een versnelling een aangepast programma voor hem komen. Wat heeft de school op dat vlak te bieden? Is er ook een plusklas op school? Het is verstandig om je in dat soort dingen te gaan verdiepen.

5 jarige ouder

5 jarige ouder

15-12-2017 om 10:26

doen

Onze zoon van 5 is jaren geleden na de voorjaarsvakantie ook van twee naar drie gegaan, dit is uiteindelijk goed gekomen. Vanaf dag een had hij aansluiting, en een oer saai jaar in groep 3 is hem bespaard gebleven.
Wel kreeg hij pas een echt vriendje, toen er in groep 5 nog een kind bij kwam dat een groep had overgeslagen.
De reden was niet zo zeer dat hij jong was, maar bijvoorbeeld een woordkeus heeft, die veel kinderen niet kunnen volgen.
Ik denk dat als jouw kind in groep 2 blijft hij makkelijk alleen komt te staan, omdat hij veel verder is dan de rest, niet zozeer met rekenen taal enz, maar in zijn manier van denken.
Als een kind al kan lezen en rekenen is groep 3 oer saai.
Let overigens wel op dat je kind goed leert schrijven,want dat heeft hij natuurlijk wel echt gemist.
Jij noemt dat de juf zei dat hij snel afgeleid is, maar als een kind een voorsprong heeft boeit het soms niet wat de juf vertelt hij weet het al, en is afgeleid.
Onze dochter een oktober kind, uit de tijd dat de grens nog 1 oktober was, mocht niet eerder naar groep 3. Wij hebben er heel veel spijt ervan gehad dat wij ons toen bij de beslissing van school neergelegd hebben. Haar hele basisschooltijd heeft zij het moeilijk gehad, omdat ze geen aansluiting had; ze was zo veel verder dan klasgenoten.
Als je kind over een paar jaar naar de middelbareschool gaat, komt hij vanzelf met leeftijdsgenoten in de klas. Het is realistisch dat je zoon alter VWO gaat doen ,daar zitten veel jonge kinderen is onze ervaring.

Op proef / wennen / 's middags spelen

Ik denk niet dat het goed is om hem pas volgend schooljaar "gewoon" naar groep 3 te doen.

Misschien moet je een gesprek aanvragen met de IB'er en/of met de juf van groep 3 om alle argumenten voor en tegen een versnelling eens door te nemen. Wat kan de school hem bieden in groep 2 (en nog belangrijker: wat kan de school hem bieden volgen jaar in groep 3), versus wat kan de school hem bieden dit jaar in groep 3 / volgend jaar in groep 4. Ik zou wel heel graag willen weten of de juf van groep 3 er achter staat en hoe ze hem op wil vangen. En vraag ook vooral waarom de school denk dat een versnelling noodzakelijk is. Is je kind ongelukkig in groep 2? Past hij zich te veel aan?

Als je besluit om te versnellen, maar hij heeft het nog naar zijn zin in groep 2, dan lijkt het me niet nodig om nu meteen al volledig te versnellen. Je kunt het ook uitstellen tot de krokusvakantie, daarna is er nog meer dan genoeg tijd om te leren hoe je werkjes doet aan een tafeltje in een schriftje. (Wel alvast beginnen met schrijfonderwijs!) Of je kunt hem de middagen in groep 2 laten spelen; hij loopt ver genoeg voor (en heeft ook een hoger leertempo) dat dat geen probleem moet zijn.

Meestal is het de school die een kind socicaal emotioneel te "jong" vindt, niet de ouders. Dus als de school geen probleem ziet, zou ik me niet snel zorgen maken. Speelde hij vorig jaar met de kinderen die nu naar groep 3 zijn? Het snel afgeleid zijn op school zegt niets als het niveau van de stof niet aansluit bij het kind.

Ik heb ook een jonge groep 2 kleuter en ik snap je dilemma. Ik zie hem best tussen groep 3 kinderen, maar met 10 jaar naar een middelbare school tussen allemaal puberende meiden zou ik echt niet zien zitten? Ik weet niet waar je woont, maar er zijn best alternatieven. Je kind zou nog een of twee jaar op de huidige school kunnen blijven en dan over naar een HB-school, die wellicht de versnelling terugdraait (de meeste HB-scholen nemen kinderen pas aan als ze op groep 4 niveau zit qua lezen en zelfstandig werken). Er zijn ook enkele 'groep 9' voorzieningen voor jonge HB-leerlingen, bijvoorbeeld bij het Stedelijk Gymnasium Nijmegen. Uiteindelijk moet je toch kijken naar wat je kind op dit moment nodig heeft. Een voorsprong van anderhalf jaar op de groep is best fors, zeker bij zo'n jonge leerling die pas een jaar op school zit, je zult er sowieso iets mee moeten doen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-12-2017 om 11:10

Emotioneel anders

Als je zoon erg intelligent is kan hij ook “emotioneel anders” zijn. Mijn zoon is getest hb en hij zal in iedere klas opvallen door zijn reacties op bepaald gedrag van anderen. Als hij pijn heeft bijvoorbeeld kan hij huilen als een kleuter
Ook hebben intelligente kinderen nogal eens de neiging zich aan te passen aan de rest. Dus jonger gedrag te vertonen. En in iedere klas zitten “jonge” en “oudere” kinderen. Je ziet het bij ons nu duidelijk in groep 8. De helft is al klaar voor het vo en de rest speelt nog steeds paardje.

Fijn dat de school je zoon ziet. Ik zou het zeker een maandje proberen

Dochter

Interessant dit...
Ik heb laatst een gesprek aangevraagd op de school van dochter. Ze wordt in maart 6 en leest al hele boeken. Ze leest het liefst boeken van midden groep 3. Na dit aangegeven te hebben op school hebben ze boeken uit groep 3 gehaald zodat ze die kan gaan lezen. Ook zouden ze op de vrijdagochtend werkboekjes uit groep 3 aanbieden.
Zelf vindt de school dat ze sociaal emotioneel nog niet zo ver is om naar groep 3 te gaan. Terwijl wij zien dat ze echt heel graag en snel leert. Rekenen doet ze ook en laatst had ze zelf een brief aan sinterklaas geschreven. Ik zou dus graag zien dat ze wat meer uitgedaagd wordt. Het gaat haar allemaal zo makkelijk af dat ik denk dat ze wel meer aan kan.
Op haar vorige school heeft ze in 3 maanden tijd zichzelf het alfabet aangeleerd. Haar juffen waren daar zeer verbaasd over, wij ook toen ze opeens in de keuken stond en : vlees, kip, vis, varken en worstje op de magnetron las

Triva

Triva

15-12-2017 om 14:30

emotioneel jong kan ook als je oud bent

Mijn zoon (sept) heeft drie jaar gekleuterd en was óók emotioneel jong. Zelfs nog in groep 8 terwijl hij de één na oudste was van twee groepen 8. Leeftijd zegt dus helemaal niets, ook oudere kinderen kunnen emotioneel jong zijn.

Wat je ook doet: zorg dat hij nu schrijfonderwijs krijgt, de stap van 2 naar 4 (als je dat zou overwegen) is gigantisch als een kind niet al een poos de schrijfarmspieren heeft kunnen ontwikkelen. Het is echt niet dat ze bij 1 letter per keer beginnen met schrijven om die letter te leren, het is om het SCHRIJVEN te leren.

maan.

maan.

15-12-2017 om 18:45

Kleuterklas?

Hoe gaat het eigenlijk met je kind in de kleuterklas? Heeft hij het naar zijn zin? Heeft hij veel vrienden? Gaat hij met pkezier naar school toe? Hoe vangen ze het gemis van het eerste halfjaar groep 3 op? De groep is al gevormd, wordt hij als jong knulletje makkelijk opgenomen in die groep wellicht dat de groep3 juf hier kan meepraten; zitten er vriendjes of leuke oudklasgenoten in de groep 3? Eerder naar groep3 betekent ook eerder naar middelbaar (en eerder naar hbo of uni)

Hele lastige keus! Succes!

Tango

Tango

15-12-2017 om 23:01

Zou naar het kind kijken

Ik vind het een hele stap. Een jaar overslaan zou ik minder heftig vinden dan een half jaar later instromen in een groep die al gevormd is. Dat lijkt me lastig. Mijn keuze zou eerder zijn om hem in de kleuterklas alvast groep 3 werk aan te bieden en dan inderdaad zeker ook schrijven. En hem dan na de zomer naar groep 4 laten gaan. Of misschien vanaf januari deels met groep 3 mee laten draaien, bijvoorbeeld met lezen, reken en schrijven en dan de middagen nog spelen in de kleuterklas.
Maar het hangt natuurlijk ook van het kind af. Kent je kind kinderen uit groep 3. Heeft je kind het nog naar zijn zin in de kleuterklas of gaat het niet meer met plezier naar school? Dat zou voor mij het zwaarst wegen.
Als je de stap wil wagen zou ik hem voor de kerstvakantie een paar dagen in groep 3 mee laten draaien om te zien hoe hij dan thuis komt. Als het tegen valt zou ik het niet doen.
Sociaal jong zou voor mij ook geen rol spelen. In alle klassen zitten kinderen die sociaal jong zijn. En dat hoeven inderdaad echt niet de jongsten van de klas te zijn. Het gaat erom of hij het sociaal emotioneel aan kan, deze stap.

Niet

Wij kregen bij beide kinderen dezelfde vraag en wij hebben het niet gedaan. Beide kinderen vonden we nog echt emotioneel jong. Nu zitten ze op het VO en ik ben blij dat ze daar niet nog jonger aan begonnen zijn. Ze hadden veel aansluting in de klas, dat was voor ons belangrijker dan het leren op zich. Uiteindelijk is het met het leren van jongste wel aanmodderen geweest, want hij liep gewoon veel te ver voor en werkte het liefst samen met zijn vriendjes (nu mavo). Maar nu op het VO pikt hij het leren leren bijzonder snel op, hoewel het nog wel echt te makkelijk is.

Achteraf denk ik dat 1 jaar versnellen voor hem niet voldoende was geweest. Met taal was hij eind groep drie de basisschool al vrijwel uit. Met rekenen zat hij eind groep 6 toen. Dus tja, hoe vaak versnel je dan?

wel gedaan

Onze dochter is jaren geleden ook versneld doorgegaan naar groep drie. Dat vonden we geen makkelijke beslissing, maar we zijn o zo blij dat we het wel gedaan hebben.
Wij hebben er ook over getwijfeld of dat nou slim was, midden in een schooljaar. En ja, in haar geval pakte het goed uit. Bij lezen en rekenen en actief met taal omgaan was ze al voorbij de doelen van eind groep drie. Door haar na de voorjaarsvakantie (en toen was ze nog lang geen zes jaar) over te gaan heeft ze nog veel van het schrijfonderwijs meegekregen. Schrijven was (ook doordat ze nog zo jong was) best lastig voor haar. En die uitdaging, die had ze ook nodig.
De school had voorgesteld om de overgang gefaseerd plaats te laten vinden. Dat was in ons geval een minder succes. Onze dochter voelde zich meteen thuis in groep drie (terug bij de vriendjes van vorig jaar). Ik begreep later dat de kinderen uit de kleuterklas haar enorm misten en dat de fasering voor hen wel goed was.

Tot 4 gym verliep de schoolcarriere voorspoedig. In 3 gym ging het moeilijker, onze dochter puberde laat en de aansluiting met klasgenoten was toen heel moeilijk voor haar. We hebben samen nagedacht over een oplossing, zo maar blijven zitten was geen optie. Onze dochter is toen (in plaats van 4 gym) een "tussenjaar"gaan doen. Ze heeft bijna een jaar bij familie in het buitenland gewoond. Door dat jaar is ze enorm gegroeid en zelfstandig geworden. Ze mocht na dat jaar in 4 gym terug instromen en heeft (een jaar vertraagd en dus tussen leeftijdsgenoten) de middelbare school afgemaakt. Nu is het een stralende, zelfstandige jonge vrouw.

Marjoleine64

Marjoleine64

16-12-2017 om 17:02

Niet doen

Juist het begin van groep 3 is heel belangrijk, daar leren ze schrijven! Beter is om hem halverwege groep 3 door te laten stromen naar groep 4, als hij het schrijven in de vingers heeft. En als hij dan nog steeds echt voorloopt op zijn klasgenootjes.

Ava

Ava

16-12-2017 om 17:35

Motivatie

Ik zou kijken naar de motivatie van je kind want als die 'op wachtstand' moet dan heb je kans dat je die teniet doet. Dat moet je denk ik voorkomen. Het ene kind kan je daarmee schaden door in groep 2 te blijven, een ander misschien niet.

Informeer of je kind een ochtend mag meelopen met de klas. Als het niks is, is die vraag ook opgelost, zeg maar. Als je kind blij en opgetogen is, is het ook een indicatie.

Wat als kind niet versneld wordt? Dan zit je kind volgend jaar in groep 3 en verveelt zich het eerste half jaar, waarschijnlijk. Dat is geen goed begin van het echte leren en veel lastiger op te lossen door de leerkracht of te ondervangen (door leerkracht en jullie als ouders). Hoe hou je je kind dan gemotiveerd en uitgedaagd?

Ik zou er een kort lijstje van maken met alle hierboven genoemde nadelen en voordelen en kijken hoe je de nadelen kan opvangen (bijvoorbeeld individueel schrijfles).

Anders - alternatief

Één van mijn zonen zat krap een paar maanden op de kleuterschool toen de juf in het 10 minuten gesprek zei dat hij in september wel naar groep 3 kon; hij kon immers vlot lezen en rekenen. We hebben het niet aangedurfd. Na dat eerste jaar weer een gesprek op initiatief van school over doorstromen naar groep 3. Omdat de juf die hij toen had, een voormalige bovenbouwjuf was en hem ‘onderwijs-op-maat’ gaf, hebben we het toch weer niet gedaan. Bovendien was de gedachte dat hij als hij een groep zou overslaan, hij beter groep 3 kon overslaan. Na twee jaar kleuterklas kwam hij in een combinatiegroep 3/4 en deed hij mee met groep 4 - lezen en schrijven kon hij immers al. Dat was een hele natuurlijke overgang. Vanaf groep 5 heeft hij zijn eigen programma gevolgd wat neerkwam op 3 dagen in zijn eigen klas en 2 dagen (1 dag day-a-week school en 2 dagdelen projecten in de plusklas van de eigen school). Het normale programma kreeg hij zo compact in 3 dagen.

Ieder jaar was een klas overslaan wel onderwerp van gesprek. Maar we hebben steeds gedacht ‘if it ain’t broken, don’t fix it’ en gelukkig was maatwerk in de klas heel goed mogelijk!

Hier

Mijn dochter is ook in d’r kleutertijd versneld. En nu ze in de eerste (gymnasium) op de middelbare zit meek ik dat ze echt harder moet werken dan de kinderen die 12 en 13 zijn. En dat geeft haar best veel stress. Gaat uiteindelijk vast wel goedkomen maar is wel iets om over na te denken voor je een keuze maakt.
Ik vind de laatste opmerking van Bermbrand een goede.

Triva

Triva

17-12-2017 om 13:06

het probleem is met die laatste opmerking

dat je nooit weet wanneer het gaat 'breken' en áls het breekt is lijmen vaak niet meer voldoende. Een jaar opschuiven betekent niet dat je dan wel op niveau zit en daar ook vrolijk op blijft, het gaat er vooral om dat je een jaar eerder van de basisschool kunt en dat is soms een hele verademing. Dat jouw dochter het nu moeilijk heeft komt echt niet door de versnelling als kleuter. Ja ze zal de jongste zijn maar zoals ik al eerder zei: mijn zoon had juist als oudste ook moeite met jong zijn. Er zijn altijd meisjes die later dan de rest puberen, hoeft niet altijd de jongste te zijn. Er zijn zat meisjes die al in groep 7 beginnen te puberen en er zijn er bij die dat pas in de tweede doen.

Bermbrand: hoe heeft jouw kind leren schrijven want dát is dus vaak een probleem in groep 2.

Bregje

Bregje

17-12-2017 om 14:07

Mijn dochter

Mijn dochter is versneld van groep 1 naar groep 3 gegaan. Ze zit nu in groep vier en ze is 6 jaar oud.

En hoe het gaat? Ze zit wel op haar plek. De opdrachten voert ze goed uit, alleen het AVI lezen gaat niet zo goed, maar ze is nog jong.

Emotioneel? Ze heeft 1 beste vriendin, die heeft ook groep 2 overgeslagen en ze is 4 dagen jonger, ze hebben veel aan elkaar. Met de andere meiden van de klas gaat het wel wat minder. Die zijn ook serieuzer. Maar dat komt wel goed. Met de jongens in de klas gaat het allemaal super goed!

Succes.

Triva

Triva

17-12-2017 om 14:12

Bregje

'De opdrachten voert ze goed uit, alleen het AVI lezen gaat niet zo goed, maar ze is nog jong.'

Ik zou blij zijn met alles waar ze iets moeite mee hebben. Juist dat alles makkelijk af gaat zorgt er voor dat je nooit ergens je tanden in hebt leren steken. Nooit eens meemaakt dat iets lastig kan zijn maar dat je na veel oefenen beter kunt worden.

Bregje

Bregje

17-12-2017 om 14:58

Triva

Ja daar heb je gelijk in. In groep 1 verveelde zich, ging niet zo graag meer na school en was klaar met het gespeel. Ze wilde vooruit en geen baby dingen doen. Toen ze in groep 1 zat, mocht ze ook met groep 2 mee dingen doen en ook de cito werd op groep 2 niveau afgelegd, en ze had maar 1 klein foutje, en ze had het beter gedaan dan de kindjes van groep 2.

Nu moet ze er iets harder aan trekken en komt ze ook veel gelukkiger thuis. Ze is niet meer de "slimste" ze vind ook dingen moeilijk en is super blij als ze iets nieuws geleerd heeft.

Triva

Schrijven leerde hij in het 2e jaar van de kleuterklas, gewoon tijdens schooltijd van de juf. Hij ‘schreef’ al door met typeletters woorden te leggen, motorisch met een pen lusletters leren schrijven heeft hij echt van de juf moeten leren. Hij was weliswaar erg klein voor zijn leeftijd, maar motorisch goed ontwikkeld.

“If it ain’t broken don’t fix it” is een goede stelregel mits je je kind goed kent en volgt: vinger aan de pols houden. Andersom kan onnodig ingrijpen ook meer kwaad dan goed doen. Mijn overtuiging is verder dat voor sommige kinderen versnellen alleen een tijdelijke oplossing is. Ze leren zo snel, met zulke grote stappen dat ze al snel weer voor lopen en zouden moeten versnellen. Voor mijn zoon is de aanpak van minder dagen gewone school, met grote stappen door de stof heen en de andere twee dagen alternatieve scholing succesvol geweest. Hij bleef enerzijds in zijn eigen klas, met zijn vriendjes en leeftijdsgenoten en anderzijds kreeg hij een programma op maat samen met andere bollebozen.

Ava

Ava

17-12-2017 om 16:30

Andere kant van de medaille

Iets wat je zomaar zou kunnen vergeten is het zien van je kind in groep 8.

De zoon van een vriendin van ons is ook versneld en zit nu in groep 8. Hij is kleiner en duidelijk wat jonger dan de rest, komt op zich goed mee, alhoewel hij minder goed presteren wil dan hij kan (hij wil niet laten zien dat hij anders is), wat ook weer van invloed kan zijn op zijn VO advies, daar niet van.. maar nog belangrijker zij ziet hem nog helemaal niet naar het VO gaan. En als hij daar is, is een deel van de kinderen nog steeds een jaar ouder, in (of verder in) de puberteit, groeispurt en al.. en hij is ook dan nog lang niet zover. Op het VO staan ouders en school verder van de klas/kinderen af.

Dat wil niet zeggen dat versnellen een slechter keuze was geweest dan niet. Wie weet was de motivatie en leergierigheid van kind heel laag geworden.

Zolang een school bekend is met dit soort dingen en daar goed mee overweg kan, is het prima. Alleen kan niet elke school dat zo maar even en niet elke school durft dat toe te geven.

Ik denk dat je met school een gesprek aan moet over beide scenario's en wat zij dan kunnen doen. Geen theorie maar de praktijk. Als je school daarin de ruimte geeft te zeggen wat ze eerlijk wel en niet kunnen, weet jij hopelijk ook wat meer.

Triva

Triva

17-12-2017 om 16:52

Bermbrand

Er zijn weinig kinderen die het hele schrijfproces doorlopen in groep 2 en dus in groep 4 daar wel veel problemen mee krijgen omdat ze de oefening missen en opeens veel moeten schrijven terwijl ze nog op het niveau begin groep 3 zitten.

If it ain't broken... is ook geen advies wat standaard is. Je kunt juist heel veel 'broken' voor zijn. Dochter van mijn vriendin is, mede door mijn vroege advies na ruim een half jaar groep 1 met de kerst naar groep 2 gegaan en na de zomer naar groep 3. Als er iemand 'niet broken' was, was zij dat. Ze paste zich aan iedereen aan en heeft nooit problemen gehad maar toch fijn dat dit mogelijk was. De kans was toch groot dat er problemen hadden gekomen later. Ik ben niet zo'n voorstander van groep 3 overslaan, ik ben van mening dat je dan als school niet goed hebt opgelet in groep 1. Dit meisje liep natuurlijk altijd voor qua stof maar nog een keer versnellen is nooit ter sprake gekomen, dat hoeft ook niet, het gaat er maar om dat ze net een jaar eerder van de basisschool kunnen. Door dus een kleutergroep over te slaan valt het een klas overslaan niet meer op en hoef je niet in een bestaande groep te komen.

Triva

Mijn zoon heeft in feite terwijl hij in groep 2 zat, groep 3 gedaan en leren schrijven. Lezen en rekenen kon hij al heel vlot (daarom wilde de juf hem al na enkele maanden groep 1 naar groep 3 verplaatsen. Dat hebben we nietcgedaan, in plaats daarvan kreeg hijbondetwijs op maat iin de kleuterklas.
Van groep 1/2 ging hij naar een combinatieklas 3/4 waar hij qua stof meedeed met de kinderen van groep 4. Daarna in groep 5 heeft hij de opmerking op zijn rapport gehad dat hij zijn handschrift moest verbeteren. Op zijn gebruikelijke manier nam hij dat heel serieus en heeft zijn handschrift blijvend verbeterd. Als ik nu naar mijn puberzonen kijk, schrijft hij by far het netste van allemaal

Ava

Mijn kind is ook versnelt bij de kleuters en gaat volgend jaar naar VO, toch zie ik het haar doen, ze gaat naar vwo en daar is ze echt niet de enige die versneld is en dus is ze niet als enige de jongste

Sneeuwitje

Sneeuwitje

17-12-2017 om 22:32

Breken. ..

En wanneer is dat 'broken' dan. Mijn zoon is een heerlijk kind om in de klas te hebben als ik de juffen mag geloven. Maar ondanks zn versnelling behoort hij tot de slimste Vd klas en is het nog niet voldoende om hem aan het leren leren te krijgen. Hij zit prima in zn vel, maar wij weten - gezien zn karakter , de voorgeschiedenis van zn vader en zn huidige frustraties - dat er echt meer nodig is.ook al is het nog niet 'broken', ik wacht dat liever niet af. En school moet dan wel willen en kunnen en er zijn genoeg scholen die dat heel lastig vinden. Kijk naar je kind. Je weet vast wat hij nodig heeft, niet voor elk kind geldt hetzelfde en soms is het een gok. Maar laat je ook niet meteen afschrikken.

Sneeuwitje

Ava

Ik heb er hier 2 die met 10 jaar naar het VO zijn gegaan, en beide zijn ook nog eens fysiek heel klein (zitten rond de onderste lijn van de groeicurve). Ze doen het prima en zitten absoluut op hun plek. Ook contact met klasgenoten etc is gewoon prima.

Dat zal niet altijd zo gaan, maar jong naar het VO hoeft in ieder geval geen probleem te zijn. Op een gymnasium ben je -als 10 jarige- ook allang geen buitenbeetje meer.

Amsterdam

In Amsterdam zijn niet alle gymnasia nog happig op plaatsing van jonge leerlingen die meerdere klassen hebben overgeslagen. Tenminste, dat zeiden ze op open dagen enkele jaren geleden. Dat heeft ws te maken met de al jaren bestaande krapte. In het huidige systeem van aanmelding gaan deze kinderen gewoon mee in de centrale loting waar jaarlijks alle circa 7.600 groep 8 leerlingen aan onderworpen worden. Klas overgeslagen cq jonge leerling zijn, is op zichzelf geen reden om met beroep op de hardheidsclausule zonder loting direct geplaatst te worden.

Bij een van mijn zonen, die zelf een jonge leerling is, zat vorig jaar in de eerste klas een tienjarige jongen. Dat werd al snel zijn beste maatje.

Even anoniem

Even anoniem

18-12-2017 om 16:37

Wat veel reacties van allerlei aard

Belangrijkste tendentie is "kijk naar het kind".

Mijn kind zit als jongste groep 2er in een groep 1/2 combinatieklas. Hij speelt met groep 1 kindjes en heeft duidelijk geen aansluiting met de kindjes die in groep 2 zitten. Het aparte is dat het kindje wat na hem de jongste is van april is en hij is van december. Daarom heb ik er zoveel moeite mee! Hij heeft nu al geen aansluiting met jaargenoten, ik was eerder geneigd hem een jaartje extra te laten kleuteren zodat hij met kindjes waar hij aansluiting mee heeft naar groep 3 kan gaan.

Ik vraag me wel af hoe het komt dat hij geen aansluiting met oudere kleuters heeft, hij is immers slim zat en geen druktemaker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.