Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
P

P

19-06-2013 om 07:47

Na en naar

Het valt mij op dat jongeren (pubers en wat ouder) moeite hebben met de betekenis van het woord na en naar. Op GoeieVraag zie ik dat heel vaak terugkomen.

Zou het iets zijn waar allochtonen moeite mee hebben? Of weet iemand anders hoe het komt?

Ik wil na haar toe (naar).
2 komt naar 1 (na).

Regionaal!?

Ik denk dat t n regionaal ding is want hier on t zuiden hoor ik t nooit?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

P

P

19-06-2013 om 08:35

Dorry

Ik LEES het vooral op goeievraag.nl dus of het regionaal is kan ik zo niet weten

Ex-collega

Mijn ex-collega uit de Achterhoek had (heeft? ik spreek hem niet meer) hier erg veel last van. Dus ik denk toch iets regionaals. Zoals (sommige) Amsterdammers last hebben met liggen en leggen en kennen en kunnen....

marina

marina

19-06-2013 om 09:07

Niet goed aangeleerd

Ik denk dat het een combinatie is tussen niet goed aangeleerd, social media en regionaal. Ik zie het inderdaad ook veel, mn op twitter. Zo zijn er nog wat van dat soort woorden: rede/reden en ook me (als bezittelijk vnmw) en hij wilt.

bibi63

bibi63

19-06-2013 om 09:22

Mij valt de laatste tijd ook op dat jongeren (in schrijftaal) het woord 'me' verkeerd gebruiken. Zuals: me huis.
Gr. Bibi

Volgens mij niet regionaal

Tenminste hier herken ik het niet (oosten v.h. land).
Misschien is het ook een kwestie van hoe duidelijk spreek je? Dan hoor je het toch zo?
In dialect bestaat het verschil net zo. Het is noar of noa. En wordt verschillend gebruikt.
Me herken ik wel, maar dan omdat mijn kinderen het irritant vinden...als anderen dat doen. Me moeder...dat klinkt toch belachelijk? Dat zeg je toch ook niet?
groeten albana

krin

krin

19-06-2013 om 11:01

Niets allochtoons aan

Tenminste, ik zie het vooral bij Nederlandse jongeren en relatief jonge lager opgeleiden. Niet alleen na waar naar is bedoeld, maar soms ook nog andersom. Verwarring alom.
Het is inderdaad vast zoiets als me en mijn - gemakzucht, gebrekkig taalonderwijs en snel willen typen.

-Flupke-

-Flupke-

19-06-2013 om 12:53

Wat ook veel

door elkaar gehaald wordt is het verschil wanneer je zij of hun gebruikt.

P

P

19-06-2013 om 13:19

Ja dat me.... dat is zo erg dat ik er overheen lees maar daar is

https://www.facebook.com/pages/me-is-geen-bezittelijk-voornaamwoord/161954673894356

Hombre

Hombre

19-06-2013 om 20:19

Fonetisch

Ze spreken het slordig uit (van naar naar na is in spreektaal niet heel vreemd, zeg het maar eens 10 keer heel snel). En vervolgens schrijven ze het fonetisch op.

Net als 'eens' tegenwoordig heel vaak 'is' wordt. "Luister is" zeggen is vrij normaal, maar als je het zo op gaat schrijven is het falikant fout.

Uiteindelijk is de oorzaak hetzelfde: te weinig lezen. Als het meeste wat je leest uit misgespelde tweets en apps van de leeftijdsgenootjes leer je het natuurlijk nooit.

Hombre

Hombre

19-06-2013 om 20:20

Het verschil tussen 'jou' en jouw' ontgaat inmiddels ook hele volksstammen (allo- en autochtoon). Meestal gebruiken ze het dan precies andersom.

Ik hou van jouw.
Ik kom naar jou huis.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

19-06-2013 om 20:21

Zuiden en professor

Vandaag cursus gevolgd via de universiteit Maastricht en de professor gebruikte na en naar dwars door elkaar heen. Zowel mondeling als schriftelijk (sheets).

Hombre

Hombre

19-06-2013 om 20:25

Niet overlezen is ook een probleem

"Als het meeste wat je leest uit misgespelde tweets en apps van de leeftijdsgenootjes leer je het natuurlijk nooit."

Als het meeste wat je leest bestaat uit misgespelde tweets en apps van je leeftijdsgenootjes leer je het natuurlijk nooit.

Buidy

Buidy

19-06-2013 om 20:53

Langs.naast

Na of naar fout gebruiken hoor of zie ik hier eigenlijk nooit(Brabant).
Wel heel vaak het verschil tussen zij/hun, jou/jouw(schrijfwijze) en wat door de grote hoop fout gedaan wordt is het verschil tussen als/dan en naast/langs. Dat naast/langs is volgens mij ook wel iets wat je vooral hier vaak fout hoort. Naast wordt in Brabant zelden tot nooit gebruikt voor zover ik hoor.

Stenna

Stenna

19-06-2013 om 21:19

Mits

en mits gebruiken terwijl je behalve bedoelt. Dat hoor en lees ik ook regelmatig, zelfs hier op het forum.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-06-2013 om 16:38

Herken het

En ik zie het bij lager opgeleiden inderdaad vaak fout gaan. En vaak heel consequent.

Maar eerlijk gezegd betrap ik me daar zelf ook wel eens op. Ik weet het verschil tussen na en naar en jou en jouw donders goed, maar als ik schrijf vanuit mijn hoofd en het inderdaad niet nalees gaat het wel eens fout. Ach ja.
Taal is zeg maar niet zo mijn ding... Van nature dan hè.
Me en mijn gaat altijd goed, en langs en naast ook. Wat en dat dan weer niet automatisch. Dat zijn dan ook een streekgebonden valkuilen.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Zij en hun

Is wél regionaal. Hier (oosten) wordt het net andersom gebruikt...ik raak er ook altijd van in de war, terwijl ik het best weet. Net als open en los. Maar die kan ik beter onthouden. Tegen de buren zeg ik los (de deur) op bezoek bij vrienden in het westen zou ik het nooit zeggen. want ik weet heel goed dat het open is. Maar als je hier open zegt zou iedereen vreemd kijken....Of je wel helemaal wijs bent...waarom je zo 'kakkerig' praat. Het klinkt als fauteuil en stoel. Voor de toehoorders dan
Daar zit ik ook niet op te wachten.
Maar als je schrijft moet het weer wél goed. Alleen pratend niet, informeel.
groeten albana

Mea Proefrok

Mea Proefrok

23-06-2013 om 11:58

Hombre heeft gelijk

Ik heb leerlingen, maar ook veel collega's (HBO'ers, he) die de verschrikkelijkste taalfouten produceren. En als ik mensen erop wijs, bijvoorbeeld omdat het om een brief gaat die naar ouders moet worden verstuurd, staan ze me vaak raar aan te kijken want OF ze zien niet in wat er dan fout aan is OF ze vinden dat ik zeur. Mark my words, het is een uitstervend ras wat zich nog druk maakt over spel- en stijlfouten. Ik wijt het hele fenomeen aan Twitter, Whatsapp en al die andere sociale media. Het is ook zeker niet voorbehouden aan lageropgeleiden of allochtonen.

De spellingpolitie (o.t.)

De spellingpolitie (o.t.)

23-06-2013 om 12:37

Dit keer niet off topic

Inderdaad Mea. Ik maak me vaak wel druk om spelling. Ik weet ook wel dat er véél belangrijker zaken zijn in de wereld, zelfs in Nederland en ook in mijn leven. Maar toch. Voor de goede indruk, voor prettig leesbaar schrijven of lezen: ik vind goede spelling prettig en fouten soms storend. In postings met 'me vriend zij dat ik...', tsja, dat geeft een niet erg ontwikkelde indruk. En dat kan en mag best, maar die indruk is er wel. Die indruk hoop ik niet te maken. Ondanks dat ik alleen Havo afgemaakt heb en HBO voortijdig gestaakt (of dankzij misschien?)..
Afgelopen week schreef mijn dochter (groep 8) een zeer nette e-mail aan een juf van school -niet haar juf maar iemand die gaat helpen met de eindmusical. E-mail met kop en staart, zonder spelfouten. Ze kreeg een mail terug met vrijwel geen leestekens, de naam van dochter zonder hoofdletter, en SMS-taal als 'geef t maar ff op maandag'. Dat vond ik echt ERG! Een juf die zo terugschrijft, wat een slecht voorbeeld! En ook lijkt het dan zo onbelangrijk dat mijn dochter wel haar best deed op een mooie e-mail ('Mam, kan het zo?'). Wat een misser van die juf.

sinas

sinas

23-06-2013 om 14:45

Onzin, twitter enzo

de juf van mijn kinderen kan nog niet eens fatsoenlijk Nederlands schrijven, en die is niet van het Twitter tijdperk hoor!! Hoe kun je kinderen goed Nederlands leren als je het zelf niet kan?

Stenna

Stenna

23-06-2013 om 23:17

Leerkrachten

Dan is het maar goed dat ze die taaltoets verplicht gaan invoeren op het VO (al is het geloof ik uitgesteld?). En dat ze die ingevoerd hebben op de PABO (toch? al een jaartje of 2 geleden, of vergis ik me?). Is er in elk geval hoop dat het over een paar jaar beter wordt met die juffen en meesters.
Mea, als ouder vind ik (en mijn man, en mijn vriendinnen) het inderdaad wel enorm storend als de school een brief oid stuurt met rare fouten. Geen goede indruk voor de school die mijn kind iets moet leren. Dus volhouden hoor, naar je collega's!
Aan de andere kant kijk ik dan zelf een email aan een leerkracht wel 3x na, zo bang ben ik om dan zelf een fout en rare indruk te maken. Vooral zoon's mentor van de afgelopen jaren, want lerares Nederlands. Evenals zijn huiswerkbegeleider (oudleraar Nederlands) waar ik me uitwisselde via mail. I.t.t. mijn postings hier, die staan altijd vol fouten als ik ze terug lees (te haastig en al denkend getikt)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.