Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

naar de brugklas - het opendagencircus


Triva

Triva

08-04-2016 om 09:13

bermbrand

Ik zei dan ook 'tot nu toe'...

Triva

Ja, dat zag ik. Maar je in je posts daarna relativeert de teleurstelling en verdriet van ouders en kinderen op het forum van VSA ook direct. Je maakt daarbij een hele selectieve keuze in de vele verdrietige reacties. Daarom reageerde ik.

Ik kan je vertellen: na vele schoolbezoeken en een zeer afgewogen keuze uitgeloot te worden voor alle scholen waarmee je blij tot en met tevreden zou zijn en dan op school nummer 10 komen is gewoon een hele nare uitkomst.

Ali

Ali

08-04-2016 om 11:53

Bermbrand

Getver.
Ik weet hoe ongelofelijk vervelend dit voelt, oudste is twee jaar geleden ook uitgeloot (havo) en toen was er geen havo meer over, alleen in Zuidoost, en dat is wel heel erg ver. Dat heeft wel even geduurd voordat dat ' verteerd' was, zal ik maar zeggen.

Welk advies had je kind en welk lotnr?

Triva

Triva

08-04-2016 om 11:58

Bermbrand

Ik heb alle reacties vanaf gisterenmiddag gelezen en ja ik vind het een vreemde manier van denken.

Het zal je verrassen maar twee jaar geleden zaten wij in een zo mogelijk nog veel ergere situatie dan jij en jouw kind nu dus ik herken het heus wel en weet dat het een nare uitkomst is.

Temet

Temet

08-04-2016 om 12:16 Topicstarter

op deze school wel een beter resultaat dan vorig jaar

Vanochtend even gevraagd aan de leerkracht van zoon. Dit jaar is iedereen in zijn klas geplaatst op de school van eerste keuze. Vorig jaar zaten er kinderen bij die op hun 5e keuze waren geplaatst. En dat was vanwege dat rare algoritme dat ze vorig jaar hadden.

Waarmee niet is gezegd dat dit alles over de hele stad genomen nu per se betere resultaten oplevert dan het oude systeem van loten. Dat wordt verketterd omdat het strategisch kiezen uitlokt. Ik heb nou nooit begrepen waarom strategisch kiezen a priori verkeerd zou zijn, er zijn wel meer gebieden in het leven waarin strategische keuzes worden gemaakt en daar maakt niemand zich druk om.

Wat wel een fors probleem was bij dat loten, was dat wie werd uitgeloot daarna niet meer zo veel te kiezen had. Of dat per saldo slechter uitkomt dan op je 10e keus uitkomen vraag ik me af. Ik zie op de site van OSVO dat er 2,1% buiten de top 5 is terechtgekomen, waaronder dus jouw kind, Bermbrand. Balen! Hoeveel kinderen, zo vraag ik mij af, vielen destijds buiten de boot met loten? Waren dat er meer dan 2,1%?

Bermbrand, als ik vragen mag, welk lotnummer had jouw kind, welke school was eerste keus en welke is het uiteindelijk geworden?

Nu ik zie dat er minder dan 7500 kinderen in de loting zaten word ik bevestigd in mijn vermoeden dat mijn zoon een nogal laag lotnummer had, en dat het dus ook minder goed had kunnen aflopen.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

08-04-2016 om 12:21 Topicstarter

overigens

Bermbrand, weet jij nog waar de resultaten van de matching van vorig jaar zijn terug te vinden?

Overigens, als de percentages niet slechter zijn dan vorig jaar dan vind ik dit per saldo een beter resultaat. Wat vorig jaar in mijn ogen echt overteerbaar was, was dat er kinderen wilden en konden ruilen maar dat dat niet mocht vanwege Het Systeem. In het nu gekozen systeem is er niemand die zich kan verbeteren door te ruilen zodat die frustratie er tenminste uit gehaald is.

Groeten,

Temet

vlinder72

vlinder72

08-04-2016 om 12:26

temet

500 kinderen. Ik heb ooit gelezen dat er vroeger 500 kinderen uitgeloot waren. Die kinderen konden dan gaan zoeken naar nog wat overgebleven plekken.

Temet

Temet

08-04-2016 om 12:30

volgens mij niet

ik las een link met waar nog plek was en als ik het goed heb was dat ook het technasium op Calland maar misschien vergis ik mij?

Temet

Temet

08-04-2016 om 13:32 Topicstarter

Hè?

Die vorige reactie (#219) is niet van mij. Iemand heeft zich vergist denk ik.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

08-04-2016 om 13:46 Topicstarter

overigens

Ik weet niet wie degene is die per ongeluk mijn nick gebruikte, maar hij/zij heeft wel gelijk. De lijst met scholen met plaats staat hier:
http://www.verenigingosvo.nl/voorkeurslijst07042016/
en tot mijn verbazing blijken er inderdaad nog minimaal 11 plaatsen op de technasiumafdeling van het Caland te zijn, en ook op de gewone VWO-afdeling is er nog plaats.
Zoals ik al verwachtte ook op het HLW nog plek, wat mijn eerdere opmerking bevestigt dat het voor mijn zoon feitelijk zinloos was om na zijn 2e keus HLW nog andere opties in te vullen, nu die scholen allemaal populairder waren dan het HLW. En inderdaad: al die andere scholen zitten vol.

groeten,

Temet

Lotnummer

Mijn kind had een lotnummer iets onder 7.000 (6.97 nog wat). Zijn top 3 waren categorale gymnasia, waarvan 2 op een kilometer afstand, en nog vier scholen die tot tevredenheid hadden geleid. De scholen hebben we wel via internet onderzocht maar niet bezocht.

De berichtgeving is bijzonder pijnlijk, kinderen zijn gereduceerd tot anonieme lotnummers, de percentages buiten top 5 is soort van'collateral damage' (maar hier zit een echt verdrietig kind thuis). Het dedain van schoolbesturen en ook die mensen achter de petitie voor de matching is echt storend. Het is toch je eigen schuld want '(te) veel populaire scholen je lijst', en ouders kiezen ineens de verkeerde scholen(Cygnus ineens populair en Fons Vitae ineens niet meer); dan maak je zorgvuldig een lijst van je ECHTE voorkeuren zoals de opdracht was en is het weer niet goed.

Hier vind je waar nog plek is - Caland lyceum heeft nog ruime capaciteit voor vwo. HLW ook. http://www.verenigingosvo.nl/voorkeurslijst07042016/

Maaike

Maaike

08-04-2016 om 14:16

strategisch kiezen

Je ziet dat je met dit systeem kennelijk nog steeds strategisch moet kiezen. Temet had expres voor een niet zo populaire school gekozen en zoon heeft zijn gewenste plek. Een lijst met echte voorkeuren is niet werkbaar. Te veel kinderen kiezen voor een plek op een populaire school en dan krijg je het resultaat van jouw zoon Bermbrand. Heel zuur en ik snap jullie verdriet en teleurstelling.

Evaluatie

Ben benieuwd of er nog een evaluatie komt van deze matching. En een vergelijking wat er nou beter is aan dit systeem dan het loten dat aanvankelijk zoveel ergernis gaf.

leerkracht

leerkracht

08-04-2016 om 14:34

Triva

Ik vind het geen onzin hoor, dat ouders van kinderen met dik gymnasiumadvies daarvan balen. Weet je hoeveel kinderen er op alle categoriale gymnasia al na 1 jaar van school gaan omdat ze het toch niet aankonden? Vervelend voor deze kinderen die alsnog naar een andere school moeten maar ook extra zuur voor de uitgelote kinderen.
En nee, natuurlijk zegt het advies niet alles, maar mijn ervaring is dat het in de meeste gevallen wel klopt.

mieke

mieke

08-04-2016 om 14:40

leerkracht

Op het gymnasium van onze stad was tot afgelopen jaar havo/vwo voldoende. Nu vwo omdat er alleen nog enkelvoudige adviezen worden gegeven. Toch hoort de school tot een van de beste in Nederland en is het afstroompercentage lager dan dat van de gymnasia in Amsterdam (met hun voorheen zeer strenge selectie criteria).

Ik ga ervan uit dat een kind dat kiest voor het gymnasium dat doet met een bepaalde reden.

Overigens vind ik het wel jammer dat de scholen in Amsterdam niet een keer kijken naar een echte oplossing. Waarom zijn de klassen bijvoorbeeld zo klein in Amsterdam? Klassen zijn hier in de regio veel groter. Ook worden hier extra brugklassen geregeld als dat nodig is. Er staan ook wel eens noodgebouwen op het schoolplein.

Maaike

Maaike

08-04-2016 om 14:46

leerkracht

Eens met Mieke, de categorale gymnasia hier hebben niet een hogere afstroom na het eerste jaar. Zij houden hun leerlingen binnenboord wat leidt tot lagere examencijfers dan het gym op de scholengemeenschappen. Die kiezen ervoor de zwakkere leerlingen eerder te laten afstromen.

Tegelijkertijd: VWO advies is VWO advies, als we daar binnen ook nog gaan selecteren leidt dat ook tot oneerlijke situaties. Ieder kind verdient een kans.

Temet

Temet

08-04-2016 om 14:52 Topicstarter

Maaike

Het is niet waar dat wij expres voor een niet zo populaire school hadden gekozen. Zoon wilde gewoon echt het liefst naar deze school, en daar is op zich ook wel een goede reden voor: deze school heeft technasium, dat had geen van de andere bezochte scholen. Op zich is Caland Lyceum trouwens wel populair, maar zijn het alleen de VMBO en Havo afdelingen die met overaanmelding kampen.

Strategisch kiezen oude stijl was: ik kies niet voor de school waar ik het liefste heen wil, maar voor een school die ook wel ok is, want de school van eerste keuze zit mogelijk vol en als dat zo is, dan kom ik terecht op een school waar ik helemaal niet heen wil.

Die vorm van strategisch kiezen is op zichzelf zinloos in het huidige systeem. Je kan in die zin gevaarloos je eerste keuze op 1 zetten. Misschien heb je mazzel, en als je dat niet hebt, dan kom je misschien op je nummer 2, of 3. En niet meer, wat onder de oude loting was, dat je dan terechtkwam bij het kleine rijtje scholen dat nog over was.

Maar wat gebeurt er nu? Eigenlijk heeft iedereen maar een rijtje van een stuk of 2 tot 5 scholen waar het kind echt wel naar toe wil, de rest is 'nou eigenlijk liever niet'. Maar onder druk van het systeem gaan mensen wel die lijst tot 10 of zelfs meer voorkeuren invullen. Dan krijg je dus de situatie dat kinderen met een hoog lotnummer op rozen zitten, kinderen met een lager lotnummer op een lagere voorkeur terechtkomen en kinderen met een nog lager (of eigenlijk: hoger) lotnummer achter het net vissen in die zin dat ze ergens onderaan hun lijst of zelfs buiten hun lijst uitkomen. Er is een aanzienlijke kans dat de school die op 2 stond bij Bermbrand bij een ander kind op 7 stond, maar het voor dat andere kind wel geworden is omdat dat kind een beter lotnummer had.

En dat is wrang.

Mijn voorzet voor een beter systeem: ronde open dagen in bijv. november en loting in januari, waarbij elk kind een top 5 inlevert. Kinderen die daarna niet zijn geplaatst kunnen loten om de beschikbare overige plaatsen in een tweede ronde, idealiter ook weer voorafgegaan door een serie open dagen. Heb je niet meer dat iemands 9e keus gaat boven iemands 2e keus. Er is dan in die tweede ronde ook meer te kiezen (maar ook meer concurrentie) en je spreidt de opendagenhysterie een beetje.

Wat ik wel zeg, is dat als je tevreden kunt zijn met een school die aan de rand van de stad ligt en niet per se heel populair is, het verstandig kan zijn die school op je lijst te zetten omdat de kans groter is dat daar plaats is. In ons concrete voorbeeld: ik zou in eerste instantie niet direct aan het HLW hebben gedacht. Toch wezen kijken - school is redelijk dichtbij - en zoon was er goed over te spreken. Dat kwam dan mooi uit, omdat we (terecht, bleek later) ervan uitgingen: als het niet Caland wordt, dan is er zeker nog wel plek op het HLW en daar kunnen we dan ook mee leven.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

08-04-2016 om 14:57 Topicstarter

Maaike (over gymnasium)

"Zij houden hun leerlingen binnenboord wat leidt tot lagere examencijfers dan het gym op de scholengemeenschappen. Die kiezen ervoor de zwakkere leerlingen eerder te laten afstromen."

Dat hoeft niet de keuze van de school te zijn. Ik heb zelf gym gedaan op een scholengemeenschap, en dat was een slachting, bij de overgang van 3 naar 4 was de halve klas naar het atheneum verdwenen. Dat werd overigens geen afstromen genoemd (en nu vermoedelijk evenmin), want beide vwo.

Hoe dan ook, dat was niet zozeer de keuze van de school als wel van de leerlingen die het wel gehad hadden met die stamtijden en de aoristus en bedachten dat ze wel betere dingen met hun kostbare tijd konden doen. En dat kon zonder van school te moeten veranderen. Wie op een categoraal gym zit zal langer binnenboord blijven omdat het dumpen van de klassieken meteen betekent dat je van school af moet.

Wat naar mijn stellige overtuiging ook precies de reden is dat de gymnasiumklassen op scholengemeenschappen vaak hoger op Latijn en Grieks scoren bij het centraal schriftelijk: daar zijn echt alleen de diehards overgebleven.

groeten,

Temet

Er viel iets weg zie ik nu

School 1 tot en met 8 hebben we bezocht en de eerste 7 zouden tot tevredenheid hebben geleid, school 8 tot en met 12 niet, maar wel via internet, schoolgids etc een beeld van gevormd. De school nummer 10 waar we nu geplaatst zijn hebben we dus niet bezocht.

Leerkracht, mijn kind had alle 5 categorale gymnasia als voorkeur, ben ik nu "af"? Een "dik gymnasium advies" bestaat misschien in woord maar niet in de wet. Vwo advies is vwo dus atheneum en gymnasium en sinds een tijdje ook technasium. Daar kies je uit wat bij je past.

AnneJ, die evaluatie is vorig jaar al geweest. Daaruit kwam volstrekt helder dat ouders, PO noch VO tevreden waren over het matching systeem en werd eerst besloten terug te gaan naar het oude loten met volledige transparantie over inschrijvingen en in de 2e ronde matching met de plaatsen ide over waren.

Ja maar nu Bermbrand

Een groep van ouders heeft matching 2.0 afgedwongen maar is dat ook beter dan loten. Ik neem aan dat het beter is dan matching 1.0. In elk geval heb je niet het probleem van de 500 kinderen die konden maar niet mochten ruilen.
Matching kost ook geld en organisatie, als het niet meer toevoegt dan loten zou je er gewoon weer mee moeten stoppen.

Triva

Triva

08-04-2016 om 15:59

Temet

Sorry, wederom naam en titel reactie verwisseld...

Ja, er komt weer een evaluatie

En je stelt de goede vraag: is loting&matching op alle scholen beter dan de oude methode van alleen loten op scholen met overaanmeldingen. Ik weet niet of dat ook meegenomen zal worden, maar dat zou wel moeten.

Die petitie voor matching 2.0 is met een heel misleidende belofte gedaan: "geen loting maar (verbeterde) matching" veel ouders dachten dat je met "matching" 1.) niet de onzekerheid zou hebben van loten en 2.) dat er een perfecte match uit zou komen met een van je voorkeuren. Beide is niet waar 1.) iedereen moet nu loten voor alle scholen en 2.) die match is er ook niet, de vijfde keuze voor het ene kind is de eerste keuze van het andere kind en toch kan de match net zo goed met het eerste kind als met het tweede kind plaatsvinden.

Temet

Temet

08-04-2016 om 17:12 Topicstarter

even ter aanvulling

En ter aanvulling: de OSVO heeft nooit beloofd - ze kijken wel link uit - dat iedereen tevreden zou zijn.

Wat de OSVO natuurlijk wel doet is proberen iedereen een zo lang mogelijke lijst te laten invullen, vervolgens zal het overgrote deel van de kinderen worden geplaatst op een school van die lijst en dan kan de OSVO roepen 'kijk, je bent op de school van je voorkeur geplaatst'. Er is serieus geopperd dat kinderen met een VWO-advies een lijst van 14 scholen zouden inleveren. Ja hoor, alsof je kind blij is als het op nummer 14 terechtkomt.

En daarmee zijn we volgens mij weer een beetje naar de discussie waar dit draadje zo ongeveer mee begon: je tiende keuze is geen voorkeur. De vraag is inderdaad of het resultaat 'zoveel kinderen op een school buiten de top 5' beter of slechter is dan 'zoveel kinderen uitgeloot'

Ik denk niet dat iemand terug wil naar matching 1.0 met het gehannes van vorig jaar: het verbieden van reële ruilmogelijkheden, en het plaatsen van kinderen op scholen die ze helemaal niet hadden opgegeven. Ik heb overigens nog geen vergelijking gezien tussen de percentages van vorig jaar en die van dit jaar. De verwachting van OSVO was dat er minder kinderen geplaatst zouden worden op de school van eerste voorkeur.

Bermbrand, een vraagje voor jou als ouder van een van de pechvogels: als je nu het lijstje ziet van scholen waar nog plaats is, vind je dan de tiende keuze - die het dus geworden is - een betere oplossing dan de scholen die nu nog over zijn?

Groeten,

Temet

Bermbrand

Je schrijft dat je kind niet naar de open dag of informatie-avond van school nr. 10. Omdat je natuurlijk niet álle scholen kan bezoeken tijdens het opendagencircus zullen er vast meer kinderen zijn die geplaatst zijn op een school waar ze nog nooit binnen zijn geweest. Wordt er nog een bezoekmogelijkheid geboden, of komen ze er pas voor het eerst eind juni, begin juli op de kennismaking? Lijkt mij voor het acceptatieproces wel fijn als scholen voor die groep kinderen een eerdere bezoekmogelijkheid bieden.

skik

Imogen

Imogen

08-04-2016 om 17:52

Trivia

'Omdat het het slimste kind van de klas is, omdat het zes jaar hard gewerkt heeft, omdat het zo verschrikkelijk graag klassieke talen wilde gaan doen en nu moet het tussen atheneumkinderen in!'

Dat ze het slimste kind van de klas is of zes (geen acht?) jaar hard gewerkt heeft, vind ik geen argument. Maar als een kind verschrikkelijk graag klassieke talen wil doen, vind ik dat wél een argument om je kind op het gym te plaatsen. Sterker nog, dat vind ik nou net het enige geldige argument, want dat is het enige onderscheid tussen gym en 'gewoon' atheneum.

auw

Oh Bermbrand wat sneu voor je kind. Wat een tegenvaller.....

Sterkte ermee. Ik hou mn hart vast voor volgend jaar en heel benieuwd naar de evaluatie.

Is er al een lijstje of overzicht van scholen met meeste uitlotingen, zoals er ook van 2015 was bij het OCO? Of is dat nog te vroeg?

vlinder72

vlinder72

08-04-2016 om 18:44

trivia

'Omdat het het slimste kind van de klas is, omdat het zes jaar hard gewerkt heeft, omdat het zo verschrikkelijk graag klassieke talen wilde gaan doen en nu moet het tussen atheneumkinderen in!'

Grappig. Mijn zoon gaat volgend jaar beginnen op het gymnasium hij wil graag Latijn en Grieks en natuurkunde in het eerste jaar. Mijn zoon heeft nog nooit hard hoeven werken op de basisschool. Het is hem komen aanwaaien. Zijn dyslectische broer wel. Die moest echt ploeteren op de basisschool. Maar die ging daarna naar een mavo/havo brugklas.

Bermbrand, er bestaan toch nog reservelijsten? Vorig jaar vielen er kinderen af. Daardoor konden kinderen toch naar een andere school. Weet je al of die er weer zijn?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-04-2016 om 18:44

belachelijk argument?

"Omdat het het slimste kind van de klas is, omdat het zes jaar hard gewerkt heeft, omdat het zo verschrikkelijk graag klassieke talen wilde gaan doen en nu moet het tussen atheneumkinderen in! Belachelijk argument."

Iedereen heeft zijn eigen argumenten, en dat mag. Het is niet aan jou om te bepalen of iemand argument goed genoeg is, laat staan te bepalen dat een argument 'belachelijk' is. Iedereen vindt andere dingen belangrijk, prima toch? Toch bijzonder, dat het notabene ouders zijn die andere ouders de maat willen nemen. Terwijl alle ouders hetzelfde willen: hun kind op de school van hun keuze. Waar die keuze ook maar op gebaseerd is.

Of bespeur ik een gymnasium-allergie bij jou? Ik meen mij te herinneren dat je je wel vaker fel uitlaat over ouders die hun kind graag naar een gymnasium willen laten gaan.

Temet

Temet

08-04-2016 om 18:49 Topicstarter

Bermbrand

hier een stukje: http://www.parool.nl/amsterdam/meer-kinderen-dan-vorig-jaar-naar-school-van-voorkeur~a4278315/

Jouw kind was 1 van de 8 die op de tiende keuze is geplaatst. Echt heel zuur.

Overigens zei ik ten onrechte dat de OSVO had verwacht dat er minder kinderen op de eerste keuze terecht zouden komen: ze hadden verwacht (en dat is ook gebeurd) dat er meer kinderen op hun eerste keuze terecht zouden komen, maar minder kinderen binnen de top 3.

groeten,

Temet

Temet

Temet

08-04-2016 om 18:54 Topicstarter

Vlinder

Ja, er zijn reservelijstjes maar het is de vraag of Bermbrands kind daar veel mee opschiet. Want die reservelijstjes gelden ook voor de kinderen met betere lotnummers. Dus de kans dat het kind van Bermbrand alsnog binnen de top 5 belandt lijkt mij zeer gering. Promotie van een tiende naar een negende keus is reëler, en daar wordt de situatie niet ontzettend veel beter van.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.