Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

naar de brugklas - het opendagencircus

Zoon gaat volgend schooljaar naar de brugklas. Hiep hoi. Nu wonen wij in Amsterdam, wat betekent dat er a) veel scholen zijn waar hij in beginsel naar toe zou kunnen en b) het onzeker is of hij op de school van zijn keuze terechtkomt. Dus moeten wij, in verband met de hoofdstedelijke loting-en-matchingtombola, een lijst inleveren met scholen op volgorde van voorkeur. Of we maar even tien scholen willen noemen. Wat dus, als je het goed wil doen, betekent dat je minimaal tien scholen moet bezoeken op open dagen.
Zowel zoon als ik hebben hier Heel Erg Geen Zin In, maar het moet natuurlijk wel gewoon gebeuren, dus even doorbijten in de periode van half januari tot half februari. Nog een gelukje dat Het Parool jaarlijks een scholengids publiceert met daarin ook een handig overzicht van de open dagen. Gisteren een planning gemaakt, er zijn weken dat we drie open avonden moeten aflopen.

En ja, ik had vorig jaar al een aantal scholen willen bezoeken, maar dat is toen volledig in de soep gelopen.

Lotgenoten hier? Wie heeft er nog meer een hele serie scholen bezocht? Nog nuttige tips, behalve letten op de sfeer? Zijn er met name Amsterdamse brugklasouders hier die vorig jaar al die scholen zijn afgegaan?

Het is voor mij een beetje als met wasmiddel of zorgverzekeringspolissen. Keuze uit 3 of 4 alternatieven was mooi zat geweest, wat mij betreft (als je alle scholen binnen Amsterdam zou nemen waar zoon in theorie op zou kunnen kom je zelfs aan tegen de twintig scholen meen ik, maar ik heb op basis van afstand al een flink aantal direct geschrapt)

Groeten,

Temet


Jamie

Jamie

28-12-2015 om 11:59

maak je niet te druk

Zorg dat je een top 4 krijgt en hoe je die krijgt is aan jullie. Maak nu al een top 10 en ga de top 4 af. Pas als er uit die top 4 van scholen eentje afvalt zou ik een extra school gaan bezoeken.

Mijn tip is: zorg dat je 10 min te vroeg bent, het heeft allerlei voordelen waaronder dat je kunt zien hoe een school bezig is die laatste 10 min. Wij werden op een school met open armen ontvangen in een enorme hoosbui, ze hadden ruimte voor natte jassen, we kregen meteen thee en koffie en ze hadden alle tijd voor ons. Op een andere school was het één grote puinhoop en de open dag was slecht georganiseerd.

Verder: de sfeer op een open dag is niet de sfeer zoals het normaal is dus ik zou daar niet te veel op letten maar je kunt het natuurlijk in je achterhoofd houden. Ga mee met een rondleiding en vraag dingen aan de rondleider, vaak zijn dat ook leerlingen.

Mijn belangrijkste punt in deze tijd zou zijn: is magister oid leidend of hoe gaan ze er mee om. Ik vind het zo verschrikkelijk ouderwets dat er aan het eind van de les nog huiswerk wordt opgegeven die genoteerd moet worden in een agenda. Ik zou zeker willen weten dat minstens 95% van al het huiswerk foutloos in Magister staat.

Henriette123

Henriette123

28-12-2015 om 12:04

Nut open dagen

Geen tips, maar wat ik in mijn omgeving wel gehoord en gezien heb, is dat kinderen die niet op hun voorkeursschool geplaatst zijn, het ook prima naar hun zin hebben. Zo'n open dag zegt naar mijn idee niet zo heel veel. De scholen laten zich allemaal van hun beste kant zien, en vaak is het druk en onoverzichtelijk, juist in grote steden, waar iedereen naar veel scholen gaat.
Als je een kind met bijvoorbeeld dyslexie hebt, moet je natuurlijk wel goed naar het dyslexiebeleid kijken, maar ik vraag mij af of je daar op een open dag veel wijzer van wordt.

mirreke

mirreke

28-12-2015 om 14:03

Maak ook een lijstje met belangrijke vragen...

Dingen die voor jou belangrijk zijn. Wellicht op basis van wat je hier op ouders online voorbij ziet komen.

Huiswerk in magister is er zoeen, maar niet het belangrijkst.

Wat ik belangrijk vind mbt magister: staan de cijfers er goed en op tijd in. Magister is een enorm programma, als je het helemaal aanschaft (als school, heeft met (deel)licenties te maken) kun je er ongelooflijk veel in kwijt.

De ene school waar wij mee te maken hebben zet er vrijwel alles in: rooster, cijfers, huiswerk, absenties, maar ook extra modules, leerondersteunende middelen, enz. Super handig. Maar laat dit nou net niet de fijnste school zijn... De andere school is daar behoudender in, doen aan huiswerk opgeven en zelf opschrijven. Maar daar zit een filosofie achter, eigen verantwoordelijkheid, je spullen in orde hebben. Werkt voor de zoon die daar zit bijzonder goed.

Bepaal voor jezelf (of beiden, laat je zoon dat ook doen) wat belangrijk is: techniek, Cambridge Engels, gemakkelijk van niveau wisselen, gemengde dubbele brugperiode, of juist categoriale school, ik noem maar wat.

En proef de sfeer. Dat is heel belangrijk... En soms kan een school die jou fantastisch lijkt, voor je kind helemaal niet fantastisch zijn.

De ene school hier (met het hele magisterverhaal) lijkt mij een school waar ik zelf graag op had gezeten, maar de zoon die er nu zit is er toch niet zo blij. Dochter had het er fantastisch, maar negatief puntje is bv. dat ze toch vrij behoudend zijn met doorstromen naar een hoger niveau, en dat inmiddels regels leidend lijken te worden. De andere school probeert juist veel maar naar het individuele kind te kijken, en probeert daarin flexibel met de regels om te gaan... Voor mij ook heel belangrijk, zeker als je een kind hebt dat niet klakkeloos in dingen meegaat...

Enfin, wij moeten ook weer, want jongste hier zit ook in groep acht. En hij heeft wel een idee (waarschijnlijk de school met de mindere magister...) maar toch. Dus het wordt hier ook een planning maken.

Trouwens, wij kregen hier een zeer informatief tijdschrift over de VO-scholen in de regio.

Jamie

Jamie

28-12-2015 om 15:31

oja

Nog een dingetje: check of er veel mogelijk is in de bovenbouw met profielen. Dat lees je wel eens hier dat veel combinaties niet mogelijk zijn. Kijk ook of extra vakken mogelijk zijn zodat je er nog eentje later kunt laten vallen.

Ali

Ali

28-12-2015 om 16:42

Ja, hier ook Amsterdams kind in groep 8

Mijn jongste gaat ook naar VO. We zijn vorig jaar bij twee scholen gaan kijken. En de ene school kende ik al, want daar zit oudste op: MLA. Helaas voor ons geen broertje-zusje regeling meer, want dan hadden we een stuk minder in spanning gezeten.

Het fijne van de school van oudste is het zeer persoonlijke contact met docenten, in magister staat alles wat er in het blok af moet zijn en de vrijheid van de leerlingen dat zelf in te plannen. Ook bekijken ze heel serieus of kind kan opstromen. Voor een verlegen kind is het wel heel erg wennen (mijn oudste!), want er wordt veel zelfstandigheid verwacht, en eigenlijk ook wel een beetje een outgoing persoonlijkheid. Dus zelf vragen aan docenten om uitleg etc. Dat moet je maar durven.

Onderwijsconsumenten

http://www.onderwijsconsument.nl/osvo-voldoet-aan-maatschappelijk-verzoek-en-kiest-voor-matching-2-0/

Ken je deze site ook Temet? Ik heb er indertijd ook veel aan gehad. Naast onderwijsconsulenten.

Ze gaan toch weer met een matchingsysteem werken. Maar mij is uit de tekst niet duidelijk of ze dan de grote groep die zou kunnen ruilen gaan matchen. Het lijkt of er nu weer voor een andere variant gekozen is.

http://www.stichtingvsa.nl/guestbook.php
De discussies op de VSA zijn alweer begonnen.

Angela67

Angela67

28-12-2015 om 17:27

moet je wel gaan?

je kunt je afvragen of je moet gaan kijken, met als doel of het een geschikte school zou zijn.
Je kunt ook gewoon een paar verschillende scholen uitkiezen, die goed in je planning passen, en zeggen tegen je kind dat scholen er ongeveer zo uitzien en ongeveer zo en zo hun lessen/dagelijks leven organiseren.

Zelf kun je dan (eerst zonder kind, dan met) een theoretische lijst maken welke op 1 tm 3 moet komen. Met dingen als profielen, magister, ondersteuning bij leren plannen, andere dingen die je belangrijk vindt.

Desnoods ga je ook alleen daar kijken, bij die top 3, maar dan wel duidelijk met de mededeling dat het ook zomaar wat anders kan worden. Hoe normaler jij daar over doet, hoe makkelijker het voor het kind is om te accepteren dat het vanalles kan worden (en dat het ook niet per se verkeerd is als het wat anders wordt).

gr Angela

Online

Integraal onderwijshuisvestingsplan 2012 - 2015+
Waarschijnlijk kun je online ook al veel vinden naast de gidsen.
Je kunt via google ook informatie vinden over verbouwingen van scholen. Wij hebben destijds ook bij het Berlage lyceum niet aangemeld vanwege een enorme toestand aan verbouwingen zichtbaar op de open dag.
Dat zoon later een keer zijn schoolgebouw moest verlaten vanwege een verbouwing bleek ook nogal een organisatorische chaos op te leveren. Maanden geen internet. Niemand die op de ouderavond kwam vanwege gebrek aan tijdige informatie en onderwijspersoneel dat zelf de weg nog moest zien te vinden.
Soms denk ik dat het een wonder is dat hij het diploma behaald heeft. Maar in elk geval was de begeleiding voor hem goed en school bleef hoe dan ook meedenken.
Misschien is ook wel ergens te vinden of te vragen hoe goed de diverse scholen omgaan met de electronische leeromgeving. Staan er al onderwijsplannen op (waar men ongeveer mee bezig gaat in welke periode en om welke hoofdstukken het dan gaat), het huiswerk en de toetsen.
Of misschien vind je de afstand het belangrijkste.
Ook op onderwijsconsumenten staan alle scholen en artikelen.

Zus

Zus

28-12-2015 om 19:04

niet naar open dagen gaan

Afgelopen jaar het hele circus meegemaakt met jongste dochter. Met mijn oudste hebben we nog drie of vier open dagen bezocht, maar de jongste zag zelf de noodzaak niet zo. Uiteindelijk maar 1 school bezocht, waar ze niet terecht is gekomen overigens. De open dagen lijken ook allemaal zo op elkaar. Volgens mij levert het meer op om te inventarisren wat de mogelijkheden zijn op zo'n school, bijvoorbeeld wat het beleid is tav zitten blijven (op het Amsterdams Lyceum mag een kind bijv in de brugklas doubleren, wat op geen van de andere scholen kan) of profielkeuze. Gerrit vd Veen bood geen wiskunde D aan. Het kind kan toch een school niet echt beoordelen op de leuke dingen die bij de open dagen worden aangeboden of hoe het gebouw eruit ziet.
En een lijst met 10 scholen erop is eigenlijk niet echt moeilijk als je je criteria helder hebt.

Geen 10

Als je kind al een voorkeur heeft zou ik die school bezoeken en dan nog zo'n 2 scholen. Maar 10 scholen schept alleen maar verwarring lijkt mij en ik zou er ook geen zin in hebben.
Helemaal niet naar de open dagen zou dan weer niet mijn keuze zijn, zo samen op pad is ok wel weer gezellig, vond ik toen

Ik had ook voorwerk gedaan via internet; de onderwijsinspectie, de website van de scholen enz. Zoon had zelf 3 scholen uitgekozen om te bezoeken en zijn keuze hebben we gevolgd.

Temet

Temet

29-12-2015 om 16:27 Topicstarter

tja

Dank voor de input.
Ik heb gewoon de riebels van dat hele matchinggedoe. Er is een grote kans dat zoon gewoon op school 1 of 2 van de lijst komt. Maar voor hetzelfde geld wordt het wel nummer 6. En wat zet je op 3, wat op 6, en wat op 10? En natuurlijk zal hij zijn draai vermoedelijk wel vinden of hij nou op zijn eerste of zijn zesde voorkeur terecht komt, maar het is wel vervelend als je een andere school lager had gezet en bij nader inzien tot het idee komt dat die beter bij je had gepast.

En ik heb ook niet eens hele heldere criteria, dat helpt niet mee. Er moet VWO zijn, maar of dat gewoon VWO of iets anders is, maakt mij niet op voorhand veel uit. School bij voorkeur niet te ver weg, maar de op éen na dichtstbijzijnde school is nieuw, behoorlijk klein, en doet aan I-padonderwijs, dat zijn dan weer 3 minpunten. Maar dan weer niet zulke minpunten dat de school daarom op voorhand moet afvallen...

In elk geval bedankt voor die tip over Magister, dat is wel iets om naar te kijken. Zoon doet het erg goed op school en krijgt naar verwachting een zuiver VWO-advies, heeft verder geen zaken als dyslexie etc, dus opstromen, dyslexieprotocollen etc zijn op zich niet direct van belang (hooguit indirect, als uiting van de taakopvatting van de school).

Nou ja, we slaan ons er maar naar vermogen doorheen. Ik hou rekening met de mogelijkheid dat de scholen uiteindelijk op volgorde van afstand op de lijst komen, zoon is niet zo'n fietser

AnneJ, bedankt voor de tip over het huisvestingsplan. Ik zag in de scholengids van het Parool iets over een toekomstig nieuw gebouw voor het HLW, maar op de site van die school zelf staat daar gek genoeg weer niets over. En ook voor andere scholen zijn dit soort dingen nuttig om te weten.

We tobben nog even door

Groeten,

Temet

Maaike

Maaike

29-12-2015 om 16:43

nadelen?

Ik snap dat je ipad onderwijs niet aan kan staan, maar hoezo is klein en nieuw een nadeel in jouw ogen? Ben benieuwd? Ik ga ook het open dagen circus in, maar een kleine school zou juist een voordeel zijn in mijn ogen. Maar goed, smaken verschillen...

Gaan jullie ook naar de ouder info avonden, of alleen naar de open dagen waar ook de kinderen meegaan?

Annet

Annet

29-12-2015 om 16:47

Ja, let op de bovenbouw

Ik vond het belangrijk dat er een hoog percentage was van leerlingen met een NT of NG profiel (boven de 50%). Dat betekent voor mij dat ze goed zijn in het lesgeven in deze vakken en dat het voor meisjes ook normaal is om deze richting te kiezen. Hier blijkt heel veel verschil in te zitten tussen scholen. Niet dat mijn kinderen per se een natuurprofiel moeten doen.

Oudste had een school waar extra vakken geen probleem waren en waar het keuzevak (verplicht) ook een echte vrije keuze was, onafhankelijk van het profiel dat je volgde.
Jongste zit nu in 3 VWO op een andere school en moet zijn profiel kiezen. In de informatie wordt een extra vak niet genoemd en het keuzevak is heel beperkt in keuzes.

Des te groter het aantal klassen binnen een bepaald niveau, des te makkelijker zijn de roosters te maken en zijn de keuzes vrijer. Maar het hangt ook af van de moeite die school hiervoor wil doen en de ambitie die zij hebben (ambitie waar ze geen punten voor krijgen op de rangorde van scholen).

Kijk ook op www.scholenopdekaart.nl
Daar staan zeer interessante cijfers per school per richting.

Als je kind makkelijk leert, zou ik ook kijken naar hoe ze omgaan met kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Wat doen ze daarvoor? Hoe flexibel zijn ze met het rooster om dit te bieden?
Bij de open dagen voor jongste vroeg ik aan de bèta-leraren of het mogelijk is om te compacten in de stof en verdieping/verbreding te geven. Grote verschillen tussen de scholen, van paniek bij de vraag tot enthousiasme.

Jamie

Jamie

29-12-2015 om 17:15

Maaike

Ik ben ook niet zo'n fan van klein en zeker niet van nieuw. Klein kan nadelen geven met de profielen, er zijn dan soms minder vakken of vakkencombinaties mogelijk en sowieso zijn er minder mogelijkheden met schuiven en invallen etc Nieuw geeft vooral kinderziektes en bij het in stappen vergroten allerlei gedoe daarom heen.

Jamie

Jamie

29-12-2015 om 17:24

Annet

In deze tijd nog meenemen dat het soms niet normaal zou zijn voor meisjes om een natuurprofiel te kiezen vind ik wel heel erg twintigste eeuw hoor, kijk ook eens hier: http://www.vhto.nl/cijfers-onderzoek/cijfers/cijfers-vwo/

Mijn nichtje zit wel op een havo waar geen natuurprofiel mogelijk is, eigenlijk te gek voor woorden maar het is een soort kunstzinnige school geloof ik maar goed daar kies je ook voor.

Overzicht met vergelijkingen

http://www.onderwijsconsument.nl/scholenoverzicht/mijnlijstje
Op Onderwijsconsumenten hebben ze een format gemaakt waarbij je, naar schooltype, je voorkeursscholen kunt plaatsen en een eigen persoonlijk overzicht kunt maken.

Profielen

Veel criteria zijn in wezen niet zo hard en kunnen veranderd zijn tegen de tijd dat je er zelf echt mee te maken krijgt.
Duidelijk is dat een school met grote leerlingenaantallen meer profielen en meer keuzevakken kan aanbieden. Maar of ze dat ook doen is vraag 2.
Ik vind de vraag naar het percentage natuur- en gezondheid profielen ook zeer nuttig. Echter als er achter elkaar een paar cohorten leerlingen binnen blijken te zijn die toch echt die profielen niet aankunnen dan veranderd ook het lerarencorps. Door elders geplaatst te worden in het samenwerkingsverband en doordat er ook een grijze golf uitgaat, of langdurig ziek wordt, waardoor je sterke natuurkundesectie ineens weg blijkt te zijn.
De school kan dit jaar bepaalde combinaties aanprijzen, zeg havo-vwo in 1 jaar doen, maar als blijkt dat dat niet loopt, is het volgend jaar gewoon weg.
Je hebt een sterke Duitse sectie maar als er teveel kinderen dreigen af te stromen omdat Duits niet hun fort is en Frans scoort men beter worden daar de profielen bij voorkeur mee gevuld.
Men kan een ijzersterk pestprofiel hebben maar er toch niets van bakken.
Men kan een dyslexieprotocol hebben dat in de werkelijkheid een drama in drie bedrijven is.
De docent op de open dag kan melden dat je wel met aanpassingen mag werken, maar de docent waar de feitelijke les is vind het niet goed.
Vlak na de kernprocedure wordt divers beleid ineens veranderd.
Een benodigde aanpassing voor een kind, bijvoorbeeld het gebruik van een koptelefoon in de klas, wordt algemeen toegestaan, maar net niet bij het vak waar jou kind het het hardste nodig heeft.
Kortom, die open dag geeft maar een beperkt overzicht en je houdt altijd rekening met gewijzigd beleid of een iets andere werkelijkheid.

Annet

Annet

29-12-2015 om 19:34

Natuurprofiel

Of het door de meisjes komt of door het onderwijs maakt mij niet zoveel uit. Wel dat in onze regio de verschillen tussen de scholen qua % natuurprofiel enorm zijn.
De link geeft aan dat er nu meer meisjes kiezen voor een natuurprofiel, maar dat de meeste meisjes gaan voor een NGprofiel. Belangrijkste verschil tusse deze profielen is dat NG mag met wiskundeA terwijl NT alleen mag met wiskundeB. Toeval dat de meisjes voor NG kiezen?
Je kunt ook het % NT vergelijken. Dan moet je ook de combi NGNT meenemen. Die komt veel voor. Dan heeft iemand met een NTprofiel ook biologie of heeft iemand met een NGprofiel ook WisB en Natuurkunde,

Verschil open middag en voorlichtingsavond en mavo/ havo

kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de voorlichtingsavond die scholen houden en de open dagen. Waar moeten we naar toe. Krijg ik meer info tijdens de voorlichtingsavonden of tijdens de open dagen. En kan onze zoon ook mee naar een voorlichtingsavond? Of is dit alleen voor ouders?

En dan nog iets anders. Mijn zoon heeft een mavo advies maar zit met cito tegen havo aan. Hij gaat waarschijnlijk naar een mavo / havo brugklas. Ik kan op de websites van de scholen nergens vinden welk percentage van de mavo / havo brugklas naar de havo gaat. Hebben jullie advies hoe daar achter te komen.

Groet Jacobien

Arendje

Arendje

30-12-2015 om 19:51

Jacobien

'kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de voorlichtingsavond die scholen houden en de open dagen.'

De voorlichtingsavonden zijn voor de ouders, met praktische informatie over schoolkosten en regels. De open dagen zijn voor de kinderen, met leuke proefjes en informatie over de vakken zelf.

Soms geen verschil

Soms is er gewoon weinig verschil. Maar biedt men het 's avonds aan vanwege mensen die overdag niet kunnen of elders al een open dag hebben.

Annet

Annet

30-12-2015 om 19:57

Kijk op de website van de school

Op school van jongste organiseren ze een informatieavond in november voor ouders en groep8-leerlingen. Na de inleiding gaan de kinderen naar een apart programma.
Er is ook een open dag (lees: avond) voor ouders met hun kinderen. Daar komen behalve groep8 leerlingen ook groep7 leerlingen.
Daarnaast zijn er proeflessen voor groep8 leerlingen waar ze zich voor in kunnen schrijven.

Op school van oudste ging het bijna hetzelfde, behalve dat de informatieavond alleen voor ouders was.

Tango

Tango

30-12-2015 om 22:02

Andere afspraak maken

Wat wij destijds gedaan hebben bij de scholentocht voor dochter, was open dagen aflopen maar ook bijvoorbeeld een afspraak maken om een school in werking te zien tijdens de lessen. Dat laatste kwam overigens zo uit doordat we de open dag toen niet konden bezoeken. We hadden toen een rondleiding met enkele andere ouders die ook niet konden op de open dag. Gaf heel veel informatie, veel meer dan de open dagen.
Ook organiseerden de scholen hier in november/december al workshops en proeflessen zodat de kinderen alvast een eerste indruk konden krijgen. Hebben ze dat bij jullie niet, Temet? Bij dochter viel na die proeflessen 1 school al af. Na de open dag helemaal. Haar voorkeur ging naar een hele grote, massale school maar uiteindelijk koos ze na een workshop voor een veel kleinere Vmbo-T school. Wij waren het absoluut met deze keuze eens. Op de grote, massale school hadden ze op de open dag alleen maar laten zien wat er zo leuk was aan de school, voor het leren zelf was nauwelijks aandacht. Op de kleinere school gingen ze op allerlei onderwerpen in.
Gelukkig hebben wij hier maar de keuze uit 4 scholen, dus dat is te overzien. Bovendien is er nog een school voor VMBO met voornamelijk land- en tuinbouw, die viel meteen al af.
Voor zoon, groep 7, wil ik nu al gaan kijken. Heeft eigenlijk LWOO nodig maar dat wordt niet aangeboden op de school waar hij heen wil, een school met o.a. een sportklas voetbal. We gaan dus even informeren wat zij wel kunnen bieden gezien zijn dyslexie. Volgend schooljaar kan hij dan nog de proeflessen e.d. volgen.

Maaike

Maaike

30-12-2015 om 22:10

wat open vragen:

- ik zie wat opmerkingen over grote/kleine school, ik besef me nu dat dat natuurlijk relatief is en afhankelijk van waar je woont. De 'kleine' school die wij op het oog hebben heeft 850 leerlingen. Is dat in jullie ogen ook klein of groot. Oftewel: wanneer is een school klein of groot?

- een voetbal/sportklas. Ik snap dat kinderen dat leuk vinden, maar wat voor meerwaarde heeft dat soort scholen/klassen nou echt? Misschien zie ik het niet goed, maar ik zie er niks in.

- moet je als groep 7 ouder ook naar een info avond voor ouders of alleen naar de open dagen?

Temet

Temet

30-12-2015 om 22:35 Topicstarter

Maaike (sportklas)

De school hier in de buurt heeft een sportklas waarin ook veel kinderen zitten die topsport beoefenen en dan is de meerwaarde vziw in elk geval dat bij het plannen van de andere lessen met die sport rekening gehouden wordt. Kinderen kunnen dan bijvoorbeeld vrij krijgen met toernooien en vooruit werken of het gemiste later inhalen, zoiets. Heel erg heb ik me er niet in verdiept, want als er iets is waar zoon absoluut niet heengaat is het wel een sportklas

Groeten,

Temet

Maaike

Maaike

30-12-2015 om 22:42

lootschool

Als het om topsport gaat met vrijstellingen voor toernooien heb je het over een LOOT school. Dat is heel wat anders dan de sportklassen die overal worden aangeboden en waar mijn zoon ook echt niet heen gaat. Op die LOOT scholen kom je overigens ook niet zomaar op. Maar ik vraag mij af wat de meerwaarde ervan is voor andere ouders, behalve dat het 'leuk' is.

maria

maria

31-12-2015 om 10:57

eens met AnneJ

Scholen veranderen. Soms zelfs in rap tempo.
(School waar een kind van mij op zit is dalend in leerlingenaantal. Dat betekent ieder jaar weer ingrijpende veranderingen)
Ik zelf zou dan ook vooral kijken naar zaken die voor je kind *nu* van belang zijn, in de brugklas.

Wat niet zo snel verandert is de cultuur binnen een school. Dat gebeurt wel maar kost vaak heel veel tijd, jaren.
Cultuur is iets waar je hoe dan ook veel te maken mee krijgt. Hoe goed voelt je kind zich passen op school, in hoeverre voelt hij zich thuis.
Hoe goed snap je elkaar, hoe goed of makkelijk kun je communiceren.

In elk geval loop ik met kind in brugklas wel al fors aan tegen cultuurverschillen. Die had ik ook wel correct ingeschat van te voren.
Bij ons is er helaas (of gelukkig) niet zoveel keuze (wel weer totale keuze) en was het voor mij kiezen uit opties die allemaal niet ideaal waren voor kind.

Doordat scholen tegenwoordig met fantastische projecten, mogelijkheden en verkooppraatjes komen lijkt het denk ik ook wel alsof keuzes enorm groot worden en alsof je kind snel tekort gaat doen door fantastische dingen mis te lopen.
Jullie systeem speelt daar nog eens zeer goed op in dus ik begrijp de keuzestress van veel ouders.

Waar ik in jullie geval zeker niet van uit zou gaan is dat, omdat kind het goed doet op school, het vast dus wel goed blijft gaan.
Kijk idd naar extra mogelijkheden tot verrijking etc (of belangrijker naar mijn idee; hoe flexibel willen ze zijn, kijken ze naar kinderen, en zien ze ze ook. Soms zijn scholen met de meest fantastische programma's voor makkelijk lerende kinderen juist bedroevend lui en onverschillig.)
Heeft je zoon voldoende leervaardigheden opgedaan op bs of ging het daar te makkelijk voor, steekt de school energie in zo'n hiaten en zien ze dat, begrijpen ze dat.

Pieter C

Pieter C

31-12-2015 om 16:07

Sportklas versus LOOT

Temet, het C lyceum dat jij bedoelt heeft sportklassen waar kinderen extra sporten én is een LOOT-school voor topsporters. Zij zitten niet in die sportklassen.

Temet

Temet

01-01-2016 om 19:09 Topicstarter

Aha

Loot en sportklas is dus iets geheel anders. Nou ja, zoals gezegd, zoon gaat er toch niet heen...Althans, dat mag ik hopen. Wie weet wat voor idioterieën er in dat matchingsysteem verstopt zitten

Groeten,

Temet

Maaike

Maaike

01-01-2016 om 21:54

misschien naïef

Maar ik geloof niet dat dat zo transparant gebeurt. De populaire scholen kiezen de krenten uit de pap. Jouw zoon, Temet, zit toch op een achterstandsschool? Ik vraag mij werkelijk af of deze leerlingen net zoveel kans hebben om toegelaten te worden op de populaire scholen.

Maar misschien zie ik het wel te somber in....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.