Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Naar groep 3 met voorsprong

Mijn dochter gaat volgend jaar naar groep 3. Ze kan al lezen, leest nu op E3 niveau. Kan schrijven (woorden schrijft ze wel op gehoor) en ook met rekenen ligt ze voor. Kan aftreksommetje onder de tien uit haar hoofd, optellen tot zeker 30. Beide cito's had ze voor rekenen 1+.

Het is natuurlijk fijn dat ze zo slim is, maar ik maak me zorgen over hoe dat volgend jaar in groep 3 gaat. Vooral de zorg dat ze zich niet gaat vervelen. Zijn er meer met een kind met voorsprong en hoe is dat bij jullie gegaan in groep 3? Waar let je op, om zeker te zijn dat ze niet gaat onderpresteren en het uitdagend en interessant blijft?


Triva

Triva

30-06-2017 om 07:19

schrijven

Het schrijven is heel belangrijk, dat moet je langzaamaan leren ook al kun je al lezen en weet je hoe je een woord schrijft. Schrijven is iets lichamelijks en ook een nieuwe sport moet je rustig aan leren.

Je kunt natuurlijk vragen aan school hoe zij het zien, daar moeten ze wel een idee over hebben. Waarom kom je daar nu pas mee?

Calenzia

Calenzia

30-06-2017 om 07:25 Topicstarter

Op school

Omdat ze nu pas naar groep 3 gaat en het in groep 2 heel goed gaat. Mijn dochter valt al vanaf het begin van groep 2 op omdat ze snel klaar is met haar werkjes. Ze mag al heel het jaar plustaakjes naast de gewone taakjes doen. Voor het rekenen zit ze in een aparte groep met andere kinderen die hoog scoorde met cito rekenen.

Ook al hebben ze haar op dit moment goed in het vizier op school, volgend jaar komt er een nieuwe juf op groep 3. Zij heeft daarvoor alleen kleuters gedaan. Klas van 29 met extra ondersteuning. En dan is het nog de vraag hoe de overdracht van groep 2 naar groep 3 gaat en in hoeverre de juf van groep 3 haar gelijk genoeg uitdaging geeft.

Andere kant van dochter is dat ze ondanks dat ze met leren zo voorloopt, ze is juist heel speels en jong in haar gedrag. Als je haar ziet zou je haar minstens een jaar jonger schatten. In groep 1 liet ze niks merken van wat ze kon

Pug

Pug

30-06-2017 om 09:44

hier

Hier ging het met allebei prima, ondanks dat ze allebei al konden lezen en ook met rekenen ver vooruit waren. De structuur en de nieuwe methodes hield ze volledig bezig. Eigen laatje, eigen potlood, wie mag jou om hulp vragen en wat doe je dan?

Zon

Zon

30-06-2017 om 09:52

gr 3

Waarschijnlijk komt jouw kind direct in de zon lijn van VVL met andere kindjes die al kunnen lezen. Vergeet niet dat er best meer kleuters zijn die al goed kunnen lezen en rekenen (en klokkijken). Maar veel aandacht zal uitgaan naar het goed aanleren van alle schrijfletters.

Maak in de 2e of 3e week een afspraak met de juf en kijk of zij je dochters voorsprong ook is opgevallen. Dan kan je samen een plan maken voor pluswerk, wat ik gr 3 nog prima te doen is.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-06-2017 om 09:58

Later weer rechtgetrokken

Mijn jongste ging naar groep 3 met avi M4, en ze kon rekenen tot 20. Eind groep 4 was ze avi uit. Qua rekenen en lezen kreeg ze toen nog pluswerk. Vanaf groep 6 verdween de voorsprong in rap tempo en uiteindelijk deed ze leuk mee in de middenmoot.

Lente

Lente

30-06-2017 om 10:04

Nu al in actie

Ik zou niet afwachten of het bij de juf opvalt dat je dochter een voorsprong heeft.
Is ze getoetst t/m E3 op lezen of is dat je eigen inschatting?
Vraag eens aan de huidige juf hoe zij je dochter overdraagt aan de nieuwe juf. Ze doet nu plustaken, welke aanpassingen zijn er volgend schooljaar?
Het beste is om nu al een afspraak te maken met de nieuwe juf, tenzij komende week voor jullie al de laatste schoolweek is.

De zonlijn is vrij makkelijk als ze nu al E3 leest. Rekenen zal voor je dochter erg saai worden. Dat is het eerste half jaar vooral tellen.

Boekenwurm

Boekenwurm

30-06-2017 om 10:45

Voorsprong

Wat fijn dat je dochter het goed doet!
Onze oudste ging AVI uit naar gr 3 en heeft uiteindelijk geen klas overgeslagen (wat op dat moment een goede beslissing was). Ze heeft een fijne schooltijd gehad door een hoog gemiddeld niveau in de klas, pluswerk en veel vrij lezen (ze had niet altijd zin in pluswerk).
Waarschijnlijk zijn er meer kinderen die al lekker kunnen lezen en kan er daarmee een groepje gevormd worden.
Ik zou haar eerst lekker laten acclimatiseren en het aankijken. Je merkt vast zelf wel aan je kind of er meer uitdaging nodig is (en waarschijnlijk heeft de juf of meester dat dan ook al gezien).

Hanne.

Hanne.

30-06-2017 om 11:33

aangepast programma

Hier gestart met een vergelijkbare situatie. Kind las eind groep 2(getoetst) op M4 niveau. Na 2 weken groep 3 ging het finaal fout. Kind was ziek van ellende en wilde niet meer naar school.

School heeft dat goed opgepakt. Kind bleek inmiddels op groep 6 niveau te lezen - dus de uitdagende taakjes waren inmiddels helemaal niet uitdagend meer - en ook met rekenen bleek hij voor te lopen.

Omdat hij sociaal wel prima op zijn plek zat is er een aangepast programma in de klas geregeld, waarbij de focus vooral lag op leren om zelfstandig te werken, vragen te stellen, door te zetten. Want doordat alles altijd aan was komen waaien haakte hij bij de eerste moeilijkheid altijd af om maar weer te gaan zitten tekenen.

Inmiddels zijn we 2 jaar verder en hij zit sociaal gezien nog steeds prima op zijn plek. En ook qua leren gaat het geloof ik goed als ik op de cito's af ga. Waarschijnlijk valt er leertechnisch een stuk meer uit te halen, maar zolang hij het naar zijn zin heeft gaan we daar niet al te veel aandacht aan besteden. Dat voegen we thuis wel weer toe.

Marianne

Marianne

30-06-2017 om 11:48

Voorsprong

Vinger aan de pols houden. Er zijn scholen die uitstekend om kunnen gaan met kinderen met een voorsprong en er zijn scholen die dat alleen maar zeggen te kunnen.
Onze oudste ging met een grote voorsprong op rekenen naar groep 3 en volgens school boden ze genoeg.
Ook bij ons verdween de voorsprong. Zeker in groep 6 begon ze enorm af te zakken naar het gemiddelde en volgens school ging alles prima.
Wij zijn van school gewisseld en bleken zoals we al dachten een totaal in slaap gesukkeld en afgehaakt kind te hebben. Ze gaat komend jaar VWO+ doen en heeft volgens haar huidige juf echt veel uitdaging nodig. Als we op de vorige school gebleven waren hadden we waarschijnlijk met HAVO al onze handen dicht mogen knijpen.

Belangrijkste: let op als de voorsprong gaat verdwijnen en ze richting gemiddelde gaat, ook al zegt school dat alles in orde is. Mijn ervaring is dat scholen geen idee hebben wat verveling met een kind kan doen.

Hier geen probleem

Geen idee wat het Avi-niveau was, maar de jongste begon bij de kleuters ineens te lezen met Pinkeltje en heeft alles daarvoor overgeslagen. Toch kwam hij in groep 3 telkens trots thuis dat ze weer een nieuwe letter hadden geleerd. Zo grappig. Thuis las hij de bieb leeg, gewoon wat hij leuk vond, nooit op niveau gelet. Ook met rekenen was hij ver vooruit. Hij haalde zijn plezier uit gym, pauzes, vriendjes, inderdaad ook veel lezen (eigen leesboek mee, maar soms ook een Donald Duck-periode).

Toen eind groep 3 de grafiekjes op tafel kwamen schrokken we wel heel erg van de enorme voorsprong. Drie, vier jaar voor op alles. Dus toen ging de hele plusmolen draaien. Hij heeft zich vaak verveeld, maar ging toch altijd met plezier naar school voor zijn vriendjes. Bij hem zaten toevallig geen andere kinderen in de klas die voorliepen. Zijn vrienden gaan nu allemaal basis, kader en mavo doen. Dat was sociaal gezien geen probleem, maar het gevolg was wel dat hij veel alleen moest werken. Dat is niet leuk.

Calenzia

Calenzia

30-06-2017 om 16:28 Topicstarter

Avi

Fijn die positieve verhalen dat het mee kan vallen met de verveling. Ik zal dochter zeker de eerste weken het nieuwe schooljaar in de gaten houden.

Avi is nooit getest. Ik kijk naar wat ze leest en waarbij ik merk dat ze er nog redelijk uitkomt. En dan komt ze bij E3 veel woorden lukken goed, sommige nog een beetje lastig. M3 kan ze makkelijk.

Ze werken bij de school van mijn kinderen met drie leerlijnen. Voor het lezen hadden ze een paar jaar terug zon/raket/maan/ster, maar ze hebben nu een andere leerlijn. Ik weet niet welke. Zo als ik begrepen heb kijken ze naar ster niveau. 3 ster voor kinderen die extra uitleg nodig hebben, 2 ster gemiddeld, 1 ster meer verdieping. Zoon zit in groep 4 en daar leest iedereen op zijn eigen AVI niveau. Er zijn kinderen die op M6 lezen, maar ook die op E3 zitten. Bij hem hadden ze in groep dus nog wel met maan zon enz, maar dit jaar is dat veranderd en ik weet niet hoe ze het aanpakken met kinderen die al lezen.

3 sterren

Dat is bij ons ook zo ingedeeld, maar het moeilijkste niveau was echt nog wel veel te makkelijk. School heeft van alles aangepast.

Triva

Triva

30-06-2017 om 18:37

tja

Je kunt haar niveau niet aflezen aan wat ze leest. Laat haar gewoon nog even testen als dat kan.

lisbeth

lisbeth

01-07-2017 om 07:48

Bij ons

Jongste Ging naar groep 3 avi e3 lezend en een fikse voorsprong bij rekenen. Daarvan kreeg hij al een jaar ofzo bij de kleuters groep 3 stof.
Hij begon met de zon lijn. Dat bleek binnen een paar weken niet voldoende te zijn, het andere zon kindje beende hem ook niet bij. Hij kreeg toen als enige villa alfabet of zoiets en voor rekenen kreeg hij kien en rekentijgers, ook als enige. Dat werkte niet, hij was niet zelfstandig genoeg om dat alleen te doen, de juffen hadden niet de tijd hem te helpen en er waren in heel groep drie geen andere kinderen met dat niveau. Voor de herfst is hij toen naar groep 4 gezet. Nu zit hij in groep 7 in de top van zijn klas, weer een behoorlijke voorsprong.
Oudste is aan het einde van groep 2 nog naar groep 3 gezet om te kijken hoe dat ging, heeft toen drie weken met die klas meegedraait en is met die klas naar groep 4 gegaan.

Niet ongebruikelijk

Er zijn tegenwoordig steeds meer kinderen die al kunnen lezen en of schrijven als ze naar groep 3 gaan. Met verschillende apps op de iPad leren kleuters razendsnel het alfabet. 'Schrijven' doen ze vaak nog wel met een wijsvinger, i.p.v. met pen en papier.

Ook toen ik naar de lagere school ging, sloegen kinderen die al konden lezen en schrijven de eerste klas over. Tegenwoordig zijn is dat meer gebruikelijk en wordt in groep 3 beter ingespeeld op het verschillende ontwikkelingsniveaus van de leerlingen.

Kinderen die al kunnen lezen en schrijven voordat ze in groep 3 starten hebben een voorsprong maar dat ze daarmee 'hoogbegaafd' zijn, is nogal voorbarig.

dopje

dopje

01-07-2017 om 17:21

ervaring

Mijn dochter had zichzelf leren lezen en rekenen. Ze hield erg van leren en had enorm zin in groep drie. De eerste week kwamen de kinderen allemaal enthousiast uit school met wat ze nu weer geleerd hadden- het woordje 'ik' enz. En mijn dochter volledig gedesillusioneerd. Ze leerden alles wat ze al kon. En school bood haar niks extra, juf zag haar ook niet met 32 kinderen in de klas.. Een jaar lang geworsteld, steeds juf vragen of ze eigen niveau uitdaging kon krijgen, heel moeizaam. Mijn dochter kreeg nachtmerries en werd gedeprimeerd. Juf zei dat mijn dochter wel extra aangeboden kreeg maar dat ze dat niet wou doen. Wat dochter van juf kreeg was als ze alle gewone sommen af had dan mocht ze moeilijkere sommen gaan doen. Terwijl de andere kinderen mochten tekenen als ze hun sommen af hadden, en dat wou ze natuurlijk ook wel. Dus nogal logisch dat ze dat niet wou. En aan juf gevraagd of ze dan niet beter meteen die moeilijkere sommen kon doen enz, dat kwam niet aan. We wilden niet naar een andere school omdat ze sociaal heerlijk in die klas zat: haar beste vriendinnen had ze daar en met de kinderen was het helemaal top. Het idee om haar bij haar lieve vriendinnen weg te halen brak mijn hart. Maar hoe de school met onze dochter om ging was tenenkrommend- ik moest alle uitdaging voor haar buiten school zoeken. Toen we dochter voorzichtig toch polsten vroeg ze zelf al of ze naar een andere school mocht. En je vriendinnen dan? Ze zei ik maak wel nieuwe vriendinnen, en dat deed ze. Haar oude vriendschappen bleven overigens ook, want allemaal buurtkinderen. Ik vond het heel stoer van haar dat ze echt zelf ook meer wou van school en daarom helemaal ergens opnieuw verder wou. We hebben een school gekozen met veel kunst, dans en muziek, iets wat op de oude school ook helemaal niet was en waar ze erg van hield. Ze kreeg op nieuwe school wel op haar eigen niveau les aanbod. Zo ging het hier. Met onze ervaring zou ik zeggen: snel met juf gaan bespreken wat ze jouw kind dit jaar kan bieden. Netjes leren schrijven is niet genoeg. En hou je kind goed in de gaten, luister goed naar waar ze mee thuis komt. Let op dat ze niet afhaakt. Over mijn dochter zeiden ze ook dat ze zo dromerig was- dat is ze niet maar als je elke dag dingen hoort die je al weet dan droom je zeker ook weg. ..Luister goed naar je kind

Brenda

Brenda

01-07-2017 om 20:04

mijn dochter

Mijn dochter heeft groep 2 overgeslagen en heeft groep 3 gedaan omdat ze interesse had in lezen. En ze de toetsen van m2 bijna foutloos gemaakt had.

Met rekenen is ze de beste van de klas. Met lezen heeft ze nu net M3 gehaald en heeft de helft van de kerndiploma's niet gehaald omdat ze de snelheid niet kan halen en de d en b door elkaar haalt. Ze mag over naar groep 4 maar ze moet er hard aan trekken om bij te blijven met lezen.

Spijt gehad? Nee. In groep 2 had ze alleen maar verveeld.

vlinder72

vlinder72

01-07-2017 om 22:07

Neef

Mijn neefje heeft destijds groep 2 overgeslagen omdat hij al kon lezen en rekenen. Begonnen in groep 3 met een voorsprong. Vanaf groep 4/5 een normale gemiddelde leerling. Is dit jaar begonnen in een havo/vwo brugklas. Hij heeft keihard gewerkt en gaat door naar 2vwo maar het is echt niet meer het kleine slimme jongetje van toen. Hij had in groep 1 heel veel interesse in lezen en rekenen maar toen hij het eenmaal kon was het ook wel best.

Calenzia

Calenzia

02-07-2017 om 07:38 Topicstarter

Bermbrand

"Kinderen die al kunnen lezen en schrijven voordat ze in groep 3 starten hebben een voorsprong maar dat ze daarmee 'hoogbegaafd' zijn, is nogal voorbarig."

Even geciteerd want Bermbrand jij bent de enige die dit zegt. Ik heb nergens in mijn topic over hoogbegaafdheid, niemand noemt het in zijn reacties. Er is een groot verschil tussen een kind dat gewoon slim is of dat hoogbegaafd is. In welke categorie mijn dochter valt weet ik niet, dan zou ik haar daar op moeten laten testen.

Ik kijk naar het moment en op dit moment is het een kind met een voorsprong dat naar een klas gaat waarvan ze een deel van de stof al kent.

Calenzia

Inderdaad ze heeft een voorsprong op gebied van lezen en schrijven t.o.v. een aantal andere kinderen en waarschijnlijk samen met meer kinderen. Kinderen ontwikkelen zich niet allemaal volgens hetzelfde plan en met dezelfde snelheid, tegenwoordig houdt men daar in de klas gelukkig veel meer rekening mee dan vroeger. Er zullen ook kinderen in de klas zijn die op andere punten een voorsprong hebben op jouw kind.

Ik sloeg aan op enkele voorbeelden die genoemd werden met allerlei speciale arrangementen. Meestal is dat helemaal niet nodig. En dat 'laten testen' moet je m.i, alleen doen als er problemen zijn en zo te lezen zijn die er helemaal niet.

Plus

Al wat kunnen lezen en schrijven lijkt inmiddels eerder regel dan uitzondering. Bij onze basisschool kijken ze sowieso eind groep 2 of kinderen het alfabet al kennen en al wat woordjes kunnen lezen en schrijven. Ik verbaasde me daarover. Een jongetje uit de klas van mijn jongste kon dat nog helemaal niet. Hij ging wel over naar groep 3 maar met een 'achterstand' omdat hij het alfabet nog niet kende en zijn eigen naam niet kon schrijven.

Erica

Erica

02-07-2017 om 13:26

Ik denk

Dat het laten testen slechts op het AVI-niveau sloeg.

Klopt wel

Wat Bermbrand zegt klopt wel. Bij mijn jongste in de klas zat een jongetje dat ook al vroeg kon lezen en rekenen. Ouders dachten toen zelfs aan groep overslaan. Twee jaar later was de voorsprong weg en kind gaat nu naar de mavo. Ook kinderen uit plusgroepje die nu op kader zitten, etc.
Maar dat neemt niet weg dat groep 3 heel saai kan zijn als je alles al kent.

Erica

Dat over testen was een reactie op dit stukje van Calenzia: "Er is een groot verschil tussen een kind dat gewoon slim is of dat hoogbegaafd is. In welke categorie mijn dochter valt weet ik niet, dan zou ik haar daar op moeten laten testen."

Overigens is bij testen het verschil tussen gewoon slim en 'hoogbegaafd' helemaal niet groot. Een kind met een getest IQ van 129 is gewoon slim en vanaf IQ 130 geeft het getal ineens het etiket 'hoogbegaafd'. Het verschil is daarmee een afspraak en niet per se onderscheidend idzv dat hoogbegaafd een ander kind is dan gewoon slim.

Marianne

Marianne

02-07-2017 om 14:24

voorsprong weg is geen goed teken

Drietje, als een voorsprong weggaat betekent dat dat de leerlijn van een kind een duik naar beneden maakt. En dat hoort niet zo te zijn. Dat hoort een school te signaleren en te kijken waarom een voorsprong verdwijnt. Want dat kan onderpreteren zijn of een niet-onderkende leerstoornis. Hoeft niet, maar dat weet je niet als je eer niet naar kijkt.
Wat in ieder geval een heel slechte houding is, denken dat het iets goeds of normaals is dat een voorsprong verdwijnt, dat heet weer rechttrekt zoals hierboven iemand zegt.

En verder betekent het niet dat een voorpsrong eer niet is, omdat school die niet ziet. Dat heb ik met beide kinderen meegemaakt. Het raakt mij heel erg als ik lees over kinderen met een voorsprong die dan naar de MAVO zijn gegaan, omdat de voorsprong verdwenen is. Als wij niet alert waren geweest, was dat namelijk precies wat er met onze oudste gebeurd zou zijn, daar durf ik gif op te nemen.

@Bermbrand het is helemaal niet belangrijk of een kind al dan niet hb is. Belangrijk is of een school om kan gaan met de leerbehoeften van een kind. Als een school dat kan met kinderen met een voorsprong is er niets aan de hand. Het hele hb-probleem is juist omdat scholen dat niet kunnen. Daarom moeten ouders goudgeld uitgeven voor iq-testen om dan ineens wel serieus genomen te worden. En dan regelmatig ook nog alleen als de magische grens gehaald wordt. Alsof er beneden die grens dus niks aan de hand kan zijn...

Marianne

Marianne

02-07-2017 om 14:29

tikfouten

Als er er niet naar kijkt en dat het weer rechttrekt.

vlinder72

vlinder72

02-07-2017 om 14:37

Hoeft niet marianne

Mijn jongste zoon kon totaal niet lezen toen hij in groep 3 begon. Begin groep 4 viel het kwartje en ging hij als de brandweer. En nu krijgt hij pluswerk voor rekenen en taal. Net als sommige kinderen die al konden lezen voordat ze naar groep 3 gingen. Dat betekent niet dat die kinderen achteruit gegaan zijn maar ze worden bijgehaald en ingehaald door andere kinderen. En als alle kinderen eenmaal vlot kunnen lezen kan er weer van alles veranderen want misschien kunnen sommige kinderen wel heel goed technisch lezen maar zijn ze niet goed in begrijpend.lezen.

Het is veel te simpel om te stellen dat als een kind met een voorsprong in groep 3 start het vervolgens aan de school ligt dat die voorsprong verdwijnt. Of zelfs dat de school er alles aan moet doen om die voorsprong te koesteren. Dat zou namelijk betekenen dat elk kind dat in groep 2 flink oefent op lezen en rekenen vervolgens gegarandeerd naar het vwo gaat want de school moet er maar voor zorgen dat die voorsprong blijft bestaan

Pug

Pug

02-07-2017 om 14:38

voorsprong

Een voorsprong hebben en intelligent zijn, zijn twee verschillende dingen.

Klopt

Er zijn natuurlijk ook ouders die hun kleuter leren lezen en rekenen. Dat zegt in mijn ogen niet zoveel. Bovendien ontwikkelen kinderen met een grote broer of zus zich in eerste instantie soms ook sneller. En technisch lezen is heel wat anders dan begrijpend lezen. In mijn voorbeeld had het jongetje een oudere broer met dyslexie. Dus werd er erg veel geoefend en jongetje zat er altijd bij.

Ben het ook eens met Bermbrand. Een IQ-test is niet zaligmakend en de lijn tussen hb en niet hb is niet zo scherp. Bovendien zegt het niets over succes op school. Daar komt bv vooral ook motivatie bij kijken, inzet, plannen.

Marianne

"@Bermbrand het is helemaal niet belangrijk of een kind al dan niet hb is."

Precies, dat is precies het punt dat ik wil maken. Dat een kind een voorsprong heeft op een bepaald leerdoelen wil niet meteen zeggen dat het 'heel slim' of zelfs 'hoogbegaafd' is. Kinderen ontwikkelen zich in sprongen. Het is niet zo dat kinderen zich in een strakke leerlingen allemaal netjes op een bepaalde tempo vooruit ontwikkelen. Soms is het twee stapjes vooruit en een stapje terug. Soms slaan ze wat stapjes over en soms moeten stapjes herhaald worden. Zoveel kinderen, zoveel leerlijnen (en nee, die gaan echt niet altijd steady naar boven).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.