Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Naar groep 3 met voorsprong


Lieverdje

Lieverdje

28-08-2017 om 12:57

ze zien je aankomen

Ik ben het helemaal eens met Lisbeth. Zo uitzonderlijk is wat de dochter van TS laat zien ook weer niet, alhoewel het waarschijnlijk wel een vlot kind is. Op de school van mijn kinderen kunnen alle kinderen al voor groep 3 lezen (door de combi 2/3). Mijn kinderen konden al heel veel beter rekenen dan het genoemde kind, en kregen na de herfstvakantie moeilijker werk. Dat gold ook voor andere kinderen, niks aan de hand. Wat het leeswerk betreft, dat werd al vanaf het begin (na een week) ingedeeld in 1,2 En 3 sterren niveau. Dat het niveau na eins groep 2 van kinderen die zichzelf hebben leren wat zakt is te verklaren omdat ze de schoolse methode moeten aanleren en hun zelfbedachte maniertjes misschien moeten afleren. Een van mijn kinderen kon in groep 2 al via een zeer omslachtige methode vermenigvuldigen bijvoorbeeld. Daar kwam hij mee weg met getallen tot 5 ongeveer, daarboven werkte zijn manier niet meer.

Als je nu al op hoge poten naar de IBer stapt om het lage niveau van het onderwijs in groep 3 aan te kaarten, loop je het risico de relatie met school danig te verprutsen. Ze zien je aankomen, wéér een ouder die vindt dat haar kind hoogbegaafd is.

Calenzia

Calenzia

28-08-2017 om 13:12 Topicstarter

Hoogbegaafd?

Zucht en weer de volgende die over hoogbegaafd begint. Ik geef in geen enkele reactie aan dat ik denk dat mijn dochter dat is. Het enige dat ik aangeef is dat ze een voorsprong heeft met lezen/schrijven/rekenen. Hoe ze zich verder ontwikkeld of ze die voorsprong houdt/ deze minder of meer wordt en waar ze precies wel geen voorsprong heeft zal komende jaar nog moeten blijken.

Verder denk ik niet dat het verkeerd is dat ik het al heb aangekaart bij de juf. Deze juf ken ik al, omdat mijn dochter haar in groep 1 als kleuter heeft gehad. Vorig jaar in groep 2 had ze een andere juf. Ik maak me zorgen dat mijn kind niet voldoende uitdaging heeft omdat ze veel al kent en dat lijkt mij genoeg reden om er vast met de juf over te hebben. Zij kan hier in ieder geval alert op zijn en hopelijk ook eerder ingrijpen als ze merkt dat dochter zich inderdaad verveelt en het te makkelijk is.

Ik ga verder even afwachten hoe het de komende weken gaat. Mocht dochter op een gegeven moment klagen dat ze het echt te makkelijk vind en saai, dan ga ik naar de juf om dit aan te kaarten. Anders kijk ik het eerst even aan de komende weken.

Naar de IB'er stappen lijkt me nou ook niet nodig. Dan komt het er op neer dat ik de juf niet eens een kans geef en gelijk hogerop ga zoeken, omdat haar antwoord mij niet bevalt. Een andere school opzoeken lijkt me ook niet nodig. Naast het feit dat dat niet handig is voor mijn zoon die nu in groep 5 zit.

Op de school van mijn kinderen is het echt niet zo gewoon dat er al veel kinderen begin groep 3 kunnen lezen. Dochter was vorig jaar groep 2 de enige in haar kleuterklas. Toen mijn zoon in groep 3 zat, was er maar 1 in kind dat al in groep 2 kon lezen.

De juf die er nu staat, heeft hiervoor alleen maar kleuters gedaan. Zij heeft met de juf gepraat die voor haar groep 3 deed en zij zou het ook zo gedaan hebben. Iedereen gelijk laten beginnen. Mijn zoon heeft die oude juf en groep 3 gehad en ik weet dat dat ene meisje week 1 gelijk met de zon lijn begon, een ander kind had vanaf dag 2 raket lijn. De zittenblijvers ook zonlijn en de rest maanlijn in het begin.

Helaas gebruiken ze sinds vorig jaar een andere leesmethode, waarschijnlijk lijn 3 en ik weet niet hoe die verder werkt. Volgende week is er een informatie avond in groep 3 en dan weet ik in ieder geval meer over welke lesmethodes ze gebruiken

lieverdje

"Dat het niveau na eins groep 2 van kinderen die zichzelf hebben leren wat zakt is te verklaren omdat ze de schoolse methode moeten aanleren en hun zelfbedachte maniertjes misschien moeten afleren

Je kunt lezen of je kunt het niet, hoe je dat ook aangeleerd hebt. Dat je dat dan weer zou afleren is natuurlijk nonsens. Wel kan een kind 'doen alsof' het niet meer kan lezen (of veel slechter dan het al kan) om maar niet op te vallen tussen de rest.

Ik zou het even aanzien. Inderdaad niet handig om meteen de eerste dag aan te kloppen. Het is zinvol om eerst een beetje een band met de (nieuwe) leerkracht op te bouwen. Geef zo'n juf ook de kans om zelf te zien wat je kind kan. Blijkt dat na een paar weken tegen te vallen, dan is het vroeg genoeg om aan de bel te trekken.

Groep 3 kan lastig zijn voor voorlopers omdat veel passend werk een zelfstandigheid vereist die het kind nog niet heeft. Aan de andere kant, kan je kind ook best zijn tijd nuttig volmaken met bijvoorbeeld het leren schrijven, sociale interacties enz. En is het 'saaie' lezen en rekenen niet eens zo'n probleem. Houd je kind gewoon een beetje in de gaten. Gaat ze met plezier naar school? Komt ze vrolijk weer thuis? Dan zou ik me vooral niet druk maken!

lisbeth

lisbeth

28-08-2017 om 13:22

Calenzia

Ik demk alleen dat je het beste even had kunnen wachten. De eerste weken in groep 3 gaan om meer dan leren lezen en rekenen. Veel andere zaken kosten energie. Daarom kan het zijn dat een kind meer aandacht gaat besteden aan sociale interactie, concentratie etc en minder aan lezen. Terwijl bij andre kinderen dat juist andersom ging.
Bij mijn jongste in de klas waren er twee die meteen met de zonlijn begonnen. Jongste en het eerder genoemde andere kind. Na de herfstvakantie kwamen daar al meer kinderen bij en vormde zich vanzelf een niveauverschil.
Geef de juf ene kans en wacht even af.

Triva

Triva

28-08-2017 om 13:26

klopt

De eerste weken groep 3 gaan om meer dan leren lezen en rekenen. De juf heeft dan echt haar handen vol aan de kinderen die nog helemaal niet kunnen lezen maar ook om de kinderen (allemaal) te laten wennen aan een tafeltje, spulletjes, werkjes maken en een hele andere structuur. Zeggen dat je pas in januari avitesten doet is dan nog steeds niet slim, de eerste dag meteen de juf aanspreken is ronduit dom

Angst voor verveling

Ik heb je beginverhaal nog eens doorgelezen. In groep 2 had ze al extra taakjes, werkte ze al met andere kinderen samen verder met rekenen (er zijn dus meer kinderen die wat sneller zijn); je grootste zorg was de kwaliteit van de juf (alleen maar kleuters gedaan etc.). Bovendien schreef ze dat je kind nog erg jong en speels is. Mag ze zich nog ontwikkelen, of moet ze alleen maar presteren?
Wat is je grootste angst? Dat ze zich verveelt, zeg je steeds. en als dat gebeurt ga je het meteen aan de juf melden. Er zijn nog een paar andere mogelijkheden.
Het kan zijn dat het de juf zelf ook opvalt.
Het kan ook zijn dat ze iets niet leuk vindt of niet goed kan en dan maar zegt dat ze zich verveelt.
Het kan ook nog zijn dat ze speels en jong is en liever wat anders doet dan oefeningen maken.
Het kan ook nog zijn dat je kind het zelf kan aangeven bij de juf als ze iets te gemakkelijk vindt. Ze is tenslotte een slim kind, als ik je zo hoor.
Je hebt al een analyse klaar: vervelen = te weinig uitdaging = fout van school = mijn kind komt tekort.
Laat dat eens los. Laat je kind zich eens ontwikkelen. Kinderen ontwikkelen zich niet in een rechte lijn, maar maken sprongen, soms cognitief, dan weer fysiek. Kinderen in één groep kunnen 12 maanden van elkaar verschillen. Verschil in maanden en verschil in ontwikkelingsfase, dat kan allemaal doen lijken, alsof het ene kind sneller gaat dan het andere; of dat een kind terugzakt, omdat het andere kind even sneller gaat.
Je verhaal doet me denken aan het verhaal van een ouder in de weekendbijlage van De Gelderlander deze week zaterdag: school mailt de groepsindeling door rond 15.00 uur en nog voordat de aardappelen op tafel staan hebben al verschillende ouders een mail naar school gestuurd: waarom die juf voor onze moeilijke klas, het is een invalster geweest etc. etc. Gruwel. Je zou maar een school zijn die blij is dat de formatie rond is. En je bent nog niet begonnen.

Tsjor

Moet zijn

'schreef ze' moet zijn 'schreef je'. Tsjor

Zon

Zon

28-08-2017 om 16:06

tigermom?

Door op dag 1 al de juf aan te spreken kweek je zelf het imago van tigermom, hoewel je misschien helemaal niet zo bent. Denk je echt niet dat de juf op dag 1 hele andere prioriteiten heeft? Niet erg slim en tactvol aangepakt dus.

Verder hoeft een juf echt niet het AVI niveau te testen om de zien of je dochter al vlot leest.

Tot slot: juffen houden er over het algemeen niet van om hierover tijdens het halen/brengen 'aangesproken' te worden. Zij hebben liever dat je hiervoor een aparte afspraak maakt, voor of na school. Dan kan ze ook meer inhoudelijk hierop ingaan.

Dus: maak over een maand een afspraak en vraag hoe het dan gaat, hoe de overdracht van de groep 2 juf was, of dat allemaal duidelijk was, hoe ze het doet in de groep en of ze aangepast werk nodig heeft, etc.

lieverdje

lieverdje

28-08-2017 om 17:11

calenzia

"Zucht en weer de volgende die over hoogbegaafd begint. Ik geef in geen enkele reactie aan dat ik denk dat mijn dochter dat is."

Nee, ik zeg ook niet dat jij vindt dat je dochter hoogbegaafd is, maar als je op dag 1 er al over begint dat ze meer uitdaging nodig heeft, dan kan de juf dat wel denken. Geeft geen blijk van veel vertrouwen in het kunnen van de juf, vind je wel? Gun haar de tijd om het jaar te beginnen en de klas op de rit te krijgen. Ze zal heus wel weten wat ze doet. Of tenminste, daar zou ik in beginsel van uitgaan.

Lente

Lente

28-08-2017 om 17:55

De nieuwe leesmethode ken ik niet

Maar bij de methode Veilig leren lezen is het toch echt de bedoeling dat leerlingen die al wat kunnen lezen, een ander aanbod krijgen (passend bij de rest van de klas maar dan anders), de zon-leerlingen.
En die leerlingen moeten een bepaald niveau op de avi-toets. Toen mijn kinderen zo oud waren, moest je aan begin van het schooljaar avi-1 halen om in aanmerking te komen voor de zon-lijn.
Dan klinkt het verontrustend als een school pas in januari naar het avi-niveau kijkt.
Je kunt de methode die ze nu gebruiken opzoeken. Misschien is er speciaal informatie voor ouders. Als school de methode anders gebruikt dan bedoeld, dan zou ik daar zeker over in gesprek gaan.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-08-2017 om 18:16

alert blijven

Mijn ervaring is dat je écht alert moet blijven. Ik lees hier best veel sussende woorden. 'de juf heeft het wel door', 'daar is een methode voor'. Natuurlijk zal dat ook veel wel goed komen. Maar niet altijd.

Ons tweede kind kon al bijna 2 jaar lezen toen hij naar groep 3 ging. En het zou allemaal goed komen met de differentiatie. Van zijn 5 jaar oudere broer waren we gewend hoe de school omging met bijvoorbeeld AVI-niveaus. Daar hadden we dus wel wel vertrouwen in.
Uiteindelijk heeft ons kind in groep drie álle AVI-1 boekjes moeten lezen. En toen álle AVI-2 boekjes. En daarna álle AVI-3 boekjes. Toetsen op AVI-niveau hadden ze voor het gemak een jaartje (schoolbreed) losgelaten. Dat vonden ze namelijk te ingewikkeld, omdat ze overgingen op het nieuwe AVI-systeem.

Als kleuter vond hij lezen fantastisch. Na een frustrerend verlopen groep 3 heeft hij nooit meer vrijwillig een boek aangeraakt. Hij is nu 15 en het is nooit meer goed gekomen met de afkeer voor lezen.

lisbeth

lisbeth

28-08-2017 om 21:16

Natuurlijk

Moet je het in de gaten houden, maar er is een tussenweg tussen op de eerste ochtend meteen de juf informeren over een voorsprong en helemaal niks doen.
To zegt dat het kind thuis m3/e3 leest, dat kan maar dat wil nog niet zeggen dat het kind dat op school ook haalt. Het kan ook zijn dat het dochtertje van to best veel moeite met groep 3 heeft, ook omdat ze nog jong is.misschien heeft het dochtertje wel alle energie nodig om op andere gebieden overeind te blijven in groep 3. Maar dat kun je op dga 1 nog niet zeggen. Daarom moet je even afwachten. Mocht over een aantal weken blijken dat dochter als een razende gaat, het geweldig doet in groep 3 en zich enorm verveelt met dr taken die ze krijgt dan kun je nog Ingrijpen. De eerste ochtend is wat te snel.

klara

klara

28-08-2017 om 21:49

ook oneens-;

met de meesten!
Er valt zeker iets voor te zeggen om de juf de eerste tijd niet lastig te vallen. Maar voor ts voelde het goed, dat zegt toch wel wat.
Voordeel kan ook zijn dat juf gelijk weet wat ze aan ts heeft. En zich minder zal durven permitteren. (Om zaken te laten liggen etc)

Klinkt zwartgallig maar helaas is dat mijn ervaring. Lag aan mijn kind hoor, want de meeste kinderen vonden het fantastisch op die school. Mijn andere kind deed het ook goed daar.
Maar dat andere, suffe, kind van mij niet dus. Had hij maar niet zo slim moeten zijn! Zo afwijkend! Zo gevoelig en introvert! Had hij maar niet zo snel moeten schakelen! Niet de moed al opgeven na een paar dagen school! Socialer moeten zijn en net als zoveel slimmere kinderen zich richten op de sociale aspecten van school ipv iets te leren!

klara

klara

28-08-2017 om 21:51

daarbij

ts, je kent de juf dus. En zij zag je kind niet, begrijp ik dat goed? Je zei dat ze opviel vanaf groep 2...

Li

Li

28-08-2017 om 22:56

hier

heb ik mijn kinderen altijd duidelijk gemaakt dat de regels van school wel daar gelden, maar niet thuis. Dus als je een veel te moeilijk boek wil lezen, be my guest en ik zal er doorheen helpen als het nodig is. Dat is hoe mijn kinderen hebben leren lezen. Die weigerden die Avi-boeken gewoon. Op school zaten ze te niksen en thuis lazen ze. Misschien niet hoe het bedoeld is, maar het werkte wel.

Boeken mee?

Vanaf groep 4 namen mijn kinderen hun eigen boeken mee. Misschien vind de juf dat wel goed?

Eigen situatie

De reacties van veel mensen zijn voor mij ...interessant. In elk geval heb ik nu veel ideeën voor hoe ik de juf van mijn eigen kind met fluwelen handschoentjes aan moet pakken.

De situatie is dat de juf in groep 1 al de IB'er heeft ingeschakeld, maar dat er verder geen contact tussen ons als ouders en de IB'er is geweest. De vertrekkende juf (gaat naar een andere school) heeft in eindgesprek aangegeven dat we "in de eerste weken" van het jaar zelf contact moeten leggen met de IB'er. IB'er heeft tot nu toe alleen ons kind getest (E2, op initiatief van de school), maar het beleid is dat de IB'er alle verrijking organiseert en ook begeleid; dat zal vanaf groep 2 voor kindlief ook nodig zijn. Juf had eerder al geopperd dat kindlief misschien mee kon doen met het verrijkingsgroepje van groep 3 (projecten, geen taal of rekenen). Ik weet niet of dat specifieke idee ook met de IB'er overlegd is, maar dat willen we (met het oog op peers en het ontwikkelen van goede werkhouding) heel erg graag.

Dus ik hoop maar dat ik de nieuwe juf niet voor de kop stoot. Maar ik ga zeker het advies van de oude juf opvolgen en contact met de IB'er opnemen. En omdat ik graag mijn kind de kans wil geven om aan te haken bij de groep 3 verrijking die de IB'er aan het organiseren is, ga ik dus niet afwachten maar dat zo snel mogelijk doen (OK, eerst kennismaken met nieuwe juf en dan eind van de eerste week aankondigen dat ik de IB'er ga inschakelen en dan pas doen).

Dus ik verbaas me een beetje over alle reacties dat het een motie van wantrouwen is om de IB'er in te schakelen. Wordt er op de meeste scholen echt verwacht dat leerkrachten zelf de begeleiding organiseren en uitvoeren van de leerlingen die buiten de 3 niveau's van de methode vallen? Of verwachten scholen dat geen enkel kind daar buiten valt (en als ze dat wel doen, dan moeten ze maar leren doen alsof...)?

Vesta

Vesta

29-08-2017 om 14:05

nee

de school verwacht dat de docent de IB-er inschakelt als de docent meer nodig heeft voor het kind dan hij/zij kan bieden.
Dan kan de IB-er handreikingen doen en eventueel een test-protocol starten om zo tot een goed onderwijsprogramma voor het betreffende kind te komen.

En als dat goed loopt hoef je er als ouder niet tussen te zitten. (wishfull thinking)

De IB-er is er voor de docenten, niet specifiek voor de kinderen.

Nee hoor

Je kunt het best wel aankaarten, maar niet op de eerste dag, als alle kinderen nieuw binnen komen in een nieuwe groep, met een nieuwe juf. Gewoon een kwestie van timing. En de IB'er kun je rustig betrekken. Als de juf daar zelf niet over begint dan zeg je gewoon tegen haar dat je dat vorig jaar afgesproken hebt.

Overigens is het 'peers'verhaal wel een kwestie van mazzel hebben. Lang niet altijd zitten er peers in de plusgroepen. Mijn jongste vond het een verschrikking Die zat veel liever bij zijn eigen klasgenootjes.

lieverdje

lieverdje

29-08-2017 om 15:55

inderdaad

niet al op dag 1. Denk je eens in: de juf moet nog kennismaken met de kinderen en vóórdat ze ze goed en wel bij naam kent komt er al een ouder een uitdagender lesprogramma eisen voor z'n kind. Komt nogal drammerig over, niet?

Syboor

'In elk geval heb ik nu veel ideeën voor hoe ik de juf van mijn eigen kind met fluwelen handschoentjes aan moet pakken.' Nou nee, het gaat niet om fluwelen handschoentjes. In het verhaal van TS gaat het om hoe je iemand die aan haar taak begint benadert; waarbij je je moet realiseren dat jouw kind één van de 29 is (lastig).
'Dus ik verbaas me een beetje over alle reacties dat het een motie van wantrouwen is om de IB'er in te schakelen.' In jouw verhaal gaat het om een kind waarvoor de IB-er al in groep 1 is ingeschakeld en de juf van groep 2 jullie adviseert om zelf kontakt te leggen met de IB-er. Vanwaar dat advies, ik weet het niet. Misschien heeft juf het idee van een verrijkingsgroepje met de IB-er besproken en vond de IB-er het voor jullie kind niet van belang. Misschien heeft de juf het niet besproken en laat ze het nu aan jullie over (slordig). Misschien deelt de juf jullie mening niet dat kind in de verrijkingsgroep moet zitten en heeft ze het daarom helemaal niet besproken, maar laat ze die confrontatie liggen en kist ze nu een indirecte weg. Wie zal het zeggen? Je komt erachter door het gesprek met de Ib-er aan te gaan. Dat is in elk geval een andere motivatie voor het gesprek met een IB-er dan al direct, nog voordat de dag begonnen is, menen dat de juf tekort zal schieten.

Tsjor

Jose

Jose

30-08-2017 om 13:30

nee

Ik zou ook niet op de eerste dag met de juf gaan praten over dit onderwerp (of ander probleem). Ik zou eerst even de ruimte geven om elkaar te leren kennen en de juf de kans te geven om te kijken hoe kind gaat in de klas. Na een paar weken, zeker als je merkt dat kind zich verveelt en slecht gedraagt daardoor, zou ik aan de bel trekken.
Hier heb ik het omgekeerde meegemaakt, ik werd aan het einde van de eerste week van groep 6 bij de juf geroepen. Ze vond dat dochter wel extra werk kon gebruiken omdat alles haar zo gemakkelijk afging. En zo ging het balletje hier rollen.

Calenzia

Calenzia

14-01-2019 om 14:15 Topicstarter

Update

Oud topic, maar wil toch even een update geven over hoe het nu met mijn dochter gaat en hoe het vorig schooljaar in groep 3 ging.

De juf van vorig jaar was gewoon een ramp en dat heeft uiteindelijk ervoor gezorgd dat ik met een grote boog om haar heen liep en alleen als het echt noodzakelijk was misschien naar haar toeging, maar daar wel eerst goed over nadenken of het echt nodig was. Volgens deze juf was dochter gemiddeld. Dochter heeft heel het jaar alles op gemiddeld niveau gedaan.

Dochter zelf deed gewoon haar ding. Met plezier naar school en goede resultaten. Cito midden 3 verschillende 2 scores. Alleen slechte scores op woordenschat en spelling. Eind cito zelfde en een 1+ score met begrijpend luisteren. Avi E3, wel door getoetst voor M4. Juf zag toen in dat ze misschien wel meer zou kunnen, maar praatte zich goed met dat dochter de tijd nodig had voor haar werkjes, onzeker en dan zou moeilijker werk onzekerder maken.Tja dochter wil overal de beste in zijn en deed vooral haar best met heel netjes schrijven en alles zo goed mogelijk binnen de lijntjes in kleuren.

De voorsprong is niet verdwenen, misschien zelfs groter geworden. Ik ben blij met haar nieuwe juf die haar gewoon meer uitdaging geeft. Dochter heeft logopedie vanwege spraak. De nieuwe juf kaartte vroeg in het jaar al aan dat dochter niet altijd goed uit haar woorden kan komen, zeker in paniek situaties. Plus een aantal klanken niet goed uitspreekt. Hier heeft ze afgelopen maanden logopedie voor gehad. Hier is naar voren gekomen dat het een gevoelig meisje is en dat niet alles wat de juf aankaartte met logopedie op te lossen. Zo kan ze het niet goed horen als het om haar heen te rumoerig is.Logopedie is inmiddels tijdelijk afgesloten. Logopedist ziet voldoende vooruitgang en thuis ook. Alleen de juf geeft aan geen vooruitgang te zien. Ook spellingtoetsen heeft ze naar de logopedist doorgestuurd, maar de fouten die daar in zitten zijn vooral regelfouten. Hoe en wat verder met de logopedist zal o.a. afhankelijk zijn van de cito uitslagen.

Begin van het schooljaar heb ik met de juf een gesprek gehad over o.a. de logopedie. Dochter zat toen in de klas naast een meisje dat level werk voor rekenen deed en keek hier naar mijn idee teveel naar ipv gewoon naar haar eigen werk, had toen al pluswerk voor rekenen. Toen ik dit aankaartte bij de juf gaf zij aan dat dochter waarschijnlijk het level werk wel zou kunnen. Afgesproken dat ze tot de kerstvakantie het level werk voor rekenen af en toe mee zou doen en de makkelijke opdrachten gewoon mocht overslaan. Dochter zou een eigen boekje krijgen na de kerstvakantie, als het goed zou gaan. Vorige week had dochter erover dat ze nog geen eigen boekje had gekregen. Even bij de juf lang gegaan om te vragen hoe of wat en juf vertelde dat dochter zeker een eigen boekje zou krijgen, maar dat ze nog bezig was met een schema hiervoor. Daarnaast vertelde ze dat dochter ook voor taal level werk heeft. En dat was dus een complete verassing, zeker ivm spelling.

Nu is het vooral even afwachten wat de cito scores van m4 zijn en dan het ouder gesprek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.