Inge
22-03-2010 om 21:52
Naar groep 3 of niet?
Helemaal nieuw hier, dus even kijken hoe het werkt.
Graag zou ik ervaringen willen horen van ouders met kinderen die al vroeg naar groep 3 zijn gegaan. Dus de bekende oktober/november kindjes.
Mijn zoontje (één van een tweeling) is van juli, maar toch zijn er vraagtekens of hij na de zomer naar groep 3 gaat. Zijn juf is met een CITO toets met hem bezig (deel 1+2 van 3 delen zijn voldoende/ruim voldoende gemaakt). Zijn "probleem"zit hem dan ook meer in zijn werkhouding en concentratie.
Verder hoor ik verhalen dat ouders spijt hebben dat ze hun kinderen "te vroeg" naar groep 3 hebben laten gaan (ook van juf)
Nu ben ik erg in tweestrijd:
Gaat hij naar groep 3, wordt dat dan echt te zwaar?
Blijft hij in groep 2, gaat hij zich dan niet erg vervelen?
Daarnaast heb ik natuurlijk ook nog met het feit te maken dat zijn tweelingbroer zeker naar groep 3 gaat...
Alle ervaringen zijn welkom; positief en negatief (en misschien van leerkrachten?)
Benieuwd naar de reacties!
Inge
Nasha 1st
22-03-2010 om 22:12
Ouders en school
is denk ik qua rubriek beter, maar persoonlijk zou ik je zoon niet in groep 2 laten.....Zeker omdat hij van juli is en dus zeker geen herfstkind.....doubleren bij de kleuters levert meestal geen meerwaarde op....
Inge M
22-03-2010 om 22:45
Werkhouding en concentratie voor groep 2?
In de rubriek Ouders en school vind je veel voorbeelden over blijven zitten, kleuterverlengen, etc.
De kern is dat die cito of de indruk van de juf in groep 2 niet zoveel zeggen. Het zijn kleuters!
Juist leerdingen in groep 2 zijn niet relevant voor het meten van het succes in de volgende groep.
Geef je kind de kans om groep 3 te doen en zijn eigen weg te vinden. Zinloos blijven kleuteren is veel erger dan blijven zitten in groep 3.
Inge
23-03-2010 om 08:00
Ouders en school
Bedankt voor de tip, heb het kopje ouders en school inderdaad over het hoofd gezien. Zelf heb ik ook steeds meer het gevoel dat het beter is voor hem om naar groep 3 te gaan. Zal eens verder lezen bij het andere forum!
Inge
ayla
23-03-2010 om 09:20
Als hij door kan dan laten doorgaan
Ik vind werkhouding en concentratie bij kleuters zoiets vaags. het kan door zoveel factoren komen dat een kind de concentratie niet krijgt opgebracht en een verkeerde 'werkhouding' heeft. Vind hij de kleuterdingen leuk om te doen? Is het een drukke klas, wordt hij snel afgeleid? Groep 3 is heel anders, de werkjes zijn anders en het gedrag van de rest van de klas is vaak anders. Im zou hem door laten gaan, als het echt niet gaat kun je hem altijd niet groep 3 of 4 laten doubleren.
let er namelijk ook op dat groep 2 overdoen wordt gezien als zittenblijven en er zijn vervolgscholen die dara op letten
vlinder72
23-03-2010 om 11:11
Door naar groep 3
Gewoon naar groep 3. Onze zoon is van juni. Hij kon aan het eind van groep 2 net aan zijn naam schrijven. Was totaal niet geinteresseerd in letters en cijfers. Maar wij hebben hem gewoon over laten gaan. Tot de herfstvakantie in groep 3 bakte hij er niets van. Gewoon geen flauw benul wat de bedoeling was maar daarna viel het kwartje. Hij maakte keurig een inhaalslag en inmiddels zit hij in groep 4 en hoort bij de betere leerlingen. Al is hij een van de jongste (en de kleinste). Het voordeel van blijven zitten in groep 3 of 4 vind ik dat kinderen zelf ook doorhebben dat zij iets nog niet zo goed kunnen. Andere kinderen kunnen al lezen en zij niet. Ze snappen dan beter dat blijven zitten beter kan zijn. In groep 2 blijft het zoiets vaags. Waarom blijft hij zitten en zijn broer en vriendjes niet? Ik zou hem dus gewoon naar groep 3 laten gaan. En daarna zie je wel weer.
Guinevere
23-03-2010 om 12:23
Natuurlijk
Natuurlijk door naar groep 3. Als ie het cognitief aankan, is het een uitgemaakte zaak. In groep 3 hoeven ze echt niet de hele dag netjes met hun armen over elkaar in een bankje te zitten. Bovendien zijn er kinderen die de gewenste werkhouding nooit zullen aanleren, wil de school die eeuwig in groep 2 houden? En...doubleren kan altijd nog, maar dan als een kind het niveau écht niet aan kan.
Primavera
23-03-2010 om 12:51
Uit de droom helpen
Beste Inge,
In het archief zijn heel veel draadjes over de zin (eigenlijk geen) en vooral onzin van kleuterverlengen te vinden. De volgende misverstanden komen hierbij steeds weer boven:
a)Zomerkinderen zijn beslist niet jong. De grens voor overgaan ligt al meer dan 20 jaar officieel op 1 januari en zij zouden dus gewoon in het middenvallen wat leeftijd betreft.
b)Kleutercitotoetsen op zich blijken niks, nada, noppes te voorspellen over de rest van de schoolcarrière van een kind zowel als ze goed of slecht gemaakt worden. Pasgeleden was er nog een draadje over een kleuter die niet goed op ordenen scoorde, maar al wel kon rekenen waarbij de enorme vreemde gedachtensprong werd gemaakt dat ordenen voorspellend zou zijn voor rekenen en dus deze kleuter misschien nog niet 'rijp' was voor groep 3 er totaal aan voorbijgaand dat het kind allang al rekenende. En zo zijn er talloze voorbeelden. Die testen voorspellen echt helemaal niets, zijn alleen een momentopname over welke kunstjes een kind beheerst maar voor voorspellingen over hoe het zal gaan in groep 3 net zo nuttig als vaststellen of een kind al kan huppelen of tanden aan het wisselen is. Niet dus.
c) Werkhouding en concentratie is een stuk makkelijker te leren in groep 3, waar de rest van de klas ook moet kleren dan in groep 2 waar de rest van de klas aan het spelen is en het er rommeliger aan toe gaat. Werkhouding en concentratie worden ook een stuk makkelijker als ze toegepast moeten worden op stof wat werkelijk een uitdaging is en waar je bij moet nadenken. Probeer als volwassene anders zelf eens iets repetitiefs te doen wat zwaar onder je niveau is, bijv. 250 sommetje onder de 10 maken. Ik durf te wedden dat je zwaar afgeleid wordt door van alles en nog wat omdat het gewoon oersaai is. Bij kleuters werkt het niet anders en hen dezelfde saaie stof laten herhalen totdat ze een goede werkhouding vormen is gewoon pesten.
d)Kinderen passen ze zich aan verwachtingen die volwassenen van hen hebben aan. Als jij en juf al bij voorbeeld uitstralen naar je kind dat je er geen vertrouwen in hebt en hij het niet zou kunnen dan is de kans groot dat hij er zich ook inderdaad niet voor in zal zetten. Wat ze vooral nekt is dat als er eenmaal het idee is opgevat dat een kind 'jong' is en zal moeten blijven zitten er het rest van het halve jaar helemaal niets meer gedaan wordt om het kind te stimuleren. Het is al halverwege het jaar afgeschreven als zittenblijver en er wordt niet meer in geïnvesteerd. Bovendien wordt er constant naar stokken gezocht om de hond te slaan. Iedere minieme zogenaamde tekortkoming wordt breed opgevat als 'er nog niet aan toe zijn' Op successen wordt weinig gelet als ze niet heel extreem zijn. En dat terwijl er nog 6 maanden zijn voordat het kind het volgend jaar in groep 3 komt en waarin het zich natuurlijk nog ontwikkeld als het tenminste door de bovengeschreven starre houding van volwassenen niet wordt afgeremd in zijn ontwikkeling.
e) Kinderen worden in hun ontwikkeling erg beïnvloed door de rest van de klas. Als je groepen kinderen vergelijkt met dezelfde karaktereigenschappen en overeenkomstige citoscores. Blijken een jaar later degenen die overgaan aan het eind van groep 3 duidelijk op het niveau van hun klasgenootjes te zitten, terwijl de kinderen die blijven zitten aan het eind van het jaar een extra vertraging in hun ontwikkeling hebben doorgemaakt en zich naar beneden toe aan het niveau van de klas hebben aangepast.
f)Kinderen die blijven zitten moeten een handelingsplan krijgen. In groep 2 is dat handelingsplan, als het er al is, gewoon een wassen neus. Ook omdat veel kleuterverlengers helemaal niets mankeert en eigenlijk alleen maar blijven zitten omdat de schoolorganisatie daar 20 jaar geleden op ingesteld was en ze ondertussen nooit de moeite hebben gedaan om daar verandering in te brengen.
g) Blijven zitten ook in de kleuterklas is niet leuk voor een kind als al zijn vriendjes en in dit geval ook zijn broer wel over mogen. De kans op een enorme deuk in het zelfvertrouwen en verveling is zeer reëel en in tegenstelling tot als je kind wel overgaat (wanneer het alsnog kan blijven zitten), mocht de beslissing verkeerd uit pakken dan is er niets meer aan te doen.
h) ik ken heel veel mensen die er echter enorme spijt van hebben dat ze hun kind hebben laten doubleren in de kleuterklas. De aanvankelijke voorsprong die ze daardoor op de rest van de nieuwe en jongere klasgenoten krijgen zijn ze zo weer kwijt en soms blijk je dat weggegooide jaar later eigenlijk harder nodig te hebben mochten er werkelijk problemen zijn. Je kind kan jaren later nog afgerekend worden op deze volledig onnodige doublering.
i) Het idee van kleuterverlengen is gebaseerd op volledig achterhaalde ontwikkelingshypothesen dat een kind zich in vastomlijnde elkaar opvolgende fases ontwikkeld en het eerst één fase zou moeten beheersen voor het verder kan met de volgende. Dit is absoluut onwaar. In werkelijkheid blijkt dat de verschillende ontwikkelingen elkaar versterken en kinderen zich tegelijkertijd met verschillende dingen ontwikkelen en de volgorde ook nog individueel te verschillen. Je hoeft niet eerst een pengreep te leren door kleuren en dan pas kun je leren schrijven. Nee, je kan ook prima je pengreep en schrijven verbeteren door te leren schrijven. Bedenk aan hoe een kind leert praten. Een kind wordt niet het zwijgen opgelegd totdat het de regels der grammatica beheerst en alle letters stuk voor stuk goed kan uitspreken. Nee, een kind leert praten door het te doen en daarmee te oefenen van het begin af aan.
Groeten Primavera
Emmawee
23-03-2010 om 20:36
Wow primavera!
Ik zie een Ouders Online publicatie... Wat een knappe opsomming!
Groeten, Maw.