Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Natuurkunde bijles / carriere update

Weten jullie nog? dat ik een paar maanden terug advies vroeg over mijn beginnende 'carriere' als bijles-juf natuurkunde?

Nou, hij doet het best lekker (en ik ook) maar ik heb inmiddels wel ontdekt dat bijles geven qua werkuren echt waar-de-loos combineert met een gezin met 3 kinderen. Je 'werkt' alleen maar op uren dat je het liever niet zou willen.

Maar ik heb wel ontdekt dat ik het vre-se-lijk leuk vind om kennis over te dragen, en dat ik nog steeds erg van mijn vak houd.

Dus loop ik in mijn achterhoofd toch al een paar maanden te dubben of ik de stap moet wagen en eens moet uitproberen of een hele klas pubers ook leuk is. Gewoon voor de klas. ik ben min of meer 1e graadsbevoegd. Heb een aantekening didaktiek op mijn bul, en kan met min of meer 'papieren' inschrijving bij een masteropleideing die aantekening laten omzetten in iets wat vandaag de dag officieel is.

Nou, komtie.

Zit ik gisteravond op school van oudste, info avond over profielkeuze. Heel interessant. Vragenrondje aan het eind. Blablabla. Vraagt opeens een ouder achter in de zaal (met excuses voor het feit dat de vraag licht off topic is) of het waar is dat 1 van de 2 eerstegraads natuurkundeleraren volgend schooljaar met de VUT gaat, en hoe ze denken dat probleem op te kunnen lossen.

Heel verhaal van de schoolleiding. Moeilijk,moeilijk, ze gaan zeker weten landelijk adverteren, maar ze hopen toch echt ('we hebben nog een half jaar, per slot van rekening') dat eea tegen september wel onder controle is. Zucht, steun, lastig, schaars, En toen (gekscherend)'Of zit er hier toevallig nog iemand in de zaal met interesse?'

Ahum. Mijn vinger schoot al omhoog voordat ik erover had nagedacht.

Hilariteit alom, want iedereen dacht dat het een grapje was. De aanwezige dame van de schoolleiding ook, want toen ik aan het eind vd avond op haar toestapte om te zeggen dat ik bloedserieus was viel ze bijna van haar stoel van verbazing & enthousiasme.

Nou. Dus. Nu staat er een vaag plan om de komende maanden eens informeel 'stage' te gaan lopen bij de natuurkundeleraren, meekijken, paar lesjes draaien. En als dat wederzijds bevalt....who knows!?!

Proest. Ik heb altijd geroepen dat 'als de tijd daar was' er vanzelf wel iets op mijn pad zou komen.

Het lijkt er aardig op!

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Spannend!

Nou, kijk aan. Wat een eenvoud. Wat een heerlijkheid!
Groet,
Miriam Lavell

Leuk!

"Ik heb altijd geroepen dat \'als de tijd daar was\' er vanzelf wel iets op mijn pad zou komen." Nou, duidelijker kan het niet toch?

skik

Gaaf

Ik kan me je draadje zo even niet voor de geest halen, maar dit is wel een hele gave kans dus ik hoopt dat hij uitpakt zoals je wilt en je een hele fijne tijd bij die school tegemoet gaat ! Respect dat je het aan hebt gedurfd om gelijk te reageren !

Martine

Guinevere

Guinevere

18-01-2012 om 11:24

Leuk

Leuk en wat een toeval! Ik ben benieuwd hoe je " stage" gaat bevallen.

Sancy

Sancy

18-01-2012 om 11:30

Joh!

Kijk, je lijf wist de goede richting voordat je hersens vol 'second guesses' je tegen hielden Goed dat die vinger de lucht in ging!

Ingrid

Super!!!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ingrid

Super!!!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sancy

Sancy

18-01-2012 om 11:32

En oh ja

die vage plannen? Gewoon vastleggen!

IngridT

IngridT

18-01-2012 om 11:48 Topicstarter

Lol!

Zal ik eens wat opbiechten??

'On the spot' ben ik altijd vreslijk dapper en assertief. Echt, kost me totaal geen moeite om daar ter plekker een geimproviseerde sollicitatieprocedure op te starten. Word daar ook totaal niet nerveus van.

Maarre...ik ben heeel goed in staat om nu, thuis te gaan zitten bedenken wat er allemaal voor kinken in de kabel zouden kunnen komen. Of ik pubers in bosjes van 30 tegelijk eigenlijk wel leuk vind. of ik nog niet beter even 1 of 2 jaar kan wachten tot de jongste ook richting VO gaat, of mijn vakkennis wel uptodate is, of ik het niet veel te druk ga krijgen. Of ik het ueberhaupt wel aankan, 'een echte baan' na 10 jaar thuis. of ik het eigenlijk wel WIL.

Allemaal dingen die ik alleen maar kan uitvinden als ik er gewoon voor GA, maar die ik net zo goed zou kunnen misbruiken als redenen om het gewoon een beetje te laten versloffen. Met smoesjes als 'als ze echt hoge nood hebben dan bellen ze me vast wel'.

Ha!

Doordat ik het hier nu heb neergekwakt (en ik zal het IRL ook rondbazuinen) ontneem ik mezelf fijn deze ongewenste sluiproute. En ik word erg blij van jullie enthousiaste reacties. Het is toch ook hilarisch!

Ingrid

Fiorucci

Fiorucci

18-01-2012 om 12:17

Ingrid

Dat heeft gewoon zo moeten zijn...you go girl!!

Ingridt

Superleuk! Pakken die kans joh, veel succes

Puck

Puck

18-01-2012 om 13:33

Leuk!

Volgens mij zou jij heel geschikt zijn om een stel van die pubers wegwijs te maken in de natuurkunde en vinden de kinderen jou ook een leuke lerares.

Wilma

Wilma

18-01-2012 om 13:40

Doen!

Superleuk joh, dit heeft zo moeten zijn, kán niet anders.

Tuurlijk zie je beren op de weg, zou ik ook zien, maar ze moeten je niet tegenhouden!

Wat zou er nu allemaal kunnen gebeuren? Gewoon die stages meelopen en er aan 'snuffelen', dan merk je vanzelf wel of je nóg gemotiveerder wordt (want volgens mij spát je motivatie van het scherm af !).

Succes hoor, leuk !

Wilma

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-01-2012 om 13:50

Gefeliciteerd

Geweldig! Dat heeft gewoon zo moeten zijn. Grijpen die kans, met beide handen! Uit je berichtje proef ik dat je een hartstikke leuke en goede docent zal zijn met passie voor haar vak en liefde voor het onderwijzen van kinderen. Gefeliciteerd!

Meike

Meike

18-01-2012 om 14:11

Bezwaren

wat leuk! Echt een verhaal om van te genieten. En wat je bezwarenbetreft: ja, ja, ja je gaat ongetwijfeld tegen dingen aan lopen. Je zult misschien wat moeten bijspijkeren, al maak ik me sterk dat je 3e klas niveau heus wel aankan, thuis zul je dingen anders in moeten richten, pubers zijn af en toe afgrijselijk en het zal weer wennnen zijn om te werken. Maar al die bezwaren zijn aan te pakken, daar kun je zelf iets aan doen. Behalve de afgrijselijke pubers, maar je kunt vast wel leren om daarmee om te gaan. En je hoeft toch niet fulltime in te stappen? ik ben helemaal niet van de karma en het lot en dergelijke maar dit lijkt me een prachtige kans!

IngridT

IngridT

18-01-2012 om 14:36 Topicstarter

Vakkennis.

Ach, dat zal ook wel meevallen. Mijn eigen VO-er zit in 3 Atheneum, en mijn bijlesklant in HAVO 4. En zonder ook maar enige vorm van voorbereiding ben ik tot nu toe meer dan in staat om on the spot iedere willekeurige opgave aan ze uit te leggen. Of het nou wis of natuurkunde is (of scheikunde, mag ook). Eitje. Dus met een beetje inspanning & opfris zal de examneklas VWO ook wel te hanteren zijn lijkt me. maar da's idd nog helemaal niet aan de orde.

En als ik die pubers in groepsverband echt vervelend vind dan stop ik er toch gewoon weer mee? (ja, luxe, ik weet het)

Tjee. ik vind het echt spannend!

Zoon vindt het wel een grappig idee dat ik straks wie weet als docent op zijn school rondloop. Met als extra opmerking 'ik denk wel dat je een strenge juf bent, mam!' ik vat dat maar op als een kompliment, want als ik al eens aan hem vraag waarom bepaalde docenten nou leuker zijn dan andere dan is het bijna altijd zo dat de 'leuke' duidelijker zijn in het stellen van grenzen en zo, en dat de 'minder leuke' de boel uit de hand laten lopen. 'En dan zegt ie wel dat Pietje eruit moet als ie het nog een keer doet, maar dat doet ie dan niet.' . Het lijkt wel opvoeden...hahaha!

Ingrid

Tihama

Tihama

18-01-2012 om 15:00

Yes!

Zie je wel, zie je wel, zie je wel!

Geweldig, Ingridt. Ik moest verdikkie gisteren nog hier aan denken. Ik zat te reageren in je spaarlampdraadje en de lumens en de luxen doken op en ik dacht: Hoe zou het toch met haar plannen zijn?

Echt steengoed! Natuurlijk ga jij dat trekken met die pubers. Je hebt er ook al 3 thuis

Mocht je nog van gedachten veranderen, dan meppen we je wel weer terug. Ik geef nu af en toe gastlessen op een middelbare school en een hbo-opleiding. Het valt me tot nog toe best mee. Het is natuurlijk heel anders dan de vaste leraar zijn, maar ze zijn beduidend minder klierig dan ik in mijn tijd.

Tihama

Ontzettend grappig

Ik zie je helemaal zitten met je vinger omhoog op de vraag of iemand toevallig natuurkundeles kan geven. Het zou toch zo helemaal niets voor mij zijn. Hoewel ik pubers een stuk leuker vind, dan toen ik ze zelf nog niet had, is lesgeven totaal niets voor mijn ongeduldige aard. Maar als je het bijles geven al leuk vindt, komt dit vast ook helemaal goed. Alleen je gedachte: vind ik het niks, dan stop ik er mee...mwoh. Volgens mij gaat dat niet helemaal zo werken. Ik zie het bij mij zus die op een zelfdesoort manier godsdienstlessen geeft, er eigenlijk de brui aan wil geven, maar de kinderen en de school niet aan hun lot kan overlaten.

Cobi (ot)

Uit turf, jenever en achterdocht heeft God de Drenth gewrocht. Ruig volk hoor!

skik

margje van dijk

margje van dijk

18-01-2012 om 20:22

Wat leuk!

Ha IngridT, ik zit hier helemaal te genieten van je bericht. Mag ik de filmrechten?

Volgens mij ga jij de leukste natuurkundeleraar worden die ze ooit gehad hebben. (Lerares klinkt zo tuttig).

Super! Gewoon doen, en gewoon volhouden!

Margje

Massi Nissa

Massi Nissa

18-01-2012 om 21:42

Ingridt

Welkom in onderwijsland, lieve Ingrid, en moge je verblijf lang en aangenaam zijn. Geweldig verhaal ook, daar kun je nog heel wat feesten en partijen mee opvrolijken.
Groetjes
Massi

Tineke

Tineke

18-01-2012 om 21:47

Hoe koel is dat!

Gefeliciteerd! De stap alleen al, en waartoe het leidt...ach, dat merk je vanzelf.
En pubers hoeven niet zo gruwelijk te zijn, daarbij hebben ze in de hoogste klassen het ergste al wel gehad.

Amen skik

En gezien je nick, heb je zelf ook iets met Drenthe?

You go girl!

Tja, dit heeft duidelijk zo moeten zijn! En ik zie je al staan voor die klas vol pubers en puberella's, in je kekke rokje . Volgens mij ben/word je met straatlengten de leukste docent exacte vakken op die school. Eventuele problemen zijn er om op te lossen, en dat je zo hier en daar wat in je eigen schema moet aanpassen, ja, da's logisch, maar dat gaat vast lukken. Heel veel plezier!

Engeltje

tonny

tonny

19-01-2012 om 12:17

Diep respect!

Joh, wat geweldig zeg!!! Prachtig. Ik ben heel benieuwd. (en mag ik dan bij je komen luisteren, natuurkunde is een vak waarvan ik vroeger maar héél lastig iets kon begrijpen

Veel succes!

Silone, mijn wiegje stond er

Geboren in Assen en vlak voor mijn eerste verjaardag naar het westen verhuisd en er nooit meer terug geweest. Eigenlijk heb ik er niets met Drenthe, op mijn nick en beeldje van Bartje in de boekenkast na. Die uitspraak over jenever en turf enzo bezigde mijn vader vaak als ik weer eens iets stoms had gedaan. Als geboren en getogen Groninger voelde hij zich mijlenver verheven boven Drentenaren. En Friezen. En mijn moeder is volbloed Friezin. Enne, dit alles meende hij niet serieus natuurlijk!

skik

Ingridt, hoe staat het er nu mee?

Je schreef: Nu staat er een vaag plan om de komende maanden eens informeel 'stage' te gaan lopen bij de natuurkundeleraren, meekijken, paar lesjes draaien.

Is er al wat meer bekend? En wat vinden je man en kinderen van je plannen?

skik

IngridT

IngridT

19-01-2012 om 13:32 Topicstarter

Eeeeehhhmmm....

Jullie zijn fantastisch allemaal, maar het is niet zo dat ik 'de baan al heb' hoor!! Dus misschien zijn felicitaties wel een tikje voorbarig.

Wel leuk trouwens dat allerlei mensen roepen dat ik vast de leukste natuurkundedocent ooit ga worden. Geen idee waar dat op gebaseerd is, maar toch leuk!

Man en kinderen zijn enthousiast trouwens.

En mijn volgende 'stap' is om deze week nog even een remindermailtje te sturen naar de VWO rector waar ik eergisteren mee aan de babbel was. Gaan we in eerste instantie maar eens een afspraak plannen om eea nog eens iets rustiger door te praten & een plan de campagne te maken. Want de komende maand(en) eens achterin een echte klas zitten, meekijken, en eens een lesje draaien dat lijkt me toch wel een erg goede manier omm erachter te komen of ik het idd zo leuk vind als ik denk.

2e stap is om nog even te informeren bij die masters/lerarenopleiding (waar ik vorig jaar ook al eens mee gepraat heb) hoe het nou precies zit met wat ik nog moet. De hele opleiding bestaat uit 1 jaar dat vnl 'stage' is (lees mijn potentiele baan) een een middagje college per week, met wat opdrachten. Maar het was vooraf al duidelijk dat ik (omdat ik al een heel stuk didactiek heb gedaan tijdens mijn studie, 20 jaar terug) daar de wereld aan vrijstellingen voor krijg. Dus wsch stelt het allemaal bar weinig voor. Dan ook nog even met school checken of ze ueberhaupt willen dat ik die uitgeklede opleiding ECHT doe als ik bij ze aan de slag zou gaan, of dat ze mijn semi-officiele huidige bul-met-onderwijsaantekening ook goed genoeg vinden. Geen idee.

Spannend!!

Ingrid (overigen heeft mijn bijlesklant gisteren een 7.5 gescoord op zijn natuurkunde SE. Hoogste cijfer dat ie in 2 jaar gehaald heeft op welk-vak-dan-ook. Laat staan op natuurkunde. (ik zei toch dat ie een 'zwaar' gevalletje was?). Hij was heel,heel,heel erg blij.

krin

krin

19-01-2012 om 13:54

Nou, daarop dus

Daarom lijkt het enthousiasme hier me gebaseerd: "(overigen heeft mijn bijlesklant gisteren een 7.5 gescoord op zijn natuurkunde SE. Hoogste cijfer dat ie in 2 jaar gehaald heeft op welk-vak-dan-ook. Laat staan op natuurkunde. (ik zei toch dat ie een 'zwaar' gevalletje was?). Hij was heel,heel,heel erg blij."
En op de keren dat je hier iets bèta-achtigs uitlegde, of iets vertelde over je vak, en dat niet alleen helder maar ook nog eens met niet in te tomen geestdrift deed, waardoor zelfs verstokte alfa's als ik zin kregen om dat universum nou eindelijk eens te doorgronden (tot mislukken gedoemd, overigens).
Dussse, ik feliciteer je leerlingen alvast (en jou ook, natuurlijk. Wat een serendipiteit.)

krin

krin

19-01-2012 om 13:58

Zo wil ik

later als zoon, je weet het niet, een speciale vmbo-school nodig blijkt te hebben verhuizen naar waar Massi ook mag wonen, kan hij bij haar in de klas komen. En nu kan ik hem als hij, je weet het niet, een slim bèta-klantje wordt, naar Drenthe sturen

Enthousiaste, gedreven leerkrachten met hart voor hun vak en hun kinders zijn goud waard, en ik ben altijd blij als ik er exemplaren van tegenkom, al is het dan digitaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.