Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Natuurkunde bijles / carriere update

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
IngridT

IngridT

19-01-2012 om 16:41 Topicstarter

Zo.

Mailtje naar VWO rector gestuurd. Iets met ijzer & smeden als het heet is en zo.

Ingrid (en dank je wel Krin, voor het kompliment)

margje van dijk

margje van dijk

19-01-2012 om 21:28

Goed zo ingrid

Niet loslaten

Die mensen geloven gewoon niet dat het bestaat, dat ze zo'n geluk als met jou kunnen hebben.

Je bent ook veel te knap, jong, communicatief, sociaal en verbaal vaardig voor een beetje serieuze natuurkundeleraar. Eerst zien, dan geloven, denken ze. Dus het wordt tijd dat ze wat van je gaan zien.

Gelukkig ben je wel grijs, dat past mooi in het profiel.

Margje

Sancy

Sancy

19-01-2012 om 21:49

dan kom je natuurlijk ook gezellig in Werk Recht en Geld meepraten hè?

IngridT

IngridT

19-01-2012 om 22:02 Topicstarter

Margje, sancy,.,,

Knap leuk en jong! Ha! Het is me wat. Dacht ik net perimenopausaul te zijn en dan dient zich opeens een heel ander perspectief aan....

Enne...Sancy? Is het echt gezellig in Werk, Recht & Geld? Hmm. Overigens maak ik me maar niet al te veel illusies over het geld. Met die dat bescheiden aantal uren waar ik mezelf mee zie beginnen & en een voornamelijk bedrijfslevenachtig referentiekader zal dat wel niet al te spectaculair zijn. Maar daar gaat het me ook helemaal niet om.

Ik hou jullie op de hoogte!

Ingrid

Vervanging

Ingrid, de uren die die ene die met pensioen gaat maakt, zullen toch allemaal vervangen moeten worden. Dat zou best wel eens een full-time aanstelling kunnen zijn.
Dat lijkt me eigenlijk wel logisch als er maar twee natuurkunde exemplaren rondlopen op die school.
Er is bovendien niet zoiets als 'voor jou 10 anderen'. Er is moeilijk, schaars en ingewikkeld.
Groet,
Miriam Lavell

Tihama

Tihama

20-01-2012 om 11:26

Natuurlijk

Moeilijk, schaars en ingewikkeld. Echt, Ingridt: ik zei al eerder: ze zullen zich in 10 bochten wringen om jou binnen te halen. En een 7,5 voor een SE: mén, dat is toch mega?!

Qua salariëring (ja, ik zit alvast in W, R&G): het is redelijk dat je niet meteen hoog kunt gaan vanwege gebrek aan ervaring, maar ik raad je wel aan om vast te leggen dat je gegarandeerd bepaalde sprongen maakt bij positieve beoordeling. Als je eenmaal in dienst bent, gaat dat altijd veel moeizamer. Ik weet niet of er vaste beoordelingscriteria of meetlatten zijn, maar probeer dat meteen in je contract vast te leggen.

Tihama

IngridT

IngridT

20-01-2012 om 12:06 Topicstarter

Jahaa.

Fulltime. Proest. Misschien dat die met-de-vut-gaande docent een volle baan had, ik weet het niet, maar No Way dat ik vanuit het niets 20+ lesuren per week ga draaien. Hoe enthousiast & fantastisch ik misschien ook ben, uit het niets fulltime beginnen lijkt me een bijna gegarandeerde manier om er heel snel weer tabak van te krijgen. Want volgens mij ben je als beginnend & onervaren docent zeker 2 keer zo veel tijd kwijt aan lesvoorbereiding, toetsen maken, nakijken en noem maar op dan iemand die al jaaaaren door dezelfde boeken heenraast. Even los daarvan WIL ik ook helemaal geen full time baan. Maarre..als ik echt zo gewild ben als jullie denken, dan gaan ze zich maar fijn in allerlei bochten wringen om die eventuele ontbrekende uren eerst maar eens anders op te vullen, en dan zien we na een jaartje wel verder..

Maar goed...eerst maar afwachten hoe eea zich de komende weken ontwikkelt......

Ingrid

Dat gaat je meevallen

Ingrid:"Want volgens mij ben je als beginnend & onervaren docent zeker 2 keer zo veel tijd kwijt aan lesvoorbereiding, toetsen maken, nakijken en noem maar op"
Ik denk dat je dat enorm gaat meevallen. Van de horde leerkrachten die ik ken, zijn juist de zij-instromers het meest relaxt in hun werk.
Niet om oneerbiedig te doen, maar het is toch net alsof opgeleid en grootgebracht worden in het cultuurtje van het schoolse leven, je vooral afhankelijk maakt van rituelen die veel tijd kosten, terwijl het zonder ook kan.
De zij-instromers die zomaar dat vak invallen, kennen de rituele dansjes niet, doen ze niet en zijn dus sneller klaar.
Zo is 'les-voorbereiden' een klusje dat meestal niet hoeft (dat boek is al keurig ingedeeld, het praatje pot heb je heus paraat). Maar omdat er docenten zijn die opgevoed zijn met de gedachte dat dat wel moet, doen ze het. En dat komt dan toch vaak neer op zijstappen maken (die niet in het boek staan) die misschien wel leuk zijn, maar niet zoveel toevoegen.
Voor nakijken en beoordelen liggen er tegenwoordig protocollen en criteria. Wat wel tijd kost is vergaderen over het eventueel opnieuw vaststellen van toetsingsprogramma's. Maar zelfs de toetsen worden tegenwoordig vaak keurig bij de methode geleverd.
Het gaat je meevallen, ik weet het zeker.
Groet,
Miriam Lavell

mijk

mijk

20-01-2012 om 13:10

Leuk!

Enne die kennis die jou eens wilde bijpraten over zijinstromen in de natuurkunde op een vo die heb ik nog. Dus als je behoefte hebt...

Mijk

IngridT

IngridT

20-01-2012 om 13:14 Topicstarter

Miriam....

Zou best kunnen dat je gelijk hebt! Maar ik heb liever dat het meevalt dan dat het tegenvalt. Maar heel realistisch...ik stap nu niet rechtstreeks vanuit mijn ooit-malige-amerikaanse-bedrijfslevencarriere in het onderwijs, maar met een fiks aantal jaren TBM-schap ertussenin. Nu weet ik heus wel dat ik heel wat aankan, over het algemeen overloop van de energie, en voor geen kleintje vervaard ben, maar het is toch vast echt wennen om weer buitenshuis te werken. Ik zal ook zeker weten een deel van de dingen die ik nu doe moeten afstoten danwel uitbesteden. Voor een deel iets waar ik best blij van word (Ha. Huishoudelijke hulp, tuinman) maar voor een deel ook dingen die wel even tijd zullen kosten om van te ontdekken hoe ze hun nieuwe draai gaan vinden.

Maar goed, eerst maar eens zien hoe het verder gaat...

Ingrid

Sluit me bij mirjam aan

"Niet om oneerbiedig te doen, maar het is toch net alsof opgeleid en grootgebracht worden in het cultuurtje van het schoolse leven, je vooral afhankelijk maakt van rituelen die veel tijd kosten, terwijl het zonder ook kan."

Toen ik overblijfkracht was zag ik een keer op het bureau van de juf van groep 3 (25 jaar ervaring) een to do list liggen: vrijdag 25 januari, lichten aan doen, lamellen openen, één raam open..... en zo nog een hele riedel voor de hand liggende vaste handelingen.

Da's natuurlijk een extreem voorbeeld, maar ik geloof helemaal wat Mirjam zegt.

skik

Die juf

anticipeerde op mogelijke mentale verouderingsverschijnselen, na 25 jaar onderwijs.

Bromvlieg, die juf

Die juf is aan het einde van het jaar gestopt met lesgeven, ze kon de (zelfopgelegde) werkdruk niet meer aan. Doodzonde, hartstikke lieve, begeisterde juf.

skik

De boekhandel

Bij de boekhandel hebben ze het ook. Ik herken de rituelen van de echte grondig opgeleide bibliothecaris. Ik heb met ze gewerkt in een boekhandel. Voor mij een vakantiebaan, voor hen een tussenstap naar groots en meeslepend werk (het bureau van Voslkuil).
Ik spreek van ruim 30 jaar geleden. De computer was nog een onaantastbaar ding voor de gewone mensen en de kassa spuugde nog met lint en ijzer gedrukte bonnen.
Bonnetje zus hier, bonnetje zo omgekeerd daar, roze doorslagje boven, gele met de klant mee. Wat een gedoe en dan is het ook nog een cadeautje.
Gisteren was het bij de boekhandel alsof ik 30 jaar terug ging in de tijd. Pinbonnetje links (nee, niet rechts!) op de kassabon geniet. Dat moet dan wel het goede pinponnetje zijn, even checken, nummer bedrag. Andere pinbonnetje op de prikker (weer checken), en oh ja, daar toch ook nog even op schrijven hoeveelste pinbetaling het is die dag, dat is dan, even kijken, 110.
En dat is dan ook nog een cadeautje.
Ik schaamde me er een beetje voor met die horde bijna duwende klanten achter me. Tjonge, wat moest dat lang duren.
Leuke boekhandel, dat wel.
Groet,
Miriam Lavell

IngridT

IngridT

24-01-2012 om 13:37 Topicstarter

Intussen....

...heb ik de afspraak geregeld. 6/2 ga ik kennismaken met de bijna vuttende leraar, en afspreken hoe we mijn informele 'stage' gaan invullen....

Ingrid

Tihama

Tihama

24-01-2012 om 13:51

Mooi, mooi, mooi

Ik blijf graag op de hoogte.

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.