Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
pooh bear

pooh bear

26-08-2012 om 15:50

Ndt toets

Op school hebben wij ons laten vertellen dat onze dochter dit jaar de NDT toets gaat krijgen.
Wie heeft hier ervaring mee en kan me er wat meer over vertellen. Is de kwaliteit net zo goed als die andere toetsen.
Op internet vind ik wel heel veel informatie en oefensites voor de cito en de nio toetsen maar over deze toets staat heel erg weinig.
Ook zou ik net als bij je bij de cito kan de manier van vraagstelling graag met mijn dochter oefenen. Maar hier kan ik dus niks van vinden.
Heeft het zin om dan maar gewoon de cito te oefenen? (die gaat ze dus niet maken)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie

Marie

26-08-2012 om 16:36

Niet oefenen

Hoi
Onze dochter heeft een vergelijkbare toets gedaan in groep 8 (hier noemen ze dat een "vroegtoets"), om te zien of ze aan de voorwaarden voldeed voor VMBO-BB met LWOO.
Daar heeft ze niet voor geoefend trouwens. Eerlijk gezegd ook niet over nagedacht destijds. We wilden natuurlijk een zo "eerlijk" mogelijke uitslag. We hebben haar wel in de eerste ronde van november laten testen overigens. De toets lijkt wel wat op de NIO. Uiteindelijk heeft ze wel met de rest van de klas de Cito gedaan, maar die is niet ingestuurd, omdat toen al bekend was dat ze naar het VMBO-BB met LWOO zou gaan. Ze had de Cito ook niet afgekregen trouwens.
http://www.lobo-50tien.nl/primaironderwijs/view/detail/item/50/

Waarom ndt?

Ndt wordt niet vaak gebruikt. Als het wordt gebruikt, dan vaak als voorzet naar Lwoo of Pro onderwijs.
Is dat ook de bedoeling van jouw school?
Over de kwaliteit van NDT toetsen is veel te doen. Zie http://www.testresearch.nl/ndt/discuss.html
En meer recent http://www.rvc-vo.nl/files/Verantwoording%20bij%20lijst%20van%20instrumenten%202011-2012.pdf
"De NDT en de NDT, alleen IQ gedeelte, hebben voor de toepassing in het IQ-gebied van het LWOO in plaats van een categoriebeoordeling III een beoordeling IV gekregen. Dit houdt in dat ernstig aangeraden wordt een andere IQ-test te gebruiken ingeval het om een aanvraag LWOO gaat. In het in hoofdstuk 2 besproken data base onderzoek blijkt telkens dat de NDT in verhouding tot de leerprestaties en in vergelijking met de andere tests duidelijk hoger, om niet te zeggen “te hoog” uitkomt. In het PrO-gedeelte speelt dit duidelijk niet, aangezien daar de andere klassikale tests een te groot beroep doen op schoolse kennis, bijv. in vergelijking tot de WISC."
Liever helemaal niet dus, die ndt, tenzij bij gebrek aan beter.
Waarom kiest jouw school voor NDT?
Groet,
Miriam Lavell

pooh bear

pooh bear

27-08-2012 om 09:48

Miriam

Bij ons op school geven ze normaal gesproken de nio toets.
Behalve de kinderen die op sommige gebieden problemen hebben. Volgens de ib er score die vaak beter op de ndt toets.
De verwachting is dat onze dochter een vmbo score gaat halen. Misschien met lwoo maar dat is niet zeker.
Volgens school is het overigens moeilijk om haar nivo te bepalen omdat ze met het leerlingvolgsysteem op elk vak weer anders scoort.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Schijn

"Volgens de ib er score die vaak beter op de ndt toets. "
Ja, dat klopt. De test is eigenlijk niet zo betrouwbaar (leerlingen scoren te hoog). Daarom wordt gebruik ervan ook afgeraden (nee, diplomatieker, er wordt gebruik van een andere test dan ndt aangeraden).
En niet door zomaar iemand, maar door de landelijke vereniging RVC-VO.
Dat 'hoger scoren' is daarmee meteen nogal relatief. Wat denkt de ib er dat jouw kind daaraan heeft?
Groet,
Miriam Lavell

pooh bear

pooh bear

27-08-2012 om 13:31

Oke

Bedankt voor de informatie. Ik zal het onthouden voor als de uitslag inderdaad hoger is dan verwacht. We willen haar zeker niet te hoog geplaatst hebben.

Geen idee wat de ib er ermee wil bereiken. Ze doen deze test standaard voor alle kinderen die extra hulp krijgen.
School heeft al aangegeven dat onze dochter vmbo basis of misschien kader gaat doen.
Het enige wat wij willen is dat dit ook uit de test gaat komen. Zodat dochter naar de school kan die het beste bij haar past.
Overigens scoort onze dochter op het leerlingvolgsysteem heel erg wisselend dus zal ze dat op de toets ook gaan doen.

Hou rekening met...

Het probleem is dat vo scholen weten dat die NDT te boek staat als een test die te hoge scores oplevert.
Kun je nog zo fijn hoog scoren, de vo school zal dat wellicht met een pak zout nemen.
Waarom gebruikt de basisschool een test waarvan dit probleem bekend is? Wie hou je dan voor de gek?
Groet,
Miriam Lavell

pooh bear

pooh bear

28-08-2012 om 09:33

Geen idee

Ik heb geen idee waarom de school deze toets gebruikt. Voor de zomervakantie was ons verteld dat onze dochter deze toets gaat krijgen.
Zodra ik de ib er spreek zal ik haar er naar gaan vragen.
Denk alleen niet dat ze nu ineens een andere toets gaan doen.
Of ik moet vragen of onze dochter gewoon de nio toets mee mag doen.

Dat zou ik doen

Ja, gewoon die nio.
Het is goed mogelijk dat ze daar lager scoort dan ze op een NDT toets zou doen, maar het is tegelijkertijd ook zeer waarschijnlijk dat dat wel dichter bij de realiteit ligt.
Waar je niks aan hebt is een score die vmbo zonder lwoo uitwijst, terwijl er vervolgens door het vervolgonderwijs alsnog een lwoo onderzoek geeist wordt, omdat ze die NDT uitslag met een pak zout nemen.
Je hebt er zelfs nog minder aan als een vmbo school je kind wel aanneemt zonder haar extra begeleiding te geven, terwijl haar eigenlijke niveau wél die begeleiding noodzakelijk maakt.
Print die links uit. Neem ze mee. Vraag om gewoon een Nio.
Groet,
Miriam Lavell

pooh bear

pooh bear

29-08-2012 om 14:42

Gevraagd

Ik heb de ib er nog niet gesproken maar ik heb wel aan de juf gevraag waarom dochter deze toets gaat krijgen.
Volgens haar juf krijgt ze hem vooral omdat ze hem op een rustigere plek et minder kinderen gaat krijgen. Waardoor ze minder afgeleid zal zijn. (dochter heeft add)
Ook is er volgens de juf meer uitleg bij de ndt toets.
Volgens de juf snapt onze dochter wel veel maar heeft ze moeite om het ook te verwerken. En past daardoor deze toets beter bij haar.
Juf is bang dat ze op de nio toets lager uit gaat komen dan dat ze kan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.