Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

17-09-2018 om 13:52

Niet blij met MBO opleiding

Dochter is dit schooljaar gestart met een MBO opleiding in de toeristische richting. Ze heeft het echter niet naar haar zin daar. De groep is leuk maar daar is alles mee gezegd. De lessen gaan teveel in 1 richting, die zij niet heeft gekozen. Alle groepen met verschillende richtingen zitten echter door elkaar. Ook kan ze nu opeens alleen maar MBO3 doen, terwijl we eerder gehoord hadden dat MBO4 ook kan. Dit kan nu alleen na MBO3, dus een extra jaar.
De MBO opleiding heeft wel meer fouten gemaakt in de voorlichting. Zo zouden ze op een locatie dichtbij een station zitten, wat nu dus niet het geval is waardoor dochter een stuk langer moet reizen. Verder blijkt ze opeens ook al dit jaar stage te moeten lopen, waardoor de lesdagen nu extra lang zijn.

Dochter is al aan het kijken voor andere opleidingen. Ik vind dit echter een lastige. We hebben voor een kapitaal aan boeken gekocht en je zal zien dat ze op een andere school weer hele andere boeken nodig heeft. En verder zijn die scholen dan nog weer verder weg.
We hebben volgende week wel een gesprek op school, kennismaking voor de ouders, waar ik deze vragen wel neer ga leggen. Dochter gaat ook mee.
3 of 4 jaar met grote tegenzin op school zitten is natuurlijk niet fijn, maar ik vraag me af hoe makkelijk het is om gedurende het jaar over te stappen. Iemand ervaring?

Zomer

Zomer

17-09-2018 om 14:30

Tango

Wat vervelend dat je dochter het niet zo leuk vindt. Jammer ook van de foute informatie. Dat helpt ook niet. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar een dochter van een vriendin is ook in het eerste jaar overgestapt en ik begreep dat voor januari overstappen de meest gunstigste opties was. Waarom, weet ik ook niet meer precies. Wil je dochter wel dezelfde opleiding doen maar dan op een andere MBO of wil ze een totaal andere richting op?

Tango

Tango

17-09-2018 om 15:18

Dezelfde richting

Ze wil wel dezelfde richting, dat vindt ze juist heel leuk. Maar deze MBO is het gewoon niet. En wij zijn ook echt ontevreden over de informatie vooraf. Er ging wel heel veel fout.
Ik ben ook echt niet iemand om snel te zeggen dat ze over mag stappen, maar ik had na een week al door dat ze niet op haar plek zat. Totaal geen energie. Lessen zijn saai. En het lijkt ook wel een VO school. Er wordt regelmatig iemand uit de les gestuurd etc. Maar misschien is dat normaal hoor voor een MBO school, dat weet ik niet.

We gaan het maar bespreken en rondkijken. En ik ga wel contact opnemen met Studers of er iets kan met het boekenpakket. De meeste boeken heeft ze nog nauwelijks aangeraakt. Ze werken vooral digitaal.

mijn nichtje

is vorig jaar in de herfstvakantie overgestapt van iets secretaresse-achtigs naar een zorgopleiding. Het kan dus soms wel, dan zou ik t aangeven op school.

Snel zijn!

Voor 1 oktober kan ze snel en makkelijk overstappen.

Dus niet wachten tot volgende week maar nu gesprek aangaan op andere mbo school, dan heeft ze weinig gemist en kan ze makkelijk overstappen.

Daarnaast ook een gesprek op huidige school aanvragen, dus 2 sporen beleid volgen. Daarna een keuze maken.

Tango

Tango

17-09-2018 om 21:40

MarSy

Hoezo snel en gemakkelijk overstappen? Is dat een regel?
En weet jij dan hoe dat werkt met o.a. boeken?

Een regel niet

Maar per 1 oktober worden de studenten aantallen geteld. Om die rede is iedereen voor 1 oktober nog on bekostigd en laat een mbo je makkelijk gaan (mits je aan de voorwaarden voldoet) en neemt een andere opleiding je makkelijk aan (is meer studenten dus meer geld)

Aangezien je dochter nog leerplichtig is en kwalificatieplicht, zal mbo haar alleen laten gaan als ze andere opleiding heeft, dat is voor haar de voorwaarde.

Wat betreft boeken: vraag op de andere mbo of ze de boeken daar kan gebruiken of verkoop ze aan klasgenoten die nog geen boeken hebben aangeschaft. De licenties is lastiger en zal je niet makkelijk kunnen terug geven of verkopen.

Tango

Tango

17-09-2018 om 22:09

Dank, MarSy

Duidelijk verhaal. We gaan er snel mee aan de slag.
Dochter kwam er inderdaad mee dat er een klasgenoot was die nog geen boeken had. Dus mogelijk kan ze inderdaad iets doorverkopen.
Ze heeft ook al contact gelegd met 2 andere MBO-opleidingen. Dat maakt wel duidelijk dat ze het echt niet naar haar zin heeft hier, want anders zou ze niet zo'n haast maken.

@nnemoon

@nnemoon

18-09-2018 om 07:21

Tango

Wat akelig voor je dochter. Heeft ze een opleiding gekozen die zij leuk vindt, blijkt de school tegen te vallen. Is er geen MBO in de buurt die de zelfde opleiding aanbied? Ik hoop dat jullie snel een oplossing vinden!

karin

karin

19-09-2018 om 11:11

Tango

Even een vraagje, weet je zeker dat je dochter aan het eind van het jaar naar mbo 3 moet?

Mijn dochter, inmiddels klaar met het mbo, heeft bij diverse opleidingen een meeloopdagje gehad en daar gebeurde het vaker dat mbo 3 en 4 in jaar 1 samen zaten en dat na het eerste jaar een schifting gemaakt werd naar welk niveau je kon of wilde.

ik kan me zo voorstellen dat zoiets hier ook zou spelen, misschien het uitzoeken waard.
Als je dochter toch naar een andere school gaat, kan je misschien online bij bv. van Dijk kijken naar welke boeken ze op die school gebruiken. Meestal kan je school, niveau enz invoeren en dan zie je een boekenlijst.

Succes met alles.

Tango

Tango

19-09-2018 om 14:03

MBO 3

Dochter zegt dat het nu op school zo gezegd is. Eerst 3 jaar MBO3 en daarna pas naar MBO4. Dat wil ze dus niet, nog een extra jaar. Bij de introductie is dit ook anders verteld, toen hoorden we dat aan het eind van het eerste jaar gekeken zou worden of je MBO4 aan kan. Maar uiteraard gaan we dit volgende week met de ouderinformatie-avond nog even goed navragen.
Intussen zijn we ons aan het oriƫnteren op andere mogelijkheden. Helaas zijn andere MBO's een stuk verder weg, dus langer reizen. En het vroege opstaan kost haar al veel moeite. Dat maakt de keuze dus niet makkelijker.

tja

als ze t echt wil dan is dat de bijkomstigheid. Als ze dit echt niet wil, dan zal ze wel moeten.

Tango

Tango

25-09-2018 om 21:59

Uitkomst

Vanavond zijn we op de huidige MBO-opleiding geweest. We hebben heel uitgebreid informatie gekregen en al onze vragen kunnen stellen. Veel van de informatie die dochter had gehoord bleek toch weer niet te kloppen. Ze kan wel MBO4 in 3 jaar doen. Wel geven ze eind van het eerste jaar een advies voor MBO3 of 4 maar dit advies is niet bindend.
Verder hebben we een overzicht gekregen van wat haar allemaal te wachten staat en eigenlijk ziet dit er gewoon goed en leuk uit. In het voorjaar stage lopen in de richting die ze op wil. Na vanavond zag ze het toch weer zitten. Het is nu even flink hard werken, vroeg opstaan etc. Maar dat zal ze op andere MBO's ook moeten. Ze blijft dus toch.

Gelukkig!

Instromen nadat de klas al gestart is, is ook lastig.

Veel plezier voor je dochter!

@nnemoon

@nnemoon

26-09-2018 om 08:32

Positief

Tango, klinkt als een informatieve avond. Super dat er meer duidelijkheid is en dat ze gewoon op deze school wil blijven.

Triva

Triva

26-09-2018 om 08:36

tjonge jonge

Bijna verregaande conclusies getrokken om niks... Is dit nu weer omdat het MBO zo slecht in elkaar zit, omdat die 17jarigen niet goed weten waar ze de info moeten halen of beide?

karin

karin

26-09-2018 om 09:10

dat vraag ik me ook af

Dat waren dan een paar vervelende weken om niets. Ik dacht al dat zoiets zou spelen,omdat ik dat dus vaker heb gehoord....
En dan hebben jullie dus ook nog een advies na de eerste die niet bindend is, dat was hier wel anders. Was deze informatie nou echt niet op de site te vinden?

Maar goed, ik ben blij voor je dochter dat het allemaal toch goed komt, veel plezier en succes!

Tango

Tango

26-09-2018 om 15:34

Tja

Het blijven pubers natuurlijk. Die weten inderdaad niet altijd waar de informatie te halen is. En dochter (en meerderen uit haar groep) was vooral op het verkeerde spoor gebracht doordat ze ouderejaars moesten interviewen die dus een heel ander verhaal vertelden (van dat extra jaar voor MBO4 etc.). Vervolgens hebben ze hier bij de docenten vragen over gesteld waarop geen duidelijk antwoord op kwam. Zo kwamen de verhalen de wereld in.
Op de site staat het overigens wel zoals gisteravond werd verteld. Maar ja, op de site stond eerder ook wel informatie die niet klopte, zoals de locatie die later weer werd veranderd. Dus om daar nou blind op af te gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.