
Rianaa
26-05-2018 om 15:49
Niet eens met uitstroom advies vo
Ik hoop advies te krijgen betreft een schooladvies waar ik het niet mee eens ben.
Mijn kind heeft een schooladvies gekregen van mavo/havo (met een mavo diploma perspectief) en word in een mavo/havo klas geplaatst. Indien hij een hoog gemiddelde scoort (7 minimaal) voor de examenvakken zal hij doorstromen naar 2 havo. Bij een normale gemiddelde zal dit mavo 2 worden.
Wat mij nou heeft doen twijfelen is het feit dat zijn lvs toetsen over de jaren heen een havo perspectief laten zien (grafiek uitdraai van school hierover ontvangen). Entreetoets in gr 7 was havo/vwo. Nio in gr 8 was een harmonisch profiel met een havo uitslag en eind cito een score van 541 ook weer havo/vwo uitslag. Hierdoor verwachte ik een eenduidig havo advies.
Nu weigert zijn basisschool leraar pertinent om het advies bij te stellen. Hij ziet in hem echt een mavo leerling die een kans kan maken op havo, maar dit zou heel uitzonderlijk zijn mocht hij de havo halen.
Op mijn aandringen heeft de basisschool leraar toch de middelbare school gemaild met de vraag wat hun ervan vinden. In de email gaf hij aan dat hij een mavo/havo advies heeft gegeven en dat ik om een plaatsing vraag in een VWO/havo klas. Mensen wat voelde ik mij op dat moment belachelijk gemaakt. Ik heb constant om een havo plaatsing gevraagd en hij zet er met hoofdletters VWO/havo neer. Geen 1 woord gerept over de hoger uitgevallen citoeindtoets. Als antwoord schreef de decaan dat in mijn zoons dossier als diploma perspectief mavo stond en dat plaatsing in een mavo/havo brugklas juist is.
Waarom ik hier niet mee akkoord wil gaan is om het feit dat mijn zoon straks op mavo niveau les zal krijgen en hij weer opnieuw moet bewijzen dat hij havo best aan zal kunnen. Op een havo of havo/vwo beginnen ze gelijk op havo niveau.
Nu heb ik de mogelijkheid om de afdelingsleider schriftelijk aan te schrijven. Nu vraag ik mij af hoe ik dit het beste kan aanpakken en zo zakelijk mogelijk te blijven. Ook wil ik zijn basisschool leraar absoluut niet afvallen, want voor de rest is het gewoon wel een leuke leraar voor mijn zoon. Zijn en mijn visie verschilt gewoon betreft niveau zoon.
Ik zit echt met mijn handen in het haar en hoop echt op tips en adviezen.

IngridT
27-05-2018 om 12:08
Miriam
Qua aanpak heb je helemaal gelijk natuurlijk.
Maar ik moest gewoon even mijn ei kwijt, ik word hier echt boos van.
Ingrid

tsjor
27-05-2018 om 12:14
IngridT
Volgens mij is het leidend zijn van het advies van de basisschoolleerkracht niet iets wat de leerkrachten zelf hebben verzonnen.
In mijn geval was het andersom: de CITO wees MAVO aan, de leerkrachten van de basisschool zeiden: daar klopt niks van, die kan minstens HAVO. Vervolgens moest ik een toelatingstest doen voor een HAVO/VWO school, en uiteindelijk behaalde ik voor mijn 18de VWO. Voor mijn kandidaats (bachelor) heb ik wel enkele hertentamens moeten doen, maar wel doktoraal (master) afgerond. Gelukkig was CITO niet alleen maar leidend.
Je hebt helemaal gelijk, dat de basisschoolleerkrachten geen idee hebben hoe kinderen zich ontwikkelen op de middelbare school. Alleen: ouders hebben ook geen idee. Hun knap, intelligent, sociaal, rustig, leergierig basisschoolkind kan zomaar veranderen in een bankhangende, feestvierende, superluie chaoot.
Waarom zou de basissschoolleerkracht wel gelijk hebben gehad toen eerst HAVO werd geadviseerd en nu niet meer?
Het bindend zijn van het advies van de leerkracht heeft wel als naar gevolg, dat er een strijd ontstaat die persoonlijk is geworden: de leerkracht zelf geeft geen goed advies, communiceert niet goed etc. Met de cito had je nog een objectief gegeven. Ik heb nooit gelezen dat iemand stelde, dat CITO de toetsen niet goed nagekeken had bij hun kind. De rol van de leerkracht wordt dan anders: met de ouders meezuchten: helaas, meer zit er niet in; of op basis van eigen inzichten een ander advies geven, maar dat is dan 'goodwill' of echte overtuiging.
Een toelatingstest op de middelbare school vind ik persoonlijk nog steeds een goed middel om het conflict tussen tegenstrijdige adviezen te beslechten. Eerst cito, dan advies leerkracht en bij verschil van mening toelatingstest.
Tsjor

Triva
27-05-2018 om 12:21
Phryne
'Dan is het bij ons nog wel een stukje strenger. De kinderen worden ook bang gemaakt voor de havo, en er wordt gezegd dat is gebleken dat een 7,5 gezien de ervaringen nog wel mager is voor opstromen.'
Logisch als je les geeft op mavoniveau en cijfers geeft op mavoniveau. Kinderen hebben geen kaas gegeten noch gekregen van het havoniveau en met alleen die 7,5 is dat tekort.
Als je nu les krijgt, zoals het hoort, op het hoogste niveau en dan eventueel je cijfers geeft op mavoniveau is een 7,5 al veel minder een probleem en dan krijg je in ieder geval op het juiste niveau les. De cijfers geef je op het lagere niveau omdat je kinderen die richting mavo gaan anders behoorlijk demotiveert met onvoldoendes. Ik zou een kind waarvan ik denk en hoop dat het het hogere niveau aan kan nooit op een school zetten waar les gegeven wordt op het lagere niveau van de dakpanklas. In mijn ogen is dat dan gewoon een mavoklas en zo moet je het ook noemen. Geen mavo/havoklas. Slaat helemaal nergens op. De school waar mijn jongste zit heeft geen dakpanbrugklassen maar je kunt gewoon met de kerst al opstromen als de cijfers goed zijn. Er zijn kinderen die in de tweede op twee niveau's hoger begonnen dan in de eerste.

Triva
27-05-2018 om 12:23
inderdaad ingridt
ook de ouders kunnen dat niet voorspellen want zij zien hun kind niet in de klas.
Overigens zijn de kinderen waar jij het over hebt de kinderen uit de tijd van dit onderzoek: https://www.verus.nl/actueel/nieuws/basisschooladvies-passender-dan-eindtoetsadvies

tsjor
27-05-2018 om 13:10
Triva
Hoe kan het dan dat kinderen opstromen? Ze hebben dan toch niet meteen les gekregen op twee niveaus hoger?
Tsjor

Joop
27-05-2018 om 14:01
Je kunt kinderen idd niet inschatten
Naar mijn idee valt het gewoon niet te voorspellen, hoe een puber zich gaat ontwikkelen.
Dat hangt van zoveel factoren af. We kijken vaak naar kind zelf en thuissituatie maar de groep (klas) wordt ook steeds belangrijker naarmate ze ouder worden.
Op bs vond mijn dochter het nog niet zo'n probleem om wat af te wijken, als puber gaat ze op in de eenheidsworst.
Als ik zie hoe veel jongeren er uit zien, zich gedragen enz dan kan ik alleen maar concluderen dat dochter niet bepaald de enige is.
Dochter balanceert mooi ergens in het midden van de klas qua prestaties. Dat is geen toeval of haar ('werkelijke') niveau, dat is haar (vooral ingegeven door sociale motieven) strategie. Dat zou ze ook doen als ze op een ander niveau zou zitten.
Ik ben er van overtuigd dat dit voor veel kinderen geldt.

Angela67
27-05-2018 om 14:23
triva
net als Bieb63 ga jij ervan uit dat jouw kennis van hoe een mh-brugklas werkt (en de rest van de school eromheen) altijd overal geldt.
Het punt is dat er natuurlijk nergens wetenschappelijk bewijs is hoe kinderen werken, hoe je het beste uit kinderen haalt, hoe je de school bedrijfseocnomisch het beste runt, of toetsresultaten nou wel of niet iets zeggen over capaciteiten en last but not least: elke school denkt dat zij het het beste weten.
Het is gewoon niet handig om te denken dat er 1 methode is (of een paar) die het beste zijn.
En telkens is weer de conclusie: de school kiest die methode die hen het beste uitkomt. Niet alleen vanuit financieel oogpunt, er zit vast ook een visie achter die vertaald wordt naar normen/bespreekzones/type docent/type methode van lesgeven.
Het zijn zoveel factoren die een rol spelen op een school en dan heb je ook nog het feit dat elk kind een individu is.
Dus nee, er valt niets te zeggen dat 'cijfers' bepalend zijn, dat je 'te weinig stof' beheerst', dat je 'niets van havo zou weten'.
Hoe meer je erachter komt (via OO bijvoorbeeld) dat er veel verschillende manieren zijn om zo'n 'dakpangebeuren' in te richten, hoe meer ik eigenlijk de scholen een beetje uitlach die er zo'n ontzettend groot verhaal van maken hoe goed of slecht het wel niet is voor een kind om ..... (vul maar in: wel of niet te kunnen opstromen of afstromen; van school te 'moeten' veranderen etc).
Het enige dat belangrijk is: hoe werkt het op de school van je kind, wat wil kind en wat zou jij als ouder daar iets van vinden / wat kun je of wil je op het gebied van coaching, hulp of niet. Zeker is dat een school niets gaat veranderen omdat ouders iets vinden.
gr Angela

IngridT
27-05-2018 om 14:43
Triva e.a.
School heeft geen idee hoe een kind zich in de puberteit ontwikkelt, maar idd ouders idem dito. Ook die hebben geen idee wat de hormonen precies gaan doen, en wanneer, of hoe groot bv de invloed van de werksfeer en spirit in ‘een klas’ is. Onderschat dat allemaal niet!
Enige zinnige wat ik erover kan zeggen is ( toch even de grootste gemene deler) dat veel pubers het lastig vinden om langdurig ‘boven de norm’ te moeten presteren. Ze gaan idd liefst met de massa mee. Een jaar lang >7,5 scoren op alle vakken past daar lang niet altijd bij. Dat pleit wat betreft mij voor zo hoog mogelijk inzetten. Dus in geval groep 8 docent en Cito niet hetzelfde erover denken: voor de hoogste optie gaan. In combi met een heel flexibel ( ook halverwege het jaar bv) op- en afstroombeleid biedt dat denk ik de grootste kans op succes.
Maar ja. Wie ben ik?
Ingrid

Joop
27-05-2018 om 18:51
Het gaat niet alleen om niveau
van onderwijs, de heersende normen in de klas zijn ook belangrijk.
Ik vond het zelf op bs al vreselijk hoog te scoren want ik werd daarmee gepest. Bovendien viel ik er mee op (niveau klas was vrij laag) en dat was het laatste dat ik wilde. Ik deed dus hard mij best laag te scoren.
Dochter hier zit in een klas waar best gescoord mag worden. Of er ook hard gewerkt mag worden weet ik niet, maar ik geloof best wel. In ieder geval scoren de populairste kinderen hoog en daarmee is de toon al wat gezet.
Ik weet zeker dat als dochter in eem klas zou zitten waar 'je best doen' not done is ze dat zeker ook niet meer zou doen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.