Mamvantwee
14-08-2011 om 19:59
Niet meedoen met schoolzwemmen
De klas van mijn dochter gaat komend jaar schoolzwemmen. Vanwege een aantal redenen willen wij niet dat ze in dit zwembad en op dit moment gaat zwemmen. Morgen begint de school hier, en man wil dan gaan melden dat ze niet meedoet met zwemles. Hebben wij als ouders dat recht? Ik weet dat ze leerplichtig is en zo, we willen haar ook niet zomaar thuis houden, maar ze kan best iets anders nuttigs doen op school? Wie heeft dit aan het handje gehad?
Groet, Mamvantwee

M Lavell
14-08-2011 om 22:09
Geen recht
Er bestaat niet iets als het recht op het weigeren van zwemles. Maar omgekeerd bestaat er ook niet zoiets als zwemplicht.
Daar tussen kan een heleboel getouwtrek ontstaan. De kunst is om het zonder twisten te regelen.
Het is verstandig om meteen een gesprek aan te vragen over de deelname aan zwemles. Als de redenen die jullie daarvoor hebben vertrouwelijk van aard zijn, meldt dan aan de directie dat jullie graag een gesprek willen met de vertrouwenspersoon.
Als alternatief kun je ook om een gesprek met de GGD arts verzoeken.
Je kunt wel meteen melden dat jullie redenen hebben om te twijfelen aan het kunnen deelnemen aan de zwemlessen door jullie dochter. Het is niet verstandig om dat meteen al als definitief te communiceren. Daar krijg je ruzie van.
Groet,
Miriam Lavell

Mamvantwee
14-08-2011 om 22:30
Dank
Bedankt voor je snelle reactie, Miriam. We mogen nl morgenochtend dit gesprek al aangaan...wie verzint er nou zwemles op de ochtend van de allereerste schooldag!
De redenen zijn niet vertrouwelijk, in die zin dat de juf ze niet mag weten. Maar ook niet van medische aard. Niettemin vinden zowel wijzelf, onze directe omgeving en de zwemleerkrachten van onze dochter dat het in dit geval niet verstandig is om via schoolzwemmen en specifiek in dit zwembad les te volgen. Ik noem via dit forum geen herkenbare details.
We zullen de kwestie aankaarten bij de juf in een meewerkende stand. Geen les, maar ze heeft nog geen diploma dus ook geen zwemmen met de groep in het diepe, dus wat blijft er over om haar te laten bewegen in het water? Als school een goed antwoord heeft (een uur onder toezicht laten spelen in het ondiepe?), dan mag ze gewoon mee. Als dit niet kan, zullen we verder moeten praten.
Groet, Mamvantwee

marie
14-08-2011 om 23:20
Enigste zonder diploma?
Hoi,
Begrijp ik nu uit je verhaal dat jullie dochter de enigste in de klas is zonder diploma? Over welke groep hebben we het dan? Op de school waar mijn kinderen op zaten, kregen ze in groep 3 en 4 schoolzwemmen en waren er genoeg die nog geen diploma hadden. Dus die leerden gewoon zwemmen in het ondiepe.
Trouwens schoolzwemmen begon nooit in de eerste week, wellicht is dat bij jullie ook zo?
Hebben ze echt een uur zwemles? Wauw, hier was dat maar een half uur per week.
Over het alternatief, wellicht kan juf/meester opletten? Of de "aankleedouder"?
Succes

Mamvantwee
15-08-2011 om 07:39
Marie
Het gaat om groep vier, en nee, ik denk niet dat mijn dochter de enige is zonder diploma. Maar daar gaat het ook niet om: ze heeft op dit moment zwemles, in een ander zwembad dan waar het schoolzwemmen plaatsvindt, en om redenen die ik niet op internet wil zetten, willen we niet dat ze les krijgt in het zwembad hier.
We zullen straks eens met de juf bespreken wat er mogelijk is voor kinderen zonder diploma en die geen zwemles volgen (geen zwemLES dus, schoolzwemmen in het ondiepe is best).
Ja, ik vind het ook raar, maar al voor de vakantie kregen we bericht dat schoolzwemmen direct vandaag start. Dus daar houden we rekening mee.
Groet, Mamvantwee

Tango
15-08-2011 om 10:04
Lastig hoor
Dat ze bij jullie al meteen de eerste week beginnen met schoolzwemmen. Bij ons ook pas een weekje later. Wisten jullie voor de vakantie nog niet dat je je dochter niet mee wilde laten schoolzwemmen? Nu is het wel heel kort dag om het te bespreken. Voor de eerste keer zal er zeker wel een oplossing gevonden kunnen worden (op school blijven in een andere klas o.i.d.) maar is dat wat je structureel wil voor je dochter. Ze wordt dan hoe dan ook een soort uitzondering of ze nu op school blijft of dat ze meegaat en een uur in het ondiepe mag spelen. Ik weet niet of ik dat zou willen voor mijn kind. Maar goed, ik weet ook niet hoe zwaarwegend de bezwaren zijn om wel mee te doen. Succes ermee!

Mamvantwee
15-08-2011 om 10:47
Echt vanmorgen al
De klas is inderdaad vanmorgen al met schoolzwemmen begonnen. Ze liggen nu in het water.
We kregen op de allerlaatste schooldag, aan het eind een briefje mee met de mededeling dat er voor vanmorgen zwemspullen meegenomen moesten worden. Dus we hebben echt geen moment eerder kunnen bespreken hoe en wat. Daarbij is bij ons ook pas tijdens de vakantie het besef gekomen dat het niet wenselijk is om haar te laten lessen. Dus ook wij waren wat traag daarin. In de zomervakantie kun je niets verder, dus ja, dan maar op de eerste schooldag.
Over uitzonderingspositie in de klas hebben we ook nagedacht. Maar daarvoor ben ik niet bang, de kans is groot dat ze toch van school gaat veranderen binnenkort. Plus, ze zal hoogstwaarschijnlijk in het najaar haar A halen, en dan heeft ze wel een diploma en kan ze wel meedoen. Het is niet zo dat we zwemles categorisch weigeren ofzo.
Overigens is vanmorgen met de juf van dochter in goede sfeer gepraat hierover en wordt er een oplossing gezocht. Dus alles komt wel goed.
Bedankt voor jullie meedenkende reacties, wat is dit forum toch fijn!
groet, mamvantwee

Mamvantwee
15-08-2011 om 11:49
Pelle
Tja, ik wil voorkomen dat we te herkenbaar worden, maar ik snap je vragen natuurlijk. Dus toch een paar details: ja, dochter zit nu in een precair evenwicht met haar zwemslagen. Ze heeft in het recente verleden de zwemslagen volledig verkeerd aangeleerd, en wel exact in dit zwembad waar nu schoolzwemmen wordt gegeven. Ze heeft met erg veel moeite (en tranen en buikpijn en van onze kan geld) bij een ander zwembad helemaal opnieuw moeten beginnen met zwemles. De verkeerde slagen afleren kostte veel meer tijd en doorzettingsvermogen dan de goede slagen aanleren. Nu heeft ze weer een min of meer positieve zin in zwemles, maar wij willen koste wat kost voorkomen dat ze opnieuw vervalt in haar foute slag. Ze gaat door voor haar B, het is op zich al een enorme overwinning dat ze dat wil, maar uiteraard niet in het zwembad waar ze zo'n foute start heeft gehad. Ik ben ook nog in een klachtenprocedure verwikkeld met dit zwembad, dat komt er nog eens bij.
School en zwembad kunnen ons niet verplichten om door te lessen voor B. Ze kunnen kinderen met een A wel bewegingsonderwijs in het water geven, en zolang er geen echte les bij komt kijken (dus aanleren van zwemslagen), vind ik het prima als onze dochter meezwemt. Maar dat kan natuurlijk pas als ze haar A heeft, want het zwembad heeft terecht regels voordat een kind in het diepe mag.
Zie hier dus ons dilemma: geen lessen, wel zwemmen, geen verwarring creëren en vooral geen foute zwemslagen laten terugkomen.
Dochter is trouwens niet zo gevoelig voor het buiten de groep vallen hoor, ze is al sinds ze op school zit met afwijkend werk bezig en ze heeft massa's vriendinnen. Daarbij is de kans groot dat ze binnenkort van school verandert en dan moet er een heel nieuwe groep 'veroverd' worden.
groet, mamvantwee

Mamvantwee
15-08-2011 om 15:58
Dat is geen reden
Dat is toch heel iets anders? Als het ene kind het van de schoolzwemlessen moet hebben om A te halen, wat trouwens helemaal niet haalbaar is met slechts een halfjaar schoolzwemmen, dan is daar blijkbaar bewust of onbewust een keuze voor gemaakt. Dan wordt de schoolzwemles gebruikt voor dat doel, doet er niet toe wat de andere kinderen in die tijd doen. Je zou net zo goed kunnen zeggen dat in de tijd dat dat ene kind na schooltijd lekker kon buiten spelen, de anderen naar zwemles moesten. Daarom heeft de eerste nog geen diploma als schoolzwemmen begint, en de rest wel.
In die redenering zou je ook 'moeten schoolzwemmen' kunnen vergelijken met 'lekker op school lezen'. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Overigens richt ik me nergens op, ik laat de oplossing over aan school en zwembad en sta natuurlijk in een meewerkende stand. Maar ik heb wel randvoorwaarden.
groet, mamvantwee

ijsvogeltje
15-08-2011 om 19:01
Het leven is niet eerlijk
Pelle schrijft "Ik begrijp het wel maar ik zou niet willen dat een klasgenoot lekker mag spelen als mijn kind moet lessen denk ik zo"
Pfoe Pelle, je maakt je volgens mij druk om niets. Kinderen zijn niet gelijk, iedereen is anders, en het is fijn als daar rekening mee wordt gehouden. Kinderen blijken dat ook heel normaal te vinden. Het zijn vaak de ouders die roepen dat het niet eerlijk is. Jammer, pech, denk ik dan. Het leven IS niet eerlijk, daar moeten onze kinderen maar gewoon aan wennen.

Tango
16-08-2011 om 13:33
Zou hier niet uitmaken
Scheve gezichten krijg je ook als je kind op school mag blijven. Ik liep me vanmorgen alweer te ergeren aan ouders die klaagden over het schoolzwemmen dat er weer aankomt volgende week en dat hun kinderen dat zooooo spannend en eng vinden. Bij wie komt dat nou vandaan vraag ik me af. Tangozoon vindt er weinig van, hem lijkt het eerder leuk omdat ze met de bus gaan en in de bus tv mogen kijken. Maar goed, deze bijdrage daar heeft mamavantwee niets aan natuurlijk. Ik schreef al eerder dat haar dochter als uitzondering gezien gaat worden of ze nou wel of niet mee gaat naar het zwembad. Maar dat maakte bij haar toch al niet uit omdat ze dit al een beetje lijkt te zijn.

dirksmama
18-08-2011 om 12:48
Meegemaakt
Ik heb wel leerlingen gehad die om religieuze of medische redenen niet mochten zwemmen.
Die mochten natuurlijk niet SPELEN in het kikkerbadje. Die zaten ofwel aan de rand van het zwembad met extra reken-, taal- of leestaak, of bleven daarmee op school (evt. RT planden we dan in die tijd).
Ik snap trouwens niet waarom je dochter met diploma À wel van je zou mogen meezwemmen, het blijft hetzelfde zwembad, met dezelfde instructeurs, dus zal ze geconfronteerd blijven worden met de andere, volgens jou verkeerde, zwemslag.

Mamvantwee
18-08-2011 om 14:58
Met diploma a...
Als ze eenmaal A heeft, kan ze meezwemmen met de klas. En die zwemt baantjes neem ik aan (tenminste, ik herinner me de zwemlessen van vroeger). Echt zwemles is het niet hier, tenzij je daar als ouder toestemming (en geld) voor geeft. Dus ik denk (maar misschien ten onrechte) dat het gewoon gymtijd in het zwembad is. Sowieso vraag ik me af wat kinderen nou leren van een half jaartje schoolzwemmen, maar goed.
Op dit moment heeft mijn dochter de goede zwemslag nog niet helemaal geautomatiseerd. Het gaat eindelijk goed, maar ze moet gewoon nog oefenen in het zwemmen, zodat ze niet meer zo hoeft na te denken bij de arm- en beenslag. En juist daarom is het niet handig om op dit moment zwemLES te krijgen in dit zwembad. Maar nogmaals, als ze eenmaal geoefend en geautomatiseerd zwemt - en als haar A heeft is er gewoon een bepaalde hobbel genomen - dan mag ze meezwemmen zonder corrigerende instructies die ik dan LES noem.
Het is niet een zwemslag die "volgens mij" verkeerd is: haar zwemslag was zo verkeerd dat ze niet bleef drijven en niet vooruit kwam en is door de huidige zwemschool bestempeld als "dramatisch" en "verkeerd ingesleten". Dus wat zeg ik daar dan tegenin?
Tja, het liefst zie ik die hele schoolzwemonzin gewoon verdwijnen. Over een half jaar is het al voorbij, en misschien zit ze dan op een andere school, dus het is ook maar een tijdelijk probleem.
Overigens is dochter deze week bij haar eerste schoolzwemtijd beziggehouden in een apart badje, door een zwemjuf die 'spelletjes' deed maar volgens dochter geen les gaf.
groet, mamvantwee